Kassett-fråga

benny

Medlem
Kassett-fråga
Tjenare!
Min kedja har gått de senaste 3gånger jag cyklat så jag antar det är dags att byta kedja, och även då kassett som jag fattat det? behöver jag byta drev också eller hur funkar det?

Nästa hinder är vilken kedja som man ska ha, jag känner mig lost, 8del, 9del?

Vilken kassett ska jag ha, postar en bild på den gamla, hittar dock ingen text på det va det kan vara för märke.

tacksam för svar

fred
DSC04615.JPG ht=544

DSC04618.JPG ht=544

Kassett-fråga
Den ser inte överdrivet sliten ut tycker jag. Testa med en bättre kedja.

Och du, varför har du tagit bort bodyn också? Det blir billigare att byta bara kassetten. ;-)

Kassett-fråga
Senast redigerad av en moderator:
Kassett-fråga
Jag skulle köra vidare på den kassetten och låta den gå en kedjas livslängd till. Satsa på en Shimano HG53-kedja (den är 9-delad) och sen när du byter DEN kedjan så byter du även kassett. Då kan det vara lönt att satsa på två kedjor av bättre kvalitet, t.ex KMC X9 (eller KMC X9 SL) och byta mellan dom två kedjorna efter ungefär varja 30-50 timmars cykling. På så vis får du ut bäst totala livslängd ur kassett och kedja. Det blir alltså långsiktigt mest ekonomiskt att göra så...

Kassett-fråga
Niko/Frosts råd är sunda.

Kör slut på kassett och kedja.
och sedan som han skriver.

Min rekomenderade kedja var nog onödit lyxig för den här kassettkörningen.

Kassett-fråga
Helt seriöst så undrar jag ju lite hur du växlar?!
En tumregel är den att aldrig trampa runt med ; Stora klingan fram - stora drevet bak!
Lilla klingan fram - lilla drevet bak!!!
En bra kedja för ditt 9-delade bakdrev(kassetten)kan vara en Sram Pc971(den är med ett kedjelås)!!!
Lycka Till!

Kassett-fråga
tack för alla svar,
jag växlar inte så som du beskriver gallan, jag vet att man ska eftersträva "rak" kedja. Jag tror att mittendrevet där fram är bra slitet och kanske är det då den hoppar och går av vid hög påfrästning.

är det vettigt att byta bara mittendrevet, det ser ut som "hajfenor"

Kassett-fråga
Posta gärna en bild av hur dom andra två dreven ser ut, men kör du överlag väldigt mycket bara på mittendrevet så är det i regel inga problem att byta bara det. Nytt mellandrev och bara lite slitna resterande drev är fortfarande körbart. Men finns det även synligt slitage på dom övriga två dreven, så bör du byta dom med.

Kassett-fråga
okkidokki...Benny...Hajtänder är ikke bra,byt mellanklingan alt.fila till dessa snedvridna "gaddar",så ska du se att "garnityret" ser till å`funka klockrent!!!
En liten undran till har man ju oxå???Har du rätt längd på kedjan?kolla hjärna in på Park Tools
hemsida hur du mekar till dess riktiga längd!

Kassett-fråga
bra tips på längd kedjan där, ska kollas!
ska ta en bild på hajfenorna.

bugar o bockar! jag e så gymt imponerad av aktiviteten på detta forum. Postar ett nytt inlägg och får flera svar bara på ngra minuter, kungligt! aloha till alla

Kassett-fråga
Din kassett ser ut att vara av dyrare modell tycker jag, är det en XTR?

Vet in om någon nämnde det, men du behöver inte byta den delen av navet som kassetten monteras fast på, det är väl onödigt ;-)

När du ändå haft isär det kan du passa på att rengöra och olja eller fetta om (beroende på vilket nav du har).

För att demontera själva kassetten från bodyn behöver du ett verktyg med utvändiga splines som passar, och möjligen en kedjepiska!

tjipp
//K

Tillbaka
Topp