Kapat gaffelrör för kort - går det att fixa?

McAdam

Aktiv medlem
Råkade kapa gaffelröret några millimeter för kort...

Den stjärnformade brickan som ses i bilden ska egentligen gripa tag i gaffelrörets insida, men nu kan den av förklarliga skäl inte det. Någon som vet om det går att fixa?

Bilagor

• 20170806_114116.jpg
    20170806_114116.jpg
    107.7 KB · Besök: 337
Ett smidigt sätt brukar vara att sätta en stjärnmejsel genom det gängade hålet och använda denna för att slå ner starnuten.

Har varit nere i förrådet och bankat ner "starnuten". Allt funkar som det ska.
Tack för snabb hjälp!

Jag har svårt att se på bilden om det är alu eller kolfiber i "gaffelröret" men är det kol så ska du inte använda en starnut, men det borde vara en alu om den köptes "färdig hel cykel".

Senast ändrad:
hm sa:
Den kolgaffel som inte håller för en starnut skulle inte jag våga åka med.

Nu är det ju inte någon kolgaffel på bilden. Men jag tror inte ett kolrör är riktigt byggt för att få en starnut islagen. Det är lite skillnad i hur man utsätter den för smärta :p håller gör den säkert, men den kommer se helt förjävlig ut. Oklart om starnuten fastnar med, den är inte gjord för det.

hm sa:
Den kolgaffel som inte håller för en starnut skulle inte jag våga åka med.

Du har inte koll helt enkelt då. Visst det smäller inte direkt, men starnuten gräver sig in i kolfibern över tid.

Kolfiber är starkt, men vid mekanisk nötning tvärt mot fiberriktningen är den direkt svag.
Köper du en ram med kolfiber i gaffelröret, så får du inte med starnut, jag har aldrig sett det, 3 ramar. Du får med en expander. Starnuten skär av kolfibern röret. Googla lite så får du se.
försök med carbon steerer starnut så får du forumträffar, det finns många nog som har haft av gaffelröret.

Sen, expandern hjälper till så att styrstammen inte krossar gaffelröret. Expandern ska sitta genom styrstammen, du ska inte ha många spacers ovanpå stammen så expandern inte går igenom styrstammen. Till exempel har jag slutat helt att använda kolfiber spacers, de flexar så att det påverkar styrlagret, i alla fall de jag hade. :)

Hmmm, har en fundering på att testa "Alutite". jag skulle kanske behöva förlänga ett gaffelrör ca 20-30mmmm för att vara säker på att hela styrstammen greppar runt gaffelröret och undvika köpa ett riser-styre..

Någon som provat Alutite och kan ge råd.
Verkar ju funka med vanlig blåslampa ?

Alternativt ckansar jag på att styrstammen greppar och köper ett riser-styre.

Jag är inte så känslig men där hade jag dragit en gräns, 30mm så hamnar hela styrstammen ovanför lagningen?

Tig med spalt tack.

Hmmm, har en fundering på att testa "Alutite". jag skulle kanske behöva förlänga ett gaffelrör ca 20-30mmmm för att vara säker på att hela styrstammen greppar runt gaffelröret och undvika köpa ett riser-styre..

Jag höll på och kladdade med det där en gång för ca 15 år sedan och jag hade svårt att få det att funka bra, så jag håller nog med Raggamuffin i det här fallet.

Jag är inte så känslig men där hade jag dragit en gräns, 30mm så hamnar hela styrstammen ovanför lagningen?

Tig med spalt tack.
Sorry otydlig var jag...men tack för input !

Om jag sätter styrstammen, utan spacers, på gaffelröret saknas det kanske 3-5mm innan gaffelröret sticker upp ur själva styrstammen.

Då tänkte jag att jag kan chansa på att det håller och kompensera höjden på styret för de spacers (~25mm) jag tar bort med ett fräscht riser-styre.

Nu har jag tyvärr inte tillgång till TIG på jobbet längre. Men det finns säkert hjälp att få med det (måste bara hitta någon local) Men du tänker att Alutite inte är hållbart nog låter det som. Tänkte att det skulle vara en enkel lösning.

Senast ändrad:

Fontargen AF408 och mapgasbrännare har jag lött ganska mycket alu med. Det blir ganska starkt och skapligt lätt att jobba med.

Tig-svets är flexiblare och kräver inte lika mycket fogberedning för bra resultat, men dyrare utrustning.

Kapar tråden lite: finns det starnuts eller annat som sitter sitter hårdare fast?, har problem med att den kryper upp efter ett tag o gaffellagren glappar

Kapar tråden lite: finns det starnuts eller annat som sitter sitter hårdare fast?, har problem med att den kryper upp efter ett tag o gaffellagren glappar
Starnuten behövs ju bara medans du spänner lagret. Sen är det mest för att kunna montera locket.

Om den rör sig efter ett tag och styrlagret börjar glappa har du spänt styrstammen för dåligt.

Byt starnut eller byt mot en bra expander

Starnuten behövs ju bara medans du spänner lagret. Sen är det mest för att kunna montera locket.

Om den rör sig efter ett tag och styrlagret börjar glappa har du spänt styrstammen för dåligt.

Byt starnut eller byt mot en bra expander
Nja, den glappar upp efter ett tag iallafall, även om styrstammen är bra spänd. Expander funkar sämre än starnut men finns det någon bättre starnut att tillgå?

Att stammen glider kan o sin tur bero på att trådkaparen inte spänt lagerförspänningen tillräckligt, eller att lagren är dåliga så att det känns hackigt redan innan spänningen är (rätt + 1/2varv ungefär), om det finns lite glapp från början kan det ge plats för för höga momentankrafter som gör att stammen "tappar taget", sen är det kört....
Edit: glidande stam verkar vara en spin-off från killgissarna i forumet, några millimeters spel mellan toppen av gaffelröret och topcapen ska det ju vara så att den går att spänna ner. Om designen på styrstammen är sådan att övre klämman sitter väldigt högt upp så att den verkar hamna ovanför gaffelröret så är alternativ ett att försöka hitta en stam som är lägre. Alla sätta att lösa problemet med lägre styrlagerskydd, låga stammar och riserstyren bör testas innan desperata metoder som att förlänga gaffelröret påbörjas.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp