Killar, rannsakningsdags?

"Grejjen med tjejspecifika rides är helt enkelt att ALLA andra rides är kill-rides" (Rikard)
= feminist propaganda.
Killar bör bli välkommna att cykla på ett tjejtramp men tjejens tempo mm bör dominera och respekteras

yankee skrev:
-------------------------------------------------------
> "Grejjen med tjejspecifika rides är helt enkelt
> att ALLA andra rides är kill-rides" (Rikard)
> = feminist propaganda.
> Killar bör bli välkommna att cykla på ett
> tjejtramp men tjejens tempo mm bör dominera och
> respekteras
>

Ahem. Vi är urspårade här! Inget mer med anknytning till trådens ämne förren tidigast på sidan tio tror jag var konsensus... :)

Hursomhelst. Vill du tala allvar så låt oss då göra det.

Vill tjejerna hoja med bara varandra så har de rimligen RÄTT att välja att göra så utan ens behöva förklara varför. DETSAMMA gäller om någon vill anordna en cykling med bara gubbar, eller bara fyrtiotalister eller...

Det är ett fritt land. Kvinnor är inte välkomna i Odd Fellows, män inte välkomna i Rebeckaorden, och killar inte på tjejtramp med mindre än att de som anordnar säger att det är så. Det handlar inte om rättigheter, bara social kompetens och sunt förnuft. Basta.

yankee:

""Grejjen med tjejspecifika rides är helt enkelt att ALLA andra rides är kill-rides" (Rikard)
= feminist propaganda.
Killar bör bli välkommna att cykla på ett tjejtramp men tjejens tempo mm bör dominera och respekteras "

Varför? Utveckla dina tankar för som det är nu förstår jag inte alls varför killar bör vara välkommna?

Vänta nu! Vi kanske ska samköra fotbollslag, hockeylag, friidrott osv. då blir det rättvist ju! Nej, just det. Det blir det kanske inte.

Förutsättnignarna skiljer sig lite åt, tjejer kanske vill ha en annan gemenskap än den med killar när dom cyklar för att få hjälp av andra i samma situation. Kanske snacka lite "tjejsnack" också mellan varven? Vad vet jag...

Men säg inte att killar ska ha rätt till allt och det omvända. Viss uppdelning är hälsosam! Det är ju inte så att killar hindras från att cykla MTB? Det finns dessutom inget som hindrar killar från att köra kill-rides.

yankee skrev:
> "Grejjen med tjejspecifika rides är helt enkelt
> att ALLA andra rides är kill-rides" (Rikard)
> = feminist propaganda.

NE:
propaganda, mer eller mindre systematiskt bedriven verksamhet som syftar till att med hjälp av språk, bilder eller andra symboler påverka människors åsikter, värderingar eller handlingar i en bestämd riktning
[....]
Propaganda förknippas ofta med överdrifter, halvsanningar, undanhållanden, förenklingar och liknande metoder att påverka i en riktning som ensidigt gynnar propagandistens egenintressen.

Eftersom jag antar att du menar att det inte är sant så får du gärna ge dig tillkänna på en happyride och visa motsatsen.

Felet ligger i meningen "att ALLA andra rides är kill-rides". Detta är ej sant. MTB träning är öppen till alla. MTB är inte en del av den onda patriarkiska conspirationen. Denna slags logik används jämnt av fascistiska feminister. Enl. feministik logik blir det därför att kvinnan behöver speciella privilgier, och att män skall hindras.
Den dag som organiserad träning arrangeras endast för män med ett kvinnoförbud så accepterar jag en tjej träning med manligr förbud. Jag lovar att en så kallad "Men only" träning snart skulle bli (med aggression) angripen av feminister, journalister, och politiker mm.
Självklart kan en tjej grupp träna tillsammans, men att organisera en sådan med förbud mot män är inte enl. min mening rätt. Mottsattsen blir inte heller rätt

yankee skrev:
> Felet ligger i meningen "att ALLA andra rides är
> kill-rides". Detta är ej sant.

Om det inte är en jämställd ride och inte en tjejride så är det en killride. Hur många har du varit med på egentligen?

> MTB träning är öppen till alla.

Du gör misstaget och jämställer här happyrides med mtb-träning. Det är inte samma sak. Dessutom är inte all träning öppen för alla. Försök att kräva att cykla med landslaget tex. De kommer bara skratta åt dig. För att få mvara med på en elit träning måste du kvala in. För att hänga med på en happyride så måste man kvala in över en osylig gräns som tjejjer faktiskt har svårare för. Det förutsätts och antas massa saker om åkskicklighet och styrka som många tjejer har svårt att leva upp till. Inget av detta är uttalat men det är så det, de facto, blir på happyrides om man inte är väldigt noga med att motarbeta det.

> MTB är inte en del av den onda
> patriarkiska conspirationen. Denna slags logik
> används jämnt av fascistiska feminister.

Du andvänder inte logik öht. Allt som inte är jämställt är inte automatisk feministpropaganda eller patriarkiska konspirationer.

> Enl.
> feministik logik blir det därför att kvinnan
> behöver speciella privilgier, och att män skall
> hindras.

Detta är inte en begriplig mening. Gör om gör rätt.

> Den dag som organiserad träning arrangeras endast
> för män med ett kvinnoförbud så accepterar jag en
> tjej träning med manligr förbud.

Du behöver inte acceptera någonting. De cyklar helt utan dinn tillåtelse och bryr sig inte ett skit om vad du tycker.

> Jag lovar att en
> så kallad "Men only" träning snart skulle bli (med
> aggression) angripen av feminister, journalister,
> och politiker mm.

Ungefär som manliga fotbollslag och hockeylag menar du?

Jag får intrycket att du har hämtat all din kunskap om feminismen från de blindgalna huliganer som campar utanför porrklubbarna här i stan. Den dag du träffar en kvinna i verkligheten så kanske det går upp för dig hur det fungerar egentligen.

rikard skrev:
> yankee skrev:
> > Enl.
> > feministik logik blir det därför att kvinnan
> > behöver speciella privilgier, och att män
> skall
> > hindras.
>
> Detta är inte en begriplig mening. Gör om gör
> rätt.

*skrattar* Klockren, rikard! =)

Detta är inte en begriplig tråd. Gör om gör rätt.
/Micke

Killar, lägg ner nu va?

Ser ni inte att ni motarbetar varandra? Jag har inte sett ett enda inlägg där en tjej går till angrepp mot oss andra tjejer. Varför? För att vi kan samarbeta, sätta oss in i en annan persons situation eller helt enkelt unna någon något vi inte själva kan få?

Ska vi tillbaka ner på dada-stadiet kan vi lika gärna börja gorma om alla könsrelaterade orättvisor som faktiskt finns inom MTB-genren. (Och cykelsporten över huvud taget) Vem som helst av er får en halvtimme på er att hitta ett antal snygga cykeltröjor i dammodell med tre fickor med kort ärm och till ett pris som understiger 500 kronor. Ska vi säga tio tröjor? För övrigt är jag hemskt intresserad av just en sådan. Cykelcity slår på stort och saluför en modell - röd och supertunn. Frys och var glad! Vidare... Sadlar? Vilken modell är bäst när underlivet mosas och baken är för bred för modellen som kom i orginal på cykeln? CykelCity saluför två olika modeller och Cyclecomponents fem. Att jämföra med 16 respektive 70 av herrmodell på samma ställen. Hur många modeller saluför din lokala cykelhandlare?

Allvarligt, sluta gapa om orättvisorna innan ni sett till att jämna ut de som redan är ett problem för just de ni så gärna vill ha med ut på tur. Väx upp!

Sommaren har kommit igång och trollen de har vaknat. Därmed inte sagt vad jag tror om Yankee's eventuella trollande.

Meningen är faktiskt begriplig

Vi har redan rett ut problemen. Det visade sig, redan på sidan 1, att det inte var nåt problem. Nu är vi inne på sidan 8 och tjafsar mest för att det är kul. ;o)
Angående sadlar, är det nån större skillnad på kill och tjejsadlar igentligen? Min tjej ville nämligen ha en men jag vet inte om det skulle göra nån större skillnad i verkligheten.
/Johan

Elin, har en handlare i falkenberg som säljer kläder och annat i rätt stora mängder till kvinnor. Sist jag var där handlade min köra sambo en hel del tröjor/jacka/byxor. Det finns lbs som har kommit på tanken att även tjejer cyklar.

Ma vic, hon har alltså en killsadel nu.. ;o) Killsadel är egentligen ett ganska kul namn.. Kill kill.. Kill i stjärten.. Killar en tjejsadel mindre? Nä nu går jag och lägger mig.
/Johan

Senast redigerad av en moderator:
"Om det inte är en jämställd ride och inte en tjejride så är det en killride. Hur många har du varit med på egentligen?"
Da! En grupp som samlas och ride tilsmmans i skogen har inte att göra med frågan, jämnställhet, ibland är vi bara människor och tränings kompisar. Endast Gudrun Schyman ser allt som en kamp mot män. Hon tror också att alla män slår sin fru.

"Du gör misstaget och jämställer här happyrides med mtb-träning. Det är inte samma sak. Dessutom är inte all träning öppen för alla."
Har jag misförstått, att när jag läser på HappyMTB att "vi träffas imorgon kl 9 vid hammarbybacken för soft träning" att denna träning är inte öppen för alla. Är inte denna en happyride och är inte denna ett träningspass?
Självklart är inte alla träningar öppna för alla. Landslagsträning är för landslag. AIK träning är för AIK. Men jag menar att den typen av träning vi diskuterar här bör var öppen för alla, gammla och unga, män och kvinnor, muslimer och protestanter. Däremot, dom som är duktiga får cykla i en klinga och dom som är mindre duktiga (män och kvinnor) kommer naturligt att forma en andra grupp.

"Detta är inte en begriplig mening. Gör om gör rätt2
Förstår du inte, synd.

"Du behöver inte acceptera någonting. De cyklar helt utan dinn tillåtelse"
Javisst, men jag tror inte att det är någan bra ide att ha man-förbjuden träning, därför accepterar inte jag denna ide. Jag vet att mina tankar inte har makt.

"Ungefär som manliga fotbollslag och hockeylag menar du?" (Vilket var ett svar till min mening att en man träning med kvinno förbud skulle angrippas av feminister.)
Faktum är att det har hänt förut bl.a på Vasalopp, som en gång tidigare var en manstävling. Andra seriösa mäns organisationer har också varit tvungna att öppna sin medlamskap för kvinnor.
I vissa sporter och på vissa nivåer är den manliga kroppen pga storlek och andra biologiska egenskaper överlagsen för en sådan sport. En kvinnakropp skulle inte ha en chans att konkurera. Därför är dessa sporter often uppdelede. Detta stämmer dock inte för motions träning på MTB

"Jag får intrycket att du har hämtat all din kunskap om feminismen från de blindgalna huliganer som campar utanför porrklubbarna här i stan. Den dag du träffar en kvinna i verkligheten så kanske det går upp för dig hur det fungerar egentligen. "
Jag har aldrig besökt en porrklubb, men jag accepterar inte att feminister angriper med våld dom som besöker en porrklubb, som har hänt nyligen. Var du med i denna våldsgroup? Tycker du dom gjorda rätt?
OCH jag har varit gift i många år och har två mycket fina barn med min underbara fru.

PS Jag avslutar nu. Tänk vad du vill

"

bigmollo skrev:
> Men så skoj vi har ett troll till här på Happy.
> Välkommen Yankee. Känner du Örgelgurgel kanske?
> /Johan

yankee är väl knappast ett troll i samma division som örgel? Jag tycker det verkar som att han uttrycker sig på ett helt annat vis och mycket väl kan stå för sina åsikter vilket knappast placerar in honom i trollfacket. Jag tycker inte likadant som yankee men jag respekterar hans åsikter till skillnad mot örgels. Lågt att klassa ner yankee som troll, min åsikt.

bigmollo: Alla bakar är olika, men för mig gjorde det stor skillnad. Går faktiskt inte att jämföra. De nedre regionerna fick liksom plötsligt ett liv igen... ;)

Wilier: Den har jag missat! Har du fler uppgifter? Namn, adress och telefonnummer, till exempel? =)

Elin skrev:
> bigmollo: Alla bakar är olika, men för mig gjorde
> det stor skillnad. Går faktiskt inte att jämföra.
> De nedre regionerna fick liksom plötsligt ett liv
> igen... ;)
>
Tjena!

Hmm??? Den sista menigen låter helt fel, eller så har tjejer MYCKET trevligare sadlar än oss killar... Orättvist!!

Elin skrev:
> Vem som helst
> av er får en halvtimme på er att hitta ett antal
> snygga cykeltröjor i dammodell med tre fickor med
> kort ärm och till ett pris som understiger 500
> kronor. Ska vi säga tio tröjor?

Tat2U-sm.gif
$35
Columbine-sm.gif
$40
Puppy%20Love-sm.gif
$45
Tiffany-sm.gif
$40
Hole%20Cat%20f-sm.gif
$40
Hot%20Chic-sm.gif
$40
Winona-sm.gif
$35
Firebird-sm.gif
$40
Iron%20Butterfly-sm.gif
$35
Moon%20Me%20f-sm.gif
$35

Fäääärdig, kom å torka.

http://www.primal-sports.com/

Det tog f.ö. 2-3 minuter inklusive skapandet av det här inlägget.

Imats, jag undrade om Yankee var ett troll därför att han kommer in efter 8 sidors dravlande om tjejer får träna med varandra eller inte. Jag tyckte att det verkade som att han bara ville dra igång "tjafset" igen. Jag uppfattade det ganska tidigt i tråden att frågan var färdigsnackad. Jag tyckte att han kändes lite trollig just för att hans allra första inlägg på Happy var ett "tjafs" inlägg. Men det är ju bara vad jag tycker, lågt eller inte.
Mvh Johan

Elin skrev:
Killar, lägg ner nu va?

Vidare... Sadlar?
Vilken modell är bäst när underlivet mosas och
baken är för bred för modellen som kom i orginal
på cykeln?

Här kan du hitta några tjej sadel recensioner gjorda av chix
http://www.girlbike.com/reviews/index.html /under components

2113941.gif

http://www.terrybicycles.com/detail.html?c=Saddles&sc=Women's+Touring&item_no=2113941

Elin skrev:
Vem som helst
av er får en halvtimme på er att hitta ett antal
snygga cykeltröjor i dammodell med tre fickor med
kort ärm och till ett pris som understiger 500
kronor. Ska vi säga tio tröjor?

Hittade 10 st under 30 min men inte under 500:- dock under 511:-

DS-13155-SP_lrg.jpg

Descente SpongeBob Jersey - Women's $69.95

CA-2268-PI_lrg.jpg

Canari Six Zippy Flavors Jersey $69.95

CN-5F39-DRA_lrg.jpg

Cannondale Dragonfly Jersey $69.95

CI-A41500-ALL_lrg.jpg

Castelli Simple Donna Jersey $69.95

DS-13150-ALL_lrg.jpg

Descente Spirit Jersey $69.95

TE-121_lrg.jpg

Team Estrogen Team Testosterone Jersey $69.95

TE-130_lrg.jpg

Team Estrogen Hill Slug Jersey $69.95

PR-221-10258_lrg.jpg

Precaryous Biker Chick Jersey $69.95

PR-BCJ-PIN_lrg.jpg

Precaryous Biker Chick Jersey - pink $69.95

TE-120_lrg.jpg

Team Estrogen Team Estrogen Jersey $69.95

För mer tröjor :http://www.teamestrogen.com/categories.asp?catID=18

Kul även att SpongeBob finns för juniorer
DS-12020-TRK_lrg.jpg

DS-12020-SP_lrg.jpg

Och strumpor Strl 32-48
DS-19023-SP_lrg.jpg

vanillago-rilla skrev:
> Descente SpongeBob Jersey - Women's $69.95

Aaargh! Vill ha! Fast inte womens dårå :)

Wilier skrev:
> Bara det att 10 av 10 var fula, hem och gör om.

Min skägglösa kvinna hemma äger den översta och vill ha den med katten (alas den fanns inte i hennes storlek när jag beställde).

Smaken är som framstjärten?

Ha ha, Elin, såå rätt angående tjejspecifika cykeltröjor. Team Estrogen skeppar inte hit, synd för där finns faktiskt snygga kläder. Castellitröjan var helt ok, skulle ev. kunna tänka mig den extremt rosa Canarimodellen oxo när humöret stämmer för det, resten är lite för lysmaskiga för min del. Kan det inte göras tjejtröjor som är lite mer lika träningskläder som man har i andra sammanhang, utan blommor och trollsländor? Och varför har just tjejer ett behov av en enda ficka med blixtlås som det oftast är, och inte tre som på grabbarnas tröjor? Det kanske är dags att börja göra egna...

/Lotta

yankee skrev:
> Da! En grupp som samlas och ride tilsmmans i
> skogen har inte att göra med frågan, jämnställhet,
> ibland är vi bara människor och tränings kompisar.

Men om det finns outtalade krav som tjejjer inte klarar av så är det inte en jämställd irde, oavsett vad Gudrun tycker eller hur bra kompisar man är. Hur många happyrides har du varit med på?

> Endast Gudrun Schyman ser allt som en kamp mot
> män. Hon tror också att alla män slår sin fru.

Att Gudrun Schyman har puckade åsikter gör inte dina motsatta åsikter mer rätt.

> Har jag misförstått, att när jag läser på HappyMTB
> att "vi träffas imorgon kl 9 vid hammarbybacken
> för soft träning" att denna träning är inte öppen
> för alla. Är inte denna en happyride och är inte
> denna ett träningspass?

Den är öppen för alla som tror de kan hänga med i det tempo som utannonseras. Det handlar inte om strukturertat förtryck utan en omedvetnehet från oss killar om vilka krav vi ställer på dem vi cyklar med. Det är krav som många tjejjer upplever som hårda.

> Självklart är inte alla träningar öppna för alla.
> Landslagsträning är för landslag. AIK träning är
> för AIK. Men jag menar att den typen av träning vi
> diskuterar här bör var öppen för alla, gammla och
> unga, män och kvinnor, muslimer och protestanter.

Det finnns ingen grupp som är utestängd från alla rides, men aiks juniorer får inte träna med elitlaget på elitträningarna. På samma sätt så är det helt rimligt att vissa grupper på happy, som känner att de inte får ut tillräckligt mycket i fel sällskap samlas i mindre, mer specifika, grupper och cyklar tillsammans.

> Däremot, dom som är duktiga får cykla i en klinga
> och dom som är mindre duktiga (män och kvinnor)
> kommer naturligt att forma en andra grupp.

Det handlar inte bara om förmåga att trampa, det handlar också om en social aspekt som inte tillmötesgås annat än i tjejspecifika grupper.

> Faktum är att det har hänt förut bl.a på Vasalopp,
> som en gång tidigare var en manstävling. Andra
> seriösa mäns organisationer har också varit
> tvungna att öppna sin medlamskap för kvinnor.

Happy är öppet för kvinnor. Det är milsvid skillnad mellan dina exempel och de (två?) happy chix rides som har ordnats via happy. Är tjejvasan en dålig ide? Tjejmilen? tjejtrampet? tjejvättern? alla dessa tävlingar är komplement till de stora tävlingarna. Vi män har mer än nog av arranemang att välja mellan som tillgodoser våra behov av både träning och social samvaro. Tjejjerna har inte det, för de mixade loppen går inte på lika villkor.

> I vissa sporter och på vissa nivåer är den
> manliga kroppen pga storlek och andra biologiska
> egenskaper överlagsen för en sådan sport. En
> kvinnakropp skulle inte ha en chans att konkurera.
> Därför är dessa sporter often uppdelede. Detta
> stämmer dock inte för motions träning på MTB

Där har du fel, det stämmer aldeles utmärkt för teknisk MTB i hellasskogen. Happyrides är oftast inte motionsträning utan nöjessåkning i skogen. Med outtalade målsättningar som skiljer sig väldigt mycket från vad många tjejer uppfattar som sin målsättning. Jag frågar igen, hur många happyrides har du varit med på egentligen? ??

> Jag har aldrig besökt en porrklubb, men jag
> accepterar inte att feminister angriper med våld
> dom som besöker en porrklubb, som har hänt
> nyligen. Var du med i denna våldsgroup? Tycker du
> dom gjorda rätt?

Det du inte förstår är att det är inte de våldsamma huliganerna som kalar sig feminister som definierar vad feminism är, och antitesen till deras åsikter är inte ett dugg bättre. Det finns jämstäldhetsproblem även innom Happymtb oavsett om du inser det eller inte. Att motverka dem är inte samma sak som att liera sig med Gudrun Schyman eller våldsamma demonstranter. Om Happy skall vara öppet för alla måste vi våga se efter om det är det också. Inte bara cykla på rakt fram och tro att vi är så himla jämställda bara för att vi tror att vi behandlar alla lika.

/rikard

yankee: Om tjejerna drar ihop en tjejride så är det något som de har full rätt till. Happy är inte en klubb där vi är medlemmar och kan kräva att få ta del av olika aktiviteter som andra hittar på. Om de inte hade skrivit om det på Happy utan dragit ihop en ride på något annat sätt så hade inte några killar kunnat kräva att få vara med då heller.

Exaktamente. Sådana här diskussioner är dessutom dåliga. Bara genom att finnas (och, tyvärr, hålla sig till ämnet trots alla försök att avstyra det) skapar trådar som denna en stämning som (också tyvärr) säkert får människor att tänka efter både en och tre gånger innan de utlyser en ny tjejride.

Vilket IMHO genererar ett icke obetydligt vaccuum.

Nu har jag bestämt mig. Jag lovar att i fortsättningen inte skriva ett ord som kan tolkas "stockholmare". När t ex bigmollo gör som tidigare i tråden och omvandlar mitt "linjärt tänkande tekniker/ingenjörs-typer" till "KTH" så lovar jag dock att inte ge mig ett enda dugg. Vad f-n man än skriver här så tolkas det ur ett stockholmsperspektiv av vissa lokalt färgade dumkänsliga huvudstadsbor. Dom kan köra sitt skitsnack om hur "mysigt" dom har det bäst f-n dom vill. Det är bara skitsnack. Löften, utredningar och kommitéer i bästa politikerstil ger precis samma resultat som just i politiken vad gäller mtb:n, d v s långbänk och grupperingskonflikter.

För att återgå till det som tråden startade med: Killar som inte klarar av att tjejerna vill köra egna turer är intoleranta, bakåtsträvande, egoistiska, bortskämda, osäkra, dumkonservativa, inbillade offer och troligen så styrda av instinker att dom inte ens förstår sitt eget bästa.

Calle F skrev:
> För att återgå till det som tråden startade med:
> Killar som inte klarar av att tjejerna vill köra
> egna turer är intoleranta, bakåtsträvande,
> egoistiska, bortskämda, osäkra, dumkonservativa,
> inbillade offer och troligen så styrda av
> instinker att dom inte ens förstår sitt eget
> bästa.
>

Couldn't agree more!!

Calle F skrev:
> bästa.

Huvudet på spiken, även om det var ironiskt. =)
Det jobbigaste är att jag själv var sådan väldigt länge _samtidigt_ som jag gick och trodde att jag var jämlikhetssträvare.

/rikard

rikard skrev:
> Huvudet på spiken, även om det var ironiskt. =)

Mer ilska än ironi egentligen. Ser man tjejturer som ett hot måste det var nåt fel i skallen... :)

> Det jobbigaste är att jag själv var sådan väldigt
> länge _samtidigt_ som jag gick och trodde att jag
> var jämlikhetssträvare.

Under de senaste åren har jag varit tvungen att rannsaka var jag egentligen står i jämställdhetsfrågor. Jag är nu anställd med stöd och anpassningar efter en mycket lång sjukskrivningsperiod. Jag har varit tvungen att vända ut och in på mitt psyke i diverse neuropsykiatriska utredningar och i terapi. Jag tjänar MYCKET mindre än min sambo. Min ställning i samhället har alltså inget med stark manlig dominans att göra. Att i det läget försöka hålla nån sorts idé om familjeförsörjare och det starka könets dominans vid liv funkar inget vidare, minst sagt, och idag är jag nog vad som kan kallas radikal feminist åsiktsmässigt. Vissa åsikter som framförts i den här tråden har inte gjort mig mindre övertygad...

Calle F skrev:
> Under de senaste åren har jag varit tvungen att
> rannsaka var jag egentligen står i
> jämställdhetsfrågor. Jag är nu anställd med stöd
> och anpassningar efter en mycket lång
> sjukskrivningsperiod. Jag har varit tvungen att
> vända ut och in på mitt psyke i diverse
> neuropsykiatriska utredningar och i terapi. Jag
> tjänar MYCKET mindre än min sambo. Min ställning i
> samhället har alltså inget med stark manlig
> dominans att göra. Att i det läget försöka hålla
> nån sorts idé om familjeförsörjare och det starka
> könets dominans vid liv funkar inget vidare, minst
> sagt, och idag är jag nog vad som kan kallas
> radikal feminist åsiktsmässigt. Vissa åsikter som
> framförts i den här tråden har inte gjort mig
> mindre övertygad...
>

Det ser ut som om du generaliserar väl mycket här. Eller så förstår jag inte vad du menar?
Det ser nämligen ut som om du säger "jag är man & jag kan vara svag -> alla män är svaga".
Funkar inte så. Ju.

Calle F skrev:
> bästa.

Jag håller med dig här. Men på stockholmsgrejen är jag inte helt med. ;o)
/Johan

Varför tror tröjtillverkare att vi vill se ut som påfåglar i skogen.
Det är inget fel alls på de tröjtyperna/modellerna som finns tillgängliga ute i cykelbutiker men de funkar inte på de flesta tjejer. Vad gör man då? Jo man tillverkar "tjejkläder" med blommor och skräp utan vettiga fickor och tror att det ska tas emot med utsträckta armar av massan.

Jag håller med antagandet här i tråden att många tjejer drar dig för att riskera att sinka gruppen och därför känner sig lite malplacerade. Tänk er detta med påfågeltröja på........ hu! Snacka om att känna sig utanför.
Sedan får vi inte glömma att vi tjejer är alla olika. Jag är själv med i Bimbo-Bikers mailinglista och jag tror att vi är uppe i ca 300 anmälda där nu.
Det är l å n g t ifrån alla på listan som ger sig ut och cyklar tillsammans men för många fungerar listan mer som en social kontakt likasinnade emellan samt att man kanske är nyfiken att läsa andras funderingar om cykelvärlden.
Jag håller även daglig koll här på Happy-forumet och det enbart för att det pratas cykel här.
Jag har själv aldrig varit med på ngn tur vare sig med happyiter eller bimbosar men detta pga att jag helst cyklar själv i skogen (är lite av en ensamvarg) eller tillsammans med min sambo.
Det finns ju bimbosar som är med på happyturer så att påstå att tjejerna bara vill vara ensamma med varandra i skogen är lite överdrivet.

Jag tror som Eszter (hoppas jag stavat rätt, sorry annars) att det helt enkelt är så att antalet tjejer som cyklar MTB är så mycket färre än antalet killar.
Har man sedan önskemål om att tjejerna gillar cykla i grupp i skogen OCH inte bryr sig om ifall de cyklar för långsamt eller för fort blir det kanske inte så många kvar.

Och sedan kanske vi inte har någon snygg tröja att sätta på oss ;-) (OBS ironi!)

The_Tnt: Du hittade tröjorna, men som Wilier sa... Jag skulle aldrig dra dem över mitt huvud.

vanillago-rilla: En eloge för att du hittade en helt normal damtröja utan tryck. Mycket imponerande. Men så var det priset...

Lotta B: ska vi ingå en pakt? ;) Jag ritar och du syr?

ART skrev:
> Det ser ut som om du generaliserar väl mycket här.
> Eller så förstår jag inte vad du menar?
> Det ser nämligen ut som om du säger "jag är man
> & jag kan vara svag -> alla män är svaga".
>
> Funkar inte så. Ju.

Generalisering är utmärkt verktyg om man förstår att nyttja den rätt. Det tycker jag inte du gör. Du väljer att medvetet bortse från att jag konsekvent skriver "jag" och "mig" om du utifrån det jag skriver drar slutsatsen att jag tycker "alla män är svaga". Jag har inga som helst problem att stå ensam med min åsikt och har inget behov av att luta mig mot en grupp för stöd. Skriver jag nåt så är det min personliga åsikt och inget annat. Så värst mycket tydligare kan jag inte heller vara vilket var helt medvetet då jag antog att nåt tolkande av inlägget likt ditt skulle komma ;)

edit: stavfel

Skogling skrev:
> Har du tagit en vitamin idag Calle ? :oD

Du vet redan vad jag tycker om din "nivå"... :P

Calle F skrev:
> Generalisering är utmärkt verktyg om man förstår
> att nyttja den rätt. Det tycker jag inte du gör.

Jag generaliserar inte, det är du som generaliserar.

> Du väljer att medvetet bortse från att jag
> konsekvent skriver "jag" och "mig" om du utifrån
> det jag skriver drar slutsatsen att jag tycker
> "alla män är svaga".

Jag baserar detta antagande på att du också säger:
"Att i det läget försöka hålla nån sorts idé om familjeförsörjare och det starka könets dominans vid liv funkar inget vidare, minst sagt, och idag är jag nog vad som kan kallas radikal feminist åsiktsmässigt"

Vilket trots att det är du som har åsikterna är åsikter om alla män (och alla kvinnor). Eller?
Det är således här jag ser generaliseringen.

> Jag har inga som helst
> problem att stå ensam med min åsikt och har inget
> behov av att luta mig mot en grupps för stöd.

Bra för dig. Jag har inget mot din åsikt för den delen, bara invändningar mot den logikkedja som för fram till den.

> Skriver jag nåt så är det min personliga åsikt och
> inget annat. Så värst mycket tydligare kan jag
> inte heller vara vilket var helt medvetet då jag
> antog att nåt tolkande av inlägget likt ditt
> skulle komma ;)

Jag är inte säker på att jag nått fram med min argumentation, alls. I synnerhet när du skriver ovanstående.

I ärlighetens namn är detta inte särskilt viktigt, det är inte dig eller dina åsikter jag vänder mig mot, låt mig bara upprepa att den generalisering du gör saknar logisk underbyggnad i ditt inlägg. Detta har inte ändrat sig i och med detta inlägg.

EDIT: Lite tydligare...

Fast å andra sidan är det knappast enbart tjejer som har problem att hitta kläder som passar.
Jag har en ganska späd och liten lekamen för att vara av det svagare könet (man alltså). Om man är 173 cm och man skall man enligt de svenska klädförsäljarnas normer väga 75 pannor eller mer verkar det som. Jag väger knappt 60...
Jag har väldigt svårt att hitta cykeltröjor som uppfyller de kriterier som Elin uppgav om jag inte vill åka i en tröja som ser ut som ett tält eller en tröja med lite plats för tuttar och kurvor som jag inte har...
Motsvarande problem gäller nästan i lika stor grad när det gäller vanliga kläder. För övrigt passar mina cykelkläder alldeles utmärkt på min flickvän (hon brukar låna dem ibland) men hon har inga problem med att hitta vanliga kläder som passar!

Vad vill jag då ha sagt med detta? Jo, att anledningen till att det är svårt att hitta bra/billiga cykelkläder för tjejer är inte att cykelhandlarna medvetet diskriminerar. Nej de tar endast in kläder/skor/cyklar/sadlar ganska med mått som ligger ganska nära vad mediancyklisten i sverige vill ha för att det är det som säljer. Dvs gubbar runt 40 sträcket med någon extra bilring på magen har inga problem att hitta utrustning som passar...

Visst det finns mångfalt fler tjejer i sverige än vad det finns killar med mina kroppsliga mått så jag förstår att tjejerna blir upprörda över detta och känner sig lite diskriminerade. Men jag undrar lite försynt om det inte finns fler cyklistkillar med ungefär mina mått (det är ju ganska fördelaktigt att vara liten och lätt inom cykling) i sverige än vad det finns cyklisttjejer i sverige?

Tillbaka
Topp