Kedja till veteran cykel

ElCabo

Ny medlem
Kedja till veteran cykel
Finns det någon kunskap om äldre cyklar på detta forum?

Jag håller på att fixa en gammal Örnen cykel, den är rätt rostig så det blir ingen helrenovering, tror inte det är värt att lägga ner det jobbet. Har bara gått igenom lager och nav och smörjt upp osv.
Problemet är kedjan, när jag började med cykeln var det första jag tog bort kedjan, man kunde ställa den för sig själv. Alla andra cyklar jag gjort iordning har jag som standard alltid satt på ny kedja, så tänkte jag göra även på denna. Ett misstag visade det sig... En ny kedja passar inte alls, enligt cykelreparatören här är dreven så slitna så att en ny kedja inte passar. Skillnaden känns dock väldigt stor, det torde ju i stort sett inte funnits något material kvar på kedjan i så fall, dessutom tycker jag att det framgår rätt väl att länkarna är för korta? Jag har köpt en enkel 1/2x1/8 kedja.

Någon som har erfarenhet av hur man löser detta, känner inte att det är hela sanningen, hade man kanske olika dimensioner på kedjor förut? Inser givetvis att skulle sparat kedjan, men det är för sent!

Kedja till veteran cykel
Cykelreparatören har rätt.
Dreven är så pass nedslitna att en ny kedja inte kommer passa. Antingen får du försöka hitta nya drev (måste med största sannolikhet även bytas bak) eller en lagom uttänjd kedja som passar.

//j

Kedja till veteran cykel
Sliten framklinga brukar ha hajfenformade tänder, dom där ser helt symmetriska ut. Tycker också det ser ut att vara annat c-c avstånd mellan länkarna än vad den där ditlagda kedjan har.

Kedja till veteran cykel
Jag har fått rådet tidigare att inte köpa en kedja som är förzinkad. Så det som sitter på nu är en billig kedja från Biltema. I mina ögon verkar det finnas mycket gods kvar i klingorna, men jag är ju absolut ingen expert.

Tittar man på den gamla informationen verkar det finnas 1/2 och 5/8 tum kedjor? Mellan spetsarna är min klinga 13 mm, vilket ju är ungefär 1/2 tum. Långt ifrån 5/8.

Jaha, bara att skrota cykeln då. Verkar svårt att få tag på passande framklinga...

Kedja till veteran cykel
Jag googlade lite.
Om det nu är så att den gamla cykeln har en annan standard så borde det gå att hitta en sån kedja i nyproduktion. Lite jobbigt att chansa kanske om cykeln inte är värdefull dock.
Edit: Tog bort felaktig info. ANSI-kedjor passar ju inte på cyklar även om pitch-längden är rätt.

Senast ändrad:
Kedja till veteran cykel
Alla moderna (och då pratar vi ungefär denna sidan andra världskriget, om inte första) kedjor har 1/2 tum pitch, alltså avstånd mellan rullarna i kedjan. Innan det hade man 1 tum pitch. Någon annan pitch har jag inte hört talas om.

Du ska nog ha 1/2" pitch som du säger, men ett väldigt slitet drev helt enkelt.

Kedja till veteran cykel
Cykelreperatören ljuger alternativt kan inte sitt jobb, drevet är ej för slitet för att rätt kedja ska kunna gå ner på dreven, du har bara köpt fel kedja för fel drev, den storleken på dreven var vanligt förr och satt oftast på budcyklar och ballongcyklar, det du ska ha till det drevet är en transportkedja för cykel, ska själv köpa några stycken här i stan i morgon, lycka till :)

Kedja till veteran cykel
Det ska förmodligen vara en 1/2" X 3/16" samma delning som sitter på gamla svenska mopeder men

som förr i tiden fanns och satt på cyklar i en klart smalare variant än mopedbredden.

Har inte kollat direkt men är högst osäkert om de finns längre hos någon distributör i Sverige.

Så har framdrevet bredare tänder så kryper ju helt enkelt inte std-kedjan ner i botten på

kuggdreven .

Tillbaka
Topp