Kedjan gick av, hjälp! (med bilder)

• Trådstartare Trådstartare fox
  • Start datum Start datum
Mårten: Ah, trodde du menade bara att jag slapp sätta i dom svarta nitarna och sen ta ut dom och sätta i dom igen. Sorry =)

Hehe ;)

Jag bestämde mig för att köpa powerlinks, men har så mycket att göra så jag har inte haft tid att åka in till cykelcity och handla dom. Funderar på att göra det idag... Kör på ert tips att slippa krångla med specialnitarna och använda powerlinks istället.

Jag får återkomma.. ;)

Jag bytte handtag idag, startade dock ingen tråd om det. Jag kanske skulle gjort en "steg för steg"-guide?

Börjar med första handtaget, nu är det 1/4 dels väg av, halva av, 3/4 av, helt av... :)

Hey klaga inte, en stor del av tråden är diskussionen om vad det är som gör att kedjan blir längre.. det är jag inte ansvarig för.. ;)

Nu tycker jag att det låter som om du försöker slingra dig. Vem var det som startade tråden? VA?VA?VA?VA?

;-)

[edit]: HAHA! Sidan 3. Då måste ju en ful bild läggas upp!

_

Bilagor

• hitler.jpg
    hitler.jpg
    3.1 KB · Besök: 44
Senast redigerad av en moderator:
Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
Wiggum.jpg

Ha ha ha ha ha!!! Där satte jag fan pastan i halsen!! Hyffsat nördig diskussion.
Och Rippa torskade, helt fantastiskt kul.
/J

Report: Sram PowerLink för 8-delat passar INTE på en Shimano HG50. Grr! Kedjan är för bred, det går inte att låsa länkarna. Tur att länkarna var billiga iaf... Frustrerad blir man ju dock.

Så jag får väl köra med specialnitarna. Problemet är att jag bara har en sån nit, och kedjan blev nu för kort, så jag måste få tag i fler såna nitar. Hoppas dom säljer såna på cykelcity. Sen står det på parktools hemsida att man inte får återanvända dessa nitar. Så man ska behöva byta ut en nit i taget varje gång man vill lägga kedjan i avfettningsmedel? Segt..

Och vad är det för j*vla klägg som sitter på kedjan från början? Hur blir man av med den? Den kommer ju bli smutsig så fort jag lämnar byggnaden! Jag hittade en gammal tråd men vet inte om jag fick så mycket ur den. Avfettning, T-röd, T-grön, diskmedel? Hur gör ni? Vilket är bäst?

Jodå, det passar. Kanske är svårt att få på, men det passar. Förutsatt att du inte köpt guldlänkarna då, de är för niodelat.

plumse och mytomspunnen: Ok, tack igen för tips, Clas Ohlsons kedjelänkar it is.
Och den ska få sig ett diskmedelsbad sedan. =)

jomper: Hur i h-vete då? ;) Det är silver, för 8-delat, och kedjan (HG50) är för 6/7/8-delat. Jag lyckas montera ihop länkarna löst, utan kedja. Det är jättelätt, dom klickar i varandra hur fint som helst. Kör jag i dom (eller en i taget, för den delen) i kedjan och försöker samma sak så går stiften in i det stora hålet, men stiften kommer inte tillräckligt långt in för att kunna klickas in i dom mindre hålen. Hur mycket man än klämmer och drar så går det inte, och jag prövade. Länge. =)

Jag har kört den kombon utan problem iallafall. Kan hända att jag tog hjälp av en tång för att pressa ihop länken lite första gången.

Final report: Jag lyckades inte alls få Srams powerlink att funka, köpte däremot KMCs Missing Link, och det fungerar perfekt! (Diskmedel hjälpte dock inte mycket för att få bort kladdet..)

Men den kuggar över. =(

Så det blir väl till att byta hela drivlinan då.. Antar att jag får byta mina drev också. Borde inte trissorna på bakväxeln vara nedslitna också?

Funkar drev för 8-delat till 7-delat? Eller finns det någon poäng i att byta hela vevpartiet? (Det får fortsätta att bli 7-delat, vill inte behöva byta hjul och annat också..)

Vid tvätt av kedja så är Wurths Pineline effekttvätt mycket bättre än diskmedel och miljövänligt! :) Lite varmvatten och lite medel och låt den ligga en bra stund så löser sig skiten hur bra som helst.

fox skrev:
-------------------------------------------------------
> Funkar drev för 8-delat till 7-delat?

Det är samma.

Tillbaka
Topp