Kedjan kuggar över trots ny kedja och kassett

Största drevet fram och största kransen bak utan att gå genom växeln + 2 länkar. Jag har 11-28 dubbfria däckuppsättningen och 11-32 på vinterdäckshjulen, så jag brukar lägga på 3 länkar om jag byter kedja på hösten.

Om man nu byter kassett utan att ändra kedjan. Hur kass blir det? Helkass eller kan man köra ändå fast bara inte på vissa drev?
Kuggar det över eller fastnar kedjan helt? Eller rasslar det bara?
(Jag frågar för att ev. kunna slippa byta kassett)

Det beror på hur stor skillnad det är mellan kassetterna. Två-fyra tänder ska inte vara ett problem med samma kedja om man sätter upp det rätt (enligt min erfarenhet).

Ok
Till kassetterna ovan, ska kedjan vara kortare till 11-25?
Ja, man kan ha kortare kedja till den, men man behöver inte (om man t.ex. vill kunna byta mellan de olika kassetterna kanakse man vill ha kvar den långa längden). Man brukar vilja ha så kort kedja som möjligt för bästa funktion, men eftersom den långa kedjan funkar med det lilla 11 drevet på stora kassetten kommer det att funka även på den lilla.
Oavsett om du kortar eller inte kan du behöva justera B-skruven. Finns på Youtube hur man gör.

Tack för svar.
Det gick faktiskt att cykla på 11-25-kasetten men jäklar vad det skramlade och kuggade över. Inge kul alls. Och B-skruvar och bakväxelvajrar är inte min specialitet men troligen mekens som sålde på mig skithjulet som pajade och som därför startade hela denna soppa. Så han får justera :)

Är kedjan rätt trädd genom trissorna? Eller, rättare sagt, är trissorna och vad-heter-det parallellogrammet som de ska?

Tillbaka
Topp