Kan de inte sponsa ett happygäng istället?

*gapskratt*

Jajösses, antar att dom har några långdistanscyklister på försäkringskassan i Ystad?

Smart projekt annars, bjud dom på allt förutom hemtransport. Då är man av med dom och dom sitter fast i Haparanda. Som gamla tiders ättestupa.

Dom där cyklarna skulle jag ha användning för...

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> ----------------------------------
> Kan man ha för många cyklar?

hehe.. ja, försäkringskassan i skåne har tydligen det.. =D

Instämmer i gapskrattet!

Hur tänkte de egentligen undrar jag?
"Ja, de här sjuka människorna behöver nog nåt fysiskt krävande. Som att cykla. Långt."

Allvarligt talat. Man tror ju fantamej inte sina ögon. Även om det är EU-pengar, så är det nånstans våra skattepengar som till syvende og sidst hamnar i pajashänder. Att cykla från Haparanda till Skåne är något som även vältränade cyklister skulle rygga för, varför tror man att denna kategori skulle svälja idén med hull och hår. Sen kan man väl vänta med inköp av hårdvara tills man vet vilka som hoppar på tokigheterna.. IdOter.

Det värsta är väl att cyklarna kommer att säljas billigt till anhöriga till tjänstemän på försäkringskassan i Skåne. Mycket billigt.

>
> Det värsta är väl att cyklarna kommer att säljas
> billigt till anhöriga till tjänstemän på
> försäkringskassan i Skåne. Mycket billigt.
>
Det kanske var syftet från början???

Någon borde ställas till svars för slöseri med skattemedel! Man ska inte få göra vad som hällst.

/Jan

Bättre att hyra ut cyklarna för en billig peng för de som behöver och vill motionera istället. På så sätt får människor som kanske inte har råd till en cykel möjligheten och kommunen kan ändå ha lite koll på hur de sköts. Allting leder till ett friskare samhälle med mindre sjuka människor och det är ju aldrig fel.

cerro skrev:
> Bättre att hyra ut cyklarna för en billig peng för
> de som behöver och vill motionera istället.

Men ska man då slå ut de som försöker hyra ut cyklar som affärsidé? I statlig/kommunal regi? Dessa cyklar skulle inte ha köpts in från början, punkt. Finns det inte något som heter tjänstemannaansvar?

Man blir fan mörkrädd. Det har alltså suttit ett gäng byråkrater och klurat ut detta. Sen har några andra byråkrater suttit i Bryssel och tyckt att det var en bra idé. Undrar hur många dåliga EU projekt som klubbas varje dag. Jävla trams! Jag skulle gärna cykla den sträckan annars..
/Johan

Hahaha, det var fan det dummaste jag läst denna vecka. Sen är det ju fördjävligt att våra pengar inte används på ett vettigt sätt och vart tog resten av pengarna som inte gick åt nu när resan konstigt nog inte blev av?

Underbart!

Sluta klaga nu, tjurskallar!!! Istället för att gnälla ska vi vara glada för att det uppenbarligen finns riktigt insnöade cykelfanatiker ända upp i EUs inre byråkrati. Dessutom är det en ganska rolig historia.

/Dag

Jag önskar man bara kunde ha kul och t.ex. cykla, men Sverige är på väg åt h-e, sakta men säkert.
Snart är vi 50% som jobbar och försörjer resten.

OBS, politik borde förbjudas på ett cykelforum... :-)

Senast redigerad av en moderator:
Jag hade gärna ställt upp och cyklat, om projektet hade varit på sommaren:-)

Men de har ju redan förpassat mig förbi ättestupan, så jag får ju inte va med i projektet;-)

ha det
Jan

Jag undrar vad som hände med de fem som ville cykla? Var det tvunget att vara 24 st i grupp för att det skulle vara bra? Hoppas att det fick cykla ändå.

Jag tycker det verkar vara en ram begraven någonstans. Eller kan det vara så att Expressen missat att rapportera någon detalj?

"Ett 100-tal sjukskrivna och arbetslösa skåningar skulle under "fältmässiga förhållanden" cykla från Haparanda till Ystad."

"Kassan lyckades få löfte om 3,5 miljoner i EU-medel för projektet, 24 nya fina 24-växlade Crescentcyklar av modellen Street STC 600 köptes in för 62 000 kronor."

"Men bara fem sjuka var intresserade av cykelturen så projektet lades ner."

62000 för cyklarna, det blir väl runt 2500 styck? Sedan går väl 200' åt i handläggningskostnader, och så tar man ytterligare 200' i övriga kostnader. Då är det runt 3 miljoner kvar att sätta sprätt på. Vart skulle dom pengarna gå?

Varför lades projektet ner när det "bara" blev 5 deltagare?

Har mailat både Försäkringskassan och reportern för att få reda på bakgrunden. Skall bli kul att se om man får något svar.

De tre miljonerna är väl antagligen ersättningen som deltagarna skulle få istället för att få sjukkassa? 4 veckors lön blir kanske 15000kr/pers, då blir det ersättning till 200 pers...

Men dom fick ju ett bra inköpspris på cyklarna, så dom borde ju kunna bli av med dom utan förlust nu när projektet inte blev av.

//micke

Så, nu har jag fått lite mer information i frågan.

Det finns ca 800 arbetslösa sjukskrivna i åldersgruppen 16-29 år i Skåne, och det var mot dom som projektet riktade sig.
Tre veckor innan kursstart hade 20 arbetslösa sjukskrivna anmält sig frivilligt. På kursdagen kom sju!

Från projektplanen:
Projektet går kortfattat ut på att förbereda och med handledning stödja en grupp sjukskrivna
födda 1975 – 1985 genomföra en cykelexpedition genom Sverige på 31 dagar. Deltagarna har
redan vid ingången till projektet knutits upp till Eslövs kommun och dess näringsliv där
utgångspunkten är friskskrivning och återinträde på arbetsmarknaden efter genomförd
expedition. Rehabiliteringsmetodiken är alltså i detta fall själva cykelexpeditionen.

Mål och delmål
Målsättningen är att 60 % av projektdeltagarna inom 6 månader efter påbörjad insats, har fått
ett arbete eller påbörjat en arbetsmarknadsutbildning eller reguljär utbildning.
Till arbete räknas i detta fall arbete med eller utan stöd. Utgångspunkten är att så många
deltagare som möjligt får arbete utan lönesubventioner.

Jag vet inte, men att satsa 3,5 miljoner på projekt där 50% beräknas ha anställning och att de skall bli friskskrivna inom 6 månader känns som ett bra försök. Tänk själv att vara sjukskriven och arbetslös i ett område som Eslöv. Hur lätt är det att hitta jobb då? Kul att någon vågar hitta andra vägar än de traditionella.

Den som vill läsa mer kan göra det på http://www.expeditionvaxtkraft.nu så slipper man Expressens "sanningsfilter".

JLarsson skrev:

> Det värsta är väl att cyklarna kommer att säljas
> billigt till anhöriga till tjänstemän på
> försäkringskassan i Skåne. Mycket billigt.

Nä, nu går vi ihop och köper hela klabbet. Är det någon som är på?

// Jocke

Om man är så pass sjuk så man inte kan jobba, hur i helvete kan man anmäla sig till att cykla 200 mil då!!! Bränn dem i diesel!
/J

Diesel är dyrt:-)

ha det
Jan

bigmollo skrev:
> Om man är så pass sjuk så man inte kan jobba, hur
> i helvete kan man anmäla sig till att cykla 200
> mil då!!! Bränn dem i diesel!
> /J

> Cheesus!!

Satte du lådvinet i halsen nu mollo?

DT Titanekrar, Phil Woods nav, CK-headset, Nitto-styre, Thomson-stolpe, Open Pro-fälgar, BMX-vevar m. titanaxel osv.

Helt okej fix! :)

Must.....not....ringa....telebank...Must...resist...urge...to...bränna...alldeles...för....mycket...pengar...
på...en...bling...hoj...

*Gaaaaaah!*

Vad är det för kedja på den? Ser ju ut som en mc kedja. Grumt framdrev! Inge vin idag heller. Vet inte varför, men så är det..
/J

Vacker, men ventilhattarna är väl kanske lite fel i sammanhanget.

Tillbaka till ursprunget till detta:

På nåt plan är jag inte ett dugg förvånad.

Försäkringskassa my ass !
Va fan håller de på med !?!?!
Inte konstigt att de smygfilmar sjukskrivna för att komma åt myglare.

Jag tycker att de anställda ska tvingas köpa cyklarna och inte få köra bil men betala grannens bensin (skatt) så får vi se vad som händer.

Hur dum får man bli.
Synd att man inte har makt att fucka med dem tillbaks !

Ok. 7 kursdeltagare anmälde sig vid kurstillfället. Kan man cykla från treriksröset till smygehuk kan man arbeta. March tebax till arbetet. Då räknar vi. 20000 i månadslön x12 x 7 x 0,8. Det blir 1.344.000 i runda slängar som skattebetalarna tjänar. Cyklarna kostade 62.000. 1.344.000-62.000=1.282.000. Det blir 139 Kona Caldera det.

Skicka dom till Happy.

Nu var det ju så att det var sjukskrivna arbetslösa som var målgruppen. Inte lätt att gå tillbaka till jobbet när man inte har något, och vem vill anställa en sjukling?

jag skulle vilja påpeka som felra tidigare gjort oxå. Att bara för att man är sjukskriven och inte klarar av sitt jobb (som tilltänkta deltagare inte ens hade) så behöver det imnte betyda att man inte klarar av att cykla. det finns många olika sorters åkommor som hindrar det ena men inte det andra.

Mattias L skrev:
> Nu var det ju så att det var sjukskrivna
> arbetslösa som var målgruppen. Inte lätt att gå
> tillbaka till jobbet när man inte har något, >
> - mtb för äventyrare

Jäklar! Dålig research.

> vem vill anställa en sjukling?
>
> /Mattias

Vem vill anställa ett jon som cyklar från Treriksröset till Smugehuk på en Crescent?

Tillbaka
Topp