Kan man sälja en förmånscykel?

Så här säljer du en elcykel​

1. Förbered cykeln: Innan försäljningen är det viktigt att se till att cykeln är i toppskick och redo att imponera på potentiella köpare. Rengör och polera cykeln för att göra den så attraktiv som möjligt. Se till att batteriet är fulladdat och fungerar korrekt.
  2. Samlar dokumentation: Kontrollera att du har all nödvändig dokumentation för din e-cykel. Det kan inkludera köpekvitto, garantibevis och eventuell servicehistorik. Denna information kan övertyga potentiella köpare om cykelns tillstånd och äkthet.
  3. Bestäm försäljningspris: Forska och jämför priser på liknande e-cyklar på marknaden för att få en uppfattning om ett rimligt pris. Ta hänsyn till cykelns ålder, skick, märke och eventuella extra funktioner. Var realistisk med priset för att attrahera intresserade köpare.
  4. Skapa annons: Skapa en tydlig och engagerande annons för att marknadsföra din e-cykel. Använd högkvalitativa bilder från olika vinklar, inklusive batteriet och eventuella unika egenskaper. Beskriv cykelns tekniska specifikationer, prestanda, märke och modell, samt eventuella extra tillbehör eller uppgraderingar som kan ingå.
  5. Använd lämpliga försäljningskanaler: Använd onlineplattformar och annonssidor som Blocket, Facebook Marketplace eller Tradera för att nå ut till potentiella köpare. Du kan också kontakta cykelaffärer i närheten och fråga om de erbjuder konsignationssäljning eller köper begagnade cyklar.
  6. Svara på förfrågningar och träffa potentiella köpare: Var tillgänglig och svara snabbt på frågor från intresserade köpare. Var ärlig och transparent om cykelns skick och eventuella begränsningar. Erbjud en tid för en visning och provkörning så att köparen kan få en uppfattning om cykelns prestanda och komfort.
  7. Slutför försäljningen: När du har hittat en köpare och kommit överens om priset är det dags att slutföra försäljningen. Möt köparen på en säker plats och se till att både du och köparen är nöjda med transaktionen. Få betalningen i en form som ni båda är överens om, till exempel kontanter eller en elektronisk betalningsmetod.

Kan ju bli jobbigt om du behöver lämna tillbaka cykeln innan avtalstiden är slut, ex.vis pga byter jobb, blir uppsagd, eller liknande. Är nog inte heller jättekul att sitta och pröjsa för nåt du inte längre har, framförallt när slutfakturan kommer (som du inte vet hur hög den blir) för att köpa loss den. Du har ju inte valet att bara lämna tillbaka hojen då, utan måste betala oavsett vilket utköpspris firman sätter.

Knepig sits då cykeln ägs av nån annan än dig, lär inte bli så lätt med garantier eller service. Som köpare skulle jag nog avstå.

Min fråga är helt enkelt. Jag tänkte skaffa en förmånscykel men finns det möjlighet och sälja den?. Då jag är i behov av pengar hellre.
Du är nyreggad medlem. Är frågan seriös eller är du ett troll? Om den är seriös så är svaret att du knappast kan sälja något som du inte äger

Alltså, om du tar en förmånscykel dras det ju från din lön (även framtida pension). Det är ju inte så att du får cykeln gratis. Om du har behov av pengar är det bättre att du skaffar ett extraknäck.

Det blir ju i i princip som ett lån. Behöver du akut pengar och vet att du kan betala tillbaka under en 3-årsperiod är det väl enklare att ta ett lån.

Väljer du en förmånscykel, som du har sålt, vilket du nog inte får, så blir du tvungen lösa ut den efter 36 månader för nånstans runt 20% av nypriset.

Senast ändrad:
Det blir ju i i princip som ett lån. Behöver du akut pengar och vet att du kan betala tillbaka under en 3-årsperiod är det väl enklare att ta ett lån.

Väljer du en förmånscykel så ska du lösa ut den efter 36 månader för nånstans runt 20% av nypriset.

Kan lös ut den, inte ska.

I förmånsavtalet tror jag det står att du inte får sälja den vidare då du inte äger cykeln. Ditt största hopp är väl om det finns en klausul om förtida lösen av avtalet men det kan ju säkert bli som med bla leasingbilar, att du får betala hela räntekostnaden fram till avtalets slut plus beräknad värdeminskning vilket i slutändan brukar vara att du får betala runt 50% av den kvarvarande månadskostnaden utan skattereduktionen.

Sant, men har du sålt den så blir du så illa tvungen ;)

Absolut, ville bara förtydliga att man inte är skyldig att lösa ut cykeln om man inte vill. Jag tror inte du har som tidigare nämnts rätt att sälja vidare cykeln under den period som du har den som förmånscykel. Jag löste ut min cykel tidigare då jag bytte jobb och det gick bra med det bolaget, men skiljer sig säkert en del.

Jag förstår att det låter konstigt. Men jag har behov av en viss mängd pengar just nu och får inte lån. Jag ser det som möjlighet till ett lån.

Kan du som förmånstagare sälja en förmånsbil? Svaret är nej!

Jag vet inte om den juridiska påföljden för den som säljer en förnånsbil blir.
Min gisning är att förmånstagaren blir dömd för bedrägeri. Genom försäljningen till köparen då du inte äger objektet du säljer. Möjligtvis också bedrägeri mot din arvetsgivare och ev. leasingföretag då du inte nyttjar fordonet enligt avtal. Jag tror det också det skulle få säljaren dömd för stöld. Med friskrivning för att det ev. inte räknas som stöld om ägaren medvetet gett säljaren tillgång till nycklarna.

Köparen kommer få lämna tillbaka fordonet om det uppdagas och har då förlorat sina pengar.

Cyklar har iof. inte reg.nr. och nyttjandet följs inte upp på samm sätt som för bilar.
Därför är det mindre chans att det uppdagas. Med en bil skulle det i praktiken vara omöjligt.

Köper du loss en tjänstebil efter leasingperioden kan du efter att blivit skriven som ägare självklart sälja den. Vilket också gäller för en cykel.

I och med att du ställer frågan så känns det som att du vill du hålla dig till lagen och i så fall kan du inte sälja en förmånscykel innan du köpt loss den.

Hoppas du hittar en bra lösning för att komma ur ditt trångmål!

Tillbaka
Topp