Kedjan gick av, hjälp! (med bilder)

• Trådstartare Trådstartare fox
  • Start datum Start datum

fox

Aktiv medlem
Nu hände det som jag inte hoppades att det skulle hända, nämligen att min drivlina gav upp. Ursäkta för ett långt inlägg, men jag skulle verkligen behöva er hjälp!

Ursäkta stora bilder också, 1024x768 var visst för stort, men då blir det desto mer detaljer ;)

Jag hade precis monterat dit nya växelreglage, var ute på en provtur och mitt under en växling så säger det KRACHSCHT.. eller något liknande ljud, och kedjan har gått av.

kedja.jpg

Länken har blivit helt bucklig, om det inte framgår av bilden. Försökte nödmontera ihop den, men det var omöjligt. Fick ta en mycket lång och tråkig promenad hem..

Jag tänkte bara beskriva situationen lite kort, så ni vet hur det ligger till..

Cykeln är en ungefär 8 år gammal mtb, som under de första 7 åren eller så kördes mest som transportcykel när jag var mindre, men även lite skogscykling. Dock efter att jag hittade happy för ett år sen så har intresset vuxit enormt, och jag har säkert kört mer det senaste året med den än jag gjorde dom 7 första sammanlagt. Dock är det bara det senaste året den har fått speciellt bra service, då jag innan varken hade intresset eller kunskaperna.

Det är ett 7-delat STX-system (IG) som sitter på den. Jag har bestämt mig för att behålla den som 7-delad, för det skulle bli för dyrt att uppgradera allt till något mer avancerat.

Tanken med cykeln är att den ska hålla för skogskörning åtminstone ett halvår till, tills jag har råd att skaffa nåt roligare. När jag gör det, så ska denna cykeln bli pendlingscykel, och även då måste jag kunna lita på den så den inte bryter ihop halvvägs till jobbet.

Jag har den senaste tiden haft problem med "stiff links" på kedjan, och jag tror väl att det är det som har orsakat en del problem, inkl. detta. Hur jag än försöker montera ihop kedjan (med kedjebrytare) så kan jag aldrig få den i ett läge där den sitter ihop korrekt och samtidigt är mjuk att böja. Dock trodde jag att jag hade fått ihop kedjan ordentligt nu.

Det känns som det är meningslöst att försöka göra något åt kedjan, eller? Den stora frågan är nu:
Hur mycket ska jag byta?

Enligt http://www.execulink.com/~dtierney/wmc/SRAM/chains2.htm och http://www.sheldonbrown.com/chains.html så ligger jag precis mellan "Zero to +1/16" - You're ok." och "+1/16" - Replace chain. If no gears skip you're ok. If it skips then the cassette is toast.". Dvs, den är precis på +1/16. Jag har haft problem med att kedjan hoppar, men jag tror mer det berodde på smuts, hårda länkar och feljusterad bakväxel än att den kuggade över. Men jag _vet_ inte.

Så här ser min kassett ut:
kassett1.jpg

kassett2.jpg

Den lider inte av jättemycket hajfenor, dock finns det ett par på dom två minsta, som borde gå att se på den första bilden.

Såhär ser mitt vevparti ut:
vevparti1.jpg

vevparti2.jpg

Det ser ut som vissa kuggar är "nedslitna", å andra sidan så har dom alltid sett ut lite så, och jag fick förklaringen av en mtb-intresserad kompis när jag köpte cykeln att det ska vara så, för att underlätta växlingar.

Det ska tilläggas att jag har fruktansvärt lite pengar just nu, och skulle vilja ha en billig men fungerande lösning. Hade jag haft råd så hade jag uppgraderat hela drivlinan.

Jag ser följande alternativ:

1) Endast köpa ny kedja.
Skulle det fungera, eller kommer jag få problem med min kassett? Om jag köper en ny kedja och kör den lite, kommer den bli mycket utsliten fort pga sliten kassett?

2) Köpa ny kedja + kassett.
Har hört att framdrev håller ofta för 2 kassetter, vad tror ni om mina? Kan jag klara mig undan med en ny, rätt billig (Deore-klass, antagligen) 7-delad kassett + kedja?

Ska jag då köpa en kedja eller köpa två och växla mellan som det är rekommenderat?

Dessutom, jag har IG på allt. Idag finns bara HG-system (?). Kan jag köpa en HG-kassett, en HG-kedja och behålla mina IG-drev, eller skiter det sig fullständigt?

3) Köpa 2 kedjor + kassett + nya framdrev/vevparti
Naturligtvis bästa lösningen, men dyrt. Varför är ett nytt vevparti med drev billigare än bara tre nya drev? Hur som helst så känns det som det kommer landa på runt 1000kr för vettiga delar.

Så, jag behöver desperat hjälp och råd här. Ni brukar ju vara så snälla med det annars, så jag hoppas på det. =) Hoppas att jag inte behöver missa vårcyklingen pga detta..

--

Och som extra bonus så slänger jag upp en mtb-(i höst/vinterutförande)-framför-sunkigs-soffa-bild, som man ska göra här på happy. =) Hittade en helt malplacerad sunkig soffa mitt nere i källaren.. Det är inte min soffa och mina däck är smutsiga som fan, så jag ville inte ställa den i soffan.. ;)

mtbsoffa.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Om Srams power link för 8-delat passar din kedja, skulle det troligen räcka med en sådan. Annars kan du lägga kedjan runt stora drevet fram och stora bak (utan växel). Har du mer än en länk kvar då, så kan du korta kedjan och nita ihop den igen!

Park Tool har som vanligt en bra guide i ämnet!

Fast Fred skrev:
-------------------------------------------------------
> Om Srams power link för 8-delat passar din kedja,
> skulle det troligen räcka med en sådan. Annars kan
> du lägga kedjan runt stora drevet fram och stora
> bak (utan växel). Har du mer än en länk kvar då,
> så kan du korta kedjan och nita ihop den igen!
>
> Park Tool har som vanligt en bra guide i ämnet!

Tanken har slagit mig också, men som jag beskrev så har jag ju problem med "stiff links", så även om kedjan blir tillräckligt lång så känns det ju bara som man skjuter up pdet oundvikliga. En annan länk kan ju ge sig på samma sätt den också, hela kedjan _är_ väldigt sliten. Vill inte gärna vara nån mil hemifrån när det händer igen..

Men jag kan testa det, tack för tips!

Visst ja, glömde det där med stela länkar. Men det kan du fixa genom att känna på varje nit och försiktigt bända i länken lite där det går trögt. Känn även så länken kan röra sig i sidled. Om kedjan är så dåligt så det inte går att fixa blir det till att öppna plånboken tyvärr!

ha ha.. har du inte bytt kedja på 8 år??? Fantastiskt. Köp i så fall en ny. Om det inte funkar (vilket det troligen inte gör) så kommer du märka det direkt genom att kedjan rappar över kuggarna. Då måste du köpa ny kassett och klingor vilket kostar en slant.

Eller så passar du på att tvätta din befintliga kedja ordentligt och smörj sedan upp den väl och sätter fast den igen. Ta bort den trasiga länken bara och nita ihop den igen. Om du inte vet hur du hanterar en kedjebrytare föreslår jag ett besök till lokala handlaren. Han fixar det på 5 min.

Fast Fred skrev:
> Visst ja, glömde det där med stela länkar. Men det
> kan du fixa genom att känna på varje nit och
> försiktigt bända i länken lite där det går trögt.
> Känn även så länken kan röra sig i sidled.

Bända länken i den riktningen den vill böja sig i? Det hjälper inte nåt alls.. Eller menar du att böja den i sidled för att mjuka upp den?

> Om
> kedjan är så dåligt så det inte går att fixa blir
> det till att öppna plånboken tyvärr!

Jo, men hur mycket ska jag öppna den? =) En ny kedja är ju inga problem. Men frågan är ju om den kuggar över på min kassett, så jag måste byta den också. Och drev? Nu blir det dyrt..

Om jag köper en ny kedja och testar ett tag, och det inte fungerar, kan jag bara köpa en ny kassett då och ta den kedjan till? Eller sliter jag ut dom nya delarna pga dreven? osv..

Rippa skrev:
> ha ha.. har du inte bytt kedja på 8 år???
> Fantastiskt.

Yep =) Som sagt, jag hade inte så mycket intresse för det innan, och jag lär mig fortfarande. Man måste börja nånstans.

> Köp i så fall en ny. Om det inte
> funkar (vilket det troligen inte gör) så kommer du
> märka det direkt genom att kedjan rappar över
> kuggarna. Då måste du köpa ny kassett och klingor
> vilket kostar en slant.

Jo, det är ju problemet. Men ska man testa med en ny kedja först? Vill (som jag skrev ovan) inte behöva köpa en till kedja sen när jag köper kassett/drev isf om jag snabbt sliter ut den nya.

Måste jag byta även dreven, eller räcker det med kassetten?

Är det inte t.om. billigare att köpa ett nytt vevparti, med klingor? Känns märkligt.. Fyrkants, då, för jag har redan ett nytt vevlager.

> Eller så passar du på att tvätta din befintliga
> kedja ordentligt och smörj sedan upp den väl och
> sätter fast den igen. Ta bort den trasiga länken
> bara och nita ihop den igen. Om du inte vet hur du
> hanterar en kedjebrytare föreslår jag ett besök
> till lokala handlaren. Han fixar det på 5 min.

Kassett, drev och kedja blev nyligen avmonterade, fick ett avfettningsbad och ordentlig rengöring och insmörjning. Så tyvärr.. och problemet är som sagt att jag också lätt får stela länkar..

fox skrev:
> Om jag köper en ny kedja och testar ett tag, och
> det inte fungerar, kan jag bara köpa en ny kassett
> då och ta den kedjan till? Eller sliter jag ut dom
> nya delarna pga dreven? osv..

Om det inte funkar kommer du märka det på en km, du hinner inte slita ut kedjan på den tiden.

/rikard

fox skrev:
> Bända länken i den riktningen den vill böja sig i?
> Det hjälper inte nåt alls.. Eller menar du att
> böja den i sidled för att mjuka upp den?

Jo jag menar i sidled, men inte mer än att den rör sig lätt igen.

> Jo, men hur mycket ska jag öppna den? =) En ny
> kedja är ju inga problem. Men frågan är ju om den
> kuggar över på min kassett, så jag måste byta den
> också. Och drev? Nu blir det dyrt..
>
> Om jag köper en ny kedja och testar ett tag, och
> det inte fungerar, kan jag bara köpa en ny kassett
> då och ta den kedjan till? Eller sliter jag ut dom
> nya delarna pga dreven? osv..

Som Rikard skrev, det märker du direkt. Men jag tycker inte bilderna ser jätteilla ut, fast 8 år är ju 8 år...

provvänlig lösning: biltema -> köp kedja
anledningar:
1) det borde funka
2) du kommer inte uppgradera den hojen med några delar som är så bra kvalitet att biltemakjedjan kommer vara "skammlig"

Ny cykel... :-) Om du tycker det kostar mycket nu, kommer det inte kosta minde om ett halvår. Sen om du tänker ha cyken i 5-7 år, så lär det gämna ut sig.. (Läs allt med lite humor)

Alltså.. om du slår ut kostnaden för en ny drivlina över 8 år blir det ju försumligt. Det är otroligt att det hållit så länge som det gjort. Du kan inte kört speciellt reglebundet på den.

Men om du nu inte vill uppgradera så förstår jag inte varför du inte bara plockar loss det trasiga länken och nitar ihop kedjan igen. Det lär ju inte bli sämre i alla fall.

rikard: ok tack, det var det jag behövde veta. =)

--

Fast Fred: Hm jo, det kan jag faktiskt testa.. men jag vet inte ändå om jag vill ha kvar kedjan ändä.. Jag tycker som du, det ser inte så illa ut, förutom ett par hajfenor där bak. Jag tycker dreven sen fina ut, och därför tänkte jag om det räckte med att byta kassett isf..

--

Frostyfog: Jo, det är faktiskt ett vettigt alternativ. 20kr eller nåt kostade det väl, och det är ju inte mycket pengar. Men hur bra fungerar det ihop med mitt system med växlingar o så? Det finns (fanns? =) ) stickers överallt om "Shimano IG chain only."

--

ErikPe: Man får nog läsa det med ganska mycket humor.. jag har typ 400kr att köpa en cykel för isf. ;) Men jo, jag har tänkt på det också. Min tanke är, som jag skrev, att köpa en ny FS-hoj. Typ AM/FR och ha i skogen. Sen vill jag ha nåt o pendla med också, frågan är om jag ska rusta upp den jag har eller helt enkelt köpa en helt ny. Men det är hur som helst så kan det vara bra att den jag har nu rullar iaf, kan ju ta den när det är som slaskigast och saltigast på vintern..

--

Rippa: Jag körde regelbundet på den, men som jag skrev så gick den som transportcykel i 7 år, och endast lite i skogen. Men nä, det är inte så mycket på 8 år, frågan är bara vad jag kan komma undan med nu med den extremt begränsade ekonomi som jag har just nu.

Varför jag inte vill korta ner kedjan? För om den har börjat bråka såhär nu och t.om. gå av under press, så är det ju mycket möjligt att hela kedjan går av igen, på ett annat ställe. Det skulle kännas högst osäkert att köra på. Inte så skoj om den går av när man är ett par mil hemifrån..

fox skrev:
> Frostyfog: Jo, det är faktiskt ett vettigt
> alternativ. 20kr eller nåt kostade det väl, och
> det är ju inte mycket pengar. Men hur bra fungerar
> det ihop med mitt system med växlingar o så? Det
> finns (fanns? =) ) stickers överallt om "Shimano
> IG chain only."

Jag är inte säker på detta men vad jag har läst så är IG-kransat lite tjockare än HG, så min gissning är att om man ska prova så är det den något bredare "18-21-växlar" kedjan på BT (och inte "21-24vxl")
men jag skulle gärna vilja att någon mer insatt kommenterade hurvida det kommer fungera

Släng inte den gamla kedjan om du inte är beredd på utgifter.

Det kommer med nästintill total säkerhet inte fungera med så gamla drev och ny kedja.
Så om du skall ha ny kedja skall du nog ha nya kransar och kasett. Alltså en ordentlig utgift. > 1000 kr.
Jag skulle nog ge den nuvarande kedjan hjärt-lung-räddning med ovan nämda böjmetod och oljebad, satt på en gold-link, eller vad de heter, och börjat spara till en ny drivlina. (och bett till gud)

Få se nu, du har en kedja från yngre stenåldern som du VILL återanvända för ekonomins skull, men du VILL INTE återanvända den för "..För om den har börjat bråka såhär nu och t.om. gå av under press, så är det ju mycket möjligt att hela kedjan går av igen, på ett annat ställe. Det skulle kännas högst osäkert att köra på. Inte så skoj om den går av när man är ett par mil hemifrån.."

Men HALLÅÅÅÅ!?!?!?

http://www.clasohlson.se/
Kedja för växelcyklar med upp till 8 delade kransar.
34-2895 49,00

Du kommer inte att vilja använda cykeln med gamla kedjan pga felrisk, så det är ju bara att chansa på ovanstående kedja - funkar det så funkar det. Funkar det inte så får cykeln stå likf!!bannat tills du har råd att uppgradera resten.

Det enda du behöver är en SRAM powerlink i silver, för 7-delat. Båda kassetten och framdreven ser ju rätt ok ut. Totalkostnad 15kr alltså. :-)

Finns på Cykel City.

/Leo

ps. för övrigt nog happys längsta inlägg om kedjebrott, grattis! :-D

En kedja är bara så stark som sin svagaste länk.

Nu har den svagste länken gått sönder, så tar du bort den så är kedjan starkare än förut.... =)

MickeS: Dyrare än på biltema, men clas ohlson går att ta sig till med buss på ett vettigt sätt. Och jag köper gärna en ny kedja och testar med, frågan är bara om det skiter sig då totalt.

Leo: Tack ;) Men som sagt, kedjan är ju opålitlig, jag vet inte om en powerlink hjälper direkt. Dock är det trevligt att veta att cykelcity har en powerlink för 7-delat, har tittar runt efter en sån. Tycker också att kassetten och framdreven ser rätt ok ut, och hoppas därför det borde funka rakt av med en ny kedja.. tror du?

rikard: Och dom andra är inte lika svaga då? ;)

Frågan är, hur fungerar Biltemas/Clas Ohlsons kedjor på mitt IG-system? Kan det bli problem med växlingar?

Annars kan man få en billig HG-kedja för 120kr inkl frakt från cyclecomponents. Har fått svar tidigare om att en HG-kedja ska passa på ett IG-system. Stämmer det?

Funderar på att köpa en "seriös" kedja i alla fall, om det skulle vara problem med bt/co-kedjorna. Funkar den inte på mitt nuvarande system så kommer ju ingen kedja göra det, och då kan jag spara den kedjan tills jag kan köpa ny drivlina.

...men dom HAR faktiskt en IG-kedja också. Betyder det att systemen inte är kompatibla?

Ha, jag visste det!! Det måste kosta något med ditt satans kroppsbyggarbrytande uppför hellasbranterna på omnipotent utväxling :)

Nä. Eller kanske?

Men när du kilar in det där spökdrevet och mosar ner hjulet i dropouten med gaffeltruck får du ju typ 75.000N i kedjespänning eeeeeerik.

Kedjor är liksom gjorda för män i skor. Inte gaffeltruckar!

Det där är inte ens från en SS-hoj faktiskt. Det var på FSR:en det blev så. Det måste gått undan på den.

ErikPe: Som sagt, just nu hoppar det inte alls, frågan är om det gör det med ny kedja. Och åter igen som jag också sa innan, jag har inte råd att byta hela drivlinan. Inte just nu. Och då får man göra det bästa av saken.

Obed: Det hade jag inte alls tänkt på. Vad gör den? =)

erik h: Öhm, hur lyckas du? ;) Och vad har du för däck som klarar av den kraften (om du nu är så stark) utan att slira loss? =)

Vill fortfarande veta mer om kompabilitet IG - HG, och även om Biltema/Clas Ohlson-kedjor funkar på mitt IG-system..

Kedjorna kommer nog funka. Köp den billigaste kedja du hittar, det är inte värt att kosta på mer. Den kedja som CC tar 120 för kan du nog köpa på Clas Ohlson för samma pris.

oxr: Funderar på att ta vägen förbi Clas Ohlson o plocka upp en sån kedja att testa med.

Men crap.

"Interactive Glide is an extension of Hyperglide, in which both sides of the sprockets are contoured to improve upshifting.

I.G. sprockets are very slightly thicker than Hyperglide ones, and some Shimano Hyperglide chains may hang up if used on an I.G. cassette. The slightly wider I.G. chains work on either type, as do SRAM chains. "

(Sheldon Brown)

Jag trodde det var att HG var en utveckling av IG, inte tvärtom. I alla fall eftersom HG verkar mycket vanligare än IG idag.

Frågan är ju vilket Clas Ohlson-kedjorna är anpassade för. Risken är ju att det är den lite smalare standarden och att det går åt skogen på mitt IG-system. =(

fox skrev:
> Frågan är ju vilket Clas Ohlson-kedjorna är
> anpassade för. Risken är ju att det är den lite
> smalare standarden och att det går åt skogen på
> mitt IG-system. =(

HG hit och IG dit. Det är ingen större skillnad. Du kommer absolut inte märka skillnaden på dina 8 år gamla drev och klingor.

Clas Ohlson säljer ut sin kedja för 8-delat (ja den kommer passa) för 49,90 kr (Ord 79,90 kr).
Biltema säljer sin kedja för 7-delade systen för 32,90 kr.

Köp en utav dem och smäll på skiten på din cykel och cykla.
Det kommer funka strålande.
Själv kör jag Claes Ohlsons variant för 8-delat på min gamla 5-delade frihjulskrans jag har på min skräpracer.
Det funkar prima, jag har cuklat ifrån en hel del gubbar som kör på dyra 40.000kr carbonracerar med den specen (även på längre sträckor)...

Andas och ta det lungt och hav förtröstan över dina gamla pryttlar.
Framförallt, sluta tjata om din urgamla kedja som råkat gå av, värre saker har hänt!

> Framförallt, sluta tjata om din urgamla kedja som råkat gå av, värre saker har hänt!

LOL!!

0471654655.01.LZZZZZZZ.jpg

Jag ville bara lära mig, förlåt mig så mycket då. Man får inte vara nybörjare?

Jag har inte mycket pengar. Jag har en mycket risig ekonomisk situation här och jag vill bara göra det bästa av det. Jag har inte råd med en ny drivlina, och framförallt inte med en helt ny cykel.

Tack ni som svarade seriöst iaf. Synd att man ska behöva känna att det är trist med vissa inlägg här på happy.

Vi andra med fullstora penisar utan attityd tycker om dig fox. Jag själv kör runt med biltemakedja på min pendlare sen nån/några månader tillbaks, finns nog ingen som kör om mig på min 5km-väg till jobbet.

Om man orkar kan man ju, för att spara dreven, köpa massor med kedjor och byta vid nåt jämnt antal km. Men det orkar inte jag.

fox skrev:
> Jag ville bara lära mig, förlåt mig så mycket då.
> Man får inte vara nybörjare?

Jo, det får man.

> Jag har inte mycket pengar. Jag har en mycket
> risig ekonomisk situation här och jag vill bara
> göra det bästa av det. Jag har inte råd med en ny
> drivlina, och framförallt inte med en helt ny
> cykel.

Jag har varit i liknande ekonomisk situation som du och jag har därigenom lärt mig att allt snack om HG, IG och hyperglide mest är just snack.

Körde länge med en kedja som var ihopnitad av två kedjor, en stor bit för sjudelat och en liten bit för niodelat. Denna kedja körde jag på kasett och klingor för femdelat. Det gick det med även om det var kärvt en gång per varv.
Här har ni cykeln kedjan satt på för övrigt:
IMG_1388.jpg

> Tack ni som svarade seriöst iaf. Synd att man ska
> behöva känna att det är trist med vissa inlägg här
> på happy.

Mitt svar var seriöst.
Jag kommer bli mycket förvånad om inte en BILTEMA- eller C.O-kedja kommer funka strålande.
Om BILTEMA- eller C.O-kedjan rappar skulle den ha rappat även om det varit dyraste dura ace:n!

Anledningen till att jag blev ohövlig på slutet var att du redan tidigare hade fått det svaret av flera personer men att du ändå fortsatte att upprepa samma fråga.
Att tjata tycker jag är otrevligt men alla är vi olika.

Peace out//
Erik

PS.
Om Carl vill mäta penis kan han få var med när jag och =David skall tävla i den grenen. I fear no man.
DS.

Prova att bara byta kedja, den kommer att släppa i början, men efter ett tag sträcker den på sig och den slutar hoppa. Att prova i en kilometer och sedan säga att det inte funkar som någon skriver ovan är helt onödigt, för det gör det inte. Prova i tio mil, funkar det inte då så är det dags att byta kasset och drev.

Thunen skrev:
> Prova att bara byta kedja, den kommer att släppa i
> början, men efter ett tag sträcker den på sig och
> den slutar hoppa. Att prova i en kilometer och
> sedan säga att det inte funkar som någon skriver
> ovan är helt onödigt, för det gör det inte. Prova
> i tio mil, funkar det inte då så är det dags att
> byta kasset och drev.

Helt riktigt! Kedjan slits in fort om det behövs:P

mytomspunnen skrev:
> Körde länge med en kedja som var ihopnitad av två
> kedjor, en stor bit för sjudelat och en liten bit
> för niodelat. Denna kedja körde jag på kasett och
> klingor för femdelat.

Jag har cyklat med kedja för 8-delat på en 7-delad kassett, gick knappt att växla, fast själva trampet märkte jag ingen skillnad på. Växlade du med din 7/9-delade kedja på 5-delade drev??

> PS.
> Om Carl vill mäta penis kan han få var med när jag
> och =David skall tävla i den grenen. I fear no
> man.
> DS.

Den där har jag hört förr, kommer du inte ihåg vad Häxmästaren av Angmar sa innan han blev dräpt av Eowyn?! "I can die by no man"

Ha! Nu är du inte så kaxig längre va?! va?!

;P

mytomspunnen: Ok, ursäkta om det verkade tjatigt, det var inte meningen. Det där med att IG/HG och sånt bara är snack är precis vad jag behövde veta. =)

Men yes, det blir besök hos Clas Ohlson snart. Jag kör på det, och jag hade nog inte tänkt tanken själv att dom skulle fungera, så det är tur att man har happy. =)

(Sen var ju att säga "köp en ny cykel"-inläggen ovan betydligt mer tråkiga att läsa.. och "shut up")

Carl skrev:
> Vi andra med fullstora penisar utan attityd tycker
> om dig fox.

Tack ;)

> Om man orkar kan man ju, för att spara dreven,
> köpa massor med kedjor och byta vid nåt jämnt
> antal km. Men det orkar inte jag.

Jag orkar, men det är lite sent nu va? ;) Det kommer bli dubbla kedjor den dagen det blir ny mtb.

Carl skrev:
> Jag har cyklat med kedja för 8-delat på en 7-delad
> kassett, gick knappt att växla, fast själva
> trampet märkte jag ingen skillnad på.

Skumt. Det är nämligen samma kedjor på 7-delat som på 8-delat, och samma avstånd mellan dreven och samma bredd på dreven. Mycket skumt.

Carl skrev:
> Jag har cyklat med kedja för 8-delat på en 7-delad
> kassett, gick knappt att växla, fast själva
> trampet märkte jag ingen skillnad på. Växlade du
> med din 7/9-delade kedja på 5-delade drev??

Japp det gjorde jag. Just den kombinationen gick lite väl trögt men visst funkade det.
Jag kör fortfarande på flera konstiga kombinationer på flera av mina hojjar. Det blir lite kinkigare med växelinställningarna men jag brukar få det att funka riktigt bra.

> Den där har jag hört förr, kommer du inte ihåg vad
> Häxmästaren av Angmar sa innan han blev dräpt av
> Eowyn?! "I can die by no man"
>
> Ha! Nu är du inte så kaxig längre va?! va?!
>

Bring it on...

oxr skrev:
> Carl skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har cyklat med kedja för 8-delat på en
> 7-delad
> > kassett, gick knappt att växla, fast själva
> > trampet märkte jag ingen skillnad på.
>
> Skumt. Det är nämligen samma kedjor på 7-delat som
> på 8-delat, och samma avstånd mellan dreven och
> samma bredd på dreven. Mycket skumt.

Det har du rätt i, var nog lite virrig, det måste vara 6 delar på kassetten, för jag tror inte kedjan var för 9-delat iaf. 6-delat är väl tjockare/glesare drev än 7?

Carl skrev:
> Det har du rätt i, var nog lite virrig, det måste
> vara 6 delar på kassetten, för jag tror inte
> kedjan var för 9-delat iaf. 6-delat är väl
> tjockare/glesare drev än 7?

6-delat har bredare drev än sjudelat ja. Problemet med växlingarna du upplevde berodde nog till stor det på att 6-delade "kassetter" inte brukar har växlingsramper...

Tillbaka
Topp