[Kalender] SBR 35 - CFBC Greatest Hits

Stormkök & långkok i skogen blir nog svårt. Men efter varje sträcka så blir det ju alltid lite paus där det ska pustas ut & skyllas på det ena & det andra varför just den sträckan inte gick så bra som det borde gjort.. Missa kurvan, nöp bromsen, klicka ur.. Utsäkterna brukar hagla!

Vi kommer cykla i grupper om drygt 10st & med 20-30s mellan varje startande finns även tid innan själva sträckan.

Det finns med andra ord gott om tid för att suga i sig en Snickers eller två. Går dessutom väldigt lugnt till på transporterna mellan sträckorna.
Nu skjuter jag från höften lite, men räkna med 90min från att vi lämnar samlingsplatsen tills att vi är tillbaka.

Det vore ju fint så får man stå å hetsa igång varandra.

Tävlingsledare, måste inte lag 15 och 24 ha team-namn för att vara med?

Tomcaten sa:
Det vore ju fint så får man stå å hetsa igång varandra.

Tävlingsledare, måste inte lag 15 och 24 ha team-namn för att vara med?

Det är helt OK att lagmedlemmar kör direkt efter varandra. Dock får inte ett ”långsamt” lag ta rygg på ett snabbare.

Lag 24 filar nog på sitt. Gissar på typ Team Bäst, Team Seger eller liknande. Snabba grabbar i den uppställningen.

Jag börjar tycka att det är dags att skramla ihop ett lag!
Team Vilse

Reko kille på 31 jordsnurr och med fäbless för #DÖDS söker teamkamrat, gärna med lokalkännedom om gömmaren!
Jag brukar cykla ganska snabbt när det är SBR,men har aldrig rejsat i gömmarenskogen.

Vad säger du Dempa? Ska du verkligen stå där alldelles själv och vänta på en Milnik som kanske aldrig dyker upp?
Om vi får in reserverna i tävlingen så tänker jag bjuda upp empo!

Att det ska vara så knepigt med dans..

Sjysst att ni planerade in denna pardans på den torrare delen av helgen ;)

53D65A78-FA2A-4F0E-86D1-B6FDD9FC1921.jpeg

Samtidigt tänkte jag kolla om någon bilburen råkar ha vägarna förbi hipstermeckat Hägersten/Västertorp på lördag o kan bjussa på en plats för mig o hojen? Please!!!

Har inte riktigt haft koll i tråden, men va fan vi åker (dansar?) Mattias! Då vet jag i varje fall att jag inte har nån i mitt lag som håller mig tillbaka... ;-)

Ser att det är knökfullt inför helgen men eftersom racet inte har varit än så gör vi en vild chansning och skriver upp: Team Kriss Cross på listan? Detta team bestående av Jari och Andreas.
Fick blodad tand på förra SBR’n och känner mig sjukt taggad att vara med och leka igen.
Lägger man swish-betalning när man har en garanterad plats?
Kämpa! (Håller nu tummarna)

Jag var ute och coachade Team Chipstutte igår på deras teambuildingövning och de ville gärna att jag skulle poängtera att de kommer att vara jääääääkligt farliga i helgens rejs. Ni andra kan typ stanna hemma.

Jimel sa:
Har parkering bestämts ännu?

Japp, den slutgiltiga bansträckningen spikades igår! Det blir 5st SS med både hopp, drop, gap, brant & lite XCO-trampa! Mer info samt vart vi samlas kommer på fredag efter lunch.

Värt att nämna redan nu är väl att ena sträckan har en A- resp. B-linje där B-linjen är betydligt enklare (tar givetvis längre tid). Det kommer vara uppmärkt & mer info kommer på lördag. A-linjen är svår & kraschar man kan man göra sig illa på riktigt. Vet du med dig redan nu att du brukar vilja reka & testa de svåraste partierna på övriga SBR, ska du inte köra A-linjen.

*EDIT* Anmälningslistan uppdaterad. Är du sugen på att stå som reserv, skriv i tråden & håll koll på din inbox här på Happy så hör vi av oss när en plats ev. blir ledig.

Senast ändrad:
Henrik83 sa:
Jimel sa:
Har parkering bestämts ännu?

Japp, den slutgiltiga bansträckningen spikades igår! Det blir 5st SS med både hopp, drop, gap, brant & lite XCO-trampa! Mer info samt vart vi samlas kommer på fredag efter lunch.

Värt att nämna redan nu är väl att ena sträckan har en A- resp. B-linje där B-linjen är betydligt enklare (tar givetvis längre tid). Det kommer vara uppmärkt & mer info kommer på lördag. A-linjen är svår & kraschar man kan man göra sig illa på riktigt. Vet du med dig redan nu att du brukar vilja reka & testa de svåraste partierna på övriga SBR, ska du inte köra A-linjen.

*EDIT* Anmälningslistan uppdaterad. Är du sugen på att stå som reserv, skriv i tråden & håll koll på din inbox här på Happy så hör vi av oss när en plats ev. blir ledig.

Vad du säger är att utbölingar ska missgynnas och locas ska ha en gräddfil eftersom det inte finns tid att reka och prova innan och alla icke locals skräms till B-linjen för att garantera att locas får ett försprång.
:-)

Så det blir ingen försyn eller genomgång av spåren alls? Känns jäkligt stor fördel då för alla som kört där tidigare... Jag har alltså inte kört där om det inte framgick!

Lag 13 anmäler namn "The Dirty Dancers"

MickeMud sa:
Vad du säger är att utbölingar ska missgynnas och locas ska ha en gräddfil eftersom det inte finns tid att reka och prova innan och alla icke locals skräms till B-linjen för att garantera att locas får ett försprång.

Det är ett sätt att se på saken ?

Ett annat är att de duktigaste cyklisterna, istället för de som tränat mest, faktiskt kommer va snabbast.

Zander, Nibergs, Petrén, PVB, Jason m.fl. är ju samtliga att klassa som utbölingar men de kommer fortf. cykla skjortan av många s.k. locals.
För dessa herrar som faktiskt är snabba på riktigt är A-linjen inte värre än något som skulle kunna vara med på ett ESS eller vad som finns på en svart led i Gesunda eller Åre.
Dock är ju många av deltagarna inte på den tekniska nivån att Kristin, Viper Trail eller Nelson är något som bemästras & för dessa deltagare är B-linjen given, framförallt om det nu blir blött i skogen.

Det är möjligt att välja A-linjen, komma fram till skälet att det finns en B-linje & då inse att man tog fel beslut. Dock tappar man mer tid på den manövern än att köra B-linjen från början.

Bortsett från stället där vi lagt två linjer så är övriga sträckor mer åt de enkla hållet, just för att det är blint. De ev. hopp eller dropp man stöter på går i de flesta fall att bara runda alt. snabbt hoppa av cykeln en kortis om man inte känner sig bekväm.

Viktor Elofsson sa:
Så det blir ingen försyn eller genomgång av spåren alls? Känns jäkligt stor fördel då för alla som kört där tidigare... Jag har alltså inte kört där om det inte framgick!

Korrekt, det framgår av första inlägget att det inte blir någon försyn eller genomgång. Race direkt!

Senast ändrad:
Henrik83 sa:
MickeMud sa:

Det är ett sätt att se på saken ?

Ett annat är att de duktigaste cyklisterna, istället för de som tränat mest, faktiskt kommer va snabbast.

Zander, Nibergs, Petrén, PVB, Jason m.fl. är ju samtliga att klassa som utbölingar men de kommer fortf. cykla skjortan av många s.k. locals.
För dessa herrar som faktiskt är snabba på riktigt är A-linjen inte värre än något som skulle kunna vara med på ett ESS eller vad som finns på en svart led i Gesunda eller Åre.
Dock är ju många av deltagarna inte på den tekniska nivån att Kristin, Viper Trail eller Nelson är något som bemästras & för dessa deltagare är B-linjen given, framförallt om det nu blir blött i skogen.

Det är möjligt att välja A-linjen, komma fram till skälet att det finns en B-linje & då inse att man tog fel beslut. Dock tappar man mer tid på den manövern än att köra B-linjen från början.

Bortsett från stället där vi lagt två linjer så är övriga sträckor mer åt de enkla hållet, just för att det är blint. De ev. hopp eller dropp man stöter på går i de flesta fall att bara runda alt. snabbt hoppa av cykeln en kortis om man inte känner sig bekväm.

Viktor Elofsson sa:

Korrekt, det framgår av första inlägget att det inte blir någon försyn eller genomgång. Race direkt!

Grejen med såna här danstävlingar är ju lite utmaning och att stretcha sig till lite nya Moves utanför komfortzonen, man vill ju alltid utvecklas och prova nytt och nu känns det lite som den grejen försvinner, allt rysk roulette. Man rekommenderas att gå på B och då blev det lite XC race över hela tillställning, sån slutade jag med för fyra år sedan :-)

Vore ju toppen om man kunde få detaljinfo per SS hur många val A&B per sträcka, detaljinfo om vad (typ huck med gap, måste komma 2m annars....och klara svängen e landning innan trädet o.s.v. gradering samt ev. risk.

Gärna bilder kan va väldigt sljugande men ändå något mental förberedelse.
Det tror jag fler skulle uppskatta och göra hela dansen roligare och mer lika vilkor.

Det ska ju inte övergå säkerheten. Det hade nog kännts bättre för mig och ett par andra att vi får ta och åtminstone träna på A-linjen så att man inte kommer där i full ladd...

MickeMud sa:
Grejen med såna här danstävlingar är ju lite utmaning och att stretcha sig till lite nya Moves utanför komfortzonen, man vill ju alltid utvecklas och prova nytt och nu känns det lite som den grejen försvinner, allt rysk roulette. Man rekommenderas att gå på B och då blev det lite XC race över hela tillställning, sån slutade jag med för fyra år sedan :-)

Vore ju toppen om man kunde få detaljinfo per SS hur många val A&B per sträcka, detaljinfo om vad (typ huck med gap, måste komma 2m annars....och klara svängen e landning innan trädet o.s.v. gradering samt ev. risk.

Gärna bilder kan va väldigt sljugande men ändå något mental förberedelse.
Det tror jag fler skulle uppskatta och göra hela dansen roligare och mer lika vilkor.

Finns väl inte en endurotävling i hela världen (med blinda sträckor) där det du önskar, faktiskt presenteras? På sin höjd får du se banprofilen. Charmen med att köra blint är ju just att du tvingas utanför din komfortzon, hela tiden. Fråga de som körde SBR #29 - Race Charles vad de tyckte om att pressa sig själva trots att det också var blindracing.. Skälet till att vi kör samma koncept igen är ju just för att det tjatats en hel del om ett nytt race med precis samma upplägg.

Men som sagt, känner du som deltagare att du inte är på den tekniska nivån att t.ex. Kristin, Viper Trail eller Nelson är något som bemästras bör du välja B-linjen, framförallt om det nu blir blött i skogen. Har man inte ens kört & kan relatera till någon av de nämnda svarta DH-lederna bör man definitivt välja B-linjen.

Det är fullt möjligt att välja A-linjen, komma fram till skälet att det finns en B-linje, & då inse att man tog fel beslut. Det finns gott om tid att bromsa, stanna & avbryta sitt val. Dock tappar man mer tid på den manövern än att köra B-linjen från början.

Känns ju lite meningslöst att klaga på konceptet. Deltagande är frivilligt och hela tanken med SBR och liknande arrangemang är att inte ha ett stelbent 1000-sidigt reglemente att förhålla sig till, utan skapa en frihet för arrangören att testa nya koncept. Under årens gång har vi sett mängder med olika varianter på tävlingsupplägg på SBR, en del har stannat kvar och en del har försvunnit.

Arrangörerna har ju varit tydliga sedan dag 1 att detta är ett race man kör blint. Se det som något positivt, vilka andra möjligheter erbjuds i Sverige till blinda stage-race? Ok att hemmaåkare får fördelar, men så är det ju ändå alltid. Tävla mot dig själv och se det som en förhöjd upplevelse att ge gärnet trots att du inte vet vad som väntar.

Hade jag kunnat hade jag gärna varit med.

Sluta gnälla! Börja cykla!

Det är väl som vanligt, vill man köra fort får man ladda bajset och chansa. Vill man ha kul utan att bryta ryggen får man ta det lite lugnare.

H. sa:
Känns ju lite meningslöst att klaga på konceptet. Deltagande är frivilligt och hela tanken med SBR och liknande arrangemang är att inte ha ett stelbent 1000-sidigt reglemente att förhålla sig till, utan skapa en frihet för arrangören att testa nya koncept. Under årens gång har vi sett mängder med olika varianter på tävlingsupplägg på SBR, en del har stannat kvar och en del har försvunnit.

Arrangörerna har ju varit tydliga sedan dag 1 att detta är ett race man kör blint. Se det som något positivt, vilka andra möjligheter erbjuds i Sverige till blinda stage-race? Ok att hemmaåkare får fördelar, men så är det ju ändå alltid. Tävla mot dig själv och se det som en förhöjd upplevelse att ge gärnet trots att du inte vet vad som väntar.

Väldigt bra sammanfattat! Trist att du inte är med också, du är ju en av de utbölingarna som inte skulle ha några problem med ena sträckans A-linje.

Bjuckar här på ena sträckan! Mycket utför, lite XC. Puckeln på mitten har vi valt att döpa till ”Jofas backe”.

EEE7DC60-B2DC-47BA-A6C8-5191983FF3B0.jpeg

Senast ändrad:
Henrik83 sa:
H. sa:

Väldigt bra sammanfattat! Trist att du inte är med också, du är ju en av de utbölingarna som inte skulle ha några problem med ena sträckans A-linje.

Bjuckar här på ena sträckan! Mycket utför, lite XC. Puckeln på mitten har vi valt att döpa till ”Jofas backe”.

Fast det är ju lite tveeggat att H., som är den mest anala spårvalsundersökaren i västvärlden, förespråkar blindrejsing. Även om han har rätt.

Henrik83 sa:

Haha, har du censurerat höjdmetrarna?

Ja ja det löser sig, var inte meningen att vara gnällig, insåg bara inte att "dansa blint utan träning"
innebar att man inte får se/veta vad. Förutsätter då att det inte är skymda eller dolda faror bakom t.ex ett dropp.
Ex du kommer till ett dropp som du bedömer va ok höjd etc. och tar den logiska linjen baserat på vad som är möjligt att se men väl över kanten i luften inser du att man borde haft en annan vinkel för det ligger vassa klippblock rakt nedanför o.s.v. Sådant som man helt enkelt måste veta för att klara biffen.
Vill ju ha så jäkla kul som möjligt och inte missa några kul Moves.

Men lite synd om locals då som missar all spänning :-)

MickeMud sa:
Ja ja det löser sig, var inte meningen att vara gnällig, insåg bara inte att "dansa blint utan träning"
innebar att man inte får se/veta vad. Förutsätter då att det inte är skymda eller dolda faror bakom t.ex ett dropp.
Ex du kommer till ett dropp som du bedömer va ok höjd etc. och tar den logiska linjen baserat på vad som är möjligt att se men väl över kanten i luften inser du att man borde haft en annan vinkel för det ligger vassa klippblock rakt nedanför o.s.v. Sådant som man helt enkelt måste veta för att klara biffen.
Vill ju ha så jäkla kul som möjligt och inte missa några kul Moves.

Men lite synd om locals då som missar all spänning :-)

Jag ser dig mer som nervös än gnällig ? Helt rätt inför denna typ av race med andra ord.

Men det är inte första gången CFBC arrangerar race. Det ligger verkligen inte i vårat intresse att folk ska komma & skada sig, tvärtom, det handlar om att ha kul! På onsdag nästa vecka har alla utom vinnaren själv glömt bort vem som faktiskt vann.

Sen är det alltid nån som har lite otur eller kör över sin förmåga, men det är ju svårt att komma ifrån i utförsorienterade MTB-tävlingar. Shit happens!

Sträckorna är valda utefter premissen att det ska köras blint & ”svårighetsgraden” skulle jag bedömma ungefär lika som under SBR #29, bortsett från den sträckan då som har en A- resp. B-linje. Informationen du fått rörande A-linjen är mer än tillräcklig för att du redan nu ska kunna rannsaka dig själv & bedömma vilken linje som förmodligen passar dig bäst.

I övrigt finns det inga blinda gap med #dödsormar & svärd som sticker upp, även om det varit jevligt tufft.

Zhuken tvingas avstå tävlan så nu finns en plats ledig, i team med Roger_Edvinsson. Mer känd som XC-Rogga. Det han förlorar på det tekniska tar han igen med lungor & lårmuskler..

Swisha till numret i första inlägget & skicka en skärmdump på utförd betalning till 072-308 90 90 så är platsen din!

Henrik83 sa:
Värt & ha i åtanke.. Ta med prylar för att laga punktering. När ni lämnat samlingsplatsen kommer ni inte tillbaka förrän efter sista sträckan.
Det kommer vara folk vid samlingsplatsen hela tiden så det går bra att lämna rygga, jacka osv.

Fråga till arrangörerna:
Ungefär hur långa transporter och totalsträcka snackar vi? Funderar på förutsättningar för en supporter, modell något mindre, att hänga med varvet runt till fots.

/Johan

JojjeM sa:
Henrik83 sa:
Värt & ha i åtanke.. Ta med prylar för att laga punktering. När ni lämnat samlingsplatsen kommer ni inte tillbaka förrän efter sista sträckan.
Det kommer vara folk vid samlingsplatsen hela tiden så det går bra att lämna rygga, jacka osv.

Fråga till arrangörerna:
Ungefär hur långa transporter och totalsträcka snackar vi? Funderar på förutsättningar för en supporter, modell något mindre, att hänga med varvet runt till fots.

/Johan

Det blir drygt 10km. Att hänga med runt till fots blir dock svårt då ingen transport är uppmärkt & det kräver att man hänger på sin grupp för att hitta runt.

Ev. supportrar eller fotografer kan dock få en .gpx på plats för att hitta runt.

Tillbaka
Topp