Kassett fastnat på DT Swiss-body

Magnus K

Aktiv medlem
=(

Kassetten har ätit sig in i alu-bodyn på mitt DT Swiss 350-nav. Hur gör jag för att ta loss den och är bodyn bara att kassera nu?

Mvh
Magnus

Två kedjepiskor. Och knäck loss yttre dreven ett i taget. Ofta går det försiktigt fila till graderna när du fått loss kassetten så att bodyn går använda en kassett till.

I brist på två kedjepiskor kan du gott sätt tillbaka hjulet i cykeln, efter att du skruvat loss låsringen. Då kan du använda cykelns kedja istället för en till piska. Sen "drar" du loss dreven bakåt, med din kedjepiska.

Om bodyn är för skadad för att återanvändas, eller om du vill förebygga problemen - så finns det stålbody att beställa som reservdel.

Senast ändrad:
Stervelo sa:
Eller, fixa en body med förstärkningar i kanten så det inte fastnar, om det går att få tag i.
+1
AC tillverkade, åtminstone tidigare, speciella "clips", och "pinnar", som även funkade på andra nav med alubodies.
ac_clips1a.jpg

Jag har sådana på några nav vars alubodies skall vara kompatibla med 7-10-delade kassetter.
Clipsen funkar bra, och förhindrar effektivt "bitmärken", men är lite pyssliga att montera.
ClipPosition1.jpg

Men, som jag skrev ovan, jag tror att de tyvärr inte tillverkas längre.

Däremot finns det olika 'gör-det-själv'-lösningar du kan prova,
tex att ta häftpistolsklamrar som du rätar ut och lägger mellan kassett och body längs splinesen.
Men Googla runt lite, det här är ett vanligt problem som det finns många olika lösningar på.

Redigerat
Här kan du läsa mer om hur man "räddar" alubodies mha uträtade klamrar
https://www.huckingkitty.com/forums/viewtopic.php?f=12&t=68

/Håkan

Senast ändrad:
Tack för tipsen! Får skaffa en extra kedjepiska och testa men första intrycket är att dreven på kassetten har roterat lite individuellt så det blir lite lirkande.

Stålbody låter som alternativet, för det går väl inte att undvika genom att dra åt låsringen exakt tillräckligt hårt?

Mvh
Magnus

Mina kugg käkar som råttor på min Novatec-body på crossen. Vid kasettbyte sitter jag och bryter, bänder och pillar bort dem kugg för kugg. Sedan får jag grada till splinsen så nya kuggen går på. Stålinserten/blecket sätts dit då gott det går. Kämpar med detta efter att ha fått hem en stålbody jag inte för mitt liv vill ha på min cykel.

Magnus K sa:
Tack för tipsen! Får skaffa en extra kedjepiska och testa men första intrycket är att dreven på kassetten har roterat lite individuellt så det blir lite lirkande.

Stålbody låter som alternativet, för det går väl inte att undvika genom att dra åt låsringen exakt tillräckligt hårt?

Mvh
Magnus

Jag tror att det blir värre om man inte drar med 40 Nm, men att dra med rätt moment löser tyvärr inte problemet. Fast åas - det håller ju några kassetter ändå och håller bodyn över 1000 mil så är det kanske inte hela värden med ett byte? Frihjulsmekanismen håller ju inte för evigt den heller.

Fjärdebrunn sa:
Mina kugg käkar som råttor på min Novatec-body på crossen.
Finns inte Novatec ABG till de naven?
[Något som funkar bra är att köra med body för campa istället. De håller när de är gjorda i alu till skillnad från shimano...]

HåkanC sa:
Stervelo sa:
Eller, fixa en body med förstärkningar i kanten så det inte fastnar, om det går att få tag i.
+1
AC tillverkade, åtminstone tidigare, speciella "clips", och "pinnar", som även funkade på andra nav med alubodies.

Men, som jag skrev ovan, jag tror att de tyvärr inte tillverkas längre.

Däremot finns det olika 'gör-det-själv'-lösningar du kan prova,
tex att ta häftpistolsklamrar som du rätar ut och lägger mellan kassett och body längs splinesen.
Men Googla runt lite, det här är ett vanligt problem som det finns många olika lösningar på.

Redigerat
Här kan du läsa mer om hur man "räddar" alubodies mha uträtade klamrar
https://www.huckingkitty.com/forums/viewtopic.php?f=12&t=68

/Håkan

Dom där var oslagbara .
Funkar inte på 11-delade tyvärr ( om det inte kommit något nytt )

M

Manurhin2 sa:
HåkanC sa:
Stervelo sa:
+1
/Håkan
Dom där var oslagbara .
Funkar inte på 11-delade tyvärr ( om det inte kommit något nytt )
M
De fungerar ju bara med shimanos kassetter som är gjorda för aluminiumbodys på aluminiumbodys med samma utformning som shimanos bodys för stål/titan och med sexsplines drev..
Det är så enkelt som att shimanobodys i aluminium (som inte har extraöga splines) är en undermålig design som man kan lappa och laga på hur mycket man vill utan att det kommer funka.

emmer sa:
Det är så enkelt som att shimanobodys i aluminium (som inte har extraöga splines) är en undermålig design som man kan lappa och laga på hur mycket man vill utan att det kommer funka.
Visst är det så, men det är ju inte pga Shimano, och (som du skriver) är det ju inte heller ett problem på Shimanos egna alubodies,
utan det är enbart ett problem för att tredjepartstillverkare inte har uppgraderat sin "bodykonstruktion" (hur skrivs det på svenska?)

/Håkan

HåkanC sa:
emmer sa:
Visst är det så, men det är ju inte pga Shimano, och (som du skriver) är det ju inte heller ett problem på Shimanos egna alubodies,
utan det är enbart ett problem för att tredjepartstillverkare inte har uppgraderat sin "bodykonstruktion" (hur skrivs det på svenska?)
/Håkan
Iofs inte så konstigt att de inte gjorde det när inte ens shimano kan se till att ha den splinesningen på alla kassetter utan bara på några få serier på landsväg...
Hade de bara gjort ändringen konsekvent så hade nog fler ändrat sin splineskropp och vi hade inte längre haft en så undermålig standard i omlopp.

Surt att den lilla 3-partaren DT Swiss inte släppt sargen än då. Iofs finns väl stålbody att köpa för ytterligare en fin summa.

Kanske skulle testa annan navtillverkare til de påtänkta 29-hjulen då...

Mvh
Magnus

Xd-body? Intressant. Är det bara SRAM-kassetter som passar då?

Just nu är det Shimano XT i övrigt på den hojjen...

Mvh
Magnus

Efter en del övertalning m kedjepiskor och hammare så kröp kassetten loss från DT-navets alu-body...

Kassetten är en Shimano CS-HG50-10, två lösa drev ytterst och resten ihopnitade... Nitarna verkar ha släppt något, dreven rör sig lite i förhållande till varandra... Se bild på bodyn, är den användbar fortfarande?

Kanske borde köpa ny kassett och kedja, är det samma som är vettig eller en SLX/XT där de tre-fyra innersta sitter på spindel och resten är lösa?

Mvh
Magnus

Bilagor

• DSC_0693.JPG
    DSC_0693.JPG
    154.5 KB · Besök: 77
Tjena!

XT-kasett är mest smäll för pengarna, den får problemet att minska direkt. Börja med att slipa bort graderna, kan bli tufft att få på en ny kassett annars. Att böja upp tunna gem och kila in mellan klackarna på bodyn och kassetten är ett fulmeck som brukar fungera bra. På så sätt kommer du kunna köra på bodyn ett bra tag till, med likadan kassett kommer det bli ännu värre.

En enklare kassett ska man nog inte ha på en alu-body. Inte utan att ha koll på slitagenivån iaf, inte konstigt att denna fastnade.

/Magnus

Den kassetten är i skrotbingen nu, en XT-kassett tog dess plats efter jag filat bort de mest utstående alu-bulorna...

Mvh
Magnus

emmer sa:
Rattnalle sa:
Ingen idé att köpa en ny. Den kommer bara bli likadan.
Lika dumt som att säga: "-Äh, köp ingen ny kedja. Den kommer bara bli utsliten den oxå..." :-)
Med skillnaden att en body går att fila ner det värsta på ett par gånger innan det blir ett funktionellt problem. Syns ju inte ens och cykeln blir dessutom lättare ;-)

Ska man lösa problemet är det som sagt xd som gäller.

Rattnalle sa:
emmer sa:
Rattnalle sa:
Lika dumt som att säga: "-Äh, köp ingen ny kedja. Den kommer bara bli utsliten den oxå..." :-)
Med skillnaden att en body går att fila ner det värsta på ett par gånger innan det blir ett funktionellt problem. Syns ju inte ens och cykeln blir dessutom lättare ;-)

Har du aldrig filat en kedja? ;-)

ForesterGuy sa:
Rattnalle sa:
emmer sa:
Rattnalle sa:
Bättra att vräka på olja och sedan aldrig göra rent - då syns den ju inte ens :-)

ForesterGuy sa:
Rattnalle sa:
emmer sa:
Rattnalle sa:

Bara till motorsågen :)

Tillbaka
Topp