[Kalender] Randonnée 60 mila Södertälje

Grimpeur sa:
patten sa:
Grimpeur sa:
Tackar för tipsen. Förutom att cyklarna har intern vajerdragning så ser de mycket bra ut. Vi letar efter en cykel med extern vajerdragning och är mycket tacksamma för tips!

Om du kör heldraget, även i ramen så blir det inte så svårmekat i fält. I min Resolution finns det plats att ha heldraget hela vägen om så önskas, kommer göra det nästa gång jag byter vajer och hölje.

Jag tror att vår duktiga LBS har byggt om nuvarandex cykel till heldraget nu. Åtminstonde så har de byggt om den till bättre draget (de kallade det för en by pass operation). Vi får se när nästa vajer brister hur det funkar att byta. De brukar dock vara riktigt duktiga så ev har problemet försvunnit.

Får man fråga vad det är för grupp som gett sådana problem?

Jag har aldrig någonsin upplevt en brusten växelvajer på mina racerrandonneuser med Ultegra 6700 resp. Dura-Ace 7800. Trasig vajer är nog ett ”Spinal Tap-problem” ;)

Jocke77 sa:
jonas-ni sa:
Grimpeur sa:
Finns det någon ifrån cykelindustrin som försöker göra randocyklar? Frugan cyklar för tillfället på en specialized roubaix med intern vajerdragning. Inte helt bra på att fixa i fält så vi letar ny cykel till henne. Funderat på en titan men infiltrerande cykelindustri låter bra. Har de fästen för skärmar? Vad heter de? Hur köper man dem? Frugan fyller år i september så kanske dax att beställa. Antar att son nav som driver allt ingår ;)

Jag hoppas att gravel cykling i usa fortsätter att växa. De har ju gjort en del upptäckter som även passar bra i rando-sammanhang, som t ex att det är bra med hjul som håller, 650B kan passa bra ibland, det är bra med lampor när det är mörkt, det är bra med gps som har batteri som räcker längre än en kvart, det kan vara bra med stora flaskor, det kan vara bra med fler än två fästen för flaskor. Fortsätter det så kanske de upptäcker navdynamo vad det lider. Skärmfästen kan nog vara att hoppas på för mycket.

Många gravel-cyklar har skärmfästen och några har hål i gaffelkronan för att kunna fästa en dynamolampa. Det brittiska företaget Mason har en sån modell som heter Bokeh, sen har de en fin racer i stål som mer är en "endurance bike". Dvs den tar däck över 30mm, har skivbroms och avtagbara skärmfästen samt en geometri som är anpassad för långcykling. Har själv varit sugen på någon av de två modellerna i över ett år :-)

Cykelbyggare har tillverkat randonneuser sedan åtminstone 1950-talet, se till exempel René Herse https://en.wikipedia.org/wiki/René_Herse . Jag tänkte mer på Cykelindustrin med stort C.

jonas-ni sa:
Cykelbyggare har tillverkat randonneuser sedan åtminstone 1950-talet, se till exempel René Herse https://en.wikipedia.org/wiki/René_Herse . Jag tänkte mer på Cykelindustrin med stort C.

Ok...jag är inte så insatt i det segmentet av cyklar men trodde i min enfald att "allt sånt" var touringcyklar :-) Vad är det för skillnad på en touringcykel och en randonnéecykel?

Intressant tråd. Närmare tre sidors uppsnack, ganska sporadiskt rapporterande från loppet, någon RR-länk (Hasse#7 tog ju för säkerhets skull sin i en egen tråd) och ett ganska långt eftersnack.

OBS! Ingen kritik, bara ett noterande.

Jocke77 sa:
jonas-ni sa:

Ok...jag är inte så insatt i det segmentet av cyklar men trodde i min enfald att "allt sånt" var touringcyklar :-) Vad är det för skillnad på en touringcykel och en randonnéecykel?

Jag kan inte mycket om cyklar. Den ena är tänkt för rundor på några dagar och den andra några månader?

Och jag som trodde man bara tog vilken bra cykel av typ snabbish kvalité som helst och trampade lite! ;-)

Det har iaf funkat hyfsatt bra än så länge.

kitzblitz sa:
Och jag som trodde man bara tog vilken bra cykel av typ snabbish kvalité som helst och trampade lite! ;-)

Det har iaf funkat hyfsatt bra än så länge.

Kommer du ihåg den där längre rundan du och jag gjorde för några år sedan? Den cykeln jag hade då funkar fortfarande fint. En del slitdelar är såklart utbytta.

Det blev bara en bild, på 28 timmars cykling..... hade fullt upp med att äta styrlinda, men på det här stoppet vart det några minuter över . Sillekrog, och det kändes som att vara i mål, men motvinden och backarna in mot Södertälje var riktigt sura. Väldigt fin dragen runda med Omberg som höjdpunkt i dubbel bemärkelse......

Bilagor

• WP_20180527_07_48_56_Pro.jpg
    WP_20180527_07_48_56_Pro.jpg
    279.8 KB · Besök: 107
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp