Kedjan skippar en kuggkrans hela tiden?
Hej! Ny här på detta eminenta forum och även en riktig nybörjare på MTB. Jag har köpt en ny cykel nyligen med en SRAM X5 bakväxel. Kanske inte bästa sorten, men jag är hittills nöjd med cykeln förutom på en punkt. Efter att ha cyklat omkring 15 mil lämnade jag in cykeln för växeljustering som brukligt. Efter detta satt växlarna sämre än någonsin varpå jag återigen lämnade in cykeln. Därefter var det något bättre, men inte helt. Det konstiga är att om jag kör på mittenkuggen fram och största kugghjulet bak, och sedan växlar upp en växel, då hoppar kedjan omgående över näst största kugget och istället ned på tredje största. Den skippar alltså kugghjulet mellan största och tredje största. Hur jag än spänner och släpper på vajern så uppstår detta fenomen.
Någon gång har jag lyckats få fenomenet att flytta på sig, dvs att överhoppningen av kugghjul sker längre ned, på en av de högre växlarna. Men jag lyckas inte på något vis få kedjan att ligga på krans efter krans utan att den hoppar över en någonstans.
Till saken hör att jag bor ganska långt ifrån butiken och verkstaden där jag köpte cykeln. Dessutom börjar mitt förtroende för dem bli en aning skamfilat. Samtidigt vill jag ju hemskt gärna lära mig lite mer om cykeln själv, så jag tänkte helt sonika ställa frågan här och se om någon kan ha en susning om vad det beror på. Jag har sökt på det här forumet och många andra, men hittar inte just det här specifika problemet.
Ser fram emot era svar och är givetvis enormt tacksam för alla tips och råd!
Någon gång har jag lyckats få fenomenet att flytta på sig, dvs att överhoppningen av kugghjul sker längre ned, på en av de högre växlarna. Men jag lyckas inte på något vis få kedjan att ligga på krans efter krans utan att den hoppar över en någonstans.
Till saken hör att jag bor ganska långt ifrån butiken och verkstaden där jag köpte cykeln. Dessutom börjar mitt förtroende för dem bli en aning skamfilat. Samtidigt vill jag ju hemskt gärna lära mig lite mer om cykeln själv, så jag tänkte helt sonika ställa frågan här och se om någon kan ha en susning om vad det beror på. Jag har sökt på det här forumet och många andra, men hittar inte just det här specifika problemet.
Ser fram emot era svar och är givetvis enormt tacksam för alla tips och råd!