Kedjetvätt

Kedjetvätt
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> En åtta år gammal tråd var det bästa du kunde
> hitta? Du får vässa dina sök-skills Petri, Yes
> power spray finns nog nämnt i varenda
> kedjetvätt-tråd de senaste fem åren.

Meh.. 8 åtta år gammal.

Kedjetvätt
Så här ser min kedja och kassett ut nuförtiden. ca 400mil körda.

Efter varje tur brukar jag ta en tygbit och greppa kring kedjan och köra några varv långsamt åt ena håller, viker fram rent tyg, några varv åt andra hållet.

Kedjan ner på lilla klingan fram. Torkar rent stora klingan, alla kuggar. Upp På stora klingan igen. Torka rent trissorna. Greppar runt kedjan igen, några varv höger, några vänster.

I med mellanrumsborste i varje länk. Skosnöre på stor sytråd funkar bra oxå. Nästan bättre.

Sen skosnöre mellan kransarna bak.

Tar väl 20 minuter, men det är ju bra som "afterbike/meditation/nervarvning" : )

Slutligen torkar man av lite växelförare fram och bak osv. Sen duttar man på en droppe olja på varje länk. Insidan förstås.

Verkar fungera bra, skitigare än så här verkar den inte bli.

Bilagor

• IMG_1491.JPG
    IMG_1491.JPG
    165.1 KB · Besök: 40
Kedjetvätt
bruce skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En åtta år gammal tråd var det bästa du
> kunde
> > hitta? Du får vässa dina sök-skills Petri,
> Yes
> > power spray finns nog nämnt i varenda
> > kedjetvätt-tråd de senaste fem åren.
>
> Meh.. 8 åtta år gammal.

oooops sorry såg ej den var så gammal

Kedjetvätt
Att hålla en landsvägskedja ren borde väl inte vara något problem. Trasa och olja. Tyvärr fungerar det inte lika smidigt på en mtb-kedja som är dränkt i lera, sand, bajs och annat smaskigt.

Kedjetvätt
Strunta i kedjetvätt. Använd en olja som inte samlar smuts och sitter kvar tillräckligt länge.
Jag har funnit att Motorex Drylube fungerar bra.
Lämnar inga kakor som Finish Line och sitter kvar längre än rena teflonoljor.
När man lägger på den är den tunn och efter ett avdunstning blir den som wax/fett.
Det räcker oftast att spola nära med vattenslangen för att få den ren. I värsta fall lite avfettning ibland direkt på kedjan.

Kedjetvätt
JLarsson skrev:
> Hur går det danne, fått ordning på kedjan?

Jag tror inte det. Jag träffade honom i morse, lika smutsig som vanligt. Han funderade på en ny cykel. Det känns lite som en enkel lösning på problemet.

Tillbaka
Topp