Kedjelängd 40T - 44T

PerFred

Medlem
Kedjelängd 40T - 44T
Jag tänkte sätta dit en 44T framklinga istället för en 40T. Har sram Apex 1x11 med 11-42 kassett med original kedja från när cykeln var ny. Kan jag köra med samma kedja eller behövs det en längre?

Kedjelängd 40T - 44T
Det kan ju inte vi svara på utan bilder eller liknande. Antingen får du prova eller bita i det sura och köpa en ny kedja för några hundralappar.
Googla chain length basics och läs lite hur man gör för att se kedjelängden.

Kedjelängd 40T - 44T
SRAM har bra instruktioner för att bestämma längden av kedjan. Har du en X-Horizon eller gammalt stil Apex bakväxel?

Om kedjan är rätt längd nu behöver du tva länkar till, men kanske funkar det med nuvarande kedjan.

Kedjelängd 40T - 44T
Tack för bra svar. Det var precis det jag undrade. Alltså teoretiskt hur mycket längre kedja 44T behöver. Jag tror jag beställer en ny kedja också när jag ändå håller på. Den kommer ju behövas någon gång hur som helst.

Kedjelängd 40T - 44T
Alltså teoretiskt hur mycket längre kedja 44T behöver.

4 extra tänder på klingan betyder 1 hel länk extra på kedjan (1 hel länk = en inre plus en yttre länk).
Om orginalkedjan kapats enligt SRAM's metod, dvs i princip så kort som möjligt, så kommer du troligen behöva en ny kedja.

Ett lätt sätt att testa innan du börjar skruva är att växla upp till största kransen i bak, sen se om du har tillräckligt med slack i kedjan för att kunna kapa bort 1 länk. Om svaret är nej, så betyder det garanterat ny kedja.

kedja.jpg

[Redigerade inlägget efter Berk's korrigering av mitt slappa feltänk.]

Senast ändrad:
Kedjelängd 40T - 44T
4 extra tänder på klingan betyder 2 hela länkar (1 hel länk = en inre plus en yttre länk).
Om orginalkedjan kapats enligt SRAM's metod, dvs i princip så kort som möjligt, så kommer du troligen behöva en ny kedja.

Nej! Det betyder 1 hel länk. Kedjan går bara runt halva klinga, så 4/2 = 2 tänder mer.

Tillbaka
Topp