Kedjan kuggar över trots ny kedja och kassett

MåFiLi

Medlem
Hej, har en liten utmaning att klura ut. Har just bytt kedja på MTBn och märker då att den kuggar över på de två minsta dreven vid belastning efter bytet. Det är Shimano Deore XT 11 delat matchande kedja och kassett. Kassetten är inte sliten men prövade ändå att byta till ny kassett men problemet kvarstår.
Har även sett över kedjelåset och kedjan rullar fint på alla övriga växlar och jag börjar nu få slut på idéer.
Finns det någon därute som upplevt liknande problem eller har tips på lösning till problemet?

Har du justerat bakväxeln enligt Shimanos instruktioner annars kanske du får för få kuggar i ingrepp på minsta drevet vilket gör att kedjan klättrar över.
1604945596886.png

Den där kassetten ser ju inte splitterny ut. Är det den gamla?

Borde inte bodyn slira mer ju lättare växel man kör?

Vilket kedjelås har du? Finns modeller som ska sitta åt ett visst håll, och sitter se fel kuggar kedjan över på åtminstone minsta drevet. Har för mig att det är Connex som har ett med urskjutande "utsida", som liksom lyfter upp kedjan då den böjs i såpass skarp radie som minsta drevet har, men inte på de större, om det sitter fel.

Trodde det var tvärt om eftersom man kommer längre med samma kraft på pedalerna, förutsatt att man orkar trampa runt. ? - Men som sagt, är nog snarare kassetten.

vridmomentet beror på hur lång hävarmen är. (Sett till den vinkelräta kraften då dvs)
Stort drev bak ger betydligt högre vridmoment på frihjulsmekanismen ;)

vridmomentet beror på hur lång hävarmen är. (Sett till den vinkelräta kraften då dvs)
Stort drev bak ger betydligt högre vridmoment på frihjulsmekanismen ;)
Fan ta er. Nu ramlade jag ner i ett kaninhål av flertalet timmars läsande av vridmoment i förhållande till växel och dess påverkande krafter på nav. Still confused but on a higher level. :ROFLMAO:

Hej.. Kom ihåg att fettet på en ny kedja INTE är smörjfett, utan rostskydd. Du ska helst ta bort rostskyddet å ersätta med din favvosmörja och göra det noga. När kedjan krökt som mest, typ små drev, så kan den bristande smörjningen göra att kedjan kan bete sig som stel i länk, en eller flera. mvh borano20

Fan ta er. Nu ramlade jag ner i ett kaninhål av flertalet timmars läsande av vridmoment i förhållande till växel och dess påverkande krafter på nav. Still confused but on a higher level. :ROFLMAO:

Ifall du provar att dra åt en mutter med hjälp av en skiftnyckel genom att trycka på punkt A vs punkt B. Blir muttern då hårdare åtdragen ifall du håller längst ut på skiftnyckeln eller längst in?

edit: Gjorde en liten bild. Tänk dig att F1 och F2 representerar kraften från kedjan. R1 och R2 är radiella avståndet från centrumaxeln på navet (lite förenklat iom att frihjulets ingrepp inte riktigt sker exakt där, men du förstår konceptet). Stora drevet ger ett längre radiellt avstånd, dvs hävarmen blir längre på samma sätt som att du håller längre ut på skiftnyckeln.

Bilagor

• Adjustable_wrench-3.png
    Adjustable_wrench-3.png
    15.4 KB · Besök: 143
  • SRAM-XG-1290-12-Speed-Cassette-Cassettes-Silver-Not-Set-FW8087000.jpg
    SRAM-XG-1290-12-Speed-Cassette-Cassettes-Silver-Not-Set-FW8087000.jpg
    45.2 KB · Besök: 109
Senast ändrad:
Hej.. Kom ihåg att fettet på en ny kedja INTE är smörjfett, utan rostskydd. Du ska helst ta bort rostskyddet å ersätta med din favvosmörja och göra det noga. När kedjan krökt som mest, typ små drev, så kan den bristande smörjningen göra att kedjan kan bete sig som stel i länk, en eller flera. mvh borano20
Det har jag aldrig gjort och jag har inte haft några problem med det! Det så kallade "rostskyddet" måste vara väldigt bra smörjmedel!

Hej, Här kommer en uppdatering sedan igår med problemet att kedjan kuggar över de minsta dreven vid byte till ny kedja och där kassetterna inte är slitna.
Jag har som jag nämnde en helt ny kedja samt även en ny kassett på de andra hjulparet och jag testade idag att byta tillbaks till den gamla kedjan (som har lite slitmån kvar) och problemet är borta då denna kedja fungerar på båda kassetterna alltså blir slutsatsen att problemet ligger i den nya kedjan. I morgon går den systematiska felsökningen vidare med att testa flytta kedjelåsen till gamla vs nya kedjan för att se om det kan vara en orsak. Ytterligare alternativ att testa är ytterligare en ny kedja som jag ha liggandes. Återkommer med resultaten inom kort.

Vilket kedjelås har du? Finns modeller som ska sitta åt ett visst håll, och sitter se fel kuggar kedjan över på åtminstone minsta drevet. Har för mig att det är Connex som har ett med urskjutande "utsida", som liksom lyfter upp kedjan då den böjs i såpass skarp radie som minsta drevet har, men inte på de större, om det sitter fel.
Skall kontrollera detta i morgon:-)

Hej, Här kommer en uppdatering sedan igår med problemet att kedjan kuggar över de minsta dreven vid byte till ny kedja och där kassetterna inte är slitna.
Jag har som jag nämnde en helt ny kedja samt även en ny kassett på de andra hjulparet och jag testade idag att byta tillbaks till den gamla kedjan (som har lite slitmån kvar) och problemet är borta då denna kedja fungerar på båda kassetterna alltså blir slutsatsen att problemet ligger i den nya kedjan. I morgon går den systematiska felsökningen vidare med att testa flytta kedjelåsen till gamla vs nya kedjan för att se om det kan vara en orsak. Ytterligare alternativ att testa är ytterligare en ny kedja som jag ha liggandes. Återkommer med resultaten inom kort.

Jag fick fatt i fel kedjelås en gång, jag satte ett kedjelås för 8-delat på en kedja för 9-delat och fick just dina problem att kedjan kuggade över på minsta dreven.

En eller ett par riktigt stela elller defekta länkar kan också ge de där problemen, men då brukar det dessutom rassla vid låg belastning. Kolla igenom hela nya kedjan.

dagen uppdatering! Har nu sett över kedjelåset mera noggrant (två olika typer på gamla och nya kedjan) och testat byta bägge fram och tillbaka men det ger ingen skillnad, nya kedjelåset på gamla kedjan fungerar även det felfritt. Har nu även prövat med ytterligare helt ny kedja och även den visar samma symptom, dvs kedjan kuggar över. Så nu är jag utan uppslag, ny kedja på ny kassett och kedjan kuggar över:-( Får nu sova på saken och se om jag kommer på fler saker att testa.

Kan ju vara fel på kedjan. Kanske en hel batch till och med...

Frid!

vad är det för fabrikat på kedja resp kassett?

har varit med om att kmc-kedjor kan vara lite kinkiga med vilken kassett de lirar med. eftter lite inkörning har det dock gått bra.

Hittade du någon lösning? Har samma problem, och det inträffar på tre olika bakhjul. Funderar på om det kan vara pga kedjan är aningen lång? Alltså den känns perfekt, på gränsen till slapp, men har läst att man av friktionsskäl hellre bör ha en längre än för kort kedja. Har fräscha kassetter, ny kedja och kedjelås samt väl justerad SRAM Red etap bakväxeln. Intressant om du fick ordning på dina problem.

Hur bar du dig eller ni er åt när vajern drogs och bakväxeln justerades till nya kedjan? För mig brukar det vara någon timmes fipplande, och därefter många kilometers cyklande och finjusterande innan det blir godtagbart. Men jag är noga och inte någon MTB-cyklist.

Jag kom på mitt misstag idag, för lång kedja, hade samma problem på två hojar som jag bytt kedja på. Kortade ned och problem löst.

Hur bar du dig eller ni er åt när vajern drogs och bakväxeln justerades till nya kedjan? För mig brukar det vara någon timmes fipplande, och därefter många kilometers cyklande och finjusterande innan det blir godtagbart. Men jag är noga och inte någon MTB-cyklist.

ifall det är någon timmes fipplande och sen många kilometers cyklande innan du får cykeln att växla godtagbart så är "noga" kanske inte första slutsatsen jag skulle dra
:)

Senast ändrad:
Varför justera växeln?
Ändläget och indexeringen ändras väl inte av att du byter en kedja mot en likadan?
Den nya kedjan ska vara lika lång som den gamla (minus ev slitageförlängning) och bredden på kedjan är den samma som den gamla.

En parallellfråga:
Har man olika antal länkar i kedjan till olika kassetter, t.ex. till en 11-25 resp. 14-32- kassett?

Tillbaka
Topp