McAdam
Aktiv medlem
Kapat gaffelrör för kort - går det att fixa?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
McAdam sa:Puh... trodde det var kört.
hm sa:Den kolgaffel som inte håller för en starnut skulle inte jag våga åka med.
hm sa:Den kolgaffel som inte håller för en starnut skulle inte jag våga åka med.
Jag höll på och kladdade med det där en gång för ca 15 år sedan och jag hade svårt att få det att funka bra, så jag håller nog med Raggamuffin i det här fallet.Hmmm, har en fundering på att testa "Alutite". jag skulle kanske behöva förlänga ett gaffelrör ca 20-30mmmm för att vara säker på att hela styrstammen greppar runt gaffelröret och undvika köpa ett riser-styre..
Någon som provat Alutite och kan ge råd.
Verkar ju funka med vanlig blåslampa ?
Alternativt ckansar jag på att styrstammen greppar och köper ett riser-styre.
Sorry otydlig var jag...men tack för input !Jag är inte så känslig men där hade jag dragit en gräns, 30mm så hamnar hela styrstammen ovanför lagningen?
Tig med spalt tack.
Aha, då hoppar jag över den tanken definitivtJag höll på och kladdade med det där en gång för ca 15 år sedan och jag hade svårt att få det att funka bra, så jag håller nog med Raggamuffin i det här fallet.
Fontargen AF408 och mapgasbrännare har jag lött ganska mycket alu med. Det blir ganska starkt och skapligt lätt att jobba med.Hmmm, har en fundering på att testa "Alutite". jag skulle kanske behöva förlänga ett gaffelrör ca 20-30mmmm för att vara säker på att hela styrstammen greppar runt gaffelröret och undvika köpa ett riser-styre..
Någon som provat Alutite och kan ge råd.
Verkar ju funka med vanlig blåslampa ?
Alternativt ckansar jag på att styrstammen greppar och köper ett riser-styre.
Starnuten behövs ju bara medans du spänner lagret. Sen är det mest för att kunna montera locket.Kapar tråden lite: finns det starnuts eller annat som sitter sitter hårdare fast?, har problem med att den kryper upp efter ett tag o gaffellagren glappar
Nja, den glappar upp efter ett tag iallafall, även om styrstammen är bra spänd. Expander funkar sämre än starnut men finns det någon bättre starnut att tillgå?Starnuten behövs ju bara medans du spänner lagret. Sen är det mest för att kunna montera locket.
Om den rör sig efter ett tag och styrlagret börjar glappa har du spänt styrstammen för dåligt.
Byt starnut eller byt mot en bra expander
Har använt expander från HOPE flertalet gånger med gott resultatNja, den glappar upp efter ett tag iallafall, även om styrstammen är bra spänd. Expander funkar sämre än starnut men finns det någon bättre starnut att tillgå?
Bra expander sitter bättreKapar tråden lite: finns det starnuts eller annat som sitter sitter hårdare fast?, har problem med att den kryper upp efter ett tag o gaffellagren glappar
Jag också. De kommer ofta med snygga topcaps dessutom.Har använt expander från HOPE flertalet gånger med gott resultat
Japp! Finns även i svenska butikerDenna?
![]()
Small Parts • Cockpit
Handlebar end caps & small parts for your cockpit – practical details for aesthetics, protection & function | bike-componentswww.bike-components.de
Det kommer som @nadderf påpekade dock inte lösa ditt problem.Köpte ett Gusset Headlock istället, ungefär samma peng