Brams
Aktiv medlem
Kemisk färgborttagning/ paint stripper
Det självklara svaret tycks vara "det var bättre förr" men det dyker även upp enstaka förslag på avsedda produkter som sägs fungera.
Jag har en pulverlackad ram som jag vill strippa. Jag har tagit bort färg tidigare på andra hojar genom att skrapa, slipa, blästra etc. Har egentligen bara testat Biltemas färgborttagare som fungerade förvånandsvärt bra på enklare färger, men som inte gör den minsta skillnad på pulverlack eller 2-komponentslack.
I detta fallet är det en hel del små skrymslen och håligheter där mekanisk borttagning blir svårt. Samt att jag vill bevara så mycket som möjligt av svetsfogar etc av estetiska skäl. Därför tänker jag att jag ska testa en färgborttagare.
Vill undvika att behöva köpa 5-10st olika för några hundra st innan jag hittar någon som faktiskt fungerar, och därav frågan till er här.
Finns det nått som fungerar som man kan köpa? (Jag är mindre intresserad av att höra vad som fanns när farfar var ung, jag vet att det fanns starkare grejer då och att de som finns nu inte är i närheten lika effektiva).
@Jonas Bleckert -och ni andra experter, har ni nått tips att dela med er av?