Kedjan hoppar på singelklinga

mickeh

Ny medlem
Hej!
Nu skulle jag behöva lite akut hjälp.
Grabben har kört några veckor på sin nya hoj utan problem. Den är XT-utrustad med singelklinga fram, 11-40 kassett bak. Men i helgen tävlade han två dagar och tappade kedjan fram flera gånger på båda tävlingarna och gick miste om vinstchans. Arg så klart... :-)
Men vi hittar inte på vad som börjat orsaka kedjeproblemet. Möjligen lite lång kedja, ska korta av och testa. Men eftersom det har funkat så känns det som något annat.
Förslag på något annat som kan fela?

Är singelklingan narrowwide?

Om den inte är det så kan det vara orsaken.
Om den är narrow wide, kan en kedjeguide vara lösningen.

mickeh sa:
Hej!
Grabben har kört några veckor på sin nya hoj utan problem. Den är XT-utrustad med singelklinga fram, 11-40 kassett bak. Men i helgen tävlade han två dagar och tappade kedjan fram flera gånger på båda tävlingarna och gick miste om vinstchans. Arg så klart... :-)
Men vi hittar inte på vad som börjat orsaka kedjeproblemet. Möjligen lite lång kedja, ska korta av och testa. Men eftersom det har funkat så känns det som något annat.

Köp en garbaruk singelklinga så har han tappat kedjan för sista gången.
Men det är inge knas med bakväxeln då?

Har haft samma problem,, både med sonen och klingan ;) . Vi bytte från shimano framklinga till narrow wide blev betydligt bättre. Hittade också ett fel på bakväxel där cagen kärvade pga en trasig bricka. Troligtvis kunde inte cagen hålla kedjan spänd i alla lägen vilket var nog den största anledning till kedjehopp.

mickeh sa:
Hej!

Försök skriv lite mer om vad det är för komponenter. Att det är Shimano XT kan betyda väldigt många olika kombinationer.

eiskall sa:
mickeh sa:
Hej!

Försök skriv lite mer om vad det är för komponenter. Att det är Shimano XT kan betyda väldigt många olika kombinationer.

Sannolikt har en nya shimano xt8000 då dom gamla ej fanns i 11-40.

Tror felet ligger i för lång kedja alt, fel typ av framdrev

Är det nya shimano xt m8000 finns det en on/off knapp på bakväxeln. Den ska vara i det låsta läget om du använder dig av narrow wide. Jag hade samma problem och tappade kedjan ofta när det blev rejält stökigt. Fick då rekommendationen från butik (tvåhjulsmästarna som pratat med shimano support) att ha den i låst läge eftersom jag hade narrow wide drev (Wolf tooth 36t). Så det skulle kunna vara lösningen. Annars chain guide.

CRF_Niklas sa:
eiskall sa:
mickeh sa:
Hej!

Sannolikt har en nya shimano xt8000 då dom gamla ej fanns i 11-40.

Tror felet ligger i för lång kedja alt, fel typ av framdrev

Nej, men det finns en Sunrace 11-40-kasset för 10-delat. Sen vet vi inte vad det är för framdrev. Vi vet inte heller vad det är för vev - är kedjelinjen någorlunda?

Blir svårare att ge vettiga tips om man måste gissa på komponenter...

Har samma problem med XT M8000 (komplett XT 2016) framklinga.
Har funkat kanon hela sommaren, har varit helt nöjd. Helt plötsligt började jag tappa kedja stup i kvarten. Ska korta kedjan och spännande upp kopplingen ikväll så får vi se om det blir bättre.

Setter sa:
Har samma problem med XT M8000 (komplett XT 2016) framklinga.
Har funkat kanon hela sommaren, har varit helt nöjd. Helt plötsligt började jag tappa kedja stup i kvarten. Ska korta kedjan och spännande upp kopplingen ikväll så får vi se om det blir bättre.

Grejerna kanske är slut, kollat sträckning på kedja osv?

Kortade kedjan och hade inte ett enda kedje problem på kvällens tur. Körde en riktigt stökig sträcka och tog KOM på Strava...
Hade tur att jag tittade till kedjan ikväll för den var på gång att gå av.

Bilagor

• 20160919_174030.jpg
    20160919_174030.jpg
    152 KB · Besök: 197
Senast ändrad:
Oj vad många bra tips, tackar! Kan ju inte annat än gilla Happy.

Ska se om jag kan svara på allt :-)

Ja, det är en narrowwide. Dock från SRAM. Men frågan är om den kan vara problemet eftersom det har fungerat förut.
Kikade på garbaruk. Verkade fin, helt rätt färger.

Tror att bakväxeln är en XT från 2014 med ”clutch” funktion. Troligt att det är en M8000. Men vet inte säkert vilken beteckningen den har.
Men den känns lite märklig. När man aktiverar det hårda läget blir den stenhård som förväntat. Men det känns som det kärvar när man försöker röra växeln framåt.

Vi testade att korta av kedjan 1 länk. (enligt den gamla principen: kedjan över största kedjehjulen utanför växel och 1.5 länk överlapp. ) Men den kanske inte gäller när vi snackar singelklinga? För helt klart var att kedjan blev för kort, så vi fick återställa.

Vi ska testa att byta kedja, den kan ju vara lite sliten. Men den verkar inte vara jättesliten.
Och testa att spänna växeln lite.

Morgan: Haha, snyggt stekspadsbygge! :-)

Kedjeförare eller ny klinga.

En fräsch NW-klinga i aluminium brukar fungera i 50-100h för mig, sedan tappar den sin funktion. Kör alltid med övre kedjeförare för att förlänga livslängden på klingan och få lite extra kedjesäkerhet.

edit: Tid, vet faktiskt inte livslängden, bara att aluminiumklingor slits otroligt snabbt. Speciellt NW-mönstret som är lite tanigt.

Senast ändrad:
Tar upp denna gamla tråd igen från i höstas.

Byte av kedja var ganska temporärt. Nu har vi bytt kassett, kedja, drevet fram och problemet kvarstår till viss grad. Det är ganska sällan det händer nu, men när det händer så är det så klart på tävling när han är i toppen och stridar...

Kedjan ramlar alltid av utåt, vilket gör att man kan utesluta att kedjelinjen är orsaken, eftersom brytet borde få kedjan att ramla inåt. Dessutom är det nästan alltid när kedjan är i mitten av kassetten och kedjan har rak linje.

Har funderat på om clutchen i växeln är slut, vi har servat och smort den så den känns lite bättre. Men inte som en ny växel.
(Dyrt att byta en XTR bara för att testa...)

Har funderat på att konvertera allt till samma tillverkare. Nu är klingan fram SRAM (pga BB30 och 94mm BSD) och resten är Shimano. Detta gjordes av duktiga mekar som sa att det inte spelar roll med blandningen SRAM/Shimano. Jag har dock läst annat...

Känslan i drivlinan tycker jag upplevs:
-växla till lättare växel har ett mycket stort motstånd, får trycka rätt hårt för att växla.
-på de lättaste växlarna låter det friktion om hela drivlinan, det känns även som ökat motstånd när man roterar pedalerna när hojen hänger i mekstället.

Cykelmekarna i omgivningen vet inte vad vi ska göra.

Nu säger ni: kedjestyrare då?! Absolut, den är beställd nu som ska monteras där gamla framväxeln satt (E2/S3 fäste) och hoppas att den gör susen. Men jag är ändå nyfiken vad det är som kan orsaka problemet. Och här brukar idéerna finnas :-)

Har du någon mer utförlig uppfattning om när kedjan hoppar och inte?

Det troligaste är nog att det av någon anledning blir slack på kedjan snarare än påverkan i sidled av kedjan.

Vad jag tänker på är t ex om det endast händer vid hög belastning på pedalerna är det antagligen något som gör att kedjan "nyper åt" någonstans. I det fallet är det väl nästan bara en skada kedja eller jockeyhjulen som kan orsaka slack i kedjan.

Händer det i stökiga utförslöp så är det nog mer clutchen eller spänningen i växelföraren som är problemet.

Är det vid frihjul det inträffar så kan det vara just frihjulet, navet eller något som gör att kassetten inte löper som den ska och då trycker fram kedjan mot klingan så slacket blir på ovansidan så att säga. Fast det är nog lite långsökt...

Har du en actionkamera så montera den så att kedjan filmas, då kan man ju ha lite tur och fånga på bild vad det är som händer.

Samtidigt så låter det nästan som att växelföraren fått sig en smäll när du säger att det är trögt att växla och låter om drivlinan. Prova att kedjan utanför växelföraren och se om det fortfarande låter friktion (lite osäker på hur det låter ;) )

Hade också stora problem med tappad kedja, flera ggr per race.

Hade shimano XT 10-delad med clutch och en sram n/w 38 T krans. Fungerade inte med shimano XT, för 10-delat kedja, ny eller gammal samma skit, tappad kedja.

Lösningen för mig var sram kedja för 11-delat. Fungerade toppen sedan. Tror den hette pcx1 och var billig.

mickeh sa:
Har funderat på om clutchen i växeln är slut, vi har servat och smort den så den känns lite bättre. Men inte som en ny växel.
(Dyrt att byta en XTR bara för att testa...)

Du har inte smort clutchen hoppas jag! :-O För då lär dess funktion försvinna. Det ska alltså vara ganska rejält trögt att föra cagen framåt. Det är hela vitsen.

Känslan i drivlinan tycker jag upplevs:
-växla till lättare växel har ett mycket stort motstånd, får trycka rätt hårt för att växla.
-på de lättaste växlarna låter det friktion om hela drivlinan, det känns även som ökat motstånd när man roterar pedalerna när hojen hänger i mekstället.

Kan förstås vara tvärtom också; alltså att clutchen är för hårt spänd. Vet inte riktigt om det kan få kedjan att hoppa, men det är inte omöjligt.
Man justerar den genom att lossa den lilla plastluckan på bakväxeln, och så finns det en skruv där inne som får ett slags plåtband att nypa kring en axel.

Jag tappade plötsligt min kedja ett flertal tillfällen på en och samma tur. Men jag märkte ganska snabbt att det berodde på att frihjulsbodyn kärvat ihop. För mig var det ganska uppenbart, men kanske kan även en "lite trög" frihjulsbody kasta av kedjan?

Jag tappade ofta kedjan i utförslöpor med lite stök i innan jag bytte min clutch helt. Sen dess har det funkat klockrent, kanske kan räcka med att justera den, men ett nytt kit kostade 70 kr så köpte det istället

Man är ju på helt rätt ställe när man söker expertis :-)

-Kedjan hoppar bara i stökig terräng. På Borlänge Tour var det efter en stökig utförslöpa när han skulle börja trampa igen.
-Vi har sett en viss tröghet i bodyn på tävlingshjulen som gör kedjan slack en kort stund efter att man slutat veva pedal. Kan helt klart bidra! Ska testa att smörja. (Han har dock lika på träningshjulen som inte har nån tröghet i bodyn)
-Clutchen gjorde vi rent och la fett där det ska vara fett. Vi justerade den så den var spänd. Känslan blev lite underlig dock, det kan beskrivas som att man får ta väldigt hårt för att den ska börja röra sig framåt, men när den börjar röra sig blir det lättare.

Nu har jag byggt en kedjeförare tills den jag beställt kommer. Men det lutar åt att även byta bakväxel eller kanske enbart clutchen.

Tillbaka
Topp