Keps cup

Keps cup
Mattias L Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror dom cyklar i konstant nerförsbacke. Och
> har medvind. Själv så får man gneta i uppförsbacke

Kanske äre så illa, att de har en liten dold fusionsmotor i baknavet, som gör att de har sån fart?

Keps cup
Öijer (off) Skrev:
> Eller så är det för att vi ger oss fan på att ta
> oss fram så snabbt som möjhligt hela tiden? :)

Eller för att man har hybris och skriker "-Ur spår" så fort man ser någon framför sig i spåret oavsett hur fort det går eller hur terrängen ser ut? (obs inget personligt mot dig Öijer, men det förekom mer än en gång i söndags att dom snabbare åkarna hade lite väl mycket adrenalin....)

Keps cup
Stampe Skrev:
> Öijer (off) Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eller så är det för att vi ger oss fan på att
> ta
> > oss fram så snabbt som möjhligt hela tiden?
> :)
>
>
> Eller för att man har hybris och skriker "-Ur
> spår" så fort man ser någon framför sig i spåret
> oavsett hur fort det går eller hur terrängen ser
> ut? (obs inget personligt mot dig Öijer, men det
> förekom mer än en gång i söndags att dom snabbare
> åkarna hade lite väl mycket adrenalin....)

Eller inte bryr sig om att det är någons annans cykel som man kör över?

Keps cup
Oj, jag hoppas att jag inte skrek.
Men ur spår sa jag då till alla jag skulle förbi nästan som inte flyttade sig själva.
Jag tycker att det är bra att man säger det istället för att överraska någon med att man bara kommer upp brevid i full fart.
Samtidigt så är ju varje sekund viktig.

Men jag körde inte över någons cykel. Men cyklar ska inte ligga i spåren. På något sätt måste man lära sig det. :)

Keps cup
Öijer (off) Skrev:
> Oj, jag hoppas att jag inte skrek.
> Men ur spår sa jag då till alla jag skulle förbi
> nästan som inte flyttade sig själva.
> Jag tycker att det är bra att man säger det
> istället för att överraska någon med att man bara
> kommer upp brevid i full fart.
> Samtidigt så är ju varje sekund viktig.

Det hade jag inget emot, bra att ni ropade ur spår i tid!

> Men jag körde inte över någons cykel. Men cyklar
> ska inte ligga i spåren. På något sätt måste man
> lära sig det. :)

Han var ca 10 år, så han fick nog lära sig den hårda vägen.

Keps cup
För oss som är tävlingsovana är det ofta mer pedagogiskt att berätta på vilken sida man vill cykla förbi. Tex "kommer till vänster".

Sen är det inte säkert att man kan svänga undan just där heller. Som nybörjare gör man så gott man kan. =)

Jag har bara åkt ett race i kuppen, men det blir nog fler, för det var himla skoj.

/rikard

Keps cup
det var väldigt svårt att kunna säga " kommer förbi på vänster" i söndags då det var hypersmalt.
Men någon gång försökte jag. :)
Nästan det enda sättet var ju att framförvarande stannade och ställde sig brevid stigen. MEn hur kul är det? nu ska jag cykla, hejdå.

Keps cup
Precis rikard, alla gjorde så gott de kunde. Det var trångt i snön, å en del ropade "ur spår", en del "kommer till vänster". Å vi slöa höll oss åt sidan så gott det gick i snön. Jag tror nog ingen var irriterad på varann.

Var väl malören med Mattias ena son (sorry, glömt vilken av alla dina 12 ungar det var) hade ramlat vid spåret, å fastnat med foten på nåt sätt. Där låg han när vi kom fram (jag flåsade Mattias i nacken halva tävlingen - snacka om bromskloss!). Å när Mattias skulle hjälpa honom upp, kom det en "ur spår"-snubbe. Men Mattias han inte få bort varken barncykel eller barn, så "ur spåraren" mer eller mindre körde över hans hjul. Det tyckte jag var lite väl hetsigt. Ingen skada skedd, men ändå.

Keps cup
Jag har full förståelse för att man vill komma om och har normalt inga problems för att hålla undan. Men precis som Öijer skriver var det hypersmalt i söndags vilket egentligen kräver respekt åt bägge hållen. Är man långsam kan man hjälpa till genom att släppa förbi och inte påverka tävlingen genom att hindra någon. Samtidigt måste det finnas en ömsesidig respekt över att kunna invänta ett lämpligt ställe att skrika "ur spår på", inte kräva att man skall hoppa ur stigen ut i snön i en uppförsbacke när det strax blir platt och möjligt att köra om. Undrar med hur många minuter man kunde ha kapat sin egen tid på ett sådant uppträdande?

Att hela tiden kräva att man skall åka förbi är nog lite väl magstarkt, skulle t.ex. Villneuve åka av och ställa sig på gräset varje gång Schumacher vill komma förbi? ; )

Keps cup
Lite tråkigt är det för Nybörjarna får en väldigt skev bild av hur mtb tävlingar går till.

Kör över dom som kör långsamt och svär så att det osar om någon skulle ha fräckheten att inte flytta på sig.

Jag vet, det var bara två personer som betedde sig på det viset...

Keps cup
Chrille77 Skrev:
> Vilka då? Häng ut dom så får vi lite kul!!

Nä nä, vill du ha "kul" får du läsa i tråden om NS-banan/Lagombra.... ; )

Men visst, lite mer "happy"-stämning kunde man kanske ha efterlyst i helgen. Men inget att hänga läpp för, vi tar nya tag nästa tävling!

Senast redigerad av en moderator:
Keps cup
Stampe Skrev:
>
> Nä nä, vill du ha "kul" får du läsa i tråden om
> NS-banan/Lagombra.... ; )
>
> Men visst, lite mer "happy"-stämning kunde man
> kanske ha efterlyst i helgen. Men inget att hänga
> läpp för, vi tar nya tag nästa tävling!
>
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-03-15
> 16:42 av Stampe.

Riktigt "kul" att läsa den, de kan verkligen hänga ut varandra!!

Keps cup
Inte min stil. Det är lätt att bli övertänd, även på småtävlingar. Håller i övrigt med Stampe. Nästa gång blir det Järfälla, mer snöspring än Källbrink kanske?

Keps cup
Förra året var det nästan bara löpning i Järfälla. Bara för att jas ska vara säker på att slippa springa där i snön drar jag till Gran Canaria på lördag!!

Keps cup
Givetvis ska man inte vara otrevlig och köra över andras cyklar. men eftersom det är smalt och att man som långsammare cyklist enligt reglerna inte får hindra annan cyklist som vill köra om så blir det nog till att hoppa åt sidan som det var i söndags. jag tyckte det hela fungerade jättebra trots banan. En spydig kommentar fick jag från någon, vet inte vem, men jag tackade gott för samarbetet då jag cyklade förbi folk och kunde prata samtidigt.

det är ju trots allt keps cup och inte på liv och död det gäller.

jag brukar heja på barnen om jag kör om :)

Mattias. Imponerad av att dina barn orkar cykla runt på så tunga cyklar som du förser dem med ;)

Keps cup
Micke S Skrev:
. men eftersom det är smalt och att
> man som långsammare cyklist enligt reglerna inte
> får hindra annan cyklist som vill köra om så blir
> det nog till att hoppa åt sidan som det var i
> söndags.

Men vad är att hindra? Är att hindra att i flera hundra meter vägra stanna till och släppa förbi, eller är det att inte omedelbart slänga sig åt sidan, dra av cykeln från banan och ta av hjälmen och buga inför eliten? ; ) (obs, mycket ironi i det sista. Är inte särskilt sur, bara nyfiken varför stämningen skiljser sig från t.ex. skidåkning/skidtävlingar)

Keps cup
att inte hindra. jao... det är ju fritt för egna tolkningar.

själv tolkar jag det som att man som framförvarande cyklist av en som vill köra om bör lämna plats i sidled i mån om utrymme samt anpassa farten för att omkörningen ska gå säkert och smidigt till.

Givet är man som omkörande cyklist bör varna innan omkörning, gärna medela ömkörningssida eller plats, tex "kör om innan trädet".

men sen så får det hela anpassas efter situationen. om tex två jämna cyklsiter som tävlar mot varandra och ligegr placeringsmässigt brevid varandra och därmed håller nästan samma fart så kan det gott dröja tills det blir ett omkörningsställe som passar båda. är det stor fartskillnad och tävlingscyklisten kanske både har prispengar och meriterande placeringar på spel så är det kanske förståligt att han/hon vill om snabbt.

Keps cup
hmmm..

jag kanske ska nämna det som alla kanske inte vet. kepsbaonorna brukar vara längre än vad de varit nu pga snön. så normalt sett är det både färre omkörningar och bättre utrymme.

det är däremot inte är accceptabelt för någon när det händer någonting med cykeln, en tappad kedja eller en punktering tex, och personen ifråga står kvar mitt på stigen/spåret och ska laga och därmed kan hindra tävlingen samt utgöra ett faromoment för andra cyklister. cyklar man inte så måste man bort från där cyklisterna kör. och det gäller alla, världsmästare som nybörjare.

Senast redigerad av en moderator:
Keps cup
I höstas då jag körde, och kom notoriskt sist så var det som Micke sa inga problem att köra om, alla skrek "kommer till <något håll>" oftast vänster, och då flyttade jag mig, men jag blv nog bara omkörd en tio ggr så det var inget problem, bredare med. Sen om jag hörde att någon kom som var snabbare så flyttade jag på mig. Onödigt bussigt kanske, men det kändes ok iaf.

Keps cup
Hej och hå.
Ibland åkte jag inte om direkt jag kom ifatt eller ens ropade utan cyklade bara bakom tills dom körde av spåret och fastnade eller tills det kom ett löpparti eller ute på vägen.

Idag har jag rekat lite hur jag ska cykla för att ta mig till samlingsplatsen i helgen.
För visst är det på samma plats som i lördags?

Keps cup
Jag personligen tycker inte att det är något problem att släppa förbi bättre cyklister. På kepsen är det många klasser (en av tjusningarna) som startar samtidigt vilket gör att omkörningarna blir fler och hetsen från eliten (som vi andra inte känner av annars) intensivare. Jag tycker det är inspirerande att blandningen är stor och för mig har är det ett sätt att utvecklas dvs att få tävla med de som är bättre. Jag försökte hänga på Danne Eriksson när han passerade och det gick ju kanon i 20 meter! :) Jag tycker det är kul att vara med i samma race som Micke, Öjer och dom andra i elit och förhoppningsvis blir jag själv snabbare av det.

Keps cup
Micke S: Vi tar det privat vid tillfälle. Cyklarna deras... Ja så länge dom inte behöver släpa hojjarna i djup snö så brukar dom inte klaga. Efter en mil så brukar dom bli lite trötta däremot :)

Jag tror att det blev så tätt som det blev i Källbrink just på grund av att det var ett väldigt kort varv. Då blev det väldigt många omkörningar. Men det var ett bra beslut att ha en kort bana, ni sköter Kepsen utmärkt.

Keps cup
Det är något allvarligt fel på dig Öijer *skratt*

Det kommer bli snöcykling "at its best" på lördag med den snön som kom igår. Det kombinerat med lite plusgrader kommer återigen göra Järfälla till en minnesvärd tävling...

Keps cup
kanske kanske inte. det beror nog på banläggarnas skottningsiver...... men det är absolut inte tänkt att det ska vara samma bana. underlaget får nog avgöra återigen. cx-banan blev ju avkortad pga snön.

Keps cup
S. Andrée Skrev:
> Jaaaa! Snöbollskrig. Eliten i ett lag mot alla oss
> andra då eller... *skratt*
>
> /En som måste skotta i skogen imorrn.

Vilka består SnöbollsEliten av ;]

Keps cup
Om snuvan avtar med samma hastighet som tidigare under veckan som kommer jag nog att tävla, eller i alla fall cykla med nummerlapp. Annars kommer jag som Happys hängivne supporter ;-) Det är ju nästgårds för mig.

// Jocke

Keps cup
Johan S Skrev:
> FAn! Jag har missat Keps Cup! Jag hade ju tänkt
> att slå Mattias L men i år är det han som får bli
> totaltrea i gubbklassen. Lycka till, Mattias L!

Det är bara för att jag bröt i första loppet! Han låg långt efter mig innan jag bröt...
Du får väl göra som jag, satsa på de enskilda loppen! Hehehe...

Tillbaka
Topp