Kallare än 10 grader ?

Kallare än 10 grader ?
Bara ett par led-belysningar under visiret som saknas...

Bilagor

• halo_narrowweb__300x365,0.jpg
    halo_narrowweb__300x365,0.jpg
    22 KB · Besök: 33
Kallare än 10 grader ?
annokjell skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det bara jag som ser ut så här när det är
> kallare än 10 grader ?

....10 grader är väl ganska behaglig temperatur, det är värre om det är minus 10:-)

Kallare än 10 grader ?
Goggles är helt oslagbart vid cykelpendling. Ändå har jag i stort sett aldrig sett någon annan som använder det. Skönt att bara kunna blåsa fram i vanlig hastighet när det snöar, när de flesta andra cyklister man ser gör sitt bästa för att undvika att få de kalla, vass snöflingorna i ansiktet, och därmed inte lyckas särskilt bra med själva cyklandet.

Kallare än 10 grader ?
Dubbla buffar och schysta vanliga cyklebrillor med klarglas använder jag. Det fungerar klockrent ner till -10 på den blåsiga skåneslätten.

Kallare än 10 grader ?
Märkligt hur folk kan köra vasaloppet och liknande i tajts och mössa? Där kör de enbart med värmeväxlare i munnen under -20 ungefär.. Men cykling är så himla speciellt.

Kallare än 10 grader ?
örgelgörgel skrev:
> Märkligt hur folk kan köra vasaloppet och
> liknande i tajts och mössa? Där kör de enbart
> med värmeväxlare i munnen under -20 ungefär..
> Men cykling är så himla speciellt.

Japp, betydligt mer fartvind. Man har ju t ex inte samma behov av det vid skogscykling.

Kallare än 10 grader ?
Då jag nu växt ifrån den coola åldern vill jag ha det varmt och gott när jag är ute och hojar. Men problemret är att jag är halvblind och kräver glasögon, och det blir ett jä..la kalldrag runt dom utan gogles :(

Kallare än 10 grader ?
Goggles är skönt. Men jag har aldrig känt behovet av dem till cykling. En schysst mask/huva är däremot guld när skovärmarna behövs.

Kallare än 10 grader ?
Har aldrig känt ett behov av sådan klädsel. Har cyklat neråt -20 grader. Men så är jag gammal längdskidåkare och är rätt härdad.

Kallare än 10 grader ?
Jag har en teori om att pojkar/män/gubbar lever ut sin barndoms superhjälte-fantasier vid cykelpendling. Ju mer gear man kan rationalisera, desto potentare verklighetsflykt.

Vid sommarcykling är det Fantomen, Stålmannen och Läderlappen som står som modell i sina färmatchade spandexkostymer. Det spelar ingen roll att pendlaren har 6 km till jobbet och förmodligen bäst skulle gynnas av en trad. 3-växlad herrcykel - spandexen måste på!

Än värre blir det vid sk vintercykling. Då kan dessa herrar till fullo leva ut hjälterollen. Allt inom ramen för en skenbar nödvändighet. Den kallare temperaturen och den självupplevda "survivalfaktorn" gör nu att barnsligheterna fullständigt kan explodera i en orgie i imitationer av olika role models. Och cykelbanorna urartar till "lajv-arenor" där gubbar frustar fram i immiga goggles och diverse annat gear.

Några exempel på förebilder tycks vara: Nazi-frogmen, generic special forces, polarexpidition, ninjas samt nationella insatsstyrkor.

British_navy_frogman.jpg
s7-army-special-forces-nigh.jpg
ninjablack-lge.jpg
training.jpg
40.jpg

Här är dock den enkla sanningen: Du är ingen hemlig kommandosoldat på uppdrag bakom fiendens linjer. Du är en vanlig kontorsgubbe som skall transportera dig till din arbetsplats. Till detta rekommenderas långkalsonger, mössa, vantar och halsduk!

Senast redigerad av en moderator:
Kallare än 10 grader ?
Eller, herr Macho-Rippa, så är det så enkelt som att vissa fryser lättare än andra och klär sig därefter. I inlägg efter inlägg från dig låter du oss få veta hur duktig du är på det ena och det andra och hur mesiga och kassa andra, som inte når upp till din överjordiska standard, är. Det blir ganska tröttsamt. När det är kallt tar man på sig för att slippa frysa. När det är halt sätter man på dubbdäck. Det är ganska enkelt, egentligen. Förutom för dig.

Kallare än 10 grader ?
geologen skrev:
> Eller, herr Macho-Rippa, så är det så enkelt
> som att vissa fryser lättare än andra och klär
> sig därefter. I inlägg efter inlägg från dig
> låter du oss få veta hur duktig du är på det
> ena och det andra och hur mesiga och kassa andra,
> som inte når upp till din överjordiska standard,
> är. Det blir ganska tröttsamt. När det är
> kallt tar man på sig för att slippa frysa. När
> det är halt sätter man på dubbdäck. Det är
> ganska enkelt, egentligen. Förutom för dig.

På intet sätt är mina personliga reflektioner på någotvis ett försök att rubba din världsbild, Herr Geolog. Du kan givetvis, med gott samvete, fortsätta drapera dig i det du själv känner bäst lämpat för cykeltransport till arbetsplatsen och följdaktligen ge blanka f*n i mina små observationer :)

Kallare än 10 grader ?
geologen skrev:
> När det är halt sätter man på dubbdäck. Det är
> ganska enkelt, egentligen.

Vem är man? Jag har inga dubbdäck och tycks överleva vinter efter vinter.. Mycket märkligt.

Kallare än 10 grader ?
geologen skrev:
> Det är ganska enkelt, egentligen. Förutom för dig.

Jag tycker det verkar som att det är just enkelt för Rippa. Han tar fram en cykel, klär på sig normala kläder och cyklar till jobbet. Andra verkar anse att det är värsta arktiska överlevnadsexpeditionen att ta sig till jobbet.

Kallare än 10 grader ?
Det som är svårt för Rippa är att förstå att hans eventuella köldokänslighet inte delas av alla. Hans förmodat övernaturliga skills på halt underlag är inte heller nåt alla andra har.

Kallare än 10 grader ?
Haha, jobbar du med profilering Rippa? :-)

Rippa skrev:
> Jag har en teori om att pojkar/män/gubbar lever
> ut sin barndoms superhjälte-fantasier vid
> cykelpendling. Ju mer gear man kan rationalisera,
> desto potentare verklighetsflykt.
>
> Vid sommarcykling är det Fantomen, Stålmannen
> och Läderlappen som står som modell i sina
> färmatchade spandexkostymer. Det spelar ingen
> roll att pendlaren har 6 km till jobbet och
> förmodligen bäst skulle gynnas av en trad.
> 3-växlad herrcykel - spandexen måste på!
>
> Än värre blir det vid sk vintercykling. Då kan
> dessa herrar till fullo leva ut hjälterollen.
> Allt inom ramen för en skenbar nödvändighet.
> Den kallare temperaturen och den självupplevda
> "survivalfaktorn" gör nu att barnsligheterna
> fullständigt kan explodera i en orgie i
> imitationer av olika role models. Och cykelbanorna
> urartar till "lajv-arenor" där gubbar frustar
> fram i immiga goggles och diverse annat gear.
>
> Några exempel på förebilder tycks vara:
> Nazi-frogmen, generic special forces,
> polarexpidition, ninjas samt nationella
> insatsstyrkor.
>
> Här är dock den enkla sanningen: Du är ingen
> hemlig kommandosoldat på uppdrag bakom fiendens
> linjer. Du är en vanlig kontorsgubbe som skall
> transportera dig till din arbetsplats. Till detta
> rekommenderas långkalsonger, mössa, vantar och
> halsduk!

Kallare än 10 grader ?
geologen skrev:
> Det som är svårt för Rippa är att förstå att
> hans eventuella köldokänslighet inte delas av
> alla. Hans förmodat övernaturliga skills på
> halt underlag är inte heller nåt alla andra har.

Jag gillar varken att frysa eller halka omkull. Hur har du lyckats läsa in det? I övrigt är mitt tips att inte läsa in för mkt i dylika kåserier. En smula självdistans brukar hjälpa i vardagen ;)

Kallare än 10 grader ?
Rippa skrev:

> Några exempel på förebilder tycks vara: generic special forces

Någon med en mesig MP5:a kan aldrig vara en förebild ;7)Möjligen för en torsk polischef eller så.

> Här är dock den enkla sanningen: Du är ingen hemlig kommandosoldat på uppdrag bakom fiendens
> linjer.

Det vet du inget om ;7) Men just nu har vi fullt upp även på hemmaplan, om man säger så. Och jag hävdar med bestämdhet att min AG90, är fränare än en töntig MP5:a inte ens om den appliceras i en portfölj är den frän, så det så.

>Du är en vanlig kontorsgubbe som skall transportera dig till din arbetsplats. Till detta >rekommenderas långkalsonger, mössa, vantar och halsduk!

Vanliga långkallingar, en mössa, vantar och en halsduk. Det ska man inte underskatta som förstärkningsplagg Men själv föredrar jag lite andra prylar. I alla fall på jobbet.

Kallare än 10 grader ?
Rippa skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det som är svårt för Rippa är att förstå
> att
> > hans eventuella köldokänslighet inte delas av
> > alla. Hans förmodat övernaturliga skills på
> > halt underlag är inte heller nåt alla andra
> har.
>
> Jag gillar varken att frysa eller halka omkull.
> Hur har du lyckats läsa in det? I övrigt är
> mitt tips att inte läsa in för mkt i dylika
> kåserier. En smula självdistans brukar hjälpa i
> vardagen ;)

Var har jag skrivit att du gillar att frysa eller att vurpa? Jag tror säkert att du faktiskt inte fryser med det du har på dig, och inte vurpar med odubbat. Men för andra som skulle frysa våldsamt med lika mycket kläder blir dina inlägg väldigt hånfulla. Visst ser jag att det finns en viss glimt i ögat i ditt inlägg, men det är ändå tråkigt att läsa sånt.

Själv brukar jag inte vara överdrivet påpälsad när jag pendlingscyklar i minusgrader. För mig är det händer och fötter som är väldigt köldkänsliga, men resten av kroppen är det ingen större fara med. Tyvärr kan man inte ha så många lager kläder på just händer och fötter, så det blir lite knepigt.

Kallare än 10 grader ?
geologen skrev:
> men det är ändå
> tråkigt att läsa sånt.

Superhjältekavalkaderna är en nästan daglig källa till munterhet hos mig ;)

Kallare än 10 grader ?
Pebben skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Några exempel på förebilder tycks vara:
> generic special forces
>
>
> Någon med en mesig MP5:a kan aldrig vara en
> förebild ;7)Möjligen för en torsk polischef
> eller så.
>
>
> > Här är dock den enkla sanningen: Du är ingen
> hemlig kommandosoldat på uppdrag bakom fiendens
> > linjer.
>
> Det vet du inget om ;7) Men just nu har vi fullt
> upp även på hemmaplan, om man säger så. Och
> jag hävdar med bestämdhet att min AG90, är
> fränare än en töntig MP5:a inte ens om den
> appliceras i en portfölj är den frän, så det
> så.
>
> >Du är en vanlig kontorsgubbe som skall
> transportera dig till din arbetsplats. Till detta
> >rekommenderas långkalsonger, mössa, vantar och
> halsduk!
>
> Vanliga långkallingar, en mössa, vantar och en
> halsduk. Det ska man inte underskatta som
> förstärkningsplagg Men själv föredrar jag lite
> andra prylar. I alla fall på jobbet.

Din AG90 (jag gissar att det är ett vapen) är säkert skitball, men är inte självmordsbombaren död?

Kallare än 10 grader ?
"min AG90"?

Rippa fick rätt ganska snabbt.

Rippa skrev:
> Några exempel på förebilder tycks vara: generic special forces

Kallare än 10 grader ?
163184_455505432643_696892643_5401645_4069680_n.jpg

Rippa har rätt. Guilty as charged. Igår var det inte så värst kallt, men ändå tog jag på mig:

Lager 1: Korta hängselbyxor + merino tröja
Lager 2: Vinter hängseltights + syntet turtleneck
Lager 3: Body armor
Lager 4: DH jersey + Thailand shorts

Huvudbonad: Syntet balaclava + hjälm
Ice climbing handskar
Shimano vinterskor
Briko Sprinter brillor

PS - Bara fötterna blev kalla. Behöver toe-warmers eller överdrag. Helst någonting manlig. ;-)

Kallare än 10 grader ?
schture skrev:
> Geo, skaffa ett par Moon boots och fixa spd
> fästen sår vintern räddad. Till detta tar man
> Kapten Zoom dräkten ;-)

:D

Kallare än 10 grader ?
örgelgörgel skrev:
> Vem är man? Jag har inga dubbdäck och tycks
> överleva vinter efter vinter.. Mycket märkligt.

Jag använder inte heller dubbdäck och ser inga skäl till att göra det. När det är halt måste man köra försiktigt, det gäller både dubbat och odubbat. Om jag ser till mig själv så misstänker jag att nyttan av dubbdäck skulle ätas upp av ett mer aggressivt körsätt.

Kallare än 10 grader ?
mattel skrev:
> är ÄR ballare än skitball? du får nog söka
> upp ett annat forum för vapenrunkande, här
> runkar vi till cyklar..

+1

Pistoler, granater, givär, knivar , tuffa slagsmål et.c et.c Pebben verkar fastnat i gamla hjulspår. Trodde man avslutat sånt innan puberteten.

Kallare än 10 grader ?
mattel skrev:
> är ÄR ballare än skitball? du får nog söka upp ett annat forum för vapenrunkande, här runkar vi till cyklar..

Din läggning bryr jag mig inte om. Du får göra vad du vill på/med din cykel, för min del. Men tom din cykelpump är "skitball" i jämförelse med en "töntig" MP5:a. (Alltid retar det "någon" och du vet vem)

Och nej jag är inge MÖP eller vapenfetischist eller motsv. Långt därifrån, mycket långt tom.

Och "är" är den högsta formen av allt. Frän, snygg, fräck, töntig, dålig, bra mm mm. Den bara "är"

Och det jag vände mig emot vara föjande.

"Några exempel på förebilder tycks vara: Nazi-frogmen, generic special forces, polarexpidition, ninjas samt nationella insatsstyrkor."

Och att denna "generic special forces" skulle kunna vara en förebild är inte möjlig. Då han har en MP5:a på ryggen. Således kan han inte vara en förebild, enligt mig. Möjligen för någon med en väldigt liten, liten.... Ja du vet.

Men Rippa kanske har rätt i sin tes om att pojkar/män/gubbar lever ut sin barndoms superhjälte-fantasier vid cykelpendling. Ju mer gear man kan rationalisera, desto potentare verklighetsflykt.
Kanske det är de med små, ja du vet, som kittar upp sig så där. Ja fan, han kanske har rätt där. Och då skulle ju denna "generic special forces" kunna vara en väl så lämplig förebild.

Med glimten i ögat. Inte alltid, men nu;7)

Kallare än 10 grader ?
Så här åkte jag till och från jobbet (15 km enkel resa) när det var -17 tidigare:

PB300001.jpg ht=240

Buff och microfleece mössa iz da shit! Fryser mer om händerna än huvudet trots Hestra Lobster och tunna löparfingervantar under.

Tillbaka
Topp