[Kalender] SBR#27 – Årsta ”Quick & Dirty” Enduro

Kul initiativ och jag är gärna med att hojjar. Jag tror däremot Strava på korta segment som ska fungera är rätt dömt att misslyckas för att få en riktig resultatlista.

Jag är gärna med!
Misstänker att Frida också vill det så jag skriver upp henne också om det är OK, iom att hon är kass på att frekventera forumet.
Ber henne bekräfta detta med en post här.

Wow, den senaste gången som det rejsades i Årsta skogarna var under Nolltids forumets tid. Way back alltså, kul initiativ där!

Strava tidtagning är inte perfekt, men jag tror det kommer lira rätt ok. Sen kommer fel/variationer att jämna ut sig över de fem sträckorna också. Men låt oss lite se det som ett test.

Tomcaten, oklart om du anmälde dig?

Dempa sa:
Strava tidtagning är inte perfekt, men jag tror det kommer lira rätt ok. Sen kommer fel/variationer att jämna ut sig över de fem sträckorna också. Men låt oss lite se det som ett test.

Tomcaten, oklart om du anmälde dig?

Telefon och stoppur fungerade rätt bra för oss när vi körde en minitävling. Lite jobb att räkna ihop. (Om man inte antecknar direkt på en platta/laptop)

När vi körde Väsby Bike Rally körde vi lite liknande upplägg, där vi gemensamt cyklade till en sträcka i taget, visade den och sedan tränade ett tag, sen race och sen vidare till nästa. Då var vi 19 pers och det tog typ en hel dag. Så det funkar men racet lär ta ett tag.

Räkna med 30-40 min per SS, plus transporttid och ställtid, så kanske 1h per SS i totaltid för rallyt.

H. sa:
När vi körde Väsby Bike Rally körde vi lite liknande upplägg, där vi gemensamt cyklade till en sträcka i taget, visade den och sedan tränade ett tag, sen race och sen vidare till nästa. Då var vi 19 pers och det tog typ en hel dag. Så det funkar men racet lär ta ett tag.

Räkna med 30-40 min per SS, plus transporttid och ställtid, så kanske 1h per SS i totaltid för rallyt.

Fast med Strava-tidtagning går det ju mycket snabbare, t.o.m. snabbare med Sportident-stickor...

larsaw sa:
Fast med Strava-tidtagning går det ju mycket snabbare, t.o.m. snabbare med Sportident-stickor...

Fan! Nu skrev jag ju i tråden, betyder det att jag måste vara med då?
Äh lika bra det, har ju gömt mig bakom tidtagningsmanteln länge nog nu...
SIGN ME UP!

Ok, då är vi 15 anmälda (lista finns i inbjudan). Tror vi bör sätta gränsen där. Men jag skapar en reservlista för ytterligare anmälningar. Och ni som redan är anmälda, hör av er ASAP om ni känner att ni inte kan delta.

Sweet, då är det bara att trimma sin Strava-app då... ;)
BTW, finns det RIKTIGA GPS-loggers som överför till Strava i realtid? Typ smartklocka eller likn?

Låter som en bra ide med ett mindre mera familjärt kompisrace där man kan utveckla varandra och samtidigt ha kul med mindre tävlingsångest.

Observera att flertalet hundägarna rastar sina hundar där så de så det kanske inte är värt att satsa för mycket så man åker ut utanför banan och in i något.

Bra initiativ för Årsta skogarna är mera tricky än de ser ut.

Please sign me up therefore

I Lekhyttan-racet förra helgen använde vi Strava som tidtagning och det fungerade helt ok. Men Strava är ju inte 100-procentigt och då och då saknas något segment helt eller tiden för ett segment blir helt fel. Därför räknade jag poäng utifrån placering per sträcka. Det funkade helt ok. Vid ett tillfälle noterades ingen tid för en person. poängen blev 0 på den sträckan, men i totalen blev betydelsen liten.

Hur gjorde ni med starten? Tänkte att man vill ju inte att segmentet "triggar" när man står i kö om gps:en hoppar runt lite. Samling en bit ifrån och flygande start?

/Johan

Det blir "flygande start" på sträckorna då själva Strava segmentet börjar typ 5-10 meter efter startplats. Så det bör inte bli något problem med att tiden tickar när man står vid start.

Det finns såklart risk för missade eller konstiga tider, jag tänker att vi i så fall hanterar det genom att ersätta den personens tid med en genomsnittlig tid baserat på prestation på övriga sträckor.

Summa summarum så kommer inte tiderna bli exakta, men jag tror ändå att det kommer bli en resultatlista som blir korrekt i ordning, med nåt eventuellt undantag.

Efter dagens trenduroträning i Glasberga känner jag mig som en het kandidat till jumboplatsen... Fy fan va segt men skrämmande det var att kör hetstempo över blöta rötter o stenar :/

Neeeeej det är fullt missat detta totalt :( ställ mig på reserv iaf!

Finns sträckorna på strava eller nåt liknande idag? Jobbar typ 10 meter från skogen. Hade vart kul att testa iaf.

Jag har dessvärre fått förhinder, så ställer min plats till förfogande. Hoppas göra Sbr-debut vid annat tillfälle.

larsaw sa:
BTW, finns det RIKTIGA GPS-loggers som överför till Strava i realtid? Typ smartklocka eller likn?

Du får bli premium användare och stjärnmärka segmenten. Då får du livetracking och hinner du titta på mobilen ser du om du leder eller måste öka...

hm sa:
larsaw sa:

Du får bli premium användare och stjärnmärka segmenten. Då får du livetracking och hinner du titta på mobilen ser du om du leder eller måste öka...

Osäker om det funkar på downhillsegment, tyvärr.

Jag ska tydligen vara i tyskland när det här evenemanget går av stapeln så jag får passa min plats vidare till reservlistan.

olle/frost sa:
hm sa:
larsaw sa:

Osäker om det funkar på downhillsegment, tyvärr.

Kanske inte ? Får väl cykla uppför istl .

Ladda upp till Strava med mobilen efter varje sträcka istl för att se om man måste köra om sträckan? Fast då blir sammanställningen keff istl.

Hej,

alla har nog inte sett det, men det har (i en annan tråd) varit lite kontrovers kring om det här racet är ett SBR eller inte. Främst har det väl handlat om ifall tidtagningsmetoden (Matesrace) är tillräckligt kvalitativ. Men jag känner att jag kanske spände bågen för högt när jag satte SBR titeln på ett Quick & dirty race som detta. Så jag har strukit SBR från titeln för att inte någon ska bli besviken på kvalitétsnivån, för den är definitivt lägre än övriga SBR i år. (får väl dock tillägga att det fina som erbjuds är ett enduro på 5 snabba, flowiga (rätt korta) SS med tillhörande videoproduktion)

Matesrace testades på Tisdagstrendurot med dåligt resultat, jag har testat den lite i mindre skala med skapligt resultat, men det är klart inte världens säkraste metod för tidtagning. Förslag till säkrare tidtagning är Nytatime. Det har använts vid lite olika tillfällen och funkat bra. Men det kräver två funktionärer, en vid start och en vid mål (åtminstone uppfattar jag det så om inte en tävlande ska behöva sabba sina tider).

Så, finns det möjligen två personer som vill agera tidtagar-funktionärer?

Tillbaka
Topp