Kan vi reda ut det här med fin & fulram

Niko: nej :)

Eftersom toppröret mäts från sadelröret och framåt påverkar lutningen på detta hur långt måttet blir.
Säg att sadelröret är väldigt flackt. Enligt ditt resonomang ska vi då ha negativ setback på sadelstolpen för att hamna rätt över pedalerna. Helt riktigt.
Problemet är bara att nu får vi jättekort reach eftersom toppröret började mätas väldigt långt bak.
Kanske inte den tydligaste förklaringen, men jag hoppas ändå att det illustrerar vad jag menar.

Är man bara intresserad av kontaktpunkterna kan man ju köpa vilken ram som helst, så länge den inte har för högt topprör, eftersom vi alltid kan sätta höga och låga sadelstopar, och böja för rätt position över vevpartiet, och ha toklånga eller tillochmed bakåtriktade styrtappar, och får då rätt reach.

mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Men det är ju reachen och stacken som är det viktiga. För man vill ju sitta på en specifikt
> position relativ vevlagret...

Reach och stack är nya begrepp i min trångsynta värld, men enl Håkans bild så säger de ju bara var övre styrlagret befinner sig i förhållande till vevlagret, dvs var styret kan hamna? De säger väl inget om var man sitter i förhållande till vevlagret, eller har jag fattat helt fel?

En customram som skulle passa min kropp (långa ben & armar, kort överkropp) skulle ha 73gr sadelrörsvinkel, 590mm sadelrör, 530mm överrör och styrrör på 170mm. Då med 100m stam och ingen setback på sadelstolpen. Hur snygg skulle inte den vara =D

MickeS skrev:
> Reach och stack är nya begrepp i min trångsynta
> värld, men enl Håkans bild så säger de ju bara
> var övre styrlagret befinner sig i förhållande
> till vevlagret, dvs var styret kan hamna? De
> säger väl inget om var man sitter i
> förhållande till vevlagret, eller har jag fattat
> helt fel?

Nej, du har fattat helt rätt. Men du kan ju justera sadelpositionen relativt vevlagret (höja och sänka sadeln och flytta fram och tillbaka sadeln). Däremot kan du inte justera reach och (lägsta) stack på annat sätt än att byta ram och det är just därför de är dem viktiga måtten när du skall köpa ny ram...

EDIT:

Detta gäller ju så länge sadelvinkel inte är jättekonstig...

Senast redigerad av en moderator:
MickeS skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men det är ju reachen och stacken som är det
> viktiga. För man vill ju sitta på en specifikt
> > position relativ vevlagret...
>
> Reach och stack är nya begrepp i min trångsynta
> värld, men enl Håkans bild så säger de ju bara
> var övre styrlagret befinner sig i förhållande
> till vevlagret, dvs var styret kan hamna?

Korrekt.

> De säger väl inget om var man sitter i
> förhållande till vevlagret

Helt riktigt.

Reach/stack är mer applicerbara på den skojiga typen av MTBs som man ändå inte sitter på
Men reach/stack+ETT+sadelvinkel ger en rätt fullständig bild av hur sittpositionen blir.

Bang skrev:
> Finns verkligen den ulitmata ramen för oss icke
> proffs i verkligheten??? (Som Inte har en
> Advokatslön...)

Men vad vill du ha ut av ramen?
Jag tror nog att vilken som helst av de bra ramarna skulle passa dig, förutsatt att den är i rätt storlek.
Canyon ser ju nästan ut att vara den ultimata ramen. Lätt, styv och hyffsat billig.

Jag förstår inte vad du är ute efter? Vill du bara ha en anledning att köpa en jättedyr ram eller vill du ha en anledning att köpa en billig no name-ram på ebay?
/J

Jag blir mer och mer osäker nu ju mer det börjar pratas överrör, sadelrörets vinkel osv osv...

Men jag har fortfarande mina små kandidater som jag kommer presentera för er vid ett tillfälle :=)

Det kanske är så att ju mindre man vet dessto bättre är det?

Ni kanske vill hjälpa mig att välja allt??? Jag tar fram olika kandidater inom olika katergorier så röstar vi ut en var tredje dag :) Å då uppfyller redan dessa allt jag önskar å det är likvärdiga ramar i helheten.

marran skrev:
> Niko: nej :)
>

bla bla :-)

> Säg att sadelröret är väldigt flackt.

Nu ser ju tack och lov verkligheten ALDRIG ut så, utan i princip ALLA "normala" linjeloppsramar på marknaden har högst en skillnad på 3 grader, och det blir ju aldrig mer än att dem sadelstolpar som finns på marknaden kan justera för det, med t.ex Syntace P6 (och även andra stolpar) kan du dessutom få negativ setback.

:-)

Men det här är ju givetvis en högst teoretisk diskussion, och skulle man följa "min" mått-tabell att bara överröret spelar roll så JA, man kan få en perfekt sittställning utan att bry sig om 3 graders vinkelskillnad hit eller dit eller längd på styrhuvud eller höjd på BB. Men det blir ju förstås på vissa ramar med helt CP komponenter som en 17 graders nedvinklad styrstam för att kompensera lågt BB eller högt styrhuvud - jag säger inte att det är bra, jag säger bara att det GÅR! :-)

Det teoretiska kommer ju förstås in i att det finns fler aspekter till ramgeometri än dessa, men om vi bara talar kontaktpunkter så får du nog se det som att t.ex sadelrörsvinkeln är virtuell för du har mycket mer justermån med sadelstolpe och sadelrails än vad någon av marknadens linjeloppsramar skiljer sig i sadelrörsvinkeln, detsamma för vinklade styrstammar så kan du kompensera betydligt mer än vad någon av marknadens ramar skiljer sig i styrhuvudhöjd.

Men det blir ju som sagt fult.

Det var bara poängen för poängenterandets skull :-D :-D :-D

Den praktiska biten sen är ju att man kan INTE välja en ram uteslutande på topprörslängd, det har jag heller aldrig påstått, det blir ju heeeeeeeelt fel på alla sätt och vis att cykla på. Men sittställningen i sig hänger inte på mer än toppröret och valet av komponenter utefter det. :-)

Man kan vända på tankesättet med. Bygger vi ramar för att passa efter dem komponenter vi typiskt kör med eller bygger vi komponenter för att passa dem ramar vi typiskt kör med? Svaret på båda frågorna är naturligtvis både ja och nej i lika stor proportion :-)

Edit, för att tydliggöra det här med några färre ord då.
Sadelrörsvinkeln mätt på själva sadelröret är virtuell, vinkeln uppmätt från centrum vevlager till centrum av sadeln, är verklig. Såvida påverkar inte sadelrörets vinkel avstånd från sadelspetsen till lodlinjen genom vevlagret ett endaste dugg, det avgör istället vilken sadelstolpe och railsjustering du har i förhållande till sadelrörets vinkel.

Du missar fortfarande min poäng, som ju ifs är helt akademisk.
enligt ditt tankesätt så spelar inte heller topprörets längd någon roll, är det för kort är det ju bara att köpa en svinlång styrtapp, är det för långt får du vända styrtappen bakochfram.

Ska du bry dig om topprör måste du även bry dig om sadelrörets fysiska vinkel (alltså oberoende av sadelns position, setback osv osv), eftersom du börjar mäta toppröret från där det fäster i sadelröret, som kommer att vara olika långt fram (jämfört med vevpartiet) beroende på sadelrörets vinkel.

Niko: Det allra sista stycket du skriver stämmer!

Det är också exakt det som gör att du har fel i resten av ditt resonemang. Gå tillbaka en sida och titta på bilden som HåkanC la in från Cervelo så kanske du förstår.

Vi som vet ur vi sitter vill alltid ha sadelspetsen på samma ställe relativt vevlagret. Det är därför som vinkeln blir viktig. Måste jag skjuta bak sadeln svinmycket för att få den dit jag vill så innebär det att jag får längre till styret. Måste jag skjuta fram den svinmycket blir det inte bara fult utan jag hamnar skitnära också.

Jag bjuder på en illustration: X är på båda bilderna på samma ställe relativt den tänkta vevlagret och det tänkta överröret är lika långt men pilen (som representerar reachen) på de två bilderna är ju rätt olika lång. Förstår du nu?

vinkel.jpg ht=636

Fast den praktiska skillnaden på ett topprörs längd med två ramar som skiljer 3 grader i sadelrörsvinkel, är ju snudd på försumbar. Orkar inte räkna vad det handlar om, men en halv centimeter? Att korrigera en halv centimeter med 5mm längre styrstam och 5mm extra framflyttad sadel (utöver det du får kompensera totalt för den skiljande sadelrörsvinkeln) för att båda ska bli "samma" ramstorlek påverkar ju inte direkt styregenskaperna på en lvg-hoj. Jag tror ingen känner skillnad på 5mm styrstam hit eller dit i fråga om styregenskaper/viktfördelning?

danne, men nu talar vi ju absoluta extremer. Verkligheten handlar det om någon centimeters skillnad mellan olika ramar - jag hade varit med på ditt resonemang om det faktiskt skiljde 10 centimeter fram eller bak mellan olika ramar på marknaden, men det gör det ju inte, det handlar ju i regel sällan om mer än 10-20 mm skillnad, om du inte drar in tempo/triathlon-ramar i det här förstås, men det är ju inte det vi talar om.

Men ja vafan okey då, man får väl justera topprörsvinkeln 1-2 centimeter beroende på sadelvinkeln då, om man nu vägrar justera styrstammen 1-2 centimeter. Så blir alla nöjda :-)

För oss som vet hur vi vill sitta gör 1-2 cm väldigt stor skillnad. Jag skulle aldrig ens fundera på att sätta på en styrstam som är kortare än 100 mm på en landsvägscykel och helst inte kortare än 110. Jag skulle heller aldrig gå över 130 mm. Det begränsar ju lite...

Fast till mitt resonemangs försvar så har ju styrstammens längd ingenting med sittställningen att göra, det handlar om åkegenskaper - och där har jag hela tiden sagt att mitt resonemang inte är giltigt :-)

Om vi jämför ett annat mått för samma arguments skull. BB-höjden påverkar inte sittställningen (samma ram, två olika BB-höjder, allt övrigt identiskt) om du kompenserar mer en högre/lägre styrstam.

Men det är ju SITTSTÄLLNINGEN som inte påverkas. Vägegenskaperna däremot, precis som att du inte skulle pruta på styrstammens längd så skulle jag inte pruta på vevlagrets höjd p.g.a köregenskaperna. Men sittställningsdelen av frågan är ändå oförändrad om du styrstamskompenserar.

Niko/Frost skrev:
> Fast den praktiska skillnaden på ett topprörs
> längd med två ramar som skiljer 3 grader i
> sadelrörsvinkel, är ju snudd på försumbar.
> Orkar inte räkna vad det handlar om, men en halv
> centimeter?

Du borde har räknat.
Försumbar är skillnaden enbart för ramar i barnstorlek.
För en 60cm ram ger en skillnad på 3 grader i sittvinkel en skillnad i framstick("reach") på 3cm.
(Åtminstone om jag har lyckats räkna rätt)

Det är alltså när man jämför ramar som detta är viktigt att ha koll på.
Som jag skrev tidigare http://happymtb.org/forum/read.php/1/1248792/1251902#msg-1251902
BÅDE sittvinkel och topprörslängd viktig när man jämför ramar.

/Håkan

Bang skrev ju om att det är svårt att hitta rätt storlek? Exakt vilka mått är du ute efter? Sånt är ju viktigt att ha koll på när du börjar söka ram.

Jag brukar kolla först på topprör, styrrör och sen checka sadelrörsvinkeln för att kolla om den "bygger på" eller "kortar av" reachen. Ta-daa! Klart!

Håkan C, 3 cm är ju dock ändå helt klart justerbart med sadelrails och setback på stolpe. Så den verkliga sadelvinkeln, den mellan sadel och vevlager - kan du ju fortfarande få exakt identisk på två 60cm ramar där det skiljer 3 grader i sadelrörsvinkel.

Så då kan vi ju säga att sadelrörsvinkel egentligen bara påverkar val av styrstamslängd.

bugge skrev:
> Har du haft 11(!) cyklar och inte vet vilka mått
> du har?! Har du aldrig brytt dig om att mäta?
>
> bitte...

Har du läst Hela tråden?

bitte...

Men jag är väl inte den som är den, som inte kan ändra sig lite då. Jag kan gå med på påståendet att reach är det enda väsentliga måttet istället för topprör, om det gör någon gladare :-)

Det här är Happy, som är en del av internätet, här kan man väl inte ändra sig?

Nu får vi dela upp forumet i en del för velpellar och en del för riktiga karlar! ;-)

/Fredrik

Niko/Frost skrev:
> Men jag är väl inte den som är den, som inte
> kan ändra sig lite då. Jag kan gå med på
> påståendet att reach är det enda väsentliga
> måttet istället för topprör, om det gör
> någon gladare :-)

Jadå, reach är det viktigaste. Tyvärr anges inte denna i ramgeometrier utan man anger bara topprörslängden vilket inte säger hela sanningen.

Lite räkneövningar skadar aldrig. Själv har jag en sadelhöjd på ca 76 cm (räknat från vevlagret). Skillnaden i topprörslängd mellan 73 och 73.5 graders lutning för sadelröret blir:

(cos73 - cos73.5) * 76 = 0.64 cm, det dubbla mellan 73 och 74 grader.

Alltså, en ram med topprör 55 och sadelrörsvinkeln 74 upplevs längre (OK, vi snackar mm...) än en ram med topprör 56 och sadelrörsvinkeln 73.

Edit: stavning

evo skrev:

> Jadå, reach är det viktigaste. Tyvärr anges
> inte denna i ramgeometrier utan man anger bara
> topprörslängden vilket inte säger hela
> sanningen.

Det är meningslöst att ange "reach" eftersom det bygger på hur långa ben individer har. Vad som brukar anges är Effective Top Tube length (googla på det ni som inte vet). Vilket nog är det närmaste vi kan komma. Sedan får man ha lite småkoll på sadelvinkeln. Med ett ETT mått och sadelvinkel samt lite egen erfarenhet brukar det bli ganska rätt ändå.

Och ja Bang, det är en smula underligt att man inte har koll på sådant efter 11 cyklar. Eller så är du impulsköpskung av rang. Vilket iofs är en lovvärd egenskap i sig :)

Bang skrev:
> bugge skrev:
> -----
> > Har du haft 11(!) cyklar och inte vet vilka
> mått
> > du har?! Har du aldrig brytt dig om att mäta?
> >
> > bitte...
>
>
> Har du läst Hela tråden?
>
> bitte...

Nej jag har absolut inte läst Hela tråden.

Däremot har jag ganska stor erfarenhet och att ställa in cyklar åt andra så de får en bra sittställning. Har de bara hyfsat rätt storlek på ramen från början är det aldrig ett problem. Väl där så visar jag vilka mått de ska komma ihåg så har de inga problem att göra grundinställningar själva sedan. Jag trodde de flesta som cyklat ett tag hade koll på sina mått.

Men för att återgå till ditt första inlägg. Finram eller fulram? Vad är det för fråga egentligen. Det finns bra och dåliga ramar och det finns en marknad där folk är villiga att betala. Det styr ganska mycket hur det ser ut.

Ett vettigt råd som flera gett redan är att du provar cyklar. I butik och av kompisar. Det är ett snabbt sätt att hitta en cykel som passar just dig. Inte att läsa reviews och tyska tester.

mytomspunnen skrev:
> Om folk visste hur lite andra människor lägger
> märke till dem vore världen ett mycket mer
> avslappnat ställe.

F-n vad skön du är 'mytomspunnen'! Då kommer ju den där snygga dekalen, som tredubblar priset på en ram, i en annan dager.

bugge skrev:
> Däremot har jag ganska stor erfarenhet och att
> ställa in cyklar åt andra så de får en bra
> sittställning. Har de bara hyfsat rätt storlek
> på ramen från början är det aldrig ett
> problem. Väl där så visar jag vilka mått de
> ska komma ihåg så har de inga problem att göra
> grundinställningar själva sedan. Jag trodde de
> flesta som cyklat ett tag hade koll på sina
> mått.

Jag tror att det är flera som är förundrade här... Själv har man ju laborerat med spacers, olika styrstammar och sadelstolpar med och utan setback för att hitta rätt, men här verkar det nästan som trådskaparen hellre köper en ny cykel istället för att höja sadeln. Är det månne roligare att köpa cyklarna än att cykla på dom?

fredrikw skrev:
> Jag tror att det är flera som är förundrade
> här... Själv har man ju laborerat med spacers,
> olika styrstammar och sadelstolpar med och utan
> setback för att hitta rätt, men här verkar det
> nästan som trådskaparen hellre köper en ny
> cykel istället för att höja sadeln. Är det
> månne roligare att köpa cyklarna än att cykla
> på dom?

Cykla på dom? Hahahaha. Ibland är du bara för tossig.

Rippa skrev:
> Det är meningslöst att ange "reach" eftersom det
> bygger på hur långa ben individer har.

Ur Cervelos site:

geoR3.png

Så vitt jag kan se har reach ingenting med benlängd att göra, eller du
kanske menade något annat med reach?

> Med ett ETT mått och
> sadelvinkel samt lite egen erfarenhet brukar det
> bli ganska rätt ändå.

Instämmer helt.

>
> Och ja Bang, det är en smula underligt att man
> inte har koll på sådant efter 11 cyklar. Eller
> så är du impulsköpskung av rang. Vilket iofs
> är en lovvärd egenskap i sig :)

Han måste vara gjord av pengar den där Bang :)

Men för att hjälpa trådskaparen på traven, det finns ramar som görs i många storlekar (t.ex. Guerciotti), chansen att hitta rätt är rätt stor.

Sedan finns det ju mer man kan gräva ner sig i. Styrrörsvinkel pratade vi om i en annan tråd, hjulaxelavstånd, styrrörslängd. Alla bidrar lite till hur cykeln upplevs och vad man har för
preferenser.

En fråga gällande styrrörsvinkel, skiljer det egentligen något mellan racers? Det är ju inte så att man har sett en racer med 65 graders vinkel typ. Just den saken känns ju som att de flesta (typ alla) racers borde ha samma?

hakangustafsson skrev:
> Då kommer ju
> den där snygga dekalen, som tredubblar priset på
> en ram, i en annan dager.

Det jag menade var att man skall köpa en cykel för sin egen skull, inte för att vara "rätt" inför andra. Om man nu vill ha en cykel med dyra klistermärken skall man ha en cykel med dyra klistermärken. Men om man själv är lika nöjd med en rostig crescent fashionline från -89 tycker jag att man skall nöja sig med det oavsett vad andra tycker om den saken.

marran skrev:

> ... och ha toklånga eller tillochmed bakåtriktade
> styrtappar, och får då rätt reach.

Fan vad coolt med bakåtriktad styrtapp! Det skulle man vara rätt ensam om.

Johan A skrev:
> En fråga gällande styrrörsvinkel, skiljer det
> egentligen något mellan racers? Det är ju inte
> så att man har sett en racer med 65 graders
> vinkel typ. Just den saken känns ju som att de
> flesta (typ alla) racers borde ha samma?

De skiljer, allt från 71.5 till 73.5 beroende på storlek. De allra flesta tycks hamna på 73 grader.

YES! Jag ska köpa mig en cykel som Jag vill ha. Men jag behöver inte utesluta allt kunnande som finns här för att jag ska hitta rätt? Går man in i en butik försvinner lite av den där objektiviteten får jag en känsla av. Jag har till och med hittat saker jag aldrig skulle hittat utan er hjälp.

Yes! Jag har haft många cyklar & jag har också än idag många intressen. Jag har också blivit bestulen på en massa cyklar. Jag har säkerligen haft över 30 par löparskor och har fortfarande bara en hum om vilken typ av sko jag Egentligen ska ha.

Att ha ägt 11 landsvägscyklar innebär inte på Automatik att man vet allt om ramgeometri eller sadelrörsvinklar. Det handlar om förutsättningar & intresse. Men för att klargöra det hela så säger jag en sista gång att jag vet på en höft vad jag ska ha och hur det ska se ut. Både utseendemässigt, storleksmässigt & geometrimässigt.

Men det var inte därför jag skapade denna tråd. Alltså vad eller Vilken cykel jag skulle ha utan var gränsen går mellan alla dessa fin & ful ramar.

Bugge:

Du får gärna definiera en bra kontra en dålig ram. Samt även var skillnaden går mellan dessa två.
Sedan också om prisskillnanden motiverar plussidan hos den bättre ramen?

Sedan får du gärna tipsa mig om en butik eller butiker där jag kan provcykla ramset i helgen. Självklart är det en förutsättning att det finns minst 2 storlekar av varje ram. Gärna från fler en ett märke.

mytomspunnen skrev:
> hakangustafsson skrev:
> -----
> > Då kommer ju
> > den där snygga dekalen, som tredubblar priset
> på
> > en ram, i en annan dager.
>
> Det jag menade var att man skall köpa en cykel
> för sin egen skull, inte för att vara "rätt"
> inför andra. Om man nu vill ha en cykel med dyra
> klistermärken skall man ha en cykel med dyra
> klistermärken. Men om man själv är lika nöjd
> med en rostig crescent fashionline från -89
> tycker jag att man skall nöja sig med det oavsett
> vad andra tycker om den saken.

Det där lät som sensmoralen ur en bamseepisod...

Bang skrev:
> Går man in i en butik försvinner lite av den där
> objektiviteten får jag en känsla av.

Att köpa en ram ska väl ändå vara högst subjektivt, annars är det lite som att välja fru efter kostnadseffektivitet (= den som gör av med minst av ens pengar). Vilket förstås hade varit det klokare valet, haha...

Cykelramar är ett livsval, det ska finnas lite kärlek med där, det gör gott för själen och då får plånboken helt enkelt snällt anpassa sig. Livet är för kort för att inte... Nu menar jag inte att du ska köpa den dyraste ramen du hittar, nu menar jag att du ska bli lite knäsvag och få något sentimentalt och tåraktigt i blicken när du tänker på din ram.

Det låter väl ganska sunt ändå?

"Il passione."

Jupp!

Tänker lite så också. Hittar jag något fint är jag även att betala för det fast den kostar massor. men jag är inte att betala en massa för något som jag kan få billigare någon annanstans.

Ett exempel.
Ringde en butik idag och frågade efter en R1 samt en R2. Fick priset 24.000 kr/st.
Var inne i en butik i veckan och fick priset på R2 för 16.000. Det är en likadan r2 ram från samma år dvs 09. För 8.000 kan jag ha roligare för. Typ en Garmin 705 med karta eller ett Super record vevparti.

Det här var alltså i två fysiska butiker i stockholms området. Kan någon i huvudtaget motivera varför jag skulle köpa den dyrare r2:an???

Sedan finns ju Carrera som inte finns någon annanstans än i stockholm och som aldrig reas ut. Där får man betala vad det kostar och det är också det som skiljer den från typ scott. Mervärdet där ligger i att den inte finns någon annanstans. Lite som Apple v.s. PC när det gäller priset.

Så summa sumarum, jag kan tänka mig att betala 24.000 för en carrera ram då det inte finns billigare alternativ där. Vill jag ha den köper jag den där.

Men att betala 24.000kr för en ram som finns för 16.000 tycker jag bara är idioti OM man vet om att det finns ett billigare alternativ.

Diffar det några hundralappar en någon tusenlapp å du kan köpa ramen hos din LBS So what, det kan man ta för att få bra service och trygghet. Men 8.000, mjä.

Bang skrev:
> Sedan finns ju Carrera som inte finns någon
> annanstans än i stockholm och som aldrig reas ut.
> Där får man betala vad det kostar och det är
> också det som skiljer den från typ scott.

Jag köpte förra veckan en Carrera-ram av -08 års modell 2000:- billigare än -09's modell som i sin tur var ytterligare några lusentappar billigare än 2010 års ramar.
Det enda som skiljer dessa emellan är lacken.
Är inte det rea?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp