Kemisk färgborttagning/ paint stripper

Brams

Aktiv medlem
315515224_398286142423410_2140402452047143817_n.jpg
Känns som den eviga frågan på fixarforum världen över.
Det självklara svaret tycks vara "det var bättre förr" men det dyker även upp enstaka förslag på avsedda produkter som sägs fungera.

Jag har en pulverlackad ram som jag vill strippa. Jag har tagit bort färg tidigare på andra hojar genom att skrapa, slipa, blästra etc. Har egentligen bara testat Biltemas färgborttagare som fungerade förvånandsvärt bra på enklare färger, men som inte gör den minsta skillnad på pulverlack eller 2-komponentslack.
I detta fallet är det en hel del små skrymslen och håligheter där mekanisk borttagning blir svårt. Samt att jag vill bevara så mycket som möjligt av svetsfogar etc av estetiska skäl. Därför tänker jag att jag ska testa en färgborttagare.
Vill undvika att behöva köpa 5-10st olika för några hundra st innan jag hittar någon som faktiskt fungerar, och därav frågan till er här.

Finns det nått som fungerar som man kan köpa? (Jag är mindre intresserad av att höra vad som fanns när farfar var ung, jag vet att det fanns starkare grejer då och att de som finns nu inte är i närheten lika effektiva).
@Jonas Bleckert -och ni andra experter, har ni nått tips att dela med er av?

Jag har själv lyckats strippa pulverlack med en trasa thinner. Den löste upp lacken, men det skiljer säkert mellan olika lacker/fabrikat.

Visa bilaga 599180Känns som den eviga frågan på fixarforum världen över.
Det självklara svaret tycks vara "det var bättre förr" men det dyker även upp enstaka förslag på avsedda produkter som sägs fungera.

Jag har en pulverlackad ram som jag vill strippa. Jag har tagit bort färg tidigare på andra hojar genom att skrapa, slipa, blästra etc. Har egentligen bara testat Biltemas färgborttagare som fungerade förvånandsvärt bra på enklare färger, men som inte gör den minsta skillnad på pulverlack eller 2-komponentslack.
I detta fallet är det en hel del små skrymslen och håligheter där mekanisk borttagning blir svårt. Samt att jag vill bevara så mycket som möjligt av svetsfogar etc av estetiska skäl. Därför tänker jag att jag ska testa en färgborttagare.
Vill undvika att behöva köpa 5-10st olika för några hundra st innan jag hittar någon som faktiskt fungerar, och därav frågan till er här.

Finns det nått som fungerar som man kan köpa? (Jag är mindre intresserad av att höra vad som fanns när farfar var ung, jag vet att det fanns starkare grejer då och att de som finns nu inte är i närheten lika effektiva).
Jag använder en som heter rust-oleum nr:1 green. Finns både som serosol och gel på burk (jag har gel). Har nog inte destat den på pulverlack men den tar det mesta. Enklare färger på några minuter, tuffare på uppåt ett dygn.

Jag brukar dock köra vinkelslip med flap disk (finaste modellen på biltema är bra) för de stora öppna ytorna (som du ser i min Klein video ovan) och sen stripper i skarvar och där slipen inte kommer åt.

Men kolla även med en lokal blästerfirma vad de tar. Gissar runt 1000 lappen. Bäst är soda blästring för det ger finare finish. Är rätt skönt att slippa kladda med stripper. ?

Biltemas flap disc (det är den som är ”fin” du ska ha): https://www.biltema.se/verktyg/slipning/sliptillbehor/flapdisc-polering-2000019667

Paint stripper: https://www.amazon.se/dp/B01LYZV2WV?ref_=cm_sw_r_apin_dp_W4PJFN34GG9490DH0KNX

Jag använder en som heter rust-oleum nr:1 green. Finns både som serosol och gel på burk (jag har gel). Har nog inte destat den på pulverlack men den tar det mesta. Enklare färger på några minuter, tuffare på uppåt ett dygn.

Jag brukar dock köra vinkelslip med flap disk (finaste modellen på biltema är bra) för de stora öppna ytorna (som du ser i min Klein video ovan) och sen stripper i skarvar och där slipen inte kommer åt.

Men kolla även med en lokal blästerfirma vad de tar. Gissar runt 1000 lappen. Bäst är soda blästring för det ger finare finish. Är rätt skönt att slippa kladda med stripper. ?

Biltemas flap disc (det är den som är ”fin” du ska ha): https://www.biltema.se/verktyg/slipning/sliptillbehor/flapdisc-polering-2000019667

Paint stripper: https://www.amazon.se/dp/B01LYZV2WV?ref_=cm_sw_r_apin_dp_W4PJFN34GG9490DH0KNX
Tack för svar.
Ja, nr1 green har jag kollat på. Verkar vara den som är bäst och enkelt tillgänglig.
Hade ju varit gött om nån testat denna på pulverlack.

Sen snackas det om Rapid och Rapid-s som tydligen ska vara bra. Lite dyrare än ovan nämnda och lite meckigare att få tag på, iaf till rimlig fraktkostnad.

Jag kontaktade Malm Motor som jag vet att min bror fått vägledning av, och köpt många bra andra färger och kemikalier av till sina entusiastbilar. De säger att denna ska ta pulverlack. Kanske borde lita på dem och köra på den?
https://malmmotors.se/fargborttagning/leading-solvent-strip-gel-1l/

Ja, jag har även kontaktat företag som kan doppa den i bad, det är inte så dyrt, mellan 1000 och 1500 verkar det som... Tror mer på det än blästring.
Jag har vid tidigare projekt gjort som du, med flapdisk. Det är ju ett alternativ att göra som du säger. ta de stora ytorna bara.

Den här har iaf funkat fint på cannondale, singular, gt, brother cycles och surlys lack

Kladdat på, lindat runt med plastfolie och låtot stå över natten

Tack för svar.
Ja, nr1 green har jag kollat på. Verkar vara den som är bäst och enkelt tillgänglig.

Sen snackas det om Rapid och Rapid-s som tydligen ska vara bra. Lite dyrare än ovan nämnda och lite meckigare att få tag på, iaf till rimlig fraktkostnad.

Jag kontaktade Malm Motor som jag vet att min bror fått vägledning av, och köpt många bra andra färger och kemikalier av till sina entusiastbilar. De säger att denna ska ta pulverlack. Kanske borde lita på dem och köra på den?
https://malmmotors.se/fargborttagning/leading-solvent-strip-gel-1l/

Ja, jag har även kontaktat företag som kan doppa den i bad, det är inte så dyrt, mellan 1000 och 1500 verkar det som... Tror mer på det än blästring.
Jag har vid tidigare projekt gjort som du, med flapdisk. Det är ju ett alternativ att göra som du säger. ta de stora ytorna bara.
Varför skeptisk till bläster?

Varför skeptisk till bläster?
Nja, det vet jag inte faktiskt. Har en kompis med en bläster som jag lånat förut. Visserligen med vanlig sand. Soda, och lämna bort jobbet känns ju ändå som att det är ett alternativ.
Men kände nog att jag hellre ville testa kemisk väg denna gången om jag ändå ska lämna bort den.

Nja, det vet jag inte faktiskt. Har en kompis med en bläster som jag lånat förut. Visserligen med vanlig sand. Soda, och lämna bort jobbet känns ju ändå som att det är ett alternativ.
Men kände nog att jag hellre ville testa kemisk väg denna gången om jag ändå ska lämna bort den.
Ok, ja, det är ju kul att prova sig fram. :)

Den här har iaf funkat fint på cannondale, singular, gt, brother cycles och surlys lack

Kladdat på, lindat runt med plastfolie och låtot stå över natten
Jaha, det är ju ändå ganska troligt att den tar denna färgen då också.
Verkar ju finnas på närmaste färgaffär/byggvaruhus!

Om du vill ha så kallad ”bums” från farfars tid kan du blanda tapetlim med kaustiksoda till önskad konsistens.
Akta ögon och hud MYCKET noga.

Blästra inte en aluram om du inte har mycket bra koll på blästeingsmediet. Det är ett bra sätt att sabba en fin ram, och alu har en ythärdning som du gärna vill behålla.

Vad händer om man kör aluminium och kaustiksoda tillsammans? Kan kanske dessa två reagera? Med vätgas som biprodukt? Vad händer med ramen, utskicktet?

Sodablästring på lägre tryck har jag hört skall fungera, men inte försökt själv.

Det finns fortfarande bra kemikalier att få tag på. Men posta inte det här i tråden för då försvinner de från hyllorna när alla PK mupparna får veta, och skickar in orosanmälan.

Trickset är att veta vad de skall innehålla:
dichloromethane; methylene chloride

En burk på 400-500ml håller för en DH ram. Jag slarvade med appliceringen och tider, samt temp. Då gick det 1-1/2 burk, alltså dubbla kostnaden.

Jag delade upp jobbet i delar och fokuserade på en del i taget. Tar ett par timmar för mig att strippa en ram.

Jag drar den lite repig med ett grovt sandpapper först, mest runt svåra ställen. Detta för att kemikalierna skall bita bra. 400 papper och ruggar ytan. Typ 5min hela ramen. (Ingen vetenskap eller empiri bakom)

Använd det i rumstemperatur och stoppa ramen i en sopsäck efter applicering. Kemikalien dunstar fort i högre temp, så värm inte. Och den biter dåligt i kyla så kör inte i kallgarage.

Jobba utomhus när det är varmt.

Efter 20min kör du högtryck på nära håll. Tänk på att du skapar luftburna kemikalier som ingen skall andas in. Det gör jäkligt ont i luftvägarna dagen efter om du fuskar med andningsskyddet. Och allt du äter eller dricker smakar jävligt illa.

Man kan skrapa av färgen också. Förmodligen mer hälsosamt.

Denna kemikalie är riktigt nasty.
Du kommer behöva andningsskydd och täckande kläder. Tvätta kläder och hår när du är klar. Använd ögonskydd. Duscha 2 gånger och tvåla dig noga.

Den går igenom tunna gummihandskar, och svider fint.

Fråga inte varför jag vet.

Se bilder för resultat.

Skulle jag göra det igen? Förmodligen.

Bilagor

• ECD8A1E6-556D-4A10-B757-088395262F88.jpeg
    ECD8A1E6-556D-4A10-B757-088395262F88.jpeg
    1.1 MB · Besök: 249
  • 59313A11-F9D9-43A1-BFFA-B4E011E8FFDC.jpeg
    59313A11-F9D9-43A1-BFFA-B4E011E8FFDC.jpeg
    482.2 KB · Besök: 193
  • F7F8540F-C94E-44DA-931B-DEF6B35EEA14.jpeg
    F7F8540F-C94E-44DA-931B-DEF6B35EEA14.jpeg
    349.8 KB · Besök: 183
  • 1E099C76-AE33-468D-806C-14AA0CFE697E.jpeg
    1E099C76-AE33-468D-806C-14AA0CFE697E.jpeg
    369.5 KB · Besök: 195
  • 46A7BED0-E08B-458A-8C58-CE25E4CC98D0.jpeg
    46A7BED0-E08B-458A-8C58-CE25E4CC98D0.jpeg
    1,004 KB · Besök: 242
  • 19AD403D-9C5B-4C9D-BCDD-5FDE5B453D0B.png
    19AD403D-9C5B-4C9D-BCDD-5FDE5B453D0B.png
    1 MB · Besök: 228
Senast ändrad:
Om du vill ha så kallad ”bums” från farfars tid kan du blanda tapetlim med kaustiksoda till önskad konsistens.
Akta ögon och hud MYCKET noga.
Extremt bra idé om man vill lösa upp sin aluminiumram.

Edit: Diklormetan skulle jag inte leka med heller, av andra anledningar. Googla lite innan ni gör alltför dumma saker.

Nja. Kaustiksodan håller jag mig från. Inte så smart på aluminium som ni säger.

Diklormetan låter ju inte direkt hälsosamt. Men man får väl vara försiktig och använda mask, glasögon å skyddskläder tänker jag.

Visa bilaga 599180Känns som den eviga frågan på fixarforum världen över.

Morakniv?

Testat den där på en scott gambler. Mjuknade knappt alls. Lite kanske. Det slutade med kniv och vinkelslip med stålborste när jag tröttnat.

Men något som en del gör, vilket jag inte själv testat, är att linda ramen i trasor dränkta i färgborttagning, sen gladpack, låt vara över matten. Sen ska det visst bli lite lättare att få bort.

Jag tror dock ingen färgborttagning är det magiska pillret här, då skulle de inte få säljas till privatpersoner.

Det var bättre förr.

Har kört med denna:

Gegga på, linda med plastfolie och vänta ett eller två dygn. Tar lacken men inte primern.

Enklaste lösningen för mig har varit att bara slipa ramen för hand med vanligt sandpapper utomhus. Började på 120 och sen upp till 400. Tar lite tid men kräver inga verktyg eller läskiga kemikalier.

Pulverlack finns av olika sorter, främst härdande eller termoplastbaserad. Dessa två tål antagligen olika kemikalier olika bra, så att nån slumpmässig person på internet har haft framgång med en okänd typ av pulverlack betyder inte att det funkar på all pulverlack.

Pulverlack finns av olika sorter, främst härdande eller termoplastbaserad. Dessa två tål antagligen olika kemikalier olika bra, så att nån slumpmässig person på internet har haft framgång med en okänd typ av pulverlack betyder inte att det funkar på all pulverlack.
Hmm. Ok. Tänkte att en lack som är nästan 2mm tjock borde vara tuffare att få bort än en tunn. Men det har ju förstås med innehållet att göra också.

Extremt bra idé om man vill lösa upp sin aluminiumram.

Edit: Diklormetan skulle jag inte leka med heller, av andra anledningar. Googla lite innan ni gör alltför dumma saker.
Ja vad dumt.
Jag hade faktiskt ingen aning om detta.
Tänkte inte på att det var fråga om aluminium utan tog in ”produkter från farfars tid”.
Vet bara att sodan är ett grymt sätt att ta bort färg ifrån gamla fönsterspanjoletter.
Men de är ju å andra sidan skapta i annan metall.
Tur för Brams att du var med.?

Diklormetan låter ju inte direkt hälsosamt. Men man får väl vara försiktig och använda mask, glasögon å skyddskläder tänker jag.
Låter mer som att man bör helt undvika det där. Lämna hellre in på sodablästring eller kör med kniv..

Wiki:
Mer än 70 % av inandad diklormetan tas direkt upp av blodet och sprids i kroppen. En del bryts ned till kolmonoxid som förstör de röda blodkropparna. Diklormetan har visat sig ge cancer i lungor, lever och bukspottkörtel hos försöksdjur. Vidare har den visats vara mutagen och fosterskadande.

Skönt att man kunde köpa skiten på hyllan i butiken fram till för något år sedan.

Undrar hur ofta man skall exponera sig för att vara i farozonen.

För mig blev det en riktigt obehaglig upplevelse, men jag tror att de som använt produkten i arbete säkert utsatt sig för större risker.

Om man inte kör högtryckstvätten så kanske man inte blir så dålig som jag blev.

(Det sprider sig i vattenångan och blir ett moln)

//K
Låter mer som att man bör helt undvika det där. Lämna hellre in på sodablästring eller kör med kniv..

Wiki:
Mer än 70 % av inandad diklormetan tas direkt upp av blodet och sprids i kroppen. En del bryts ned till kolmonoxid som förstör de röda blodkropparna. Diklormetan har visat sig ge cancer i lungor, lever och bukspottkörtel hos försöksdjur. Vidare har den visats vara mutagen och fosterskadande.

Wiki:
Haha. Ja. Man ska nog inte mixtra med det utan mask.
Jag har redan beställt. Så nu får. Det bära eller brista.
Har skrivit testamente också...

Wiki:

Riktigt tuffa killar bryr sig inte om det.

Undrar hur ofta man skall exponera sig för att vara i farozonen.

Amerikanerna (NIOSH) säger max 125 ppm over 15 minutes, men dödliga koncentrationen för är råtta är 24,929 ppm över en halv timme, så det finns lite marginal.

Det var en vänlig själ här på forumet som delade med sig av vart det fanns å köpa.
I utbyte skrev jag på i blod att aldrig föra det vidare till någon. ?
Så jag lämnar det till den vänliga själen att berätta det eller inte.
Du får rapportera sen jur det gick. Jag är också sugen på att lackstrippa min hoj och kanske man då ev kan på något sätt få tag på lite. ?
Om man har dödsförakt. Men det är då inte första hemska kemikalien man får i sig..

Haha.
Skämt åsido.
Jag har beställt 2 flaskor. Jag kommer använda dem, men det blir först till våren tror jag. Har ett annat projekt igång just nu och jag vill inte starta detta innan det är klart.
Jag kommer meddela hur det gick. Och jag kommer vara försiktig. ?

Det var bara någon vecka sedan det rekommenderades blästring med valnötsskal, i annan tråd. Låter helt klart miljövänligare. Ramen såg ren ut i länkade filmen.

Tillbaka
Topp