Kedjan skippar en kuggkrans hela tiden?

EndZone

Medlem
Hej! Ny här på detta eminenta forum och även en riktig nybörjare på MTB. Jag har köpt en ny cykel nyligen med en SRAM X5 bakväxel. Kanske inte bästa sorten, men jag är hittills nöjd med cykeln förutom på en punkt. Efter att ha cyklat omkring 15 mil lämnade jag in cykeln för växeljustering som brukligt. Efter detta satt växlarna sämre än någonsin varpå jag återigen lämnade in cykeln. Därefter var det något bättre, men inte helt. Det konstiga är att om jag kör på mittenkuggen fram och största kugghjulet bak, och sedan växlar upp en växel, då hoppar kedjan omgående över näst största kugget och istället ned på tredje största. Den skippar alltså kugghjulet mellan största och tredje största. Hur jag än spänner och släpper på vajern så uppstår detta fenomen.

Någon gång har jag lyckats få fenomenet att flytta på sig, dvs att överhoppningen av kugghjul sker längre ned, på en av de högre växlarna. Men jag lyckas inte på något vis få kedjan att ligga på krans efter krans utan att den hoppar över en någonstans.

Till saken hör att jag bor ganska långt ifrån butiken och verkstaden där jag köpte cykeln. Dessutom börjar mitt förtroende för dem bli en aning skamfilat. Samtidigt vill jag ju hemskt gärna lära mig lite mer om cykeln själv, så jag tänkte helt sonika ställa frågan här och se om någon kan ha en susning om vad det beror på. Jag har sökt på det här forumet och många andra, men hittar inte just det här specifika problemet.

Ser fram emot era svar och är givetvis enormt tacksam för alla tips och råd!

1) Du behöver spänna vajern något. Om det i sin tur gör att kedjan hoppar över största drevet bak (och in i hjulet) så justera ner ytterläget något på justeringsskruven.

2) Om det inte hjälper, byt vajern OCH höljen.

Jag hade gjort det i omvänd ordning. Man gör sig själv en tjänst att byta höljen direkt, annars blir det aldrig riktigt bra, när det väl börjat krångla.

Inte ska man väl behöva byta vajer och höljen på ny cykel efter bara 15 mil; det var en dålig, eller stressad cykelmek, bättre att göra det själv, blir noggrannare och bättre, skruva loss vajern vid bakväxeln, tryck in växeln med handen mot största drevet, justera ändläget med lilla skruven så trissan/drevet är helt parallella, sedan samma med minsta drevet och den andra skruven, på med vajern, justera den sedan så kedjan går fint på alla växlar.

bikeshorts skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte ska man väl behöva byta vajer och höljen
> på ny cykel efter bara 15 mil; det var en dålig,
> eller stressad cykelmek, bättre att göra det
> själv, blir noggrannare och bättre, skruva loss
> vajern vid bakväxeln, tryck in växeln med handen
> mot största drevet, justera ändläget med lilla
> skruven så trissan/drevet är helt parallella,
> sedan samma med minsta drevet och den andra
> skruven, på med vajern, justera den sedan så
> kedjan går fint på alla växlar.

+1

I mina öron låter det som att den innersta stoppskruven är för snävt ställd så att kedjan aldrig riktigt hamnar i linje med det största drevet. Detta har sedan "kompenserats" genom att felaktigt justera väjerspänningen och då ballar det ur någon annanstans.

Kolla om trissan är centrerad över största drevet eller om den lägger sig strax utanför. Om du börjar skruva på stoppskruven ska du se till att inte skruva den för långt så att kedjan riskerar att hoppa av största drevet och därmed hamna mellan kassett och ekrar.

Bakväxeljustering i fyra bilder
http://happymtb.org/forum/read.php/1/180310

Stort tack för ert engagemang och hjälp! Jag tycker mig se att trissan inte är riktigt centrerad, men jag fick för mig att eftersom cykeln är så ny borde den varit rätt inställd från början. Frågan är dock om cykelmeken kanske skruvade på den vid första växeljusteringen, då när allt började gå sämre. Tror som ni säger att det är bättre att lära sig detta själv. Återkommer med rapport!

Gå tillbaka till affären och kräv att växlarna fixas (det var ju faktiskt bättre innan...). Det är visserligen bra att kunna göra det själv, men samtidigt ska du inte behöva ta att cykelmeken gör ett så dåligt jobb

NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Gå tillbaka till affären och kräv att växlarna
> fixas (det var ju faktiskt bättre innan...). Det
> är visserligen bra att kunna göra det själv,
> men samtidigt ska du inte behöva ta att
> cykelmeken gör ett så dåligt jobb

Visst är det i princip rätt, men att lägga den energin, istället för att justera växeln i 15 minuter (när man kan tar det max 5 min), och dessutom lära sig något man ändå måste kunna om man ska cykla på allvar känns lite avigt.

Jag utlovade ju en rapport om saker och ting löste sig. Här kommer den:

Började med att läsa lite på Parktool om bakväxeljustering:
http://www.parktool.com/blog/repair-help/rear-derailler-adjustments-derailleur

Jag hajade till på en av bilderna som visade hur nära den övre rulltrissan ska ligga mot kuggen på största klingan. Enligt manualen till just min växel skulle avståndet vara c:a 6 mm. På min cykel var avståndet mellan 20-30 mm. Började läsa lite mer om just B-skruven och bestämde mig slutligen för att våga mig på att lossa på den för att få ned trissan mot klingan. Sagt och gjort, dags att testa växlarna.

Döm om min förvåning och glädje när växlarna satt nästan perfekt direkt. Efter småjusteringar för att spänna vajern en aning, är allt nu frid och fröjd igen!

Jag finner det dock en smula märkligt att B-skruven var så felaktigt inställd från början. Eller var cykelmeken på och grejade där också? Verkar lite konstigt...

utmärkt att du löste problemet själv, och fick nya lärdomar, B skruven var alltså delvis boven i dramat, bra att veta till nästa gång, tack för det.

Tillbaka
Topp