[Kalender] Randonnée 60 mila Södertälje
ohellstrom sa:patten sa:Har följt tråden sedan start. Har testat på ett rando, i det här sammanhanget en uppvärmning på 20 mil. Jag måste säga att det lockar att testa ett längre, speciellt efter att ha läst i denna tråd. Att plocka en 60 är kanske lite överkant men en 30 eller 40 känns som görbart....kanske...
Passar på att tacka för alla inspiration jag får!
Kul! Jag är inte alls säker på att 600 är i överkant. 400 är i någon mån "en jävligt lång dag", medan 600 består av minst en dag och en natt oavsett hur snabb man är. Jag tycker vetskapen om att det kommer ta tid ger ett visst lugn som på sitt vis gör 600k till den minst stressiga distansen. En personlig favorit, faktiskt har jag fler gula pappkort med 600km på än med någon annan distans.
IngvarW sa:Efter att ha samlat ihop en 7-8 VR på min cyklist-CV så var det förraförra året dags för lite randorundor. Inför den första 40-milaren kändes det jäkligt långt och när 10 mil var avverkade tänkte jag lite med en inbordes suck att nu är det bara en VR kvar. Det gick förstås galant och plötsligt var man i mål. Likadant var det inför förra årets första 60-milare. Det kändes långt men när man väl kommit igång avverkades milen ganska snabbt. Inför det här årets första 60-milare kändes det mer som "jaha, nu skall jag cykla lite långt igen, bäst att käka ordentligt dagen innan".
Vad är då poängen? Jo, att alla de här sträckorna 20, 30, 40 och 60 mil känns väldigt långa innan man genomfört dem. På något mysko sätt blir de sedan kortare inför varje gång du kör någon av sträckorna. På en 20-milare blir man väl knappt uppvärmd känns det som.
Det har ju också något att göra med hastigheten kan man torrt konstatera. På randorundor ligger man inte och pinar sig på maxpuls eller har en massa mjölksyra som rinner ur öronen. Det är en annan form av cykling och det är väl lite charmen med cykelsporten, det finns så många varianter på hur, var och när man kan trampa. Välkommen i gänget patten
Tackar så mycket!
Jag tror säkert att jag skulle orka med en 600, dock känns det mer tryggt att testa på något mellan 200 och 600 innan. Det här med erfarenhet är inte helt underskattat för egen del, även om jag gillar galenskapen av att testa något nytt och lite knas så finns det grader av vad jag vill utsätta mig för :p
Att vara mentalt inställd på att sitta på cykeln x antal timmar är viktigare än det mesta känns det som och det är inte där skon klämmer. Jag är relativt grön inom landsvägstrampandet och med ett lätt självkritiskt förhållningssätt så blir det att jag gärna vill vara relativt säker på att jag ska klara det, rent fysiskt :) men det är bara att testa, antar jag.
Tack för peppen, kan behövas...