[Kalender] SmÉracet Mtb Motion Eskilstuna 8 September

Ser bra ut, ska bli kul. Hur skulle ni uppskatta att fördelningen mellan, asfalt, grus, singletrack är?

// Henke

Hej,

Fråga: blir slingan i Vilsta stig, eller kommer det att bli grusvägsrally?

Det här har potential att bli ett ännu bättre lopp än tidigare. Vilsta har fantastiskt mycket bra terräng.

//Erik

Jag skulle gissa fördelningen:

Kjulaloopen: stig 40%, grusväg 59%, asfalt <1%
Vilstaloopen: stig 65%, motionsspår: 10%, grusväg 25%, asfalt

Detta är en uppskattning på underlaget

Mvh fredrik

Eskilstunack

Välkommna till Sméracet mtb motion.

I år flyttar vi start och mål till Vilsta mitt i centrala Eskilstuna.

För mer info kolla in länken nedan eller se www.eskilstunack.se ni kan äveen gå in och gilla oss på facebook.

Nippon skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle gissa fördelningen:
>
> Kjulaloopen: stig 40%, grusväg 59%, asfalt <1%
> Vilstaloopen: stig 65%, motionsspår: 10%,
> grusväg 25%, asfalt
>
> Detta är en uppskattning på underlaget
>
> Mvh fredrik
>
> Eskilstunack

Jag jobbar på det:-) Ska bara fixa rätt utväxling ( Har lagt en tråd här på forumet) så jag får till en bra klinga fram tills man kommer in på sluttampen med riktig MTB. Hur är stigarna på Vilsta loopen? jämför gärna med Strängnäs, Uppsalas fantastiska stigar eller med Meraleras fina bana.
/Ebbe

Ebbe du kommer inte att bli besviken liknar Strängnäs KM bana lite men betydligt mer upp och ner. På vissa ställen kommer det att gå riktigt fort för att helt plötsligt börja bränna till i låren då du är på väg uppåt igen. Det är mycket snabba kurvor och inslag av bökiga enkelspår. Rock on och hoppas vi ses mvh Fredrik EskilstunaCK

Nån som vet hela turen och vill eller ska provåka nån gång i veckan? Jag är jättesugen på att testköra hela loppet innan söndag och hänger gärna med isåfall!

Kanske finns nån som har hela eller delar av banan som ska köra som GPX-fil eller liknande för att kunna ladda in i GPS:en?

Mvh

chrizz skrev:
> Nån som vet hela turen och vill eller ska
> provåka nån gång i veckan? Jag är jättesugen
> på att testköra hela loppet innan söndag och
> hänger gärna med isåfall!
>
> Kanske finns nån som har hela eller delar av
> banan som ska köra som GPX-fil eller liknande
> för att kunna ladda in i GPS:en?
>
> Mvh

+1 på det.

Kaunda skrev:
> Nu är jag oxå anmäld.
> Tycker ni jag ska låta mina Race King sitta kvar?

Det kan vara ett ok val, men det är ganska mycket stig på Sméracet.

Personligen tycker jag Race King är ett jävla pissdäck. Jag kommer att köra Racing Ralph 2.4. Om jag nu inte, som alla år sedan 2009, lyckas drabbas av en av ungarna hemsläpad förkylning just till denna tävling.

//Erik

Anmäld. Tyvärr bara till 40 km, då jag måste hinna med ett födelsedagsfirande några timmar senare.

Missar jag den bästa delen eller får jag köra den?

Hep skrev:
> Anmäld. Tyvärr bara till 40 km, då jag måste
> hinna med ett födelsedagsfirande några timmar
> senare.
>
> Missar jag den bästa delen eller får jag köra
> den?

Du missar Vilsta-området, och där finns det många trevliga, och ganska tekniska spår tycker jag. Däremot är ju detta nytt för i år, så jag vet inte alls vilka spår de valt. Det finns i vilket fal hur mycket som helst att välja på i Vilsta-skogen :-)

Mvh

Jävla pissdäck? Nu förstår jag inte vad du menar :-)

> Personligen tycker jag Race King är ett jävla
> pissdäck. Jag kommer att köra Racing Ralph 2.4.
> Om jag nu inte, som alla år sedan 2009, lyckas
> drabbas av en av ungarna hemsläpad förkylning
> just till denna tävling.
>
> //Erik

Det kommer förfrågningar från olika håll om provkörning av vår bana innan söndagen. Från Eskilstuna Cykelklubbs sida vill vi av olika skäl inte rekommendera provkörning: Skälen är bland annat pågående jakt i Kjulaskogarna, att banan i Vilsta bitvis går på motionsspår som vi normalt inte använder för mountainbikecykling samt risken för onödig förslitning.

Provkörning av SmeRacebanan

Det kommer förfrågningar från olika håll om provkörning av vår bana innan söndagen. Från Eskilstuna Cykelklubbs sidal vill vi av olika skäl inte rekommendera provkörning:

- i Kjulaskogarna har jakten börjat och vi har en överenskommelse med jägare att inte vara ute i skogen och jobba med spåren under lördagen. Vi vill vara tillmötesgående där så att vi också i fortsättningen är välkomna att lägga vår bana på deras marker.

- I Vilsta finns det mängder av fina stigar att köra på men för att få ut 20 km där tvingas vi också köra på motionsspår. Normalt håller vi oss borta från dessa spår för att minimera irritationen med andra i skogen. På söndagen "kör vi med dispens" för detta. Skulle vi missbruka det kan det bli så att det införs restriktioner för oss mtb-åkare och det vore en katastrof för vår verksamhet.

Det är också så att vi bandar så sent som möjligt då det har varit problem med att enduroåkare utnyttjat våra spår för att hitta i skogen. Vi har mött starkt missnöje från markägare och skulle detta missbruk fortsätta är det vi som blir straffade genom att vi inte får använda de marker som gör detta lopp så bra.

Från Eskilstuna Cykelklubbs sida hoppas vi att ni respekterar våra skäl och avstår från att träna på våra uppmärkta banor.

Ni är alla istället hjärtligt välkomna söndagen 8 september. Efteranmälan kan göras till kl 9:00 och starten går kl. 10.

Välkomna
Tomas Gustafsson
Tävlingsledare och ordförande Eskilstuna Cykelklubb

SMÉRACET MTB PÅ SÖNDAG: DELTAGARREKORD MEN FLER FÅR PLATS!

SMÉRACET MTB på söndag har idag (fredag lunch) cirka 150 föranmälda, de flesta i långa 60 km eller 40-kilometersloppen. Stämmer trenden från tidigare år med minst lika många efteranmälda så blir det nytt rekord med över 300 deltagare! Efteranmälan i Vilsta raststuga är öppen till kl 9 på söndag. Tänk på att vara ute i god tid. Välkomna alla!

Tillbaka
Topp