Kassa bromsar på CX:en...vad göra?

Tomaso

Aktiv medlem
Jag har en cykelcross av märket Cannondale superx 2013, var ute på premiärturen i lördags och upplevde TRP-bromsarna helt värdelösa, är det nått jag ska vänja mig vid eller finns det alternativ? Cykeln har inga skivbromsfästen.

Tacksam för svar.

Senast ändrad:
Jag håller på och harvar med samma problem i den här tråden:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2075630

Min lösning blir att byta till mini-v bromsar TRP CX 8.4 med Kool Stop Salmon klossar. Om du vill köra mini-v kanske dessa passar:
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=91783

Om du vill hålla dig till canti tror jag det kan bli bättre med avid ultimate eller Shimano CX70, men det kommer inte göra lika stor skillnad som om du går till en mini-v. Shimano CX70 finns billigt hos www.rosebikes.se

På min gamla CAADX blev det betydligt bättre av att justera och att byta till Kool Stop Dual Compound (svart/rosa) klossar.

Tomaso skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en cykelcross av märket Cannondale superx
> 2013, var ute på premiärturen i lördags och
> upplevde TRP-bromsarna helt värdelösa, är det
> nått jag ska vänja mig vid eller finns det
> alternativ? Cykeln har inga skivbromsfästen.
>
> Tacksam för svar.

Värdelösa? Hur då?

Ska se om någon vinkel kan vara fel på dem innan jag överväger att beställa nått annat. Däremot ser dessa mini v-bromsar fina ut och v-bromsen blev ju en hit på mtb så de borde ju vara bra på en cx också.

Visst jag kan väl vänja mig om jag inte får till dem bättre men jag tänkte köra vasan på cykeln och vill ha lite marginaler på min sida, det är inte bara en tokstolle som kör det loppet så att säga.

En grej till jag undrar över, det började vissla om hojjen i hastigheter över 30km/h, brukar det bli ett visslande ljud av vissa cantilevers?

Donaldh skrev:
> Köp mina FRM mini v-bromsar.

Klokt.
Sedan säljer du dina skräp-TRP-bromsar till mig för ett par hundra. Jag bromsar ändå inte så mycket.

Tror den Vanligaste orsaken till dåliga cantisar är att de är dåligt inställda. Kan variera ngt enormt. Sen är ju cantisar lite halvdana det går ju inte att komma ifrån

jespergbg skrev:
> Jag bytte till vanliga v-bromsar och problem
> solvers, mycket bättre än Tekro 720 och Shimano
> BR-R550.

Det kanske vore något att testa. Jag harett par gamla Avid Arch Rival liggande, var fick du tag i problem solvers?

Johan A skrev:
> Tänk på att (om jag kommer ihåg rätt) med
> mini-v's kan det bli tight med skärmar. Om du nu
> ska ha den som pendlare dvs.

Stämmer, eller det gjorde det åtminstone på min cykel.
Det var en av anledningarna att jag bytte till vanliga V-bromsar och Travelagents.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2075630/2077334#msg-2077334

/Håkan

Bra belägg tillsammans med noggrann justering gör underverk. Jag har de hatade Shorty-4 på min fulcross och 105-reglage, och med (slitna) koolstop på bromsar jag upp på framhjulet med lill-och ringfingrarna (dvs när jag håller i handtagen från bocken).

can_t_stop.jpg

:-)

jofahjalm skrev:
> Just shorty 4 känns lite svåra att göra så
> mycket med efter som längden till yoke-grejen är
> fixerad på ena sidan?

Man kan använda bra belägg, ställa dem rätt (vinkel, avstånd fr fälgen), och det finns olika längder på vajer. Det kan bli ganska bra, även om man måste efterjustera vartefter beläggen slits.

Bumpar den här tråden. Har köpt ett par Tektro RX-6 mini-v till min gamla Kona (med Shimano 5700-reglage). Dessa är 90mm, vilket ser ut att kunna funka med skärmarna. Det mått jag däremot fått problem med är det mått som beskrivs i bifogad bild, och som enligt Tektro alltså ska vara max 45mm, men på min frambroms är ca 50mm. Någon som har en idé om vilket problem detta eventuellt innebär? Och isf vad som kan göras åt det?

Tack på förhand!

Bilagor

• down01309307797 (2).jpg
    down01309307797 (2).jpg
    16.6 KB · Besök: 28
Nej, fälgarna är inte ovanligt breda. Det är Fulcrum r7, som jag tror är rätt normala. Är förbannat dålig på både cyklar och fysik/matematik, men gissar att problemet kan bero på placeringen av de pinnar som bromsarna monteras på. Gaffeln är inte original, vilket kanske kan förklara skillnaden mot bakbromsen.

Ok. Ja, då provar jag att korta vajern (om det inte funkar ändå). Att det fanns brickor på klossarna visste jag inte, men det låter annars ännu enklare. Återkommer om problemen skulle kvarstå. Tackar för snabb respons!

Tillbaka
Topp