Miss Lycka 2.0
Aktiv medlem
[Kalender] Randonnée 60 mila Södertälje
Jag har en stålram med Rohloffhjul. Den klarar rätt stora däck.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Grimpeur sa:patten sa:Grimpeur sa:Tackar för tipsen. Förutom att cyklarna har intern vajerdragning så ser de mycket bra ut. Vi letar efter en cykel med extern vajerdragning och är mycket tacksamma för tips!
Om du kör heldraget, även i ramen så blir det inte så svårmekat i fält. I min Resolution finns det plats att ha heldraget hela vägen om så önskas, kommer göra det nästa gång jag byter vajer och hölje.
Jag tror att vår duktiga LBS har byggt om nuvarandex cykel till heldraget nu. Åtminstonde så har de byggt om den till bättre draget (de kallade det för en by pass operation). Vi får se när nästa vajer brister hur det funkar att byta. De brukar dock vara riktigt duktiga så ev har problemet försvunnit.
Jocke77 sa:jonas-ni sa:Grimpeur sa:Finns det någon ifrån cykelindustrin som försöker göra randocyklar? Frugan cyklar för tillfället på en specialized roubaix med intern vajerdragning. Inte helt bra på att fixa i fält så vi letar ny cykel till henne. Funderat på en titan men infiltrerande cykelindustri låter bra. Har de fästen för skärmar? Vad heter de? Hur köper man dem? Frugan fyller år i september så kanske dax att beställa. Antar att son nav som driver allt ingår ;)
Jag hoppas att gravel cykling i usa fortsätter att växa. De har ju gjort en del upptäckter som även passar bra i rando-sammanhang, som t ex att det är bra med hjul som håller, 650B kan passa bra ibland, det är bra med lampor när det är mörkt, det är bra med gps som har batteri som räcker längre än en kvart, det kan vara bra med stora flaskor, det kan vara bra med fler än två fästen för flaskor. Fortsätter det så kanske de upptäcker navdynamo vad det lider. Skärmfästen kan nog vara att hoppas på för mycket.
Många gravel-cyklar har skärmfästen och några har hål i gaffelkronan för att kunna fästa en dynamolampa. Det brittiska företaget Mason har en sån modell som heter Bokeh, sen har de en fin racer i stål som mer är en "endurance bike". Dvs den tar däck över 30mm, har skivbroms och avtagbara skärmfästen samt en geometri som är anpassad för långcykling. Har själv varit sugen på någon av de två modellerna i över ett år :-)
jonas-ni sa:Cykelbyggare har tillverkat randonneuser sedan åtminstone 1950-talet, se till exempel René Herse https://en.wikipedia.org/wiki/René_Herse . Jag tänkte mer på Cykelindustrin med stort C.
Jocke77 sa:jonas-ni sa:Cykelbyggare har tillverkat randonneuser sedan åtminstone 1950-talet, se till exempel René Herse https://en.wikipedia.org/wiki/René_Herse . Jag tänkte mer på Cykelindustrin med stort C.
Ok...jag är inte så insatt i det segmentet av cyklar men trodde i min enfald att "allt sånt" var touringcyklar :-) Vad är det för skillnad på en touringcykel och en randonnéecykel?
kitzblitz sa:Och jag som trodde man bara tog vilken bra cykel av typ snabbish kvalité som helst och trampade lite! ;-)
Det har iaf funkat hyfsatt bra än så länge.
Imponerande att alla startande kom imål.....Grimpeur sa:Nu har vi hämtat korten. 27 startande och 27 i mål. Inte illa för en 60 milare i varmt väder med avslutning i en rejäl motvind (för de som var ute länge på banan).
Starkt jobbat!