Randonneur_Stockholm
Aktiv medlem
[Kalender] Randonnée 400 KM Södertälje
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
neron sa:Fantastisk fin runda! En liten juvel! Ingen start för min del tyvärr.
IngvarW sa:neron sa:Fantastisk fin runda! En liten juvel! Ingen start för min del tyvärr.
Kom igen nu Jens, häng på, det blir kul! Jag lovar att äta före rundan också!
SvenC sa:Oj, Jag råkade också anmäla mig. det ska bli kul att se lite nya vägar söder om söder.
Får erkänna att jag tog en räkmacka som förrätt och sedan oxpytt :-). Gott med riktig mat..neron sa:Ska du äta allt det själv? Inte helt otippat iof med tanke på det jag sett av din aptit när vi cyklat ?
kontrapunkt sa:Var i mål vid 02:30, blev lite långsammare än tänkt. Men kom i mål. 5 till 02:45 ca. Enligt hon i kassan är det de enda. Är resten ute nu mitt i natten?
Instämmer! Tack alla för en trevlig dag!Sebban73 sa:Kanonrunda!
...
Sebban73 sa:Kanonrunda!
Vi rullade från Cirkel K Östertälje vid 6:15. Det var en förhållandevis stor grupp, ca 15 personer. Den första biten är lite trixig och några körde ett "alternativt" spår för att komma ur stan. Väl på riktig landsväg kom några riktiga förningar med pigga ben. Jag hade väl typ 3-4 hjul och när jag gått fram och gjort mitt jobb och gick ner igen var vi 5 st. Jag, Jens W, Ingvar, Bengt och Sven C. Fantastiskt kul att vi sedan höll ihop hela vägen i mål.
Vägarna ner till Gnesta var rena rama propagandan. Solen värmde redan och vinden hade inte riktigt vaknat än. Vägen är slingrig och lite kuperad, bitvis kändes det som fullt race när tvära kurvor i nedförsbacke skulle forceras. Lite diskussion i gruppen uppstod kring disciplinen att hålla igen i backarna, sedan var det inget mer problem. Det bidrog nog till att vi alla höll hela vägen denna dag.
Vi tog en teknisk paus innan Gnesta för att inte komma fram innan konditoriet, där första stämplingen skulle ske, öppnade. Vi fick ändå vänta 2 min innan de slog upp dörrarna. Kort fika och sedan vidare till Hälleforsnäs, sidvind och sida mot men med pigga ben och fortsatt fantastiska vägar gick det riktigt bra. Vi fick stämpla på Coop eftersom inte Lager 157 hunnit öppna.
Efter Hälleforsnäs vände vi med vinden med nosen mot Göta kanal, någon riktig medvind tycker jag dock inte att vi fick men visst rullade det lättare. Vi stämplade på Coop i Rejmyre och satt en stund i solen och gottade oss. Jag tog faktiskt skylten i Rejmyre, helt oväntat och oplanerat. När skylten dök upp vände sig Jens, som förde gruppen, om och kollade om det var någon som var intresserad. Jag satt på tredje hjul och var helt ointresserad men när Jens vände blicken framåt flög jävulen i mig och jag tryckte till med vad jag hade. Jag vann på överraskningsmomentet :-).
Jag kommer ihåg vägen ner till Norsholm och Göta Kanal som fina, väl framme vid Kapten Billes hamnkrog tog vi en ganska lång lunch. alla visste att det skulle bli tuffare härifrån. Nu väntade 18 mil med kantvind och ren motvind. Benen är aldrig lika pigga på andra halvan av ett 400 km lopp. Jens kalkylerade med att vi skulle behöva 1h40 min till färjan + lite marginal. Vi siktade på att komma iväg lite efter 15 för att säkert hinna med 17-färjan. Tror vi rullade 15:05.
Nu kändes det att vi cyklat med vinden en tid innan stämpling för nu var det helt annorlunda förutsättningar. Det var riktigt sur kantvind/motvind från vänster på mycket trafikerade vägar. Det var svårt att få skydd bakom framförvarande, det blev tyst i gruppen...
Vi lyckades dock hålla ett hyggligt tempo och med ca 15 km kvar började Jens trycka på betydligt i täten. Efter en stund insåg vi andra att han började snegla på 16:30 färjan. Bengt protesterade med ett klassiskt "Det går aldrig!", jag instämde. En snabb uträkning gav att vi var tvungna att snitta 36 km/h för att hinna. Jens argumenterade att färjan skulle gå 16:30 från norra stranden och ca 16:35 från den södra. Det blev lite oroligt i gruppen men beslutet blev att Jens och Ingvar fick göra ett försök och de lovade att vänta om vi andra inte hann fram i tid. Eftersom detta är en bra historia så såg jag, Sven och Bengt att färjan stod kvar när vi kom runt den sista kurvan. Jens och Ingvar tittade nervöst bakåt för att se om vi skulle hinna. En viktig detalj: de stod på landsidan och väntade, inte på färjan. Vi rullade gemensamt på "16:35" färjan för att se hur bommarna gick ned precis bakom oss. Vi var alla tvungna att skratt och bevittna Jens breda leende. Jag och Bengt bara skakade på huvudet.
Efter färjefärden planerade vi ett kort stopp på fiket, som givetvis hade stängt. Bengt signerade våra kort och vi bestämde oss för att inte sikta på 17:35 färjan utan tog det lite lugnare över de fina vägarna på Vikbolandet. Vi kom fram till färjelägret en kvart innan avgång och hann med att käka korv vid korvmojen.
Nu var det ca 100 km kvar, motvind, inte så pigga ben (mina). Vägarna mellan färjan och faktiskt hela vägen hem är lite mindre inspirerande och det började bli svalt. Vi krigade på till Sillekrog där vi tog en lite längre fika än plannerat, jag hade hoppats på en kort fika och att kunna komma in under 16h. Det hade vi nog inte gjort ändå, med facit i hand. Inga sura miner dock. Under de sista milen föll mörkret sakta, alltid lite speciellt tycker jag. Allt blir lite annorlunda när det mörknar. Lite kärvare, men också "mysigt". Nu var vi nog många i gruppen som ville komma fram, takten hade bedarrat och jag själv låg och räknade varje kilometer, eller varje minut eftersom min gps hade fått för sig att vi var inomhus och vägrade räkna distans från Sillekrog. Efter en halv evighet ropade Bengt "1 mil kvar!".
Den sista milen kom och gick och till slut såg vi Cirkel K i Östertälje dyka upp som en hägring. Jag blir alltid aningen rörd när det närmar sig slutet. Anspänningen släpper kanske och det sköljer över mig att det vi gjort egentligen är helt och fullkomligt galet. Efter en hel dag på cykel gjorde vi sista stämplingen 22:25 efter 16h10m och skakade hand och tackade varandra.
Stort tack till alla i gruppen!
Vi ses nästa gång.
/Sebastian