Kedje hopp 1x sram apex

niklassson

Aktiv medlem
Kedje hopp 1x sram apex
När jag har min högsta växel i och startar från stillstående och tar i max så hoppar min kedja i fram .

Någon som har någon ide varför detta de kan vara?

Kedja är inte sliten

Kedje hopp 1x sram apex
Hoppar kedjan av framdrevet eller rappar det över?

Låter som risig kedjelinje om du tappar kedjan. I kombination med att det blir riktigt hög belastning på grejerna om man maxar från stillastående på högsta växeln alá benpress.

Edit: Om det rappar över: är du säker på att det inte är bak det rappar över? Med ny kedja på slitet 10t-drev så rappar det över om man gör som du beskriver.

Senast ändrad:
Kedje hopp 1x sram apex
Om du verkligen menar högsta växeln som i minsta kugget bak så skulle jag säga att kedjan är för lång.

Med tvådelat fram brukar detta oftare vara ett problem om man stannar med kedjan på stora kakan både fram och bak. Då händer det för mig lite titt som tätt att kedjan trillar av när jag vid stillastående drar veven bakåt för att få pedalen i enklast position att klicka i. Aldrig riktigt lyckats justera bort detta hundraprocentigt…

Senast ändrad:
Kedje hopp 1x sram apex
Japp minsta kuggen där bak ,högsta växel . Förstår inte 100 % vad du menar med rappar över , men den hoppar i fram på utsidan . Är ett 1x11 system , ska kolla kedjelinjen imorgon om den är dålig finns de något jag kan göra åt det?

Är verkligen som du beskriver med benpress + att jag är gamla styrkelyftare så är ganska stark i bena :)

Senast ändrad:
Kedje hopp 1x sram apex
Antingen så har du stel kedja, eller så tar du i mer än vad ramen klarar, eller så har bultarna till framklingan släppt lite.

Senast ändrad:
Kedje hopp 1x sram apex
Är inte det självklara svaret att se till att växla ner innan du stannar - det ska man ju lära sig ändå och då är problemet ingen problem...

Framhärdar man i att göra det så flytta klingan lite utåt.
Då kommer iofs samma problem på största drevet bak, men det är det ju ingen som kör på ändå :-) och där blir inte kraften lika hög eftersom cykeln rör sig lättare.

Kedje hopp 1x sram apex
Tror fortfarande att kedjan är för lång, dvs bakväxeln klarar inte av att hålla den tillräckligt spänd på minsta kuggen bak. Så blev det på min cross med Rival 1 när jag följde Srams instruktion om stora kuggen plus fyra länkars överlapp, alldeles för slapp kedja tills jag kortade bort två länkar (en inner och en ytter alltså).

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp