Kedjelås, hur funkar det?

SRAMs fungerar utmärkt, betydligt lättare att göra rent etc. Finns någon tråd om att 10-delade var svårare att få isär än övriga lås.

Jag gillar connex kedjelås bättre än sram. Lättare att få isär, åtminstone för mig som inte fått till det magiska handgreppet för sram.

har funkat fin fint, f a för att rengöra kedjan och har hållt hur bra som helst. skadade storklingan på mtb:n och nu har det blivit chainsuch två gånger på kort tid och låset har flugit all världens väg. kanske dax att byta storklingan fast den är hyfsat ny

Har KMC, SRAM och Connex lås på mina cyklar och inget har funkat sämre än det andra.
Priset och tillgängligheten talar ju helt klart för KMC.

/C

En lite risk finns det ändå; jag växlade ner inför en kort brant backe från stora till lilla klingan och tog i ordentligt, låset gick upp och kedjan piskade i bakgaffeln med tydliga märken som följd. Missade vaden som tur var. Innan denna händelse hade jag använt kedjelås i flera år utan fadäser. Så inget vanligt tror jag, numera har jag slutat använda kedjelås....

Tog i somras för första gången i historien (min alltså) isär en kedja, visade sig nämligen att det satt ett connexlås på en "omgraderad" Jaco Tour II. Såå fantastiskt enkelt!

Men, när jag hade joxat runt med kedjan ett tag i 'digriser' så blev jag lite fundersam.
Hur satt den från början ?? Man kan ju när man sätter tillbaka den även vända den 'tvärtom' så att den tidigare 'utsidan' nu blir "nersida" istället, väl ?
Och då spricker väl det goda med att den är så där harmoniskt sliten ihop med kassetten ?
eller ?
Per D

dans skrev:
-------------------------------------------------------
> Tog i somras för första gången i historien (min
> alltså) isär en kedja, visade sig nämligen att
> det satt ett connexlås på en "omgraderad" Jaco
> Tour II. Såå fantastiskt enkelt!
>
> Men, när jag hade joxat runt med kedjan ett tag i
> 'digriser' så blev jag lite fundersam.
> Hur satt den från början ?? Man kan ju när man
> sätter tillbaka den även vända den 'tvärtom'
> så att den tidigare 'utsidan' nu blir "nersida"
> istället, väl ?
> Och då spricker väl det goda med att den är så
> där harmoniskt sliten ihop med kassetten ?
> eller ?
> Per D

jag hade samma tankar för ett tag sedan och vände och vred på det med lite folk. summa summarum, det spelar ingen roll hur du vänder kedjan, den är ändå insliten så det fungerar. jag byter kedja var 30:e mil (jag har två andra tre) och tar bort kedjan däremmellan för avtorkning och roterar den säkerligen därmed

kedjesug skrev:
det spelar ingen roll hur du vänder
> kedjan, den är ändå insliten så det fungerar.

vad bra att veta, tack
och roligt att lyckas med att fråga nåt som inte redan har avhandlats på happy.....
Per D

Tillbaka
Topp