Kalorier vs tid

• Trådstartare Trådstartare PMartin
  • Start datum Start datum
Kalorier vs tid
Å, det beror på många faktorer, din vikt, kondition.... men ett _grovt_ tummgrepp: 400-600 kcal/timme om du kör hårt. Inte tant-cyklar-till-mjölkaffären-tempo.

Kalorier vs tid
Här kommer en förklaring till hur man får fram energiförbrukningen vid träning:
Uppgifterna kommer ifrån Essentials of Excerise physiology (McArdle, Katch, Katch) och Konditionstest på cykel (Andersson, Forsberg, Malmgren)

Faktorer som påverkar din energiförbrukning under arbete är: den procent av din maximala syreupptagning du utnyttjar, din maximala syreupptagning och under hur lång tid arbetet pågår. Puls och syreupptagning förhåller sig proportionellt till varandra (ex. 60% av maxpuls motsvarar 40% av maximal syreupptagning) Mängd förbrukat syre är direkt proportionellt mot förbrukad mängd energi. För varje liter syrgas som förbrukas bildas 5 kcal.

För att kunna mäta din energiförbrukning måste du alltså veta din maximala syreupptagning. Sen kan du använda en pulsklocka under träning och få fram din medelpuls och relatera denna till din maximala syreupptagning och få fram hur många liter syre du konsumerat under arbetet.

Exempel:jag har en maximal syreupptagning på 5,4 l syre/minut. Tränar i en timme på 60% av min maximala puls vilket motsvarar 40% av maximal syreupptagning. Jag har alltså använt 0.4*5.4 l/min = 2,16 l syre/minut. 2,16*60 min= 129,6 l i total syreförbrukning. 129,6*5kcal=648 kcal i total energiförbrukning.

Har din vikt någon betydelse? Egentligen inte eftersom endast din maximala syreupptagningsförmåga är av betydelse. Däremot har vikten indirekt betydelse. Ju större du är (är du längre och tyngre har du större hjärta och lungor) desto högre är din maximala syreupptagningsförmåga. Har du en hög maximal syreupptagningsförmåga kommer den totala syreförbrukningen vid en viss intensitet (% av maximal syreförbrukning)bli hög, med andra ord du förbrukar mer kcal vid en viss % jämfört med en mindre person. Statistiskt har därför män högre maximal syreupptagningsförmåga än kvinnor. Vad som däremot är intressant för "konditionen" är syreförbrukning per kg kroppsvikt. Två personer som har samma maximala syreupptagningsförmåga kommer som sagts tidigare att förbruka samma mängd energi under arbete på en given procent av sin maximala syreupptagningsförmåga. Har personerna olika vikt kommer den lättare däremot att kunna springa snabbare, eller längre under samma tid på samma puls. Detta värde är det "viktigaste" och mäts i ml syre/kg kroppsvikt*min. Om man jämför män och kvinnor igen statistiskt så ser man att män och kvinnor har samma ml syre/ kg kroppsvikt. Män och kvinnor i normalbefolkningen har således lika god kondition.

Vissa av Polars pulsklockor har en funktion där din kaloriförbrukning beräknas. Mer avancerade klockor räknar via ett test ut din maximala syreupptagningsförmåga. Puls räknas om till % av maximal syreupptag och i slutändan total mängd syre förbrukat = kcal. Du kan även mata in ditt eget testvärde om du känner till det (mäts med tex. Douglasmetoden) om du vill ha ett mer exakt värde.

//fredde

Kalorier vs tid
Enligt min Polar 720 har jag under innevarande vecka förbrukat 5284 kcal under 7:09. Blandad intensitet på träningen. Timförbrukningen varierar mellan passen från 573-871 kcal.
Har noterat att på min "korta" väg till jobbet är det med vinterväglag, dubbdäck och mycket kläder mer än dubbelt så energikrävande jämfört med samma tempo en ljum sommardag. Slutsats: träna på vintern och ligg på stranden på sommaren med gott samvete.

Kalorier vs tid
silfver76: Mycket intressant.

En följdfråga: Jag har för mig att de gränsvärden för hematokrit/Hb som används för att ge startförbud inom t.ex. cykel och längdskidor är lägre för kvinnor än för män. Har antagit att detta beror på att män i medeltal har högre värden naturligt. Jag inbillade mig att detta skulle påverka hur mycket syre man kan få ut till musklerna och därmed göra att män i snitt skulle ha högre syreupptagningsförmåga än kvinnor. Vore intressant att få reda på vad jag har missuppfattat.

Tillbaka
Topp