Det är ju lite rätt att man ska köpa det man själv tycker är prisvärt med.
Personligen har jag köpt en fulkines, en Van Nicholas titan-ram från cyclecomponents. Jag gav 8.500 kr och tycker att det var riktigt prisvärt i förhållande till den upplevda konstruktionskvalitén, passformen och åkegenskaperna på den produkt jag fick hem. Jag läste även på innan vilka legeringar och kvalitéer som används i dem olika rören, dropoutsen, osv osv.
Ramen kommer med livstidsgaranti, och den garantin kan jag lösa ut via svensk handlare (cyclecomponents) som löser pappersarbetet med "tillverkaren", van nicholas då.
Nu till dem två intressanta aspekterna här. Den här ramen gav jag 8.500 för. Den kan även köpas c:a 3.000 kr billigare, alltså för c:a 5.500 kr, från originalfabriken som FAKTISKT tillverkar ramen. Denna är Kina-baserad och heter Hi-Light, köp gör man via en asiatisk webshop (på engelska) som kallar sig CycleWay och tar betalt via PayPal.
Efter lite efterforskningar så drivs den här butiken av en ensam gubbe som säljer mycket prylar på eBay och kan vara lite halvsketchy att ha och göra med när det gäller garantier. Men det är hörsägen från olika forum och ingen egen erfarenhet så ta inte mitt ord på det... Livstidsgarantin gäller dock även från Hi-Light men som privatperson är det inte möjligt att handla från Hi-Light direkt utan man måste gå via asiatisk mellanhand som t.ex CycleWay.
Så jag tyckte det kändes säkrare och bättre för egen del att betala mer för Van Nicholas klistermärken och svensk support, samt ifall den svenska supporten brister en lite mer seriös holländsk support.
Skulle jag beställa den här ramen med custom-mått, vilket är fullt möjligt för några tusen till från både Van Nicholas och från Hi-Light, så skulle jag ALDRIG våga chansa på eventuella språkliga missförstånd att kommunicera via en asiatisk mellanhand och inte få exakt den vara jag custombeställt då.
Sen till den andra änden av spektrat då.
Det här är en jvligt billig titan-ram, både för CycleWays pris och mitt eget högre pris från Cyclecomponents (som är exakt samma pris ifall man tar direkt från Van Nicholas webshop). Men det finns ju dyrare titan-ramar, en Seven springer gärna loss på bortåt 35.000 kr och är inte mer än 100-150 gram lättare tack vare reducerade rör, vilket min inte har.
Men jämför det med CycleWays pris, så går det mer än sex stycken såna Ti-ramar på en Seven-ram. Legeringarna är exakt demsamma, och grundkvalitén/renheten på rå-titanet är så vitt jag har förstått demsamma. Det som skiljer något är kvalitén på det material som används i styrhuvud, vevhus och dropouts. Sen kan man ju påstå att det skulle vara skillnad på erfarenhet men Hi-Light har byggt titan-ramar i mer än 10 år som har sålts i västvärlden under andra, övre medelklassens, varumärken.
Kvalitet per krona på en 35.000 kr ram bedömer jag som helt förkastligt. Men det finns dem som tycker att sexdubbla priset för det där lilla extra är väl investerade slantar, och jag säger inte emot (Jag har en gång köpt en 42.500 kr ram i simpelt 4130-stål så, haha).
Men det är ju helt klart någonting du själv får avgöra vad som är lämpligast och mest värt för dig. En fulkines, en fultysk (i mitt fall en fulholländare just nu) eller en finram.