Kemisk färgborttagning/ paint stripper

Är du säkert på att valnötsskal funkar på pulverlack, måste det inte vara hasselnötsskal?
Har sökt med ljus och lykta efter någon som blästrar med det i sverige eftersom att det är det enda man kan blästra kolfiberramar med, men ingen jag fått tag på gör det.

Men mer miljövänligt… nja, sand är ju inte miljöfarligt i sig, det är ju färgen man blästrar bort som kanske inte är så trevlig. Men det som är ”värst” i modern färg är ju lösningsmedlet, och på torr färg är det ju avdunstat.

Har sökt med ljus och lykta efter någon som blästrar med det i sverige eftersom att det är det enda man kan blästra kolfiberramar med, men ingen jag fått tag på gör det.

Men mer miljövänligt… nja, sand är ju inte miljöfarligt i sig, det är ju färgen man blästrar bort som kanske inte är så trevlig. Men det som är ”värst” i modern färg är ju lösningsmedlet, och på torr färg är det ju avdunstat.

Kanske är en öppning för en affärsidé?

Efter att ha gjort en ram själv, till en kostnad om 600:- för kemikalierna plus ett par timmars jobb och allt sånt. Jag hade nog gärna betalat 1000:- för att någon annan skulle göra det åt mig.

Har man plats så kanske det blir en bra timlön att blästra.

Verkar vara fler än mig som tycker det är kul att bygga upp gamla hojar.

Lite av glädjen försvinner när någon annan gör jobbet men kanske många gärna slipper kemikalierna.

//K

Ja, bortblastrat färg är troligtvis inte farligt. Men jag tänkte mer på nötskal som jag trodde är mycket mindre farliga än klorerade kolväten.

Ja, bortblastrat färg är troligtvis inte farligt. Men jag tänkte mer på nötskal som jag trodde är mycket mindre farliga än klorerade kolväten.

När man blästrar är materialen också i en låda. Det är instängt.

Tippar att man inte andas in så mycket av dammet?

Jag körde just kaustiksoda och varmvatten i ett bad för att ta bort anodisering / eloxering på en gaffelkrona.
Det fungerade sjukt bra. Bubblade fint också.

Efteråt blev det autosol på en polertrissa med dremel. Tog sin tid och blev helt Ok men inte perfekt. Man behöver spetsiga polertrissor för att komma åt i hörn och kanter, och man behöver en stor jäkel för att göra storjobbet med så att det inte blir flammigt.

Men det var ack så mycket lättare att jobba med än den där mördarkemikalien som äter lack.

Jag körde först med ugnsrengöring (mr.muscle) och det funkade Ok men tog galet långt tid jämfört med ett bad av kaustiksoda.

IMG_9959.jpgIMG_9960.jpgIMG_9964.jpg

//K

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp