Kalibrera en JoeBlow?

• Trådstartare Trådstartare jeo
  • Start datum Start datum

jeo

Medlem
Kalibrera en JoeBlow?
Upptäckte igår att manometern på min Topeak JoeBlow golvpump förmodligen visar ca en halv bar fel.
Har länge tyckt att alla som skriver på Happy kör med så jävla lågt tryck hela tiden, så fort jag har närmat mig 2,0 bar får jag genomslag med tillhörande punktering.
Igår fyllde jag som vanligt till 2,5 bar fast med en nyinköpt luftpåfyllare till kompressorn, och det blev ju stenhårt. Kollade med golvpumpen och den visade på ca 3 bar.

Någon som vet ifall det går att kalibrera?

/jeo

Kalibrera en JoeBlow?
Eller också köper man rätt pump från början, SKS Rennkompressor. (Glöm för all del inte bort att dokumentera vem som ska ha den efter dig i äktenskapsförordet/testamentet)

Kalibrera en JoeBlow?
jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller också köper man rätt pump från början,
> SKS Rennkompressor. (Glöm för all del inte bort
> att dokumentera vem som ska ha den efter dig i
> äktenskapsförordet/testamentet)

Och glöm inte köpa extra munstycken och packningar heller för den delen. De har bytt några gånger och gamla utgågna är meckiga at få tag på. Så att den skulle vara skatten i slutat av regnbågen är inte helt sant. Men det är förmodligen bästa pumpen.

Kalibrera en JoeBlow?
jeo skrev:
> Igår fyllde jag som vanligt till 2,5 bar fast med
> en nyinköpt luftpåfyllare till kompressorn, och
> det blev ju stenhårt. Kollade med golvpumpen och
> den visade på ca 3 bar.
>
> Någon som vet ifall det går att kalibrera?
>
> /jeo

Du gjorde själv en kalibrering när du jämförde din Blow Joe med den nyinköpt luftpåfyllare till kompressorn och fick en korrigeringsvärde på -0,5bar. Sen är det inte så säkert att luftpåfyllaren kan anses vissa "rätt" värde, eftersom den är inte kalibrerat...! :)
/E

Kalibrera en JoeBlow?
> Och glöm inte köpa extra munstycken och
> packningar heller för den delen. De har bytt
> några gånger och gamla utgågna är meckiga at
> få tag på.

Extra munstycken behövs inte om man undviker det nyare kombimunstycket. Packning till det gamla mässingmunstycket har jag aldrig haft problem att få tag på.

Kalibrera en JoeBlow?
42Hz skrev:
> Vad hände med att känna med tummen när man har
> lagom tryck i däcket? ;)

Känsla är förlegat. Nu ska man välja utrustning för sin fritidsutövning baserat på tester utförda med robotar och laser, och däckstrycket skall övervakas med gps och laddas upp till webben tillsammans med effektdata och detaljerad information om tarmrörelser. För hur skall annars alla andra veta vilken passion man hyser?

Inte för att det är något fel på det.

Kalibrera en JoeBlow?
jonja skrev:
> > Och glöm inte köpa extra munstycken och
> > packningar heller för den delen. De har bytt
> > några gånger och gamla utgågna är meckiga
> at
> > få tag på.
>
> Extra munstycken behövs inte om man undviker det
> nyare kombimunstycket. Packning till det gamla
> mässingmunstycket har jag aldrig haft problem att
> få tag på.

Det var en ekonomisk kraftansträngning att köpa SKS'en för 35 år sedan men gissa om den gjort sitt jobb? Det enda trista är att den lilla röda indexpilen har gått av o far runt i fönstret. Kan man fixa det, skall pumpen in till en auktoriserad SKS serviceman?

Tillbaka
Topp