[Kalender] Tour d\'Ötzi XL 2017

Ser ut som ni inte kommer att behöva oroa er över solskyddet i alla fall:

Bilagor

• Capture.PNG
    Capture.PNG
    10.7 KB · Besök: 121
Min start är också i fara, har 39.5 i feber idag...beklagar Fjärdebrunn men knäet ska du ta hand om!
Här kommer massor med dumma frågor om allt möjligt:
- Ryggsäck, är det något ni tar med? Tänker mest på kanske bytte av handskar och underställt/sockor/mm
- Reflexvest? Eller räcker det med sådana covers till ryggsäck som har reflex på sig?
- Vad tar ni för mat under touren? Dricka? Har camelbacks som är isolerade...
- Ok att köra med dubb fram men vanlig däck back? Det verkar inte bli minusgrader enligt smhi...

Stor tack!
J

Zoroniak sa:
Min start är också i fara, har 39.5 i feber idag...beklagar Fjärdebrunn men knäet ska du ta hand om!
Här kommer massor med dumma frågor om allt möjligt:
- Ryggsäck, är det något ni tar med? Tänker mest på kanske bytte av handskar och underställt/sockor/mm
- Reflexvest? Eller räcker det med sådana covers till ryggsäck som har reflex på sig?
- Vad tar ni för mat under touren? Dricka? Har camelbacks som är isolerade...
- Ok att köra med dubb fram men vanlig däck back? Det verkar inte bli minusgrader enligt smhi...

Stor tack!
J

39.5!?! Det är ju nära döden. Krya på dig.

Jag kommer ha sadelväska med div ombyte (underställ, vantar), regnjacka, och nödmat.

Reflexväst = självklart. Planerar plocka på det jag hittar hemma i form av reflexer, smålampor och signalfärger (vilket förvisso inte är hysteriskt mycket eftersom jag tenderar ha rätt svart garderob). Tänk julgran. Sannolikheten att det blir snö är ju minimal och då behövs det ännu mer.

Om dricka finns div inlägg tidigare i tråden. Jag dricker så lite när jag cyklar så den biten är inget problem för mig.

BTW: kollade upp mack i strängnäs. Det är bara pump där vad jag kan se. Hittade ingen med butik som är öppen efter 24.

Om det inte är nödsituation så går det bra att hoppa över Strängnäs. Vi får se till att stanna i Södertälje, även om det kan kännas tidigt, och fylla på där.

Fast vi har alltid lyckats hitta något i Strängnäs när det verkligen behövdes. Tänk nattklubb :-)

Annars är det reflexväst som är bästa rådet.

kitzblitz sa:
Om det inte är nödsituation så går det bra att hoppa över Strängnäs. Vi får se till att stanna i Södertälje, även om det kan kännas tidigt, och fylla på där.

Fast vi har alltid lyckats hitta något i Strängnäs när det verkligen behövdes. Tänk nattklubb :-)

Annars är det reflexväst som är bästa rådet.

Tror också det går bra att hoppa över stopp i strängnäs. Men skönt att i så fall veta det i södertälje se en kan trycka in lite extra där.
I och för sig låter ju det där med nattklubb i reflexväst som ett intressant alternativ :D

Jag säger inte att ni ska köra dubb men droppar tempen på natten och det saltades morgonen innan, i bästa fall, gäller det stt vara vaken.

Reflexväst är närmast obligatoriskt.

Ryggsäck är smaksak. Jag föredrar min stora Ortlieb styrväska för käk, kläder och ANNAT. Slangar och cykeljox i sadelväska. Då blir det bra viktfördelning.

Min plan:

Vinterskor med extra ullsulor, tjocka ullsockor och skoöverdrag.
Kortbenta bibs, + långbenta tights med hängslen
Minst en undertröja modell tjockare, 57% merinoull, vinterjacka, tyvärr inte den som kanske andas bäst men ändå, reflexväst.
Lite tveksamt om jag tar med regnjacka, den är ganska liten i storleken
Flera par handskar, ett par Diadora krabbhandskar samt ett par Hestra skidhandskar, goretex med tre fingrar ihop plus beroende på temperaturen ett par hösthandskar som brukar vara OK vid 2-3 grader plus
Gore underhjälmenmössa
Camelbak, jo jag vet, töntigt men jag vill ha ljummen dryck i år
Diverse energi som bars, kanske någon gel plus ett gäng PIGALL, i ramväskan där även Powerbank till GPS håller hus
I svullen sadelväska: Lagningsgrejer, extra bit däck, multiverktyg, kedjelås, extra slangar, extra strumpor, extra undertröja plus handskarna alltså, extra batteri till lampan, folieduk
Planerar för 108 dubb bak och 240 fram just nu.
Planerar även att äta lunch den här gången.

Instämmer i snacket kring däckval. Finns ingen anledning att chansa, jag kör dubb både fram och bak om nu inte prognosen ändras till minst +5 under dygnets alla timmar.

Kommer fördela alla tyngre grejer som verktyg m.m. i ramväska och alla extrakläder i en stor sadelväska. All mat + regnjacka i ryggfickorna. Enligt RR från förra året verkar det vara Pigall som gäller, så jag har ett gäng såna också :-)

Låter bra ang dubbat. Var lite orolig att alla andra skulle lägga på sommarsulorna och man kom själv med dubbat. Nu kör jag visserligen med 45Nrth Xerxes, semidubbat kanske man kan kalla det. Men ni behöver inte oroa er, jag tar inga skyltspurter...

Kan inte bestämma mig om jag ska köra med ryggsäck eller ej. Låter skönt med ombyte av underställ och handskar, speciellt om det börjar regna. Kan nog vara värt extra svettig rygg. Misstänker att stilpoliserna ser bort när det snackas Ötzi XL?
Nödproviant blir Kung Stalles Maktkakor.

Hade "bestämt" mig sen länge att jag skulle köra i år men direkt efter att jag "anmälde" mig igår fick jag en konstig nervös reaktion och mådde illa. Vad fan har jag gett mig in på..? Som Niklas skrev: "det här blir intressant"

Jag tror jag tar en ryggsäck med mig med...har ingen stor sadelväska och tänkte ta med extra strumpor, underställ och väntar + proviant.

I min sadelväska har jag bara Pigall.

Idag fick jag så min nya Diverge så det blir ju en bra premiärtur på fredag-lördag :-).

Hej allihopa, är tvungen att kasta handduken också, tre dagar med feber och förmodligen en fjärde imorgon. Tror inte det kan vara bra. Kör hårt, kommer att vara tufft att behöva vänta ett år för detta...

Zoroniak sa:
Hej allihopa, är tvungen att kasta handduken också, tre dagar med feber och förmodligen en fjärde imorgon. Tror inte det kan vara bra. Kör hårt, kommer att vara tufft att behöva vänta ett år för detta...

Trist! Men det låter onekligen som klart rätt beslut. Krya på dig.

Vem är chef?

Pax, inte jag då det är min första ötzi XL och jag inte litar på min egen navigeringsförmåga.

Förslagsvis nån av er som kört tidigare: @IngvarW eller @kitzblitz eller båda två?

Steel is Real sa:
Vem är chef?

Pax, inte jag då det är min första ötzi XL och jag inte litar på min egen navigeringsförmåga.

Förslagsvis nån av er som kört tidigare: @IngvarW eller @kitzblitz eller båda två?

@KITZBLITZ är den givne, själv cyklar jag bara i lingonserien jämfört med den starkingen

Haha, ALLA är chefer på den runda.

Men jag cyklar med och kan bidra med min erfarenhet för vad den är värd :-)

Jag kommer till LB lite tidigare för lite mat och för att dela med min visdom.

Det här börjar bli fan så jobbigt ska ni veta. Morgonens slaskcykling skapade bara längtan.
Kan tänka mig när ni sitter och klipper med ögonen på donken på småtimmarna och farbror Toni öppnar sin sadelväska.

Fjärdebrunn sa:
Det här börjar bli fan så jobbigt ska ni veta. Morgonens slaskcykling skapade bara längtan.
Kan tänka mig när ni sitter och klipper med ögonen på donken på småtimmarna och farbror Toni öppnar sin sadelväska.

Kom till LB och vinka av oss :-)

IngvarW sa:
Fjärdebrunn sa:

Kom till LB och vinka av oss :-)

Fel håll, knät pallar inte distansen. Internetcyklar i svårmod.

Jag hoppas på korta men täta rapporter under färden.
Speciellt intresserad är jag personligen av att under lördag morgon/fm få ETA Bålsta för att slippa häcka på Shell flera timmar i onödan.

GurraG sa:
Jag hoppas på korta men täta rapporter under färden.
Speciellt intresserad är jag personligen av att under lördag morgon/fm få ETA Bålsta för att slippa häcka på Shell flera timmar i onödan.

Västerås är väl frukoststoppet så då borde vi ju kunna uppdatera internettet

God tur, galningar! Kör snyggt och säkert och se till att vindbyarna inte blåser ner er i diket.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp