Kan vi reda ut det här med fin & fulram

DIRAVI skrev:
-------------------------------------------------------
> Vet att det ofta bir fel i översättningen där
> engelskan inte gör språklig, men väl praktisk,
> skillnad mellan design/design och
> design/konstruktion.

Engelska?

"Der Rat für Formgebung verlieh dem Koblenzer Radhersteller den Designpreis der Bundesrepublik Deutschland – für den Rennradrahmen Ultimate CF Pro und das Corporate Design der Firma. "
och
"Den Preis für den Rennradrahmen vergaben die Juroren, weil es Canyon gelungen sei "die klassische Diamantform auf eine ästhetisch höchst ansprechende Weise zu perfektionieren". Auch der seit 2007 bestehende nach links geneigte Schriftzug gefiel – er passe hervorragend zum Neigungswinkel der Rohre, nehme sich dabei aber trotzdem angenehm zurück, begründete die Jury ihr Urteil."
http://www.tour-magazin.de/?p=6152

Du kollade alltså inte på länkarna i mitt förra inlägg.

/Håkan

En viktig aspekt: Finns firman kvar om tre år så de kan sköta garantiåtaganden?

Sen är den aspekten inte värt mer än säg 10% av priset, men den finns där.

Angående tillverkning i Italien eller Kina, betänk följande: Vem gör sannolikt bäst jobb: En som gör 50 ramar om dagen, försörjer hela familjen på landet och riskerar att sparkas omedelbart för det står bokstavligen 1.000 till och väntar på samma jobb, dessutom utan socialt skyddsnät i form av exempelvis fackförening och A-kassa. Eller, rödvinsdrickaren som har alla sociala tryggheter och gör fem ramar på en dag? ;)

Elaka skämt å sido, kompetensen hos kinesiska tillverkare överstiger sannolikt alla ickekinesiska tillverkares sammantaget.

Skönt att ni tog tag i det där med de/dem och Niko så jag slapp, får inget som helst flyt i det han skriver. Fast ni glömde tala om för Bang att man inte ska blanda "dem" och "dom" i samma mening. ;P

Om vi bortser från design, vilka kriterier är användbara för oss cyklister för att en cykel ska vinna deras pris?
Å design har väl inget med prestanda att göra? Alltså nu menar jag färg, yttre formgivning å inte design som har med köregenskaper/ prestanda att göra...

För det är väl det den har fått pris för? Att den är snygg å titta på??? Eller e jag ute å cyklar nu?

the_TnT skrev:

> Elaka skämt å sido, kompetensen hos kinesiska
> tillverkare överstiger sannolikt alla
> ickekinesiska tillverkares sammantaget.

+1 !!

HåkanC skrev:
> DIRAVI skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vet att det ofta bir fel i översättningen
> där
> > engelskan inte gör språklig, men väl
> praktisk,
> > skillnad mellan design/design och
> > design/konstruktion.
>
> Engelska?

> Du kollade alltså inte på länkarna i mitt
> förra inlägg.
>
>
> /Håkan

Jodå, jag uppfattade att det var på ett språk jag inte hanterar ;) även tyskarna tycks leda av samma problem som oss vad, det gäller låneord från engelskan.

Frågan kvarstår, överatt till svenska, är det ett pris för estetisk design, eller konstruktion?

Senast redigerad av en moderator:
TnT: Har du sett en trialram från kinesiska Deng någon gång? Whoaaaaaaa... Det ser ut som att svetsaren varit både full, hög och blind. Att snubben som konstruerar skiten verkar vara av samma skrot och korn gör inte saken bättre...

Taiwan (ja det är en del av Kina) där high end-prylarna tillverkas är bra mycket bättre! (Som sagt, jämför svetsarna på en 3000kr Marin med svetsarna på 3000kr Deng-ram. Marin svetsas i Taiwan medan Deng är Kina.

Så, eg. bör man göra skillnad på Kina och Taiwan...trots att det väl är samma land. (Men vi gör ju skillnad på Skåne och Sverige så...)

Mårten skrev:
> TnT: Har du sett en trialram från kinesiska Deng
> någon gång? Whoaaaaaaa... Det ser ut som att
> svetsaren varit både full, hög och blind. Att
> snubben som konstruerar skiten verkar vara av
> samma skrot och korn gör inte saken bättre...

Fast så där måste man ju tycka om man hängt för mkt på trajlforum.

Här är några av dem andra vinnarna av Red Dot Design Award inom kategorin cykling. Red Dot delas förresten ut till närmare hundratalet olika produkter varje år, varav en stor del är ganska konventionella möbler och heminredningsartiklar.

2008-07-0620-a.jpg

Funktion lr design?

2008-07-0162-a.jpg

2009-07-2767-a.jpg

Var det inte en sån här där ramen vek sig som en pantburk i vakuum när nån cyklade uppförsbacke här på happy för ett par månader sen?

2009-07-1693-a.jpg

Den här sadeln har så usla hållbarhetsrecensioner, även i version 2, att det är löjligt, så det där var nog mest ett estetiskt val.

2009-07-1361-a.jpg

edit. blev ju helt miffo när bilden inte följde med i citeringen

Det verkar vara både och.

DIRAVI skrev:
> Frågan kvarstår, överatt till svenska, är det
> ett pris för estetisk design, eller konstruktion?

Mårten skrev:
> TnT: Har du sett en trialram från kinesiska Deng
> någon gång? Whoaaaaaaa... Det ser ut som att
> svetsaren varit både full, hög och blind. Att
> snubben som konstruerar skiten verkar vara av
> samma skrot och korn gör inte saken bättre...
>
> Taiwan (ja det är en del av Kina) där high
> end-prylarna tillverkas är bra mycket bättre!
> (Som sagt, jämför svetsarna på en 3000kr Marin
> med svetsarna på 3000kr Deng-ram. Marin svetsas i
> Taiwan medan Deng är Kina.
>
> Så, eg. bör man göra skillnad på Kina och
> Taiwan...trots att det väl är samma land. (Men
> vi gör ju skillnad på Skåne och Sverige så...)

Fastlandskina (Kina) har en regering, Taiwan en annan , även om begge gör anspråk på att vara hela kinas rättmäktiga egering.

I praktiken är Kina och Taiwan två skilda stater.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Taiwan

Själv anser jag att kvaliteten på svetsarna alls inte avgörs av i vilket land det utförs, utan av vilken kompetens svetsaren har.

Jag har sett svetsar från kina som har varit nog så bra som de utförda av svenska licenssvetsare, och andra som ser ut som något av en åttarings första försök med mma-svetsen.

Rippa: Eller har jämfört ett gäng ramar sida vid sida. Deng förlorade ganska rejält. Prylarna är dock hyggligt prisvärda och verkar ju fungera ändå...

Men det är lite fascinerande med en tillverkare som hävdar att kolfiber är dåligt eftersom det är flexigt och tar upp fiskespön som ett exempel... Läckande Denguras? Bromsfästen som inte sitter rätt? Svetsar som ser ut som om en 5-åring kladdat dit tuggummi? Känns det igen? :D

Diravi: Det finns säkert duktiga svetsare i Kina också. Men det jag har sett imponerar inte...

610px-Chinese_paper_welding_mask.JPG

Nu när Canyon slösat massa pengar på teamsponsring och till och med vunnit vm, borde inte det sänka fultyskstämpeln =/

Mårten skrev:
> TnT: Har du sett en trialram från kinesiska Deng någon gång?

Nix. Men jag sa inte heller att allt som görs i Kina är mycket bättre än vad andra länder kan åstadkomma. Mycket som tillverkas i det landet är massproducerat med låga kvalitétskrav för att möta efterfrågan på lågt pris, men knappast allt.

Det finns fördelar att ha ett kort avstånd mellan konstruktionsavdelning och tillverkningen som gör att det säkert är bättre att tillverka de ramarna i Italien, men att påstå att kompetensen inte finns i Kina måste vara direkt felaktigt.

Nästa kontinent att massproducera lågprisprodukter torde bli Afrika, efter det kan vi förhoppningsvis återgå till att producera produkter nära konsumenter då löneläget normaliserats över klotet.

Har vi inte kommit fram till att Canyon Inte är en fultysk??? I några ögon har & är Canyon en fultysk. Jag vet inte inte var jag står i den frågan. Men i allmänhet så gled väl just den frågan att vara eller inte vara till att det Inte var en fultysk.

Några invändningar?

Mårten skrev:
> Men det jag har sett imponerar inte...
Giant Manufacturing Co. Ltd. (捷安特) is a Taiwanese bicycle manufacturer which bills itself as the world's largest bicycle manufacturer. Giant has manufacturing facilities in Taiwan, Netherlands, and China.

Vill minnas att Specialized tillverkar lejonparten av sina ramar i Kina också men orkar inte Googla på det. Det är försvinnande få cykelmärken som inte låter tillverka sina ramar i Asien.

TnT: Jag vet att i princip alla tillverkar i Asien, det är knappast något dåligt eller förvånande. Men om man kikar lite mer noga på det kommer de flesta high end-ramarna från Taiwan medan de enklare modellerna kommer från Kina.

Jag har hellre en ram svetsad av en robot i Taiwan (sen att geon på den jag hade var jävligt dålig är en annan femma) än av en haschrökande skäggapa i USA.

Jag vill göra om och göra rätt!

Här får jag bra svar så jag kan göra val som leder till ett "rätt" projekt.

CUBE presenterar sina cyklar på ett fint sätt tycker jag :) Man får köplust bara där :)

JT skrev:
> Bang skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Här får jag bra svar
>
> Öh. Nä.

*tar fram lantchipsen*

Bang skrev:
> Jag vill göra om och göra rätt!

Vad är det du har gjort fel förut?

Egentligen inget, men mycket enligt några.

Det jag menar är att jag ska lägga ner mycket pengar på denna och jag vill att det ska bli rätt från början.

Med 11 lvg cyklar som facit varav två har kostat över 45.000 som mättes ut efter alla konstens regler så blev det inte 100% i allafall då det var en cykelbutiks egna ram som kommer i katalogstorlekar.

Ska det inte passa 100% vill jag inte heller betala 8000 i överpris för den. Men Om en ram sitter som handen i handsken kan jag öppna plånboken mer för.

Har jag fattat det rätt? Du har ägt 11 st (!) lvg cyklar, varav ett par upp mot 50K, och ändå ber du om hjälp här ang nyinköp?

Som fincykelägare VILL man att Canyon ska vara fultysk.

Orsaken är enkel. De erbjuder bra cyklar till ett vettigt pris. Kvaliteten matchar klassiska finmärken och priset är mycket bättre. Det är ett bekymmer när man lurar sig själv med pinarellosar, Cervelosar, colnagosar, cannodalear och allsköns andra världens-bästa-cyklar-som-får-och-bör-kosta.

Då smärtar det att egentligen veta att Canyon är precis så mycket egen ramtillverkare som de övriga.
Och då avfärdar man Canyon som fultysk bara för att bedöva sitt förnuft.

Edit: Behöver jag säga att jag äger en metall-cervelo och att nästa cykel blir en kolfibercervelo och att jag söker en tempo-cervelo och att jag har en cannondale-mtb?

Bang, om du nu har det facit i hand - och jag antar att det finns en hel del kolfibercyklar i den skaran utav 11 LVG-hojar, så kanske det är dags att göra det enda rätta?

Måttbeställa exakt den ram du vill ha.

För jag utgår ifrån att du efter 11 cyklar bör ha ett rätt bra hum om "dina" mått på en ram vad gäller topprör, kedjestag, BB-höjd, styrrörs/sadelrörsvinkel och hur dina idealcykelförhållanden ser ut?

Typ måttbeställa en Seven eller Lynskey, eller varför inte en Bianchi S9 Matta (dem ser sjukt fina ut om du frågar mig!) eller prata med Calfee som kan fixa en handgjord kolfiberram enligt egna önskemål om mått och åkegenskaper.

Det är ju bättre att få en cykel med 80% prestanda och 100% passform än 80% passform och 100& prestanda, och 100% av båda är nog inte möjligt såvida du inte är superproffs i touren och nån av dem verkligt stora, typ Cannondale, Scott, Trek, osv customtillverkar en ram åt dig.

Måste tillägga att det har varit 5 kolfibercyklar å att det är egentligen bara dessa man kan dra nytta av.

Att ha ägt 11 lvg cyklar innebär inte att intresset för ramspec mm var stor Då utan har vuxit med tiden & intresset.
Innan var jag glad men fick ont. Nu vill jag inte ha ont...och om det förmodan skulle gå snett vill jag inte ha betalat 100% i överpris. Den sekunden jag lämnar butiken går överskottet direkt till butiken och det är pengar jag aldrig kommer att få tillbaka vid försäljning.

Att måttbeställa är inget alternativ då det skulle vara svårt att sälja den i andra hand. OCh jag litar inte 100% på utmätningen.

Å att jag Vet vad jag vill ha är svårt då många av mina tidiagre å enklare cyklar var egentligen som ni säger katalogramar med olika loggor på. Så hälften har likssom varit samma cykel...

Fyra har kommit från samma företag och är också deras egna märke. Cyklarna som kommer emellan där har kommit och gått.

Så det är egentligen bara dessa 5 plastcyklar jag kan dra nytta av. Och jag vet på en höft vad som passar mig. Nackdelen är bara att dessa ligger runt 18-30.000 å dessa ramar jag inte kunnat köpa varje år.

Så nu vill jag göra om å göra rätt.
Det är lättare att fatta beslut nu än vid ett säljmöte i butiken.

Men det är inte bara för att jag ska köpa ny cykel jag vill veta skillanden på fin å fulramar.

Mårten skrev:
> Canyon är inte en fultysk.

Canyon är en schnelltysk.

Mårten skrev:
>
> Jag har hellre en ram svetsad av en robot i Taiwan
> (sen att geon på den jag hade var jävligt dålig
> är en annan femma) än av en haschrökande
> skäggapa i USA.

Jag har hellre en ram svetsad av en haschrökande skäggapa i USA med passion för cyklar.

Bang skrev:
> Med 11 lvg cyklar som facit varav två har kostat
> över 45.000 som mättes ut efter alla konstens
> regler så blev det inte 100% i allafall då det
> var en cykelbutiks egna ram som kommer i
> katalogstorlekar.

Som svampplockare behöver du bara ett par skor. En rock samt en rottingkorg. Överväg det. :)

Skulle jag vara ute och plocka svamp 2-4 gånger i veckan under svampsäsongen med långdistansplockning på helgerna skulle jag behöva lägga till lite saker ;)

Du kan ha stövlar med blykulor i och dra en skottkärra med tegelsten. Fast vilken skottkärra skall man ha ? Hmmm.. :)

Jag skulle nog föredra skottkärran med tre hjul och kopplingsanordning som är kompatibel med min åkergräsklippare. Gärna i kolfiber och med i-Lock funktion.

rback skrev:
> Som fincykelägare VILL man att Canyon ska vara
> fultysk.
>
> Orsaken är enkel. De erbjuder bra cyklar till ett
> vettigt pris. Kvaliteten matchar klassiska
> finmärken och priset är mycket bättre. Det är
> ett bekymmer när man lurar sig själv med
> pinarellosar, Cervelosar, colnagosar, cannodalear
> och allsköns andra
> världens-bästa-cyklar-som-får-och-bör-kosta.
>
> Då smärtar det att egentligen veta att Canyon
> är precis så mycket egen ramtillverkare som de
> övriga.
> Och då avfärdar man Canyon som fultysk bara för
> att bedöva sitt förnuft.
>
> Edit: Behöver jag säga att jag äger en
> metall-cervelo och att nästa cykel blir en
> kolfibercervelo och att jag söker en
> tempo-cervelo och att jag har en cannondale-mtb?

Huvudet på spiken. :-)

Måste fråga i vad skillnaden består kan man spara mycket pengar på "fulvarianten"... :-) T
Edit: kan inte stava idag heller...

Om det är en fulram eller finram har i min mening ingen betydelse var i världen den tillverkas, utan hur mycket ansträningar en cykeltillverkare har lagt ner på att få till den som de vill ha den, samt deras kundservice och helhetsangagemang. Niners ramar tillverkas i asien, men de är finramar så det bara skriker om det, till exempel.

Fast de ramar som är finramar till 100% är väl customtillverkarna som gör allt själva och har fullständig kontroll över alla led.

Fultyskar har loppor från svets i sadelröret, färg och dåligt planat i vevlager och styrlagerfäste, ovala lagerlägen som omöjliggör rotataion av lagret.

Det är min erfarenhet, av den kanske värsta fultysken Poison. Allt gick att åtgärda på mitt dåvarande jobb, men det kändes ju sådär ändå. Blev aldrig riktigt nöjd med ramen på något sätt. De skickade faktiskt en ny baksving när jag bevisade att ett lagerläge var flera tiondels mm ovalt.

Niko/Frost är inne på något tycker jag!
Vill man nu lägga massor med pengar på en ram och vill att det ska bli "rätt från början", gå då till Velopositon eller liknande och gör en fullständig uppmätning.
Då får du också klart för dig vilken geometri som du bör ha, vilket kan korta listan av kandidater betydligt.
Visar det sig att du skulle vinna mkt på custom, beställ då för gud skull en custom.

De finns ju i prisklasser från 10k (Enigma, Burls) och uppåt, t.ex. Calfee, eller nästan alla mindre Italienska tillverkare (plus De Rosa och Colnago bland andra)

Jag förstår inte ens hur serisa ramtillverkare kan tänka tanken att tillverka en ram i 3 eller 4 storlekar som ska passa alla mellan 150 och 210 cm, det är ju bara befängt.
Och det spelar ju ingen roll om din ram väger 100 gram mer eller mindre jämfört med känslan av att sitta helt rätt, viktfördelningen är helt perfekt osv osv.

Om det inte fanns värden än sådana som kan mätas i tester av den typ som Tour Magazine genomför så skulle väl inga andra produkter än de allra mest basala säljas och användas. Man ska inte underskatta den känsla köparen vill få av att använda produkten, om det så är något som åstadkommit genom massiv marknadsföring (Nike) eller genom att märket är anrikt (Colnago) spelar ingen roll.

Om detta inte vore fallet... Vilken fruktansvärd tillvaro med kläder från Dressman, bilar från Skoda, böcker från Liza Marklund och cyklar från Canyon.

Tillbaka
Topp