Keramiska kullager

Keramiska kullager
Jag är ny på forumet. Har sökt litegrand både här och på andra ställen och vad jag kunnat läsa ut av det jag hittills hittat så är keramiska kullager inte det FÖRSTA man skaffar för att bli snabbare.

MEN ponera att du har en hobby som i grund och botten gör dig vältränad och välmående men att du samtidigt råkar ha pryljävulen i dig och att du gärna jagar en km/h i genomsnittshastighet som förbättring trots att du ligger 5-10 km/h efter de som KAN cykla på riktigt.

Är keramiska kullager något att satsa på eller gör det inte ens 1 km/h i genomsnittshastighet trots att de rullar så vackert i youtubevideorna?

Sökte på "keramiska" men hittade endast en tråd här på forumet...

Keramiska kullager
jobbar med just lagerteknik och det är knepigt det där med keramiska lager, ett välgjort keramiskt lager ger lägre friktion men det är inte hela sanningen, för att få en lägre friktion måste man även göra ytfinheten bättre på både lagerbanor och kulor (Ra & Delta Q)
Detta innebär i sig att olje/fettfilmen har en sämre yta att fästa vid (viss grovhet krävs för att tillåta en bra smörjyta). Så summa summarum dem tvingas oftast göra dem på samma sätt som lager i stål. enda gångerna du egentligen ser överlägsna keramiska lager är när dem är speciellt gjorda för sin applikation, och oftast tillsammans med hållare i grafit som är självsmörjande, och givetvis i applikationer som har extremt hög temperatur som inte har tillräcklig kylning (kompressorer, bilturbo etc etc etc etc) dock är livslängden ofta bättre men dem avgörande faktorerna är tätningar och produktkvaliten etc

så när det gäller just cyklar kan du spara dem pengarna till annat

Senast redigerad av en moderator:
Keramiska kullager
Miro skrev:
-------------------------------------------------------
> För att göra tråden lite roligare Snowman19.
>

Så där länge snurrade mina skateboardhjul också när jag och polaren som glada sjuåringar T-rödade bort allt fett i lagrena.

Keramiska kullager
Är det inte så också att när man sitter på cykeln och därmed belastar ex.vis naven med vikt så rullar de bättre? Tror tex. att Hopes nav funkar så, eller? Detta gäller då vanliga kulor.

Jag gillar dock verkligen tanken med keramiska kulor.

Keramiska kullager
ostkaka skrev:
> Så där länge snurrade mina skateboardhjul
> också när jag och polaren som glada sjuåringar
> T-rödade bort allt fett i lagrena.

Lite som att kissa i byxorna det är varmt och skönt en stund sedan..... inte riktigt lika bra längre ;)

Keramiska kullager
Man kan smörja keramiska lager med vatten om man vill.
Dom blir inte magnetiska och leder ingen ström med.
Annars stämmer det som Snowman119 nämde mycket väl.

Keramiska kullager
Ja, alltså jag vet ju inte om det är värt besväret eller inte som sagt. Det är därför jag ställer frågan.

Men vad jag förstått från det jag läst och sett så behöver man alltså inte smörja keramiska lager med fett. Faktum är att man behöver inte smörja dem alls egentligen... Så det där med T-röd stämmer kanske men är inte intressant då stållager går i sönder nästan omgående utan smörja medan keramiska faktiskt går att använda på det sättet.

Tittar man på en del filmer på youtube, som tex den som länkades längre upp, så blir man onekligen sugen på att byta lager. Men hur mycket gör det i praktiken?!

Keramiska kullager
Jag har kört med vanliga HTII-vevlager från Shimano i tre års tid, men bytte till ett med keramiska lager innan sommaren. Kan inte påstå att jag blivit något snabbare (vilket iofs kan ha att göra med att jag blivit äldre och långsammare med åren) eller att det är mindre friktion i vevarna. Dock var de nya lagren ganska välfyllda med flott, vilket kanske inte skall behövas enligt diskussionen ovan, och kan förklara varför jag inte upplever någon större skillnad. Kanske ska gå och köpa en flaska T-röd..

Keramiska kullager
Här är ett exempel på vad det är som lockar och som gör att jag ställer frågan från början.

<Edit>
Kanske ska tillägga att det är fullständigt ovetenskapligt utfört och det är inte ens samma hjul på alla cyklarna. Man vet inte vad det är för kullager osv MEN skillnaden är så otroligt stor att det ändå blir tydligt vilken skillnad det är mellan keramiska och vanliga. Observera att många säljer keramiska lager som i själva verket inte är fullt keramiska utan sk hybridlager där endast kulorna är i zirconium eller vad det heter, medans lagerbanorna är vanliga stål. Hur dessa förhåller sig till smörja osv vet jag inte men gissningsvis är det inte så stor skillnad varken på prestanda eller handhavande mellan dessa och helt vanliga kullager?
</Edit>

Keramiska kullager
ostkaka skrev:
> Jag har kört med vanliga HTII-vevlager från
> Shimano i tre års tid, men bytte till ett med
> keramiska lager innan sommaren.

Aha, det var därför du lyckades uppförs-backs-kränka mig i söndags …

Keramiska kullager
tillmann skrev:
> Om man ska ha cykeln upp och ner och snurra på
> hjulet för hand verkar Zipp bäst.

Jag känner ironin flöda och det bjuder jag på. Men faktum är ju att det är en viss skillnad. Keramiska kullager används i de mest krävande applikationerna i industrin tex. Och det gör man för att de helt enkelt är mer lämpade och bättre för detta.

Rullar det lättare upp och ner rullar det ju mest troligt lättare på rätt håll också eller? Jag menar kullagerna bryr sig nog inte så mycket om hur du roterar dem. Däremot inser jag ju att det är en stor skillnad på att rulla bara hjulet på knappt 1 kg jämfört med att rulla på cykeln och därmed belaste kullagerna med sisådär 80 kg eller nått. Men att det är skillnad råder det ju inget tvivel om.

Jag rullade tillsammans med en arbetskamrat nerför en lång backe på väg hem från jobb en gång. Han satt på en nästan sprillans ny Columbus från Cykelcity, vilka hjul det var vet jag inte, och jag satt på min flera år gamla crescent ltc800, som då hade gått ca 1000 mil, med gamla väl inkörda billiga shimano hjul. Jag fick bromsa hela tiden för att inte åka ifrån honom. I detta fallet väger han och cykel mer än mig och cykel och vi cyklade inte alls fort, just för att jämföra rullen. Det var enorm skillnad kan jag säga. Vad det sen berodde på har jag ingen aning om. Nya hjul kanske behöver slitas in lite? Han hade kanske dragit åt snabbkopplingarna mycket hårdare än jag? Jag hade kanske mer luft i däcken? Ja, jag vet inte. Men skillnad var det. Och om det är skillnad vill man ju vara på rätt sida om strecket eller?! Det vill iallafall jag! ;-)

Frågan kvarstår dock. Gör det någon märkbar skillnad eller ej. Av de seriösa svar som hittills framkommit verkar skillnaden vara marginell i praktiken då luftmotstånd och däckmotstånd osv står för en överväldigande del av den totala kraftåtgången i de flesta relevanta hastigheter...

Keramiska kullager
flashprogrammeraren,

Det gör skillnad sedan är det upp till dig om du tycker det är värt merkostnaden (som är rätt hög)!
Lagren är kanske det sista man byter när allt annat på cykeln redan är uppgraderat för bästa speed och som du nämnde i jämförelsen med din polare så är det många faktorer utöver lagren som påverkar rullmotståndet.

Keramiska kullager
ostkaka skrev:
> Jag har kört med vanliga HTII-vevlager från
> Shimano i tre års tid, men bytte till ett med
> keramiska lager innan sommaren. Kan inte påstå
> att jag blivit något snabbare (vilket iofs kan ha
> att göra med att jag blivit äldre och
> långsammare med åren) eller att det är mindre
> friktion i vevarna. Dock var de nya lagren ganska
> välfyllda med flott, vilket kanske inte skall
> behövas enligt diskussionen ovan, och kan
> förklara varför jag inte upplever någon större
> skillnad. Kanske ska gå och köpa en flaska
> T-röd..

som sagt är kermaiska lager även dem fyllda med fett allt som oftast...förutom i vissa undantag där man inte vill ha fett i sina lager, (rena applikationer där fett inte är önskvärt)

Keramiska kullager
flashprogrammeraren skrev:
> tillmann skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om man ska ha cykeln upp och ner och snurra på
> > hjulet för hand verkar Zipp bäst.
>
>
> Jag känner ironin flöda och det bjuder jag på.
> Men faktum är ju att det är en viss skillnad.
> Keramiska kullager används i de mest krävande
> applikationerna i industrin tex. Och det gör man
> för att de helt enkelt är mer lämpade och
> bättre för detta.

Helt rätt - massa ironi, men jag har å andra sidan ingen koll på sånt här.
Men åtminstone luftmotstånd borde tillkomma i "verkligheten" och frågan är då om man ska prioritera tex bättre aerodynamik istället för lägre friktion i naven. Rimligtvis bör man, om man nu ska lägga pengar på keramiska lager, se till att dessa i första hand är där de gör mest nytta. Jag misstänker (utan närmare kunskap) att det inte är naven.

Keramiska kullager
Har provat både Enduro och VCRC´s keramiska lager till min Giant med pressfit och i depån vinner man cred på att det går att snurra vevpartiet lätt, men kvaliten och passformen är så där(made in USA),dessutom måste man serva lagren ganska ofta det behöver man inte om man kör "standard Shimano"
Snabbare runt Vättern? Nä
Som tidigare inlägg säger ska man ha helkeramiska lager,men dom kostar och när behöver man omagnetiska lager som tål 800 grader?

Keramiska kullager
Mitt vevlager dog för några veckor sedan och då bytte jag till Sram Blackbox. Jag upplever ingen skillnad på platten men faktist tycker jag att det är skillnad vid klättring. Det är svårt att beskriva i text men det känns som om hela vevpartiet är fastara och glider bättre. Ungefär som när man åker skridskor, på morgonen är temperaturen perfekt och det går att åka hur fort som hälst bara för att efter någon timme bli lite varmare eller kallare och det går lite trögare. Ingen jätte skillnad och det kan vara så att det gamla lagret varit dåligt, men det var inte så kasst att man märkte det när man snurrade för hand på hela vevpartiet. Jag tvivlar på att det går snabbare för att man använder keramiska lager i hjul. Alla mina hjul snurrar minst lika bra som filmens hybrid lager. Rätt lagerspänning och hela fina lager räcker för att hjulet ska stå och gunga pga av ventilens vikt. Det är förmodligen större motstånd i trissorna när kedjan ska passera en i hjulens nav.

Tillbaka
Topp