Kalibrera din cykelpump

ZXNinja

Medlem
Kalibrera din cykelpump
Alla cyklister vet ju hur noga det är med rätt lufttryck i däcken så därför bör det ju höra till varje cyklists grundkunskap (och grundutrustning) att kunna kalibrera sin cykelpump!

vad behövs då?

1. En bra kalibrator, t.ex Beamex MC6,
http://www.beamex.com/beamex_produc...na15ghgl/0d82056f-a198-43bc-b1f3-d67d79da8396

2. Kalibreringsprogram som räknar ut pumpens noggrannhet, T.ex Beamex CMX Enterprise
http://www.beamex.com/beamex_produc...na15ghgl/b0e8f631-0c6b-4387-99fc-4ca6e4b4ea75

3. En hand pump för finjustering av trycket, t.ex Beamex PGM300
http://www.beamex.com/beamex_produc...08c1028f-e247-4ce1-8f01-1cf675cb5024#Features

4. Är man riktigt hard core kan man även behöva en tryckkontroller som justerar trycket automatiskt (just i dett fall sku det ha varit mycket bra att ha en sådan kopplad), t.ex Beamex POC6
http://www.beamex.com/beamex_produc...na15ghgl/fba5cda8-1a12-49b7-8fcd-2da7ec80cb2e

Pris på kalibreringsutrustningen är endast ca.100000Euro, småpengar för en cyklist alltså.

Sen är det bara att mata in pumpens egenskaper i CMX programmet och skicka över den till MC6:an, kalibrera, ta emot resultaten och göra certifikat:

Just i detta fall använder jag en Rose Standpumpe Druchmacher 0 - 14bar

Utrustning:
IMG_5253_01.JPG

IMG_5248_01.JPG

IMG_5230_01.JPG

IMG_5254_01.JPG

Viktigt att kalibratorn är kalibrerad i ackrediterat laboratorium:
calcert_01.JPG

CMX Enterprise + pump inställningar
about_01.JPG

func_01.JPG

proc2_01.JPG

Kalibering:
IMG_5240_01.JPG

IMG_5244_01.JPG

IMG_5230_01.JPG

IMG_5235_01.JPG

IMG_5236_01.JPG

IMG_5238_01.JPG

IMG_5239_01.JPG

Resultat och certifikat:
res3_01.JPG

00000001b_01.JPG

Kalibrera din cykelpump
Det som jag är mest imponerad av är att pumpen faktiskt kom upp till 14 bar utan nå problem, jämfört med mina Lidl pumpar som brukar ge upp vid ca 7.5 bar... enda negativa med pumpen var att slangen utvidgade sej lite vid högre tryck + att värme utvecklingen gjorde att mätvärdena blev lite ostabila, enda stabila mätvärdena jag fick var vid 0 och 2 bar. Men överlag en mycket bra och tät pump, med linjär tryckindikator.

Kalibrera din cykelpump
Nice att den mäter så bra även vid låga tryck. Kalibrering är bra, men det fattar inte många. :)

Jag antar att du jobbar med något tryckmätande så mätutrustingen kommer från jobbet. Annars är det nobelpris om du köpt den för att enbart kalibrera din cykelpump. :)

Kalibrera din cykelpump
Köpte mig en Lezyne fotpump. Kollade på ett bildäck (c.a 2,3 bar), jämförde med en fotpump från BT, ytterligare en annan från BT samt en digital tryckmätare (köpt på Volvo), samtliga dessa visade c.a 2,7 bar. Nu litar jag mer på en Lezyne än BT-prylar, men att 3 andra visar ungefär samma och Lezyne ett annat värde gör mig lite fundersam.

Är det vanligt att (lite dyrare) fotpumpar visar fel? Alltså relativt typ pumpar från BT. Blev visst lite konstig fråga det här...

Väldigt skön tråd btw, all in liksom.

Kalibrera din cykelpump
MartinC skrev:
-------------------------------------------------------
> Härligt nördigt! Mätbarhet. Reproducerbarhet.
> Grafer.
> Sköt att slippa allt jävla subjektivt
> känslodravvel.

+1

Kalibrera din cykelpump
Mycket gediget och väl genomfört test, tackar! Jag tycker speciellt om att mätningen av en analog visare redovisas med fyra decimaler. ;)

Såg ju ut att vara en bra pump också. Jag har alltid skytt pumpar med ett stort tryckomfång då jag misstänkt att det blir en kompromiss i det lägre området, men helt klart är det inget problem i det här fallet.

Du borde posta länken i Rose-tråden eller i review på Rose-sidan. Sånt här får man inte undanhålla den kunskapstörstande allmänheten!

Kalibrera din cykelpump
salle skrev:
> Jag nominerar denna direkt till årets tråd!

+100000

Det har varit en fattig höst på happy.

Kalibrera din cykelpump
castrello skrev:
> Haha! Bäst den här månaden. Kan du kanske
> kalibrera min tumme som jag kollar däcktrycket
> med?

+1!! :) Min tumme behöver också kalibreras.

Kanske Beamex även har utrustning som kunde reda ut begreppen i woodoo hifi tråden?

Kalibrera din cykelpump
Överraskande bra manomenter på rosepumpen btw.
Du bör be Ribacka om provision nu när han plötsligt säljer en drös av dessa pumpar pga din mätning. :)

Kalibrera din cykelpump
Lövis skrev:
> Överraskande bra manomenter på rosepumpen btw.
> Du bör be Ribacka om provision nu när han
> plötsligt säljer en drös av dessa pumpar pga
> din mätning. :)

Pumprackaren är ju nedsatt till halva priset nu också... behöver jag två?

Kalibrera din cykelpump
Den där Rose pumpen, är det inte i själva verket en 'Lezyne' pump? Tycker de ser väldigt lika ut. Verkar ha digital visning numera.

Kalibrera din cykelpump
Sku man ha vetat att kalibrering var så intressant sku man kanske ha bemödat sej om att koppla in tryckkontrollern POC6 istället för handpumpen för att få mer stabila mätvärden, men kanske man får göra den "avancerade" versionen nångång senare :)

Kristoffer R skrev:
> Mycket gediget och väl genomfört test, tackar!
> Jag tycker speciellt om att mätningen av en
> analog visare redovisas med fyra decimaler. ;)

Tackar, kalibratorn klarar nog av upp till fem decimaler för bar, men tänkte att det kanske räcker med fyra :)

castrello skrev:
> Haha! Bäst den här månaden. Kan du kanske
> kalibrera min tumme som jag kollar däcktrycket
> med?

kom hit me tummen bara, ska den kalibreras med 4 eller 5 decimalers nogrannhet? kan vara avgörande i slutspurten på nästa års 7 sjöars MTB.

Kalibrera din cykelpump
Dyker det upp tester på fler pumpar?
Hade varit intressant att veta hur mycket noggrannheten kan skilja mellan en dyr och en billig pump.
Och kommer man verkligen upp i 9 bar men en mini handpump?

Kalibrera din cykelpump
Boldtaar skrev:
> Dyker det upp tester på fler pumpar?
> Hade varit intressant att veta hur mycket
> noggrannheten kan skilja mellan en dyr och en
> billig pump.
> Och kommer man verkligen upp i 9 bar men en mini
> handpump?

Mycket möjligt att det kommer fler test, kopplade in min Lidl Crivit Sport pump i fredags, men den läckte så mycket så det var omöjligt att få ens ett stabilt mätvärde, men sådär hastigt sett så visade den nog 0.5 bar fel... kanske testar min dämparpump nästa vecka istället :)

Kalibrera din cykelpump
Alltså, det här lade ju ribban lite högre än vad jag siktat, men helt i linje med något jag funderat på. Vore ju inte så dumt att ha ngt sätt - förutom tummen - att hålla koll på sin pump så man vet att den inte är helt galen.
Förra fotpumpen upptäckte jag plötsligt att nålen aldrig gick ner på noll, och att vara 1,5 bar fel kan ju vara lite tråkigt.

Kalibrera din cykelpump
About! Det är kalibrerad med en Rennkompressor. Felmarginalen är ej mätbar med något som går att uppbringa utanför NASA:s port.

Kalibrera din cykelpump
Det skulle också vara intressant att veta om dom där små digitala manometrarna man kan köpa för ett par hundringar visar rätt.
Jag har en från Schwalbe men den visar inte samma som min SKS Rennkompressor.

Kalibrera din cykelpump
Ser ingen månadsskylt och kalibreringsetikett etc på intstrumentet. Var tar du spårbarheten ifrån? Snackar vi kalibrering med mätdata eller ackrediterad kalibrering om det är en ackrediterad kalibrering vill jag se den registrerade metoden hos swedac så jag kan läsa vilken "Bästa mätosäkerhet" du har med matematiskformel och alla mätösäkerhetsbidrag och hur mätningen går till etc. Plocka fram temperatur och luftfuktighet också för mätningen när du ändå håller på.

Efter det kan du vissa upp det signerade kalibreringsbeviset med "swedac logga" och laboratorienummer för det har du eller?

Senast ändrad:
Kalibrera din cykelpump
magnus70 skrev:
> Ser ingen månadsskylt och kalibreringsetikett
> etc på intstrumentet. Var tar du spårbarheten
> ifrån? Snackar vi kalibrering med mätdata eller
> ackrediterad kalibrering om det är en
> ackrediterad kalibrering vill jag se den
> registrerade metoden hos swedac så jag kan läsa
> vilken "Bästa mätosäkerhet" du har med
> matematiskformel och alla mätösäkerhetsbidrag
> och hur mätningen går till etc. Plocka fram
> temperatur och luftfuktighet också för
> mätningen när du ändå håller på.
>
> Efter det kan du vissa upp det signerade
> kalibreringsbeviset med "swedac logga" och
> laboratorienummer för det har du eller?

Väldigt snyggt försök.

Vi brukar kräva spårbarhet till nationell eller internationell normal. Beviset som finns på bild är från ett FINAS-ackrediterat laboratorium. Om du verkligen tycker att FINAS, UKAS etc är markant sämre än Swedac är jag nyfiken på vilka grunder du har för det tyckandet.

Kalibrera din cykelpump
De 100t eur utr kostar tjänar man väl lätt o snabbt in o mer därtill inför CV gm att sälja kalibreringar.

he, he. Faan va sjukt folk som hänger här.
. Vi borde söka hjälp

Kalibrera din cykelpump
Snyggt försök!!!!

Ser att kalibreringstiden var den 26 november 2013 för objektet och använda normaler har ett förfallodatum satt till 24 augusti 2013. Undrar vad "FINAS" tycker om det? Ser inte seriöst ut att använda sig av okalibrerade/utgångna normaler och hävda att man har gjort en seriös kalibrering med spårbarhet etc.

Senast ändrad:
Kalibrera din cykelpump
magnus70 skrev:
> Snyggt försök!!!!
>
> Ser att kalibreringstiden var den 26 november 2013
> för objektet och använda normaler har ett
> förfallodatum satt till 24 augusti 2013. Undrar
> vad "FINAS" tycker om det? Ser inte seriöst ut
> att använda sig av okalibrerade/utgångna
> normaler och hävda att man har gjort en seriös
> kalibrering med spårbarhet etc.

Förfallodatum är rekommendation. Baserat på erfarenhet eller annan riskhantering kan du glesa intervallet vid behov.

Kalibrera din cykelpump
När blev en "Nästa kalibrering" en rekommendation? du har väl gjort en analys tidigare och kommit fram till ett lämpligt intervall för normalen. Flytta/glesa kalibreringsintervall efter eget tycke brukar ifrågasättas. En revisor skulle utan tvekan slå ner på denna kalibrering och skulle ej godta en sådan bortförklaring med "glesa intervallet". Utan tvekan en avvikelse.

Kalibrera din cykelpump
mmmrrrr skrev:
> magnus70 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Snyggt försök!!!!
> >
> > Ser att kalibreringstiden var den 26 november
> 2013
> > för objektet och använda normaler har ett
> > förfallodatum satt till 24 augusti 2013.
> Undrar
> > vad "FINAS" tycker om det? Ser inte seriöst ut
> > att använda sig av okalibrerade/utgångna
> > normaler och hävda att man har gjort en
> seriös
> > kalibrering med spårbarhet etc.
>
>
> Förfallodatum är rekommendation. Baserat på
> erfarenhet eller annan riskhantering kan du glesa
> intervallet vid behov.

Ni kalibrerade era p****-pumpar innan ni mätte och jämförde vem som hade längst va?

Tillbaka
Topp