Halloj Grabbar!
(Och tjejer)
Jag förstår att ni mer än gärna hjälper till och förklarar hur man undviker skav på blygläpparna, men det är väl ändå helt okej att vi vänder oss till någon som verkilgen vet hur det känns? Som vet vilken sadel som är bäst för breda (?) bakar? Som vet vilka märken som har de bästa dammodellerna av cykeltröjor? Liknande frågor ställs i forumet, många killar är schyssta och hjälper till, men de kan inte svara på frågorna. Det vill en tjej till. Någon som har erfarenheten. Så enkelt är det. Happy Chix Ride handlar inte om att gadda ihop sig, inte om att dela upp i grupper. Det handlar om att träffa likasinnade, utbyta erfarenheter och ha kul. Precis som man gör på vanliga Happys men ändå inte.
Ni som brukar cykla Happys i Göteborg har sett mig. (Blå Nishiki och mer vilja än kunskap) Jag har inget emot att cykla med killar och jag tycker att jag bukar hänga med ganska bra. Jag har inte cyklat mer än två månader och förväntar mig inte att hinna med killarna i täten. Inte riktigt än. (Det kommer...) Men det är väl ändå allmänt känt att det kan gå ganska fort även på en "lätt" Happy Ride? Jag erkänner att jag hade svårt att ligga nästan sist på senaste turen i Vättlefjäll. Det tog inte många kilometer innan jag gett upp eftersom jag insåg att jag inte ens skulle orka hinna med killarna som låg bara nästan sist. Fast det beror väl mest på att jag är tävlingsmänniska. Hade man delat upp Happy-turena med ett snabbt gäng och ett långsammare gäng hade uppslutningen kanske blivit större?
Alla är olika och vissa tycker det är jobbigt att köra en Happy. Det finns säkert killar som också drar sig. Jag skulle vilja säga att målet med Happy Chix Ride är att ge tjejer bättre självförtroende. Vi kan, även om vi kanske inte är medvetna om det. I slutänden kommer det resultera i fler tjejer på de vanliga Happy-turena.
Det finns inget som säger att vi som följer med på Chix-turen inte tycker om killar eller Happy Rides. Det finns inget som säger att vi är nybörjare, kör långsamt eller aldrig skulle kunna ställa upp i en tävling. Tvärt om! Det finns alla sorter. Det är bara ett sätt att träffas, ta en Happy Ride i något lägre tempo och kanske fokusera mer på varandras utveckling än på den rena cyklingen? Jag vet inte, vi får se. Bli bara inte arga när vi kör förbi er ute i skogen!