Kapa lite kedja?

MangeO

Ny medlem
Kapa lite kedja?
Jag bytte för ett tag sedan från ett i mina ögon överdimensionerat (och rent objektivt sett även trasigt) vevparti till ett mindre, färre pliggar och lägre utväxling. Det ledde till att kedjan blivit lite sladdrig, eftersom den är lite för lång. Så nu tänkte jag kapa den med ett par länkar. Är det någonting jag måste tänka på, mer än att säkerställa att den inte blir för kort för att löpa över största klingan i fram och största drevet i bak?

Kapa lite kedja?
Nej, det stämmer som du skriver, räcker kedjan runt stora/stora är det lugnt. På så sätt drar du inte av kedjan om du skulle köra den växelkombinationen som dock gör kedjelinjen _väldigt_ sned.

/Leo

Kapa lite kedja?
Det är inget att tänka på..förutom att du även måste lägga till två hela länkar för att det ska bli rätt längd: Största fram, största bak + två länkar= rätt kedjelängd!

Kapa lite kedja?
ja, just det, jag råkade göra som Leo beskrev och - nu är det lite jobbigt när jag ska växla. Det svåraste är när man kommer över krönet och blir sugen på att lägga på stora drevet fram innan man har växlat till mindre klingor bak. Då kan det fastna...Det är ju alltid bättre att korta för lite än för mycket. Ta en länk i taget om du är osäker och har connex eller SRAM snabblås.

Kapa lite kedja?
slack.jpg

Kapa lite kedja?
Stämmer, fast får man på kedjan på stora fram & stora bak när kedjan löper igenom bakväxeln är det rätt, det var så jag menade. Vem kör utan bakväxel... ;-)

/Leo

Kapa lite kedja?
skralte skrev:
-------------------------------------------------------

> (istället för att få tips
> från amatörer på detta forum)

Allt för att få kompisar eller glömde du en smiley? Skulle tro att dom flesta amatörer här har kikat på praktools hemsida både en och två gånger samt även har en del egen erfarenhet.

Kapa lite kedja?
skralte -> Om det är någonting jag har lärt mig om proffs vs amatörer så är det att proffsen ofta har betalt utifrån hur dyra grejer de får folk att köpa, medan "amatörer" gärna ställer upp gratis, trots att de kanske har mycket mer erfarenhet än många proffs. ;-)

Tillbaka
Topp