Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det var ungefär den känslan igårÅ andra sidan, på heta sommardagar kan den gassande solen göra klättringen till ett helvete då ingen fartvind går att uppnå i de fruktansvärda lutningarna och det i den oändligt långa raka backen lätt bildas hägringar som förvrider sinnet på till bristningsgränsen plågade cyklister.
Den ligger mellan de avlägsna bergsbyarna Kungsängen och Stäket. Den enda vägen mellan byarna (förutom E18) går över passet Dalkarlsbacken.Vart finns denna lilla kulle som verkar gäcka 08-orna så?
det mytiska bergspasset finns ju t.o.m på google maps är inte många bergspass i Sverige som är så kända DalkarlsbackenVart finns denna lilla kulle som verkar gäcka 08-orna så?
är du inte klok. där finns ju rövare, banditer och annat pack.Om man kan tänka sig en omväg på några hundra meter finns det ett grusat gammalt järnvägsspår på norra sidan E18. Sportgrus, så funkar med vilken racer som helst ;-)
Varning! Tunn luft + grus = otroligt livsfarligt!! Det ligger förolyckade cyklister som färgglatt strössel i den backen.Om man kan tänka sig en omväg på några hundra meter finns det ett grusat gammalt järnvägsspår på norra sidan E18. Sportgrus, så funkar med vilken racer som helst ;-)
Aaahh, jag förstår. De ger sig på veka, trötta landsvägscyklister. Men tuffa, starka gravelcyklister vågar de sig inte på! Det låter ju så mycket om våra däck att de hör skillnaden på lång väg och gömmer sig ;-)är du inte klok. där finns ju rövare, banditer och annat pack.
Tilläggas bör att det där är den tekniskt sett enkla övre delen av klättringen och bilden är tagen på den varmaste dagen som uppmätts där sedan mätningarna började 1798. Ofta är vägytan täckt av is och snö. Och så tillkommer den höga höjden. De lite lägre delarna av stigningen innehåller bl.a. ett trettio meter långt överhäng som ska betvingas.Foto på randonneurer som passerade Dalkarlsmassivet i lördags:
Visa bilaga 497983
Hur gick det vände du halvvägs, eller var du modig och passerade över passet?Hahaha, jag dööör av den här tråden.
Jag visste att jag hade läst om den här backen.
Jag var bara tvungen att leta upp den.?
Du körde den utför, därav att den kändes lite lätt.Jag cyklade precis från Karlhäll via Stäket, Kungsängen och Bro till Bålsta. Hade hört om denna backe så jag tog hill-climben på 4,8kg med 26-50 bak och 36-klinga fram. Måste ha missat Dalkarlsbacken helt. Besviken.
Du har kört fel.Nu cyklade jag åt andra hållet. Jag hade vaxat kedjan med lågfriktionsvax för att tappa minimal effekt samt pumpat däcken extra hårt för att de skulle ha optimalt tryck på högsta punkten. Måste fortfarande ha missat backen. Såg nån skylt om nåt museum men det var allt.