Kapa lås

Storklas

Aktiv medlem
Kapa lås
Bröt av nyckeln tyvärr. Har inga bekanta i närheten som har vinkelslip, dock flera som erbjudit bultsax men misstänkt är det inte biter på ett lås som detta?

IMG_20190309_202303.jpg

Cykeln är tyvärr fastlåst så kan inte släpa den förbi en brandstation.

Kapa lås
Bultsax modell större skall gå bra om man klipper i ritningarna mellan länkarna, så man försöker klippa niten inte låset bygeldelar men en kap går naturligtvis bättre, sen fanns det ytterligare ett sätt som jag glömt men google är din vän om du vill få tips.

Kapa lås
Ställ cykeln på stan och vänta tills någon gjort jobbet åt dig. Är cykeln dyr är det nog en snabbare lösning än att åka till Jula.

Kapa lås
Om resten av nycken sitter i låset så kan man oftast öppna med vad som helst, den delen av nyckeln som inte sitter i låset eller en skruvmejsel. Jag har ett lås med denna finess liggande i vindsförrådet...

/Martin

Kapa lås
MartinRF sa:
Om resten av nycken sitter i låset så kan man oftast öppna med vad som helst, den delen av nyckeln som inte sitter i låset eller en skruvmejsel. Jag har ett lås med denna finess liggande i vindsförrådet...

/Martin

Verkar som nyckeln gått av för högt upp för att det ska funka dessvärre.

Kapa lås
Försökte klippa ett BT- lås med Bahco- bultsax modell jättestor. Blev ett rejält jack i saxens käftar.
Sedan försökte jag öppna låset med rätt nyckel. Det gick bra.

Kapa lås
Frankenstein's Bike sa:
En klick superlim på nyckeldelen du har kvar och försöka limma ihop de två delarna? Vänta. Låsolja innan du försöker låsa upp.

Kan ju vara värt ett försök. Annars verkar bultspräckare vara modellen enligt YouTube. Dock kräver det en "öppen" bultspräckare vilken jag inte hittat till rimligt pris.

Kapa lås
Jag råkade ut för en liknande episod för någon vinter sedan. Slet mig blodig med diverse verktyg, superlim etc men det slutade med ett samtal till närmsta låssmed. Han fixade biffen med vinkelslip på nån minut. Billigaste och smidigaste lösningen hade varit att ringa honom direkt.

Låssmeden ville dock först försöka pilla upp den del av nyckeln som var kvar i låset för att sedan öppna med min reservnyckel. Men det blev lite svårt med superlim i låset :/

Kapa lås
Står den fastlåst på stan? I så fall kommer det säkert kännas fint när du ska göra "det"...

Du får sätta upp stora skyltar när du står och bryter i låset: "Det är min cykel, jag lovar, det är sant!!!"

Tillbaka
Topp