[Kalender] Randonnée 600KM Barkarby

Vic skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Skyltar går inte att förhandla bort. Gissar att
> dt var en luring från Johan så att han skulle
> slippa konkurrens. Grattis Mollo!

Det var längesedan man såg dig på en brevet Vic ;-)

Du skulle ha sett hur stolt han såg ut när han spurtade förbi oss i 25 km/h :-)

bigmollo skrev:
> Och nu finns det text och bilder på min blogg:
> http://www.bicycling.se/blogs/johanmolleborn/barkarbys-60-milare.htm

Bra skrivet. Men istället för att fantisera ihop saker om den neutraliserade skylten i Barkarby kunde du väl ha skrivit hur många minuter vi fick vänta in dig i backen innan Bålsta?! ;-)

För övrigt ser det ut som att jag står och suger på tummen på en av bilderna. Men jag tror att det var en Snickers. Eller så var det tummen.

Verkar blåsa upp till en giro-liknande skandal här - var Barkarbyskylten neutraliserad / var utförskörningen från Stelvio neutraliserad?

Fan va fina bloggar och bilder! Tac för finfin läsning. Flabbade ut kaffe på tangentbordet när jag på Tonis blogg felläste "We started to smell at the end when there were only 100 km left".

Blev lite småsugen på att randonnea igen!

Har varit fullt upp sedan målgång men nu är det dags för lite trams! Ett stort tack till bjorre och LTS för trevligt sällskap och er andra för trippen till Heby! Instämmer med tidigare talare, fantastiska vägar och fantastiskt vackert i Dalarna! Man hinner uppleva en hel del under så lång tid, fysisk och mental berg- och dalbana, vackra vyer och man stöter på en brokig samling människor under vägen.

• När vi står vid ett rödlyse I Borlänge blir vi high-5’ade av en raggarfamilj när vi berättar om rundan. Mamma och pappa raggare är redan ganska sliriga trots tidig eftermiddag.

• På en Statoil i Rättvik kommer en annan ganska slirig raggare med en öl i handen fram till oss och vill prata cykel . Han berättar för oss att hans farfar vunnit Solleröloppet två gånger på 50-talet. Sen fortsätter han med en story om hur han köpte en gammal fin racercykel från 50-talet via någon annons och sedan stolt visade upp den för sin far som sa att “det där är ju farfars gamla cykel som jag sålt för att den bara stod och samlade damm.” "Cykeln kom tillbaka som en bumerang" sa vi. Då hör vi någon ropa “kom nu farsan” och vi ser hur fem ungdomar väntar i bilen och vill komma i väg. Vi funderar på om det kan vara kul att skjutsa runt sina fulla föräldrar i sommarnatten. Vår gissning blir att fin bil med full farsa ändå väger rätt tungt.

• På McDonalds I Falun får vi en skara fans bestående av 7-8 tjejer i 22-25-års åldern. Först kör vi en stunds Q&A och efter detta ringer en av damerna till någon kompis och berättar att “vi har träffat två killar som cyklat hit från Stockholm via Rättvik och nu ska de cykla tillbaka till Stockholm igen”. När jag och bjorre är på väg att gå ropar en annan dam “nu ska de åka, kom så går vi ut och tittar”. Jag säger lite tyst att “det är inte mycket att se, sitt kvar ni” men de kommer med ut allihopa. Efter ytterligare en kort Q&A och uppmaningar att vi som sportar inte ska äta donken-skitmat vinkar de adjö och önskar de två gubbarna lycka till.

• Efter Falun blir vi omkörda av en raggarbil som har en enorm sticker på bakrutan, täcker 1/3, där det står: “Diplomerad Fittrakare”. Vi funderar lite på vilken målgrupp budskapet är riktat till. Är det ett framgångsrikt raggar-trick? Typ som färgade näsdukar i bakfickan i New York.

Det märktes att jag inte åkt så här långt på ett tag då jag i stället för att äta sådant jag kan äta mycket av står och funderar på varför mackorna ser så läbbiga ut, fyra wienerbröd är bättre än en ökentorr fralla som med lite vätska kan användas som byggnadsmaterial eller att fylla potthål med. Att ta en QP-cheese i stället för BigMac där QP’n innehåller en större mängd “stekflotts-smak-kött” per tugga än en BigMac som jag sedan rapar hela vägen till Hedemora. Sen har jag tyvärr inte hittat några bars jag gillar men varför laddar jag inte då med ett gäng snickers? Allt detta är mitt eget fel och jag sjönk därför också ner i en riktigt avgrundsdjup svacka mellan Hedemora och Heby där det kändes som att jag gick på bara luft och jag tyckte synd om bjorre som fick släpa på den gamla säcken. Jag åkte och drömde om kall risotto, isté och mjölk. Underskatta inte kall risotto! Väl framme i Heby drack jag nästan två liter mjölk och åt en halv mumie-macka och på något sätt lyckades kroppen komma igång igen halvvägs till Skolsta. Efter dricka, bananer och choklad i Skolsta kände jag mig ganska normal igen och den sista etappen till Barkarby flöt på ganska bra, ibland ska man ha lite tur också ;-)

Det enda vi tyckte det var lite synd var när alla drog i från oss i Heby. Vi blev prejade av en hästtransport och kom inte över 72:an i tid. Sedan blev det något sorts missförstånd där vi trodde att killen som spurtade i kapp skulle be klungan hålla igen något men vi hade fel. Vi “vågade” inte tokköra för risken var för stor att kitzblitz eller DT skulle ta en förning precis när vi kom i kapp och det skulle kostat mycket att få släppa direkt, både mental och fysiskt :-) Vi såg era västar i horisonten ett flertal gånger på de långa raksträckorna som fanns efter Heby och insåg snabbt hur man stadigt tappar när man går runt på bara tre. I Hedemora förstod vi varför klungan inte väntade, det stod “economy” på våra stämpelkort :-)

Barkarby 60-mil gav mersmak! :-)

Gubbar på grönbete i Hedemora.

ns.png

bb.png

Senast ändrad:
Ha ha ha
Fan vad roligt det är att komma ut i landet på två hjul och träffa lite "vanligt" folk.
Undrar vad han köpte stickern till bilen?

Tack för dagen skratt! Ja det går ganska fort när DT och kitzblitz "håller igen lite".
Tonis förning genom Avesta i 38 kommer att berättas om många gånger!

schture skrev:
> Mycket och bra

Härlig läsning Schture. Det tog ganska lång tid innan vi märkte att ni inte var med efter Heby. Då trodde vi faktiskt att ni hade valt att släppa direkt efter kontrollen. Bjorre och Nypan gjorde så på 40-milaren.

Jag klurade lite på det där med raggarna i dalarna. Vi cyklade igenom värsta idyllen med faluröda timmerhus och välskötta trädgårdar och vilda djur i inhängnader (kor och får). Mitt där i idyllen så lever raggarna. De klär sig som skit, ser ut som skit, dricker pissig öl, är fulla som svin och åker runt i bilar som ser ut som skit. Hur blev det så? Jag väntade mig att folk skulle tjolahoppsan-hoppa fram med knätofsar och folkdräkter.

Säker på att det var raggare, kanske helt vanliga familjer som var ute på biltur bara? Det är kontrasterna som gör att de ser så skabbiga ut. ;)

Tack själva för trevlig resa, Schture och bjorre!

Bildekalen var kanske helt enkelt reklam för förarens frisörsalong?

bigmollo skrev:
> Jag klurade lite på det där med raggarna i
> dalarna. Vi cyklade igenom värsta idyllen med
> faluröda timmerhus och välskötta trädgårdar
> och vilda djur i inhängnader (kor och får). Mitt
> där i idyllen så lever raggarna. De klär sig
> som skit, ser ut som skit, dricker pissig öl, är
> fulla som svin och åker runt i bilar som ser ut
> som skit. Hur blev det så? Jag väntade mig att
> folk skulle tjolahoppsan-hoppa fram med knätofsar
> och folkdräkter.

Haha, precis så tänkte jag med. Det är något som inte får formeln att gå ihop :-)

bsandborgh skrev:
> Tonis förning genom Avesta i 38 kommer att berättas om många gånger!

Haha, Toni blir den första randonneur'en som får fortkörningsböter :-)

LTS skrev:
> Bildekalen var kanske helt enkelt reklam för förarens frisörsalong?

Haha, en helt vanlig Dalafrisör. Vasafrilla och fittrakning :-)

bigmollo skrev:
>n så lever raggarna. De klär sig
> som skit, ser ut som skit, dricker pissig öl, är
> fulla som svin och åker runt i bilar som ser ut
> som skit. Hur blev det så?

:D Tack för dagens garv.
Jag är lila förundrad varje gång på den lokala årliga raggarträffen hur det är möjligt att klä sig så illa och tillika missköta sin egen kropp till den milda grad. Vanligt med grav övervikt verkar det som bland de som gillar amerikanska bilar. De gillar nog amerikans matkultur oxå. Det är inte vackert.

Skön läsning schture. Ofta skrönor från täten. Berättelserna från kön är minst lika bra.

Tack alla som bloggat och berättat. Inte ett dugg sugen, alls...

Jenny W skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >n så lever raggarna. De klär sig
> > som skit, ser ut som skit, dricker pissig öl,
> är
> > fulla som svin och åker runt i bilar som ser
> ut
> > som skit. Hur blev det så?
>
> :D Tack för dagens garv.
> Jag är lila förundrad varje gång på den
> lokala årliga raggarträffen hur det är möjligt
> att klä sig så illa och tillika missköta sin
> egen kropp till den milda grad. Vanligt med grav
> övervikt verkar det som bland de som gillar
> amerikanska bilar. De gillar nog amerikans
> matkultur oxå. Det är inte vackert.

Tycker denna tråd visar att det där stämmer rätt bra även på randonneurer.

GoranS skrev:
> Tycker denna tråd visar att det där stämmer
> rätt bra även på randonneurer.

app app app, hade det funnits kall risotto så hade de ju ätit den som Schture skriver.

Det kan ju f.ö. även gälla raggarna ... eller, nej, det kan det nog inte vid närmare eftertanke. Dock har jag bara hört talas om att det ätits kall risotto på italienska turer (och då även "gnällts" på detta), aldrig på svenska.

schture skrev:

> Väl framme i Heby drack jag nästan
> två liter mjöl

Bara detta är en sinnessjuk prestation efter alla mil, bra kört gubbar!!

Det är något speciellt med Dalarna och raggarbilar. Jag har två gånger lyckats pricka "Classic Car Week" (v.31) vid cykling genom Rättvik.
Första gången var på en 100-milare. Vi cyklade mellan Mora och Rättvik och blev hela tiden passerade av en strid ström av fina (och mindre fina) bilar. I en stor kabb satt det ett helt gäng som tjoade och viftade med ölburkarna när de körde om oss. Några km senare står samma bil vid vägkanten och hela gänget står på rad och "vattnar buskarna". Vi tjoar och viftar med cykelflaskorna. Ömsesidiga skratt!
Andra gången hade jag cyklat ensam från Sthlm och lyckades till och med pricka "cruisingen" på torsdagskvällen. Rakt genom Rättvik i motsatt riktning som karavanen med massor av folk på trädgårdsstolar längs gatorna. Definitivt inte ömsesidiga skratt!

Haha, det måste varit en syn Bengt :-)

Jag har inga problem med kall risotto GoranS! Hellre en kall risotto i skogen än en varm QP på donken! :-)

rising skrev:
> Torn har ju sjukt mycket hetare modeller än
> Rapha!

:-)
Iaf mer trovärdiga.

Skicka över en "före" så fixar jag en photoshoppad "efter" så skickar vi till Rapha :-)

DT skrev:
> Synd att ingen tog före- och efterbilder på mig
> som vi hade kunnat sälja till Rapha. :-(

schture skrev:
> • Efter Falun blir vi omkörda av en raggarbil
> som har en enorm sticker på bakrutan, täcker
> 1/3, där det står: “Diplomerad Fittrakare”.
> Vi funderar lite på vilken målgrupp budskapet
> är riktat till. Är det ett framgångsrikt
> raggar-trick? Typ som färgade näsdukar i
> bakfickan i New York.

Hahaha - ja, men till och med mitt i Stockholm kan man ju läsa sånt på skyltar utanför diverse etablissemang. Lite förfinat kanske men ändå same-same, bara redskapet skiljer dom åt :-)

http://www.clinicdivine.se

"...är diplomerade hudterapeuter med många års erfarenhet .... och brasiliansk vaxning..."

Oerhört inspirerande läsning
Lite synd att man inte bor kvar i sthlm längre....

Men jag får väl fixa ett eget lopp i östra delarna
Av småland. Finns både Donken och Raggare i trakterna
Så inte helt ogenomförbart.

Pajas skrev:
> Oerhört inspirerande läsning
> Lite synd att man inte bor kvar i sthlm
> längre....
>
> Men jag får väl fixa ett eget lopp i östra
> delarna
> Av småland. Finns både Donken och Raggare i
> trakterna
> Så inte helt ogenomförbart.

Du behöver inte ens ordna ett eget lopp för att cykla i Småland. Det arrangeras redan en 60-milare från Nässjö. Men i år har loppet gått. Så vill du inte vänta till nästa år så får du cykla på egen hand. Då har du å andra sidan fördelen att du kan starta hemifrån.

LTS skrev:
> Pajas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Oerhört inspirerande läsning
> > Lite synd att man inte bor kvar i sthlm
> > längre....
> >
> > Men jag får väl fixa ett eget lopp i östra
> > delarna
> > Av småland. Finns både Donken och Raggare i
> > trakterna
> > Så inte helt ogenomförbart.
>
> Du behöver inte ens ordna ett eget lopp för att
> cykla i Småland. Det arrangeras redan en
> 60-milare från Nässjö. Men i år har loppet
> gått. Så vill du inte vänta till nästa år så
> får du cykla på egen hand. Då har du å andra
> sidan fördelen att du kan starta hemifrån.

Jag behöver nog träna 1 år för eådant äventyr,
så det gör inget att ni redan kört årets lopp.
Men helt klart intressant inför nästa år

Tillbaka
Topp