Kan vi reda ut det här med fin & fulram

Även fina grejer kan gå sönder. Titta bara på Mavic R-SyS eller på Time RXS Race pedaler som fick återkallas. Även skiftande kvalité på Zipp 404 samt LEW-hjulen har också påkallats. Visserligen går även asienhjul sönder men när du väl har kraschat så spelar det ju ingen roll vad du kört på då skadan redan är skedd.

Det går även ha sönder Cervelo eller scott ramar utan att anstränga sig men då ska man ha otur å tur är inget man kan köpa för pengar...

Oskar, visst det är väl inte lätt att veta iofs. Men då är det ju snarare identitetsstöld än att åka räkmacka på någon annans renommé... Typ, eller ja...

Graj, att man ändrar smådetaljer för att skapa en egen identitet på en befintlig katalogmodell, det är ju givetvis en fultysk. Det ingår ju dessutom i tillverkaren av katalogcyklarnas alternativ att för X antal pengar kan ni ändra X antal grejer i gjutformen. Men det är ju samma ram i grunden även om man byter dropouts, gjuter in nån extra "aerodynamisk" fena lr liknande.

Azonic var ju då ett typexempel på renodlade (eller snudd på, några minimala detaljer som extra förstärkningstag skiljde på många konkurrenter) katalogramar med egna loggor, det gäller väl i princip ALLA deras heldämpade cyklar, och som jag nämnde ungefär hälften utav hardtail-modellerna.

Bang, kvalitet är ju mer än bara ytfinish och hållbarhet. Det är t.ex styvhet per vikt, det där onämnbara fenomenet åkkänsla, hur kraftigt bearbetade de olika delarna av ramen är i fråga om reducering osv, eller t.ex vilken kvalitet av materialet som har använts. Alla alu/stål/titan-legeringar är inte lika och även med samma beteckningar så finns det ju kvalitetsskillnader i renheten på råvaran osv (vad jag förstått iaf, kanske har fel, rätta mig gärna där?) och inte minst i kolfiber så är det ju stora skillnader i kvalitet på den fiber som används och det betingar olika priser även om du som konsument kanske inte märker av skillnaden egentligen?

Men det är ju snarare en fråga om ifall produktionskvalitén kanske har nått den gränsen redan i mellanklassen där vi konsumenter inte längre drar någon märkbar nytta av förbättringar. The laws of diminishing returns, så att säga.

Sen att komma och tala om kvalitet per krona i extremfall som t.ex R-Sys hjulen så är det ju inte hållbarhet man betalar för, det är lättast-möjliga och som konsument bör man förstå att det medger väldigt stora avkall på hållbarhet. Nu var det förstås jättestora produktionsproblem och sådär, men att tro att dyrare = hållbarare, är inte riktigt att bedöma begreppet kvalitet helt korrekt. Hållbarheten i en Formel 1-motor är ju fullkomligt värdelös på lång sikt trots en prislapp på åtskilliga hundratals miljoner kronor. Lite samma sak med extrema High End-prylar. Hållbarhet är inte en stor faktor i produktionskalkylen och det är ju inte direkt nån hemlighet heller...

Senast redigerad av en moderator:
Har du såld din "fulram" och är osäker på vilken finram du skall investera i för att bli poppis eller vad är det frågan om ? :)

zodah skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är ute efter en prisvärd kolfiberram och
> hade jag bara vetat att det var kända märket x:s
> 2 år gamla modell hade jag varit bra mkt
> säkrare. Nu känns det som om man köper grisen i
> säcken om man skulle chansa på en billig ram
> från e-bay.

Där fångar du väl in vad det handlar om ganska bra. Prisökningen som blir när en katalogram får märkesklibbor är vad man får betala för att någon annan har gått igenom tusen rammodeller från asienfabrikerna och bestämt vilken som är värd att bygga en cykel av.

Det dyraste är att göra formarna. Alltså finns det tillverkare som väljer bland tillgängliga formar och sen bara väljer kvaliteten på fibern samt applicerar sin "custom konstruktion" av fiberläggningen. Ramar som ser likadana ut i formen kan skilja en hel del i egenskaper.

Skogling skrev:
> Har du såld din "fulram" och är osäker på
> vilken finram du skall investera i för att bli
> poppis eller vad är det frågan om ? :)

Oooooh, nu är du ute på hal is :)

Näh, men om vi säger så här. Jag vill bara veta vad jag betalar för. Köper jag en ram för 20.000 eller 40.000 vill jag Veta vad det Är som jag köper och vad som är unikt med just denna ram.

problemet ligger inte i pengarna utan vad man får för pengarna. Skulle jag köpa en ram för 30.000, sure. Why not! Om den ramen verkligen skulle vara värd 30.000 med allt vad det innebär. Skulle jag senare få veta att just den ramen jag köpt för 30.000 går att få en liknande fast är 120g tyngre å kostar 7.000 skulle jag överväga att köpa den billigare då 23.000 för en 120gram lättare cykel är strunt!

Struntgränsen går vid 50g.

Bang skrev:
120gram lättare cykel är strunt!

Bang skrev:
> problemet ligger inte i pengarna utan vad man får
> för pengarna. Skulle jag köpa en ram för
> 30.000, sure. Why not! Om den ramen verkligen
> skulle vara värd 30.000 med allt vad det
> innebär. Skulle jag senare få veta att just den
> ramen jag köpt för 30.000 går att få en
> liknande fast är 120g tyngre å kostar 7.000
> skulle jag överväga att köpa den billigare då
> 23.000 för en 120gram lättare cykel är strunt!

Men då kan du plöja igenom Håkan C´s tourtester. Det är precis det han påpekar ibland. Du får en "nästan" lika bra ram för halva priset.

Men om du är ute efter en prisvärd ram så kan du räkna bort 30.000 kronorsramarna direkt. Det kan aldrig tas som prisvärt.
/j

Nej, men jag är ändå beredd att betala för fin ram så länge priset motiverar konstruktion och detaljer på ramen. men att bara betala 12.000 extra för märket då jag vet att jag kan få en lika bra ram för 4.000 har jag svårt för.

Kan inget egentligen om fulram å finramar förutom att jag kör just en fulis, Easton å den e super. Älskar att det är färg å inte klistermärken som säger Eeaston. Min polare funderar på att köpa pedalforce ramen som finns billigt på ebay.com men har ni nån aning om fler företag å så som säljer fulramar på nätet så snälla länka..

testade en cannondale av polaren men den kändes mycket segare i klätterparierna men shiiiiiit vad jag älskar lena svetsfogar. konst.

Bang skrev:
> Nej, men jag är ändå beredd att betala för fin
> ram så länge priset motiverar konstruktion och
> detaljer på ramen. men att bara betala 12.000
> extra för märket då jag vet att jag kan få en
> lika bra ram för 4.000 har jag svårt för.

Det kan jag förstå. Men du skrev att du inte ville betala 40.000 för en ram om du kunde få en liknande ram som väger 150 gram mer för halva priset. Det finns alltid billigare ramar att välja om man kan tänka sig att gå upp i vikt.

Tours tester är nog inte helt tokiga att plöja igenom ändå om du ska motivera ett ramköp.
/J

Många finitalienare är ju ful ramar. Ta pinarello med sina konstiga vågor t.ex. Inte är det fina ramar inte. Sen är det ju sjukt fult att de är så hiskeligt mycket dyrare än fulramarna trots att dom är tyngre än dom...

oxr skrev:
> zodah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är ute efter en prisvärd kolfiberram och
> > hade jag bara vetat att det var kända märket
> x:s
> > 2 år gamla modell hade jag varit bra mkt
> > säkrare. Nu känns det som om man köper grisen
> i
> > säcken om man skulle chansa på en billig ram
> > från e-bay.
>
> Där fångar du väl in vad det handlar om ganska
> bra. Prisökningen som blir när en katalogram
> får märkesklibbor är vad man får betala för
> att någon annan har gått igenom tusen
> rammodeller från asienfabrikerna och bestämt
> vilken som är värd att bygga en cykel av.

Kanske inte heller bara tuen rammodeller.

Utan när de väl betämt sig för en modell, då köper de in tusen ramar, och får kassera 100st, köper du en ram direkt riskerar du att få en av de ramar som skulle kasseras. Det slipper du när någon annan gjort kvallitetskontrollen.

Så länge man är ovetandes om vad som är "bättre" är det billiga ofta gott nog. Jag är skitnöjd med min HK-ram som kostade mig 3400:- hemskickad inkl gaffel, sadelstolpe och flaskställ. Däremot tvekade jag inte en sekund att beställa en ny Reign X 2010 som kostar 17900:- list.

Bang skrev:
> Även fina grejer kan gå sönder. Titta bara på
> Mavic R-SyS eller på Time RXS Race pedaler som
> fick återkallas. Även skiftande kvalité på
> Zipp 404 samt LEW-hjulen har också påkallats.
> Visserligen går även asienhjul sönder men när
> du väl har kraschat så spelar det ju ingen roll
> vad du kört på då skadan redan är skedd.
>

Det är ju precis här du har fel och det är det här som är en stor skillnad mellan fint och fult. Speciellt i fallet Columbus. Går din olackade fulkines sönder står du där med brallorna nere. Går din Columbus sönder så tar CykelCity hand om dig. Visst kan det vara samma ram, men du köper mer om det står Columbus på den.

bigmollo skrev:

>
> Det kan jag förstå. Men du skrev att du inte
> ville betala 40.000 för en ram om du kunde få en
> liknande ram som väger 150 gram mer för halva
> priset. Det finns alltid billigare ramar att
> välja om man kan tänka sig att gå upp i vikt.
>
> Tours tester är nog inte helt tokiga att plöja
> igenom ändå om du ska motivera ett ramköp.
> /J

Ah det är svårt att välja som sagt å svårt att veta vad man ska gå efter. Jag är ingen som kan köpa mig cyklar för 50.000 varje år å prova mig fram till vilket märke som passar mig bäst. Även testcykla korta stunder ger inte ramen rättvisa heller.

Sedan är det inte många ramar för 40.000 som väger 1.5 kg utan jag skulle nog vilja påstå att majoriteten av dessa ramar väger under 1kg.

Såg Bianchi T-Cube 928 ramset för 16.000. Hur är det där då??? Hur fungerar Bianchis tillverkning?

RacingRalf skrev:
> Bang skrev:
> -----
> > Även fina grejer kan gå sönder. Titta bara
> på
> > Mavic R-SyS eller på Time RXS Race pedaler som
> > fick återkallas. Även skiftande kvalité på
> > Zipp 404 samt LEW-hjulen har också påkallats.
> > Visserligen går även asienhjul sönder men
> när
> > du väl har kraschat så spelar det ju ingen
> roll
> > vad du kört på då skadan redan är skedd.
> >
>
> Det är ju precis här du har fel och det är det
> här som är en stor skillnad mellan fint och
> fult. Speciellt i fallet Columbus. Går din
> olackade fulkines sönder står du där med
> brallorna nere. Går din Columbus sönder så tar
> CykelCity hand om dig. Visst kan det vara samma
> ram, men du köper mer om det står Columbus på
> den.

Det finns andra som erbjuder samma sak butikerna kan göra om någonting går snett. Många fulramar även kinesramar har garanti ifall något skulle hända. Jag och andra har sett det med egna ögon och det som gått sönder har blivit ersatt snabt också.

Men när du ligger där i diket med dina trasiga R-SYS hjul så kan inte Shimano hjälpa dig just då utan endast sjukvårdare. Hur läser cykelbutikerna denna fråga om man krashar på deras egna ramar och blir förlamad??? Ersätter butiken då alla utgifter eller får man en ny ram som plåster på såren?

Jag tror att min privata försäkring täcker mina utgifter och inte cykelbutiken som sålt ramen till mig.

Om det skulle vara så att butiken står för alla mina utgifter i samband med olycka, hur länge å under vilka omstädigheter gäller då detta? Kan vara intressant om man nu skulle köpa sig en ram för 40.000?

Bang skrev:
> Såg Bianchi T-Cube 928 ramset för 16.000. Hur
> är det där då??? Hur fungerar Bianchis
> tillverkning?

Var såg du T-Cube för 16.000?? Hur kan dom ha mage att ta 40.000 för en chorus/zonda utrustad T-Cube om ramen kostar 16... Det är fult!

nu spekulerar jag bara som vindsurfare.
en dyr fin surf mast kostar 6-9k o då får man 1,5 kilo av fin kolfiber i en enkel form (ett rör)
sen finns det billigare typ för 2000 men där hymlas det inte utan det anges att 30-70% är glasfiber och därmed väger dom mer med sämre respons

jag har svårt att tro att det går att bygga en cykel ram för 4000 i fint kol.
utan jag tror att även om samma formar används så är fiberna nått helt annat finns massor med olika kvaliter kanske även mest glasfiber med ett kolfiber överdrag för att få dom svarta

sen om man som cykel motionär märker nån större skillnad eller vad det är värt är en svår fråga

Appel:
Om jag fårstår saken rätt så finns det olia T-Cube 928 men denna ram är den som sitter på 40.000kr cykeln.

I en butik i Stockholm med inaktiv hemsida och i storlek 53.

HM, det Går att tillverka ramar i den prisklassen. Vissa butiker säljer ju dessa ramar ch berättar gärna om hur bra, fin och nogrant tillverkad just deras ram är. När vi har sett flera exemplar här på happy sälja samma ram för halva priset. Säg att en ram i butik kostar 12.000 å här på happy kostar den 8000 så kanske han som säöjer den vill tjäna en hacka på det han säljer å kanske tar hem den skattad å klar i svergie för 4.500?

Självklart är det skillnad på fibrer å fibrer men av vad jag sett så kan du köpa fulramar med 6 olika fiberkvaliteer eller blandad fiberkvalité dvs olika lager med olika fibertyper.

Många av dessa fulkineser testas även men kanske bör ses som en grundtestning för att i huvudtaget få säljas medans dyrare märken kanske har EGNA kvalitets tester som egentligen inte har med körduglighet eller säkerhet att göra? Utan bara vill sätta ribban lite högre.

Lite som livsmedelshygien i sverige som är vääääääääääldigt hårt reglerad men skulle kunna lättas av lite men även hålla en hög standard.

jag vill inte säga att det ena är fel eller rätt utan bara som konsument ha reda på vad det är jag köper.

Bang, köp det DU vill ha. Om det är ett relistiskt pris som fungerar ekonomiskt. Jag personligen skiter fullständigt vad andra tycker. Jag köper det JAG vill ha. Sedan får folk köpa vad fan dom vill.
Vi follk ha en Skoda Octavia RS låt dem köpa det. Vill dom ha en Ferrari... Båda är en bil. (Jag tror Ferrari går sönder mer än en Skoda.) Låt dem köpa det. Var och en blir saliga på sin tro. :)

Det är väl just här som till synes likadana ramar kan skilja sig rätt mycket åt. Det räcker inte bara att ta fina fibrer, du måste också kunna "konstruera" laminatet, fibertyp, riktningar osv, för de önskade egenskaperna. Att man blandar vävar behöver inte betyda att det är "dåligt", olika vävar har olika egenskaper och de som kan sådant vet var man behöver vad, hur många lager, vilka riktningar m.m (tror de i alla fall ;-))

Det svåra är just att veta vad som finns under en 3k, 6k, 12k finish, för den är bara kosmetiskt.

Bang skrev:
> Självklart är det skillnad på fibrer å fibrer
> men av vad jag sett så kan du köpa fulramar med
> 6 olika fiberkvaliteer eller blandad fiberkvalité
> dvs olika lager med olika fibertyper.

Bang skrev:
> Det är inte riktigt så enkelt...
>
> Skogling vad har du för size på din ram BTW ;)

56.

Aj då.

Det skulle sitta fint med en 52 eller en 54. Jusste. Där e också en sådan där grej. Köper man en ram för 25.000 ska den fanimej också passa!

Jag har fått för mig att 53 är det jag ska ha. 54 sitter jag för utsträckt med 100 stam å 52 måste jag ha minst 120 stam å det kan ändå kännas litet beroende på tillverkare. Det ör inte många som tillverkar ramar i 53 eller har 54/52 som motsvarar 53 :/ Då blir det likssom antingen eller :/ Å köpa en dyr ram för typ 45.000 så kan man jälvklart få den måttbeställd. men måttbeställda kolfiberramar under 1kg samt ligger runt 15-20.000 har jag inte sett :(

Bang skrev:
> Jag har fått för mig att 53 är det jag ska ha.
> 54 sitter jag för utsträckt med 100 stam å 52
> måste jag ha minst 120 stam å det kan ändå
> kännas litet beroende på tillverkare. Det ör
> inte många som tillverkar ramar i 53 eller har
> 54/52 som motsvarar 53 :/ Då blir det likssom
> antingen eller :/ Å köpa en dyr ram för typ
> 45.000 så kan man jälvklart få den
> måttbeställd. men måttbeställda kolfiberramar
> under 1kg samt ligger runt 15-20.000 har jag inte
> sett :(

Det skiljer en del i storlek mellan olika märken. Kolla vilket mått du vill ha och se sedan på ramarnas storleksschema.
/J

Hade jag cash skulle jag köpa en BMC SLR01 2010-års modell. 860gr för 55cm-ramen. Tycker den ser grym ut.

SLR01-2010.jpg ht=542

schture skrev:
> Det är väl just här som till synes likadana
> ramar kan skilja sig rätt mycket åt. Det räcker
> inte bara att ta fina fibrer, du måste också
> kunna "konstruera" laminatet, fibertyp, riktningar
> osv, för de önskade egenskaperna. Att man
> blandar vävar behöver inte betyda att det är
> "dåligt", olika vävar har olika egenskaper och
> de som kan sådant vet var man behöver vad, hur
> många lager, vilka riktningar m.m (tror de i alla
> fall ;-))
>
> Det svåra är just att veta vad som finns under
> en 3k, 6k, 12k finish, för den är bara
> kosmetiskt.
>
> Bang skrev:
> -----
> > Självklart är det skillnad på fibrer å
> fibrer
> > men av vad jag sett så kan du köpa fulramar
> med
> > 6 olika fiberkvaliteer eller blandad
> fiberkvalité
> > dvs olika lager med olika fibertyper.

Jo men hur man än vrider och vänder på det så är det fortfarande samma ram som butikerna säljer som man kan köpa av andra för halva priset. Om det är samma ram till 100% låter jag vara osagt men till 99.99% är det en likadan ram.

Medans man kan läsa på butikens hemsida om hur bra gjord den är och hur fint matrealet är.

men visst det där med kvalité på fibrerna kan bli hur dyrt som helst. Bäckstedt sa ju i går att det skulle bli för dyrt att tillverka hållbara lätta ramar å att utpriset skulle ligga på ca. 1.5 miljoner för ett ramset om man nu ville ha en cykel som vägde ca. 3kg totalt.

Vill man lägga mycket pengar på en ram måste det vara för att den kommer göra din cykling roligare. Om den gör det kommer inte bero på objektiva faktorer à la Tourtest utan känslan du får. Det beror helt enkelt på om du själv går igång på att ha en ram av ett visst märke. Visst måste kvaliteten vara över en viss nivå men det är det mesta nu för tiden. Sen är geometrin viktig men det kan du ju kolla upp.
Personligen skulle jag absolut inte köpa en 25.000-kronorsram för det ger mig inte någon särskilt cykelglädje att ha lyxloggor på rören. Då blir jag bara för rädd om grejerna dessutom.

schture skrev:
> Hade jag cash skulle jag köpa en BMC SLR01
> 2010-års modell. 860gr för 55cm-ramen. Tycker
> den ser grym ut.
>
>

Helvete vad snygg den var. Elakare än Orcan. Kanske man skulle börja skrapa lotter i alla fall.

Det är ju lite rätt att man ska köpa det man själv tycker är prisvärt med.

Personligen har jag köpt en fulkines, en Van Nicholas titan-ram från cyclecomponents. Jag gav 8.500 kr och tycker att det var riktigt prisvärt i förhållande till den upplevda konstruktionskvalitén, passformen och åkegenskaperna på den produkt jag fick hem. Jag läste även på innan vilka legeringar och kvalitéer som används i dem olika rören, dropoutsen, osv osv.

Ramen kommer med livstidsgaranti, och den garantin kan jag lösa ut via svensk handlare (cyclecomponents) som löser pappersarbetet med "tillverkaren", van nicholas då.

Nu till dem två intressanta aspekterna här. Den här ramen gav jag 8.500 för. Den kan även köpas c:a 3.000 kr billigare, alltså för c:a 5.500 kr, från originalfabriken som FAKTISKT tillverkar ramen. Denna är Kina-baserad och heter Hi-Light, köp gör man via en asiatisk webshop (på engelska) som kallar sig CycleWay och tar betalt via PayPal.

Efter lite efterforskningar så drivs den här butiken av en ensam gubbe som säljer mycket prylar på eBay och kan vara lite halvsketchy att ha och göra med när det gäller garantier. Men det är hörsägen från olika forum och ingen egen erfarenhet så ta inte mitt ord på det... Livstidsgarantin gäller dock även från Hi-Light men som privatperson är det inte möjligt att handla från Hi-Light direkt utan man måste gå via asiatisk mellanhand som t.ex CycleWay.

Så jag tyckte det kändes säkrare och bättre för egen del att betala mer för Van Nicholas klistermärken och svensk support, samt ifall den svenska supporten brister en lite mer seriös holländsk support.

Skulle jag beställa den här ramen med custom-mått, vilket är fullt möjligt för några tusen till från både Van Nicholas och från Hi-Light, så skulle jag ALDRIG våga chansa på eventuella språkliga missförstånd att kommunicera via en asiatisk mellanhand och inte få exakt den vara jag custombeställt då.

Sen till den andra änden av spektrat då.

Det här är en jvligt billig titan-ram, både för CycleWays pris och mitt eget högre pris från Cyclecomponents (som är exakt samma pris ifall man tar direkt från Van Nicholas webshop). Men det finns ju dyrare titan-ramar, en Seven springer gärna loss på bortåt 35.000 kr och är inte mer än 100-150 gram lättare tack vare reducerade rör, vilket min inte har.

Men jämför det med CycleWays pris, så går det mer än sex stycken såna Ti-ramar på en Seven-ram. Legeringarna är exakt demsamma, och grundkvalitén/renheten på rå-titanet är så vitt jag har förstått demsamma. Det som skiljer något är kvalitén på det material som används i styrhuvud, vevhus och dropouts. Sen kan man ju påstå att det skulle vara skillnad på erfarenhet men Hi-Light har byggt titan-ramar i mer än 10 år som har sålts i västvärlden under andra, övre medelklassens, varumärken.

Kvalitet per krona på en 35.000 kr ram bedömer jag som helt förkastligt. Men det finns dem som tycker att sexdubbla priset för det där lilla extra är väl investerade slantar, och jag säger inte emot (Jag har en gång köpt en 42.500 kr ram i simpelt 4130-stål så, haha).

Men det är ju helt klart någonting du själv får avgöra vad som är lämpligast och mest värt för dig. En fulkines, en fultysk (i mitt fall en fulholländare just nu) eller en finram.

Jag får också börja skrapa, eller byta en vinare mot en påse travlördagsgodis varje helg ;-)

Det enda pris jag hittar är på 2009-års modell (SLC01):

Frame incl. Full Carbon fork Easton EC 90 SL-X CNT, Headset FSA integrated w/carbon top cap, Seatpost Easton EC70 Full Carbon 4‘999.–

Vad jag förstått ersätts Easton gaffeln och sadelstolpen med egna grejjer 2010. Jag gillar looken med de små nätta sadelrören. Undrar om de håller för ett stenskott ;-)

SFR -> SEK 33.800 med dagens kurs.

evo skrev:
> schture skrev:
> -----
> > Hade jag cash skulle jag köpa en BMC SLR01
> > 2010-års modell. 860gr för 55cm-ramen. Tycker
> > den ser grym ut.
> >
> >
>
> Helvete vad snygg den var. Elakare än Orcan.
> Kanske man skulle börja skrapa lotter i alla
> fall.

Bang skrev:
> Jo men hur man än vrider och vänder på det så
> är det fortfarande samma ram som butikerna
> säljer som man kan köpa av andra för halva
> priset. Om det är samma ram till 100% låter jag
> vara osagt men till 99.99% är det en likadan
> ram.

Men det där är väl ändå bara gissningar? Även om de utseendemässigt ser lika ut (alltså gjorda i samma form) kan du ju omöjligt veta om de verkligen är lika under det översta epoxylagret. Visst, någon av alla hundra är säkert det men hur ska du kunna veta vilken?

bang:
Vad betalade du för Figmon?
Hur mycket mer än det får du betala för att känna 'skillnad' mot en ny ram?
Är en 20'kr-ram 4 ggr 'bättre' än Figmon?
Är en 40'kr-ram 8 ggr 'bättre' än Figmon?
Vad är bra?
Vad är bra värt?

Själv kör jag nog på min plastFigmo tills den havererar - jag vägrar tro att nånting dyrare skulle kunna vara 'bättre' än den :)

schture skrev:
> Undrar om
> de håller för ett stenskott ;-)
>
> SFR -> SEK 33.800 med dagens kurs.
>

Förmodligen inte:) 33k? Man vill fan inte vurpa med en sådan ram. Om man nu överhuvudtaget vill vurpa...

Själv skulle jag uppskatta kååålfiberram+gaffel som var byggda för extrem hållbarhet, och var lika tunga som en normalviktig aluminiumdito. Dvs, ca 2 kg totalt för en ram+gaffel-kombination. DEN hade man vågat använda i mer normala sammanhang. Hade sannolikt varit lite billigare också (iofs mer material men mindre petig tillverkning).

+1. Bang gör det lite för lätt för sig :-)

oxr skrev:
> Men det där är väl ändå bara gissningar?
> Även om de utseendemässigt ser lika ut (alltså
> gjorda i samma form) kan du ju omöjligt veta om
> de verkligen är lika under det översta
> epoxylagret. Visst, någon av alla hundra är
> säkert det men hur ska du kunna veta vilken?

Håkan finns det ingen lista på ALLA lösa ramar? Det borde ju inte vara så många då varje enskild tillverkare kanske bara har max fem ramar som man kan köpa som ramset?

scott sportster fick top performance likssom scott addict ltd. pris borde stå med också

nu flummar jag vidare

jag skulle tro att den största prisskilnaden ligger i tollerransnivårena när ett märke beställer en ram
tex scott skickar en ritning till kina med väldigt höga tolerans krav på laminatet
just den fibern på rätt ställe indränkt i +-0.1 gr av rätt sorts epoxi som varit blandad 378 varv i 1.23 minuter :)

sen innan epoxin stelnar helt, sopar gubbarna på golvet upp spill bitarna av kolfibern o juter en ram i formen som sen blir en fulkines ram på marknaden, som iofs kan va en tillräcklit bra ram för pengarna.

kanske samma sak med växelgrupperna
campa skickar två ritningar på vevpartier
det ena med +-1/1000mm nogranhet, okej säger kina fabriken den kommer kosta 5000 att tillverka om vi ska va så noga,
bra det kallar vi super record o så säljer vi det för 6600kr sen säger kampa

det andra vevpartiet räcker det med 1/100 mm nogranhet samma fabrik kan göra det för 500kr
hmm tänker campa vi måste nog ta 4000 för det om vi ska överleva vi kallar det chorus

för det kan väl inte bara va materialkostnaden som skiljer mellan grupperna

En stor del av priset på "fin" cyklar är väl förutom märket också R&D, marknadsföring osv, det kostar nog en hel del att designa formar och laminering (lekrummet på företaget). "Ful-kineserna" behöver ju sen bara använda befintliga formar, sopa-upp-från-golvet-å-gjuta för att sen sälja på nätet med ett minimum av mellanled.

Tillbaka
Topp