Kedjebrott Shimano XT?

Mattias_W

Medlem
Kedjebrott Shimano XT?
Hej!

Nu har det hänt flera gånger på samma nya kedja. Länken går upp trots att jag varit supernoggrann med kedjebrytaren vid återmontering. Upplever inte samma problem med enklare kedjor. Någon som känner igen fenomenet eller är det bara jag som missat nåt här?

Har även bytt drev och kassett - allt XT. 10-delat x 2.

Måste man ha någon särskilt vass kedjebrytare här eller vad kan det vara? Gissar att det är klenare godstjocklek som gör XT-kedjan känsligare vid återmontering men.. det måste ju gå att hantera.

Funkar det kanske bättre om man värmer länken med varmluft? Kedjan börjar bli väl kort nu. IMG_2617.webp
Tack på förhand!

Senast ändrad:
Kedjebrott Shimano XT?
Hej!

Nu har det hänt flera gånger på samma nya kedja. Länken går upp trots att jag varit supernoggrann med kedjebrytaren vid återmontering. Upplever inte samma problem med enklare kedjor. Någon som känner igen fenomenet eller är det bara jag som missat nåt här?

Har även bytt drev och kassett - allt XT. 10-delat x 2.

Måste man ha någon särskilt vass kedjebrytare här eller vad kan det vara? Gissar att det är klenare godstjocklek som gör XT-kedjan känsligare vid återmontering men.. det måste ju gå att hantera.

Funkar det kanske bättre om man värmer länken med varmluft? Kedjan börjar bli väl kort nu.Visa bilaga 842674
Tack på förhand!
Vid återmontering av en begagnad kedja (eller ny kedja) genom att nita med kedjebrytare, så bör man alltid använda en ny oanvänd Shimano original "brytpinne" för säkrast hållbarhet. Enligt min erfarenhet iallafall.

Så här ser dom ut:

Kedjebrott Shimano XT?
Vid återmontering av en begagnad kedja (eller ny kedja) genom att nita med kedjebrytare, så bör man alltid använda en ny oanvänd Shimano original "brytpinne" för säkrast hållbarhet. Enligt min erfarenhet iallafall.

Så här ser dom ut:

Skarva med gammal pinne håller aldrig för mig på på 10+-delade kedjor, ser det som nödlösning. Specialpinne eller kedjelås. Är det en ny kedja följer det väl med?

Kedjebrott Shimano XT?
Skarva med gammal pinne håller aldrig för mig på på 10+-delade kedjor, ser det som nödlösning. Specialpinne eller kedjelås. Är det en ny kedja följer det väl med?
Håller med. Ja det brukar följa med 1 st pinne i förpackningen. Det jag reagerade på var ordet återmontering i TS inlägg. Alltså bör det införskaffas ny "brytpinne" om den ursprungliga har använts en eller flera gånger, alternativt byta till kedjelås.

Kedjebrott Shimano XT?
Finns det någon fördel med att använda en korrekt nitning jämfört med kedjelås/quick link?

(I mitt huvud är kedjelås och quick link inte riktigt samma sak, men det är kanske en villfarelse.)

Kedjebrott Shimano XT?

Så här ser dom ut:

Ok det funkar alltså inte att återanvända pinnen på denna om jag förstår det rätt. Minns inte men det var nåt som inte blev helt rätt vid montering med brytpinnen som följde med.

Kedjebrott Shimano XT?
Summa summarum.
Här skulle jag alltså ha nitat med ny brytpinne. Bra att ha extra mao.

Alternativt använda kedjelås.

Återanvända nit endast i nödfall. Funkar ju vid lugn körning iaf.

Har skaffat KMC-kedjor som ska testas och deras missing link. Måste bara avfetta och vaxa först😅

Tack för alla svar!

Kedjebrott Shimano XT?
Summa summarum.
Här skulle jag alltså ha nitat med ny brytpinne. Bra att ha extra mao.

Alternativt använda kedjelås.

Återanvända nit endast i nödfall. Funkar ju vid lugn körning iaf.

Har skaffat KMC-kedjor som ska testas och deras missing link. Måste bara avfetta och vaxa först😅

Tack för alla svar!
KMC har länkar som går att återanvända. Även Shimanos går även om de säger att man inte ska. Brytpinnen är engångs.

Återanvänder en nit gör man möjligen för att ta sig hem om man inte har en länk med sig. Inte annars.

Kedjebrott Shimano XT?
"HG-X chain only."
De brutna ytterlänkarna verkar jobba utåt, istället för längs kedjan. Som ungefär sagts ovan, skulle jag ta bort det länkparet - ytterlänkarna - och pytsa i en snabblänk. Blir liksom litet win-win, eftersom det också förenklar kedjebad efter säsongen.
...Eller byta till en helt ny kedja. Och använda växlar med mindre utväxling. ;-)

Kedjebrott Shimano XT?
Beroende på kjedjebrytar pinne mjuka typen kan den bli demolerade i toppen vilket demolerat ytter länken i trång pass ur pressning sen om använder i hop pressning skall ett spel mellan ytter och inner Länk finnas om man inte använder snabb länk eller vid skarvning så de inte avviker i spel från andra länk kopplingar.

Tillbaka
Topp