Kinnekulle

Kinnekulle
Jag körde norra delen i söndags, utgick från parkeringen vid Medelplana kyrka och körde vandringsleden över Högkullen tillbaka till Medelplana. För att vara så tidigt på säsongen så var det överlag mycket torrt. Fanns några få ställen där det var lerigt samt någon enstaka vattensamling. Såg mycket cykelspår men mötte bara en cyklist.

Kinnekulle
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Blå, och lite svart bitvis? ;)
>
> Börjar bli länge sedan man var där nu... :/

Dags för en traditionsenlig Happyride i början av juni? ;)

Kinnekulle
tobo skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blå, och lite svart bitvis? ;)
> >
> > Börjar bli länge sedan man var där nu... :/
>
>
> Dags för en traditionsenlig Happyride i början
> av juni? ;)

Ja, någon borde göra något!

Kinnekulle
Får man kapa tråden och be om de bästa rutterna på kullen?
Ska dit på söndag. Behöver jag gpx-spår eller ska man bara följa några leder?

Kinnekulle
eirisch skrev:
> Får man kapa tråden och be om de bästa rutterna
> på kullen?
> Ska dit på söndag. Behöver jag gpx-spår eller
> ska man bara följa några leder?

Endast den 45 km långa leden som heter just "Kinnekulleleden" är tillåten att cykla på i naturen, se kartan i föregående inlägg (leden är rödmarkerad på kartan), längs leden markeras den med stolpar med orange markering.
Det går att gena på landsväg på flertalet ställen om man vill göra en kortare tur, printa ut kartan och ta med.

Kinnekulle består till stor del av naturreservat, där man endast är välkommen till fots.
För att undvika konflikter med vandrare och andra som vistas på Kinnekulle är det att yttersta vikt att respektera var man får cykla. Kinnekulle är ju ett av södra Sveriges mest episka mtb-områden, därför vore det mycket olyckligt om ett cykelförbud skulle införas.

Bra startpunkter (där det finns bilparkering) är campingplatsen nära Hällekis i norr respektive Lasses grotta (nära Husaby) i söder.
Att åka med- eller motsols finns det många synpunkter om, båda har sina tjusningar.

Kinnekulle
När det ordnats happyrides på Kinnekulle (finns massor med gamla RR's att söka på Happy) så har det samlats happyiter från olika ställen i landet bl.a. Stockholm, Göteborg och Ludvika, så från relativt närbelägna Göteborg är det definitivt värt en resa. Enligt mig är dock kullen finast från slutet av april och någon månad framåt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp