Kan vi reda ut det här med fin & fulram

Ok, efter att ha deltagit i den här tråden ett tag börjar man få en viss uppfattning om vad Bang bör ha för cykel.
Det bör vara racing på hög nivå, Pro-tour dugligt, snabbt, lätt och styvt, men samtidigt lite exklusivt och annorlunda, ingen svenssonram.
I finalen ser vi övervägande asienbyggda tyskar, och det kankse stämmer bra överens med önskemålet om ett precisionsinstrument.

Den cykel jag helst hade velat se och som passar bäst in på dessa definitioner är nog Storck, som ju är supertysken per excellence. Ovanlig är den också, och exklusiv.

Italienarna har fått stryka på foten, tramsiga böjda rör rimmar illa med önskemålet om en no-nonsence pure racing superduperram.

Ridley föll också på en design som ser ut att vara skapad mer av en marknadsavdelning än en ingengör, kanske rolig, men den har inget att sätta mot de torra tyskarna. Hade Helium varit med, eller förra modellens Noah, hade det kanske gått annorlunda.

Scott är för vanlig, så där gick den bort, trots att den hade "allt" annat på kravlistan.

Bianchi väcker tydligen många happyiters hat, lite tråkigt då den i övrigt hade det som krävs för att konkurrera med tyskarna, och en liten fördel i och med det otroligt anrika märket. "Reparto Corse" har byggt en och annan cykel som gått in i historieböckerna!

Av kvarvarande cyklar har amerikanerna har krökt lite för mycket, Tarmac är inte tillräckligt mycket renodlad racing för min smak, så den faller bort.

Cuben må se helt ok ut, men den har inget som Canyon inte har i mina ögon. Dessutom finns Canyon i en mumsig mattsvart (väl?), medan cube har lite mer "Vanlig" grafik. Alltså föll även den bort.

Pearl ser väldigt tilltalande ut med tjocka raka runda rör, inga konstigheter, förutom möjligtvis hur övre bakgaffelbenen fäster in i ramen. Tunna raka sadelstag med bromsbrygga är klart snyggast, och antagligen även väldigt bra ur ett ingengörsmässigt perspektiv. Dessutom krängs väl Pearl-ramen av johanf(?) omålad för mindre pengar, en riktig fulram alltså!

Kvar har vi alltså Giant och Canyon, två väldigt stora cykeltillverkare som här har gjort sitt allra bästa för att utvecka en optimal racerram. Giant verkar ha fokuserat lite mer på aerodynamik, med oval sadelstolpe till exempel, och sadelrör som omsluter bakhjulet. Visst, detta kan väl göra lite skillnad, och eventuellt se lite häftigt ut, men jag tror det blir som med "naken kolfiber", dvs att när det är nytt ser det rätt häftigt ut, men efter ett tag kommer "alla" ramar ha det, och ännu ett tag senare ser det mest billigt ut.
Canyon har en i mitt tycke tidlös och genomtänkt design, verkar vara tekniskt mycket bra och är väl dessutom att betrakta som prisvärd, om någon bryr sig. Men välj inte den med "canyon.com", det ser ju rätt trist ut.

Summa summarum är alltså att min röst faller på Canyon om man får välja bland cyklarna i detta sällskap och med tanke på vad jag tycker det verkar som Bang ska ha för hoj, med reservation för missuppfattningar, förrvirring och allmän idioti från författarens sida!

bangbangbang.jpg ht=552

:::FINAL:::FINAL:::FINAL:::FINAL:::FINAL:::FINAL:::FINAL:::FINAL:::FINAL:::FINAL:::FINAL:::FINAL:::

RÖSTNINGEN ÄR NU ÖPPEN!
Skriv också gärna en fin motivering till ditt val.

file=112837

Experter med rösträtt i finalen:

[ x ] Anders G
[ x ] Agassi
[ x ] Andematt
[ x ] Bollen
[ x ] Båtbensbudet
[ x ] Hm
[ x ] Kking
[ x ] Mzi
[ x ] Oskar
[ x ] Poppe
[ x ] Rising
[ x ] Slors
[ x ] Supreeme
[ x ] Tobias C
[ x ] Jensen
[ x ] Kking
[ x ] Miss lycka
[ x ] Mattel
[ x ] Rback
[ x ] Patrick E
[ x ] Skier
[ x ] Ted_B
[ x ] TobiasC
[ x ] Zodah

WILDCARDS:

[ 3 ] Fredrik Larsson
[ 2 ] Rooth
[ 4 ] InlineOla

Experter som har röstat:
--------------------------

[ 1 ] McOla
[ 1 ] Ronin
[ 1 ] Bigmollo
[ 1 ] Castrello
[ 1 ] JT
[ 2 ] Cujo
[ 2 ] Evo
[ 2 ] Johan
[ 3 ] Jlarsson
[ 4 ] Appel
[ 4 ] Schture
[ 4 ] Marran

LISTAN:

Speacialized Tarmac 5
Canyon Ultimate 4
Giant TCR Advance 4
Pearl Grace 2
Cube Agree

:::FINAL:::FINAL:::FINAL:::FINAL:::FINAL:::FINAL:::FINAL:::FINAL:::FINAL:::FINAL:::FINAL:::FINAL:::

Senast redigerad av en moderator:
Hmmm. Känns som ett av de viktigaste besluten jag tagit i mitt liv.

Pearl går fetbort. Tycker den ser ut som vilken budget kolfiber som helst, ser lite gammeldags ut på ett negativt sätt.

Giant går bort pga estetik. Baktriangel o framtriangel ser ut att komma från olika cyklar, den hänger inte ihop helt enkelt. Gräslig där bakgaffeländarna fäster mot sadelröret.

Cube känns lite mycket fultysk för att spendera rösten på.

Specialized eller Canyon. Canyon måste du byta färg på så du får bort alla loggorna, kan inte rösta på den där....försöker också dra mig till minnes hur satans sur jag var på Canyon när ramen var 2.5 månader försenad i somras. Men det känns lite glömt nu, ramen är riktigt vass och värd att vänta ett tag på. Den är ruskigt snygg o diskret (förutsatt att du inte väljer den med alla loggorna) för att vara en modern racerram, enfärgad och lätt att få till ett riktigt cleant bygge.

Specializeden gillar jag men jag har aningen svårt för böjda rör på racercyklar...och sen tycker jag den är lite för spräcklig i färgerna.

Så, min röst går till Canyon.

Giant eftersom dom är det enda märket som verkligen är ett asienföretag och inte lurar sina kunder genom att säga att dom är ett tyskt/amerikanskt dito fast som ändå gör ramarna i asien. Plus att om du köper ramen i Sverige har Giant Jaguarverken bakom sig som är helt tokigt bra att ha att göra med när och om det kommer till reklamationer.

Sen tycker jag att den ser bra ut nu när du har hittat några icke-Rabobankvarianter.

Jag röstar på Giant TCR Adv.

Jag har en själv, och jag är supernöjd. Den är lätt och stabil. Styv vet jag inget om, det är jag för svag för att bedöma.

Nu är jag inte kvalificerad att rösta.
Men självklart tar jag mig ändå friheten att tycka :)
Canyonen ser ju faktiskt mest klassisk ut i den skaran av ramar. Om det är positivt eller inte vet jag inte.

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> 32 sidor och 1.400 inlägg, har du inte köpt
> något snart?

Det går lika långsamt som att köpa hus.

Från att ha varit ett slappt pausnöje har nu denna röstningsprocess kommit till kritan.
Plötsligt känner man ansvar.
Och när jag känner ansvar tenderar jag att bli torr och tråkig.

Enligt temat torrare och tråkigare = bättre har jag därför ett namn som är något mattare än de övriga och troligtvis väljer jag den ramen.
Måste fundera lite analytiskt ännu en tid.

Lättast är bäst!

Jag röstar på Canyon!

(fast lätt var det inte ... att rösta alltså ... och min CF är på väg genom tyskland nu :-) LANGENHAGEN, DE 11/12/2009 8:33 A.M. DEPARTURE SCAN)

Uhj! Va jämnt det där...

Canyon verkar det inte gå att få tag på nu heller :(

52 Ingen uppgift**
Ingen uppgift**
Ingen uppgift**
Ingen uppgift**
Ingen uppgift**
54 Ingen uppgift**
Ingen uppgift**
Ingen uppgift**
Ingen uppgift**
Ingen uppgift

Efter massor av ångest och sömnsvårigheter , har jag bestämt mig för att rösta på:

Tarmac !

Varför, jag vill också ligga med Bigmollo !! :)

Bang skrev:
> Uhj! Va jämnt det där...
>
> Canyon verkar det inte gå att få tag på nu
> heller :(
>
> 52 Ingen uppgift**
> Ingen uppgift**
> Ingen uppgift**
> Ingen uppgift**
> Ingen uppgift**
> 54 Ingen uppgift**
> Ingen uppgift**
> Ingen uppgift**
> Ingen uppgift**
> Ingen uppgift

Hahaha! Här har du underållit oss i 33 sidor och så finns den inte att köpa.
Ja, jag gjorde samma sak, men det räckte med 3 sidor.

Lystring.

Pga. leveransproblematik kommer Canyon härmed att bytas ut mot Cervelo. Alla röster står kvar och flyttas helt enkelt bara över till Cervelon.

Bang skrev:
> Tänk er Tarmacen med ett par:
>
> *mumma*

Hoppla, hoppla!!!!????

Du försöker påverka oss. Tänk om det slår bakut?

Är det nåt slags röstfusk på gång? Från summeringen ovan:

Experter som har röstat:
--------------------------

[ 1 ] McOla
[ 1 ] Ronin
[ 1 ] Bigmollo
[ 1 ] Castrello
[ 1 ] JT
[ 2 ] Cujo
[ 2 ] Evo
[ 2 ] Johan
[ 4 ] Appel
[ 4 ] Schture
[ 4 ] Marran

LISTAN:

Speacialized Tarmac 5
Canyon Ultimate 4
Giant TCR Advance 4
Pearl Grace 1
Cube Agree

Skall vi behöva kalla in valobservatörer från FN?

Bang skrev:
> Cervelo är för övrigt också ganska svåra att
> få tag på :) Om du inte vill ha en S2 eller S3

Nä.

OK, jag glömde motiveringen. Vi kör i tur och ordning:

Tarmac: Säkert en jättebra ram, fin färgsättning. Men formen gillar jag inte riktigt. Den smalnar av på ett konstigt sätt som får kompaktgeometrin att se ännu kompaktare ut.

Giant: Snygg, modern, lite annorlunda utseende på ramen. Ändå har den den omisskännliga Giant-looken.

Canyon: Cervelo för fattiglappar (fast jag har inte råd för en sådan heller), ful ful logga. Tillintetsägande men väldigt kompetent (fråga Tour:-)

Pearl: Fin logga, högst ordinärt utseende på ramen. Tråkig.

Cube: Snygg färgsättning, OK utseende på ramen. Lite för mycket fultyskvarning bara. Den ser "rätt" ut men är lite för tråkig.

Köp nu en Giant :)

Hopp, till 34

Alltså, Tarmac går inte hem i min bok. Det är för mkt böjd/slope. Ja, eg inte för mkt böjd men lite på fel ställe.

Giant är lite knasig i baktriangeln, kantig.

Cuben är fin men lite intetsägande.

Pearl är stilig och skön, dessutom känns den ovanligast.

Canyon är tÿsk prezicione. Lite stel, lite ja... tysk. Men lätt och rimligt prissatt.

Så det handlar om Pearl eller Canyon.

Vad vill du ha? Glödande passion eller ett tryggt äktenskap?

Specialized - Svårt att se dig missnöjd med den, lite som en erfaren några år äldre milf. Meeen, är det detta du vill ha?

Giant - Kommer nog kännas lite som en volvo mellan benen, osexigt men säkert funkis.

Pearl - snygg logga, relativt ovanlig, tveksamt hur roligt du får med ramen. Lite som att bli kär i snygg en blind-date man inte vet något om.

Canyon - tysk funkis men mer bra än sexig. Lite som halvsnygga tjejen på kontoret ingen annan tittar efter men som alla killar skulle kunna leva med.

Cube - Riktigt Snygg men hur är hon egentligen att leva med, tveksamt om hon har humorn och glöden. Har du pratat med henne? Verkar hon trevlig eller är hon bara en sminkad Ruhrområdesgrå arbetarbrud som gör sitt jobb?

Jag tror jag skulle börja flirta med Canyon om jag vore du. Köp Canyon.

Jag lägger min röst på Giant.
En fin ram som nog blir snygg med högprofilshjulen.

Canyon har för ful logga, Specialized för böjda rör, Pearl och Cube är bara för tråkiga, inte tillräckligt mycket bling.

Dessutom tillverkar ju Giant Canyons ramar, så köper du en Giant får du egentligen bägge :)

evo skrev:
> Du vill alltså att Bang ska gifta sig med någon
> som han tycker är ful? :)

Äsch ful är hon ju inte, men Bang kommer sälja henne efter ett år ändå och köpa en Specialized istället.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp