Kalorier

Kalorier
Hej

Har precis börjat cykla landsväg och var ute på en 93 km lång runda häromdagen. När jag kollade cykeldatorn hur många kalorier som hade gått åt visade den 3800. Kan detta verkligen stämma?? Verkar sjukt mycket, är ju typ lika mkt som jag får i mig på 2 dagar.

Kalorier
Jadu, jag tvivlar men jag har inte heller koll på hur mkt man bränner på en cykel.. Men vad jag minns, så bränner man lätt 300+ kalorier på ~20min på löpbandet.

Kalorier
Nu vet jag inte hur mycket du väger, eller hur intensivt du cyklade, men gissningsvis är 1700-2000 kcal rimligt för rundan. Då räknar jag med att du är en normal nybörjarmotionär och trampade runt på ca 3.5 timmar.

Kalorier
Den visar egentligen inte fel. Den gissar bara, och har ingen chans i världen att visa rätt värde, eftersom den inte har den information som behövs.

Kalorier
Räkna med ca 500-600 kcal per timme för liknande rundor. Det är en grov uppskattning det också, men betydligt närmare verkligheten än vad din GPS visar. Om det nu inte var så att din runda var i Alperna, så att det mest var backar...

Kalorier
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Räkna med ca 500-600 kcal per timme för liknande
> rundor. Det är en grov uppskattning det också,
> men betydligt närmare verkligheten än vad din
> GPS visar. Om det nu inte var så att din runda
> var i Alperna, så att det mest var backar...

Jag tror att det är högt räknat. En elittränad kan kanske bränna 500 kcal per timme vid högintensiv aktivitet. Som motionär kanske 400 eller mindre.

//Erik

Kalorier
Enligt min Sunnto T3 bränner jag 1100 kal. på 1 timmes intensiv innebandy...Det låter väl högt. Om man "kör så det ryker" under en 3 timmars cykelrunda så kanske man då enligt klockan skulle komma upp i ca 3000-3500 kal. Det låter högt det med men klockan gissar ju bara...

Kalorier
Om jag jämför i de två program jag använder (Garmin och Ascent) så ligger Garmin högre i kalorigissningen. Man kan också fundera på om "tomgången" är inräknad eller inte. Även utan cykling gör man av med energi. Knappt 100 kcal/h en "normaldag" på kontoret kanske?

Kalorier
Men den "förbränningen" har du en genomsnittlig trampeffekt på 3800*4190/(60*60*3*5)~290 Watt. Sätt dig på en testcykel och se vad du får. Men det är väldigt högt som sagt. Testa skruva ner vikten i din klocka så hamnar du nog lite bättre.

Kalorier
Skaffa en wattmätare om du vill veta hur många kalorier du gör av med, energimängden per producerad watt trampenergi är exakt och kan läsas som watt/KJ/Calorier... :-) T

Kalorier
Löpning, som jämfört med cykling inte alls är lika beroende på vind, kupering, och underlag, bränner ca 1kcal/kg/km, dvs väger du 73kg så är 73kcal/km en rätt bra uppskattning. Intensiv löpning kan vi kalla 15km/h, dvs. ca 1000kcal/h. Beroende på träningsgrad så är väl det ett rimligt maxvärde för vad man kan bränna på cykel också. Så en elittränad cyklist bränner med all sannolikhet mkt mer än 500kcal/h vid intensiv träning.

Vid längre, lugnare turer så ligger man såklart lägre, men sannolikt över 500kcal/h.

Kalorier
Little Stereo skrev:
> Skaffa en wattmätare om du vill veta hur många
> kalorier du gör av med, energimängden per
> producerad watt trampenergi är exakt och kan
> läsas som watt/KJ/Calorier... :-) T

Ja, men då får man multiplicera med 4 ungefär eftersom kroppens verkningsgrad bara är 20-25%.

Kalorier
Erol skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Räkna med ca 500-600 kcal per timme för
> liknande
> > rundor. Det är en grov uppskattning det
> också,
> > men betydligt närmare verkligheten än vad din
> > GPS visar. Om det nu inte var så att din runda
> > var i Alperna, så att det mest var backar...
>
>
> Jag tror att det är högt räknat. En elittränad
> kan kanske bränna 500 kcal per timme vid
> högintensiv aktivitet. Som motionär kanske 400
> eller mindre.
>
> //Erik

"Pedaleffekten" gånger fyra ger ganska precis energiförbrukningen räknat i kcal/timme.
Om jag kör ett snabbdistanspass på 200 W gör jag alltså av med ca 800 kcal/timme. Elittränad är jag verkligen inte, men jag kan utan vidare köra ett par timmar på 200 W. Dvs, långt över 500 kcal i timmen, som du räknar som högt.

Kalorier
JT skrev:
> Little Stereo skrev:
> -----
> > Skaffa en wattmätare om du vill veta hur
> många
> > kalorier du gör av med, energimängden per
> > producerad watt trampenergi är exakt och kan
> > läsas som watt/KJ/Calorier... :-) T
>
> Ja, men då får man multiplicera med 4 ungefär
> eftersom kroppens verkningsgrad bara är 20-25%.

Men 4 är ungefär skilnaden Joule och kcal så (precis som Lilla Stereon säger) man behöver ingen faktor.
Jag snittar typiskt ca 200-250W när jag är ute och cyklar vilket ger ca 720-900 kcal/timme.

Kalorier
Supertramp skrev:
> JT skrev:
> -----
> > Little Stereo skrev:
> >
>
> > -----
> > > Skaffa en wattmätare om du vill veta hur
> > många
> > > kalorier du gör av med, energimängden per
> > > producerad watt trampenergi är exakt och kan
> > > läsas som watt/KJ/Calorier... :-) T
> >
> > Ja, men då får man multiplicera med 4
> ungefär
> > eftersom kroppens verkningsgrad bara är
> 20-25%.
>
> Men 4 är ungefär skilnaden Joule och kcal så
> (precis som Lilla Stereon säger) man behöver
> ingen faktor.
> Jag snittar typiskt ca 200-250W när jag är ute
> och cyklar vilket ger ca 720-900 kcal/timme.

+1 på Jockes kommentar :-) T

Kalorier
geologen skrev:
> Visst behöver man en faktor (för att få kcal,
> inte kJ), och den är ju just ca 4, precis som
> Jocke själv skriver... :D

Synd att du inte har någon wattmätare Geologen, nu kan du briljera med din faktor helt i onödan... :-P T

Kalorier
Little Stereo skrev:
> Synd att du inte har någon wattmätare Geologen,
> nu kan du briljera med din faktor helt i
> onödan... :-P T

Jaså, du är en HåkanC:sk lärjunge och anser att Polars inte räknas?

Kalorier
Tomtefar skrev:
> Är inte pulsen ett väldigt bra mått på
> energiförbränningen? För mig jag läst det
> någonstans...

Tyvärr inte för sig själv. Vi antar att Agda, 75 år har en maxpuls på 173 och klämmer ur sig 180 W vid den pulsen. Sen tar vi nån proffscyklist i ProTour som vrider ur sig 550 W vid samma puls, 173. Proffset i det här exemplet förbränner alltså ca tre gånger mer energi vid samma puls. Så nä...

Kalorier
Hmm utan att att egentligen ha en aning så gissar jag att tanten och proffet har lite olika verkningsgrad... Har själv en Suunto T6 och dess programvara ger färre kalorier vid samma puls om man ökar inställningen på sin "fitness level".

Själv hamnar jag på ca 700-800 kcal/h vid cykling med snittpuls ca 150 (max på 192)

geologen skrev:
> Tomtefar skrev:
> -----
> Är inte pulsen ett väldigt bra mått på
> > energiförbränningen? För mig jag läst det
> > någonstans...
>
> Tyvärr inte för sig själv. Vi antar att Agda,
> 75 år har en maxpuls på 173 och klämmer ur sig
> 180 W vid den pulsen. Sen tar vi nån
> proffscyklist i ProTour som vrider ur sig 550 W
> vid samma puls, 173. Proffset i det här exemplet
> förbränner alltså ca tre gånger mer energi vid
> samma puls. Så nä...

Kalorier
Lite skiljer det, men de artiklar jag läst om det (det var några år sen nu) säger att de flesta, nybörjare som elit, ligger väldigt nära 21 procents verkningsgrad. Nån procent upp eller ner.

Kalorier
Ok där ser man, intressant.

geologen skrev:
> Lite skiljer det, men de artiklar jag läst om det
> (det var några år sen nu) säger att de flesta,
> nybörjare som elit, ligger väldigt nära 21
> procents verkningsgrad. Nån procent upp eller
> ner.

Kalorier
Läsvärt: När stämmer energiförbrukningen från pulsklockor

Min tröskeleffekt ligger kring 300W, och när jag kör långlopp så ligger jag strax under tröskel. Enligt geologens formel ovan ger det en förbrukning på över 1000 kcal/timme, vilket också stämmer med vad min Polar pulsklocka säger.

Matar man in korrekta grundvärden i sin pulsklocka så ger de bra uppskattningar för aktiviteter med jämn och hög puls (se artikeln ovan). Polar t.ex. låter dig mata in både syreupptagningsförmåga och sittande vilopuls för att kunna göra en så korrekt uppskattning som möjligt. Och eftersom jag nyligen gjort ett konditionstestLIVI så vet jag vad min syreupptagningsförmåga är.

Kalorier
Ja, absolut, har man tillgång till såna siffror så kan man naturligtvis få en mycket bra koppling mellan puls och energiförbrukning. Men för de flesta finns inte den informationen.

Kalorier
geologen skrev:
> Ja, absolut, har man tillgång till såna siffror
> så kan man naturligtvis få en mycket bra
> koppling mellan puls och energiförbrukning. Men
> för de flesta finns inte den informationen.

Det stämmer. En intressant sak är dock hur nära min pulsklocka lyckades uppskatta min syreupptagningsförmåga. Polar har nån formel som kollar på vilopulsen och regelbundenheten i hjärtslagen under nån minut som resulterar i en uppskattad syreupptagningsförmåga.

När jag köpte klockan förra våren körde jag detta test två gånger. Man tar helt enkelt på sig klockan och lägger sig på sängen i några minuter. Första gången gissade den 59 ml/kg/min, några veckor senare gissade den 56 ml/kg/min. Enligt LIVI har jag i år 58 ml/kg/min. Så klockan lyckades komma ganska närma det verkliga värdet för maximal förmåga bara genom att lyssna på hur mitt hjärta slog i vila.

Om formeln är så här pass bra, eller om det bara var tur låter jag vara osagt.

Kalorier
Daniel_E skrev:
> Om formeln är så här pass bra, eller om det
> bara var tur låter jag vara osagt.

I referens nr 2 i artikeln som du länkade till tidigare har man tittat på just det. Först använde man klockans uppskattade värde och sen använde man faktiska uppmätta värden. Skillnaden var inte så stor även om det blev lite sämre med klockans uppskattning.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15292754

Kalorier
Guddi skrev:
> I referens nr 2 i artikeln som du länkade till
> tidigare har man tittat på just det. Först
> använde man klockans uppskattade värde och sen
> använde man faktiska uppmätta värden.
> Skillnaden var inte så stor även om det blev
> lite sämre med klockans uppskattning.

Hade inte klickat mig vidare in i referenserna, men det där var intressant! Speciellt att det var så bra uppskattning för män. Kanske dags för Polar att putsa lite på formeln för kvinnor dock.

Kalorier
Hur mäter/beräknar man den faktiska energiförbrukningen? På en bil är det rätt lätt genom att kolla hur mycket man tankat, men kroppen har ju en massa reserver här och var...

Kalorier
Rent laboratoriemässigt borde man kunna mäta halten koldioxid i utandningsluften. Jag vet inte om det är så det görs men jag tippar på det.

Edit: Fast iofs kanske det beror lite på var kolet kom ifrån från början, fett eller kolhydrater. Jag vet faktiskt inte. Det verkade så enkelt bara =)

Man skulle kanske kunna noggrannt mäta temperaturen i rummet där man utför den fysiska aktiviteten och därmed se hur mycket energi som utvecklats. Då gäller det dock att testpersonen får stanna där inne tills dennes kroppstemperatur återgått till det normala.

Senast redigerad av en moderator:
Kalorier
Lite nyfiken på sådana däringa labtest och uppskattningstest. Har testat coopers test (eller vad det nu heter) och värdet man får då blir väldans formberoende. Behövs inte ett flertal test för att få ett korrekt värde?

Kalorier
rularn skrev:
> Men den "förbränningen" har du en genomsnittlig
> trampeffekt på 3800*4190/(60*60*3*5)~290 Watt.
> Sätt dig på en testcykel och se vad du får. Men
> det är väldigt högt som sagt. Testa skruva ner
> vikten i din klocka så hamnar du nog lite
> bättre.

Jag har precis skaffat en Trainer som jag kört några ggr på nu. Den visar effekt i Watt. Lite svårt att jämföra med att cykla ute speciellt mpt hur mkt mer man svettas i och med ingen vind.

Jag kan dock utan svårigheter fastställa att jag inte trampar några 290 watt under 3 timmar. Snarare tror jag att jag ligger någonstans mellan 220-250 watt. Förmodligen närmare 250 watt under första 1.5 timmen och närmare 200 den resterande 1.5 timmen. Min gps beräknar alltså ungefär 20-30 procent för mkt kalorier vilket verkar rimligt.

ÄR det någon som vet ca hur många watt proffsen i ex TDF trampar i genomsnitt under ett lopp??? Läste något om 400 watt vilket verkar sinnessjukt mkt. 400 watt tror jag inte jag klarar av att trampa under mer än högst 10 min.

Kalorier
error_fatsug skrev:

> ÄR det någon som vet ca hur många watt proffsen
> i ex TDF trampar i genomsnitt under ett lopp???
> Läste något om 400 watt vilket verkar
> sinnessjukt mkt. 400 watt tror jag inte jag klarar
> av att trampa under mer än högst 10 min.

Det hävdas här o var att tröskeleffekt på ca 6-6,5 W/kg räcker för att ta hem TdF, Girot och liknande. Men de gör det inte varje dag från start till mål. Det finns lite effektkurvor upplagda från olika cyklister på olika lopp. Senast var det Chris Horners ToC etapp som diskuterades här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1020005/1411620#msg-1411620

(I Overcoming http://www.imdb.com/title/tt0465556/ surar Carlos Sastre för att han inte får köra hårdare än 400W uppför Alpe d'Huez för Bjarne Riis. Han vägde 63 kg vid tillfället om jag minns rätt.)

Kalorier
Supertramps superformel!
Ta siffran gånger din kroppsvikt så får du kcal-förbrukning per timme.

Lungt pass / hårt pass / stenhårt pass:

Sämre tränad motionär: 5 / 7 / 9
Bra tränad motionär: 7 / 9 / 11
Elitmotionär: 9 / 11 / 13

Helt oventenskaplig men jag tror att det stämmer nog rätt bra.
Förutsatt att du kör i någorlunda jämnt tempo. Intervallpass t.ex. ger lägre energiförbrukning, även om du kör stenhårt i intervallerna så blir medeleffekten (och däremed energiförbrukningen) lägre (förutsatt att du räknar med tiden under vilan mellan intervallerna)

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp