Kinnekulle

Kinnekulle
rularn skrev:
-------------------------------------------------------
> Trodde det skulle bli en Happyride :(

För exakt 10 år sedan (sommaren 2004) var väl den första officiella Happyriden på Kinnekulle?

Kinnekulle
Vi var iväg tre polare igår och körde kinnekulleleden, och det var absolut inte sista gången :) galet bra leder, ibland lite svårt att hitta nästa orange markering men överlag klockren cykling! Vi hade bilen parkerad på Hällekis camping, och sista biten in till campingen som gick utmed stranden och alla rötter kommer vi nog hoppa över nästa gång.
Sen avrundning med tex mex buffe på Rasta ;)

Kinnekulle
JoFriberg skrev:
> och sista biten in till
> campingen som gick utmed stranden och alla rötter
> kommer vi nog hoppa över nästa gång.

Haha, det är ju mitt favoritavsnitt på hela turen.

Kinnekulle
Bäst i maj eller september när undervegetationen inte exploderat så att man inte ser singletracken på finstigen...men bra nu med :-)

Var där i maj och filmade lite med hjälmkameran, ligger en film på youtube, sök på "Kinnekulle mtb maj 2014" eller liknande (kommer inte ihåg exakta titeln) och få lite inspiration :-)

Kinnekulle
Instämmer, maj och september är bäst tid på kullen.

Ett tips om man inte kan bestämma sig för medsols- eller motsolsvarv runt kullen (eller bara vill ha variation) är att köra varvet som en åtta.
Utgå lämpligen från bilparkeringen vid Medelplana kyrka, kör sedan leden motsolsvarv på grusväg upp till högkullen och njut sedan av episk singletrack motsols utför. När man sedan efter halva varvet passerat grustaget vid Såten, tar man grusvägen till vänster (efter vägbommen med skylten "Larmat"), så är man snart tillbaka vid Medelplana kyrka, kör sedan medsolsvarv i riktning "vindskyddsbacken", när man efter ca 20 "medsolskilometer" åter kommer till "larmbommen" svänger man åter mot Medelplana kyrka och man är i mål.

Senast ändrad:
Kinnekulle
Det är riktigt fint på kinnekulle nu, förra året ansade de upp endel kring de områdena som blir värst igenväxt så det är inte alls lika illa nu som det kan bli annars i Juli.

Kinnekulle
Propagandacykling, tyvärr var det ett par år sedan jag var där. 2012 senast men inte sist, nästa år ska det bli en helg på campingen med cykling!

Kinnekulle
Hade glömt riden 2008, var riktigt kul. Hade glömt många ansikten. Var något annat när vi var där då badade vi i lera, då var det mindre kul!

Kinnekulle
Åkte en del av turen (norra halvan) i måndags. Jag hade min snart 81-åriga mor med mig, hon fick vänta vid Medelplana kyrka. Jag ville inte låta henne sitta där i värmen allt för länge, därför hoppade jag över en del av sträckan.

Fina stigar, men skyltningen var bitvis mindre bra. Körde fel några gånger, framför allt i nedförsluten där det gick lite snabbare, vilket resulterade i att jag fick köra tillbaka och leta efter skyltarna. Att ställa skyltarna (mer eller mindre osynliga) mitt i den bitvis höga vegetationen kanske inte är det bästa sättet.
Men jag kunde ju också ha varit lite mer påläst innan.

Kinnekulle
Nu i oktober har spångesten minskat vid Järneklev, söder om Blomberg.

Första bilden gamla spången, andra bilden nya spången.

Bilagor

• spånggammal.jpg
    spånggammal.jpg
    76.6 KB · Besök: 82
  • spångny.jpg
    spångny.jpg
    142.7 KB · Besök: 65
Kinnekulle
tobo skrev:
> Nu i oktober har spångesten minskat vid
> Järneklev, söder om Blomberg.
>
>
> Första bilden gamla spången, andra bilden nya
> spången.

Trevligt, den spången krasha jag på i somras... :)

Kinnekulle
Tyvärr ingen säker prognos, men om jag jämför med Billingen jag har utanför dörren bokstavligen, så är det huvudsak små-blött underlag, som täcks av någon/några cm snö, men ganska få ställen där det hunnit bli ishalka innan snön kommit och isolerat.

Har päronen kvar på Kinnekulle, men dom ränner inte omkring på stigarna så mycket numer, åtminstone inte under vinterhalvåret. Så den informationskällan är nollad. :)

Online-temp är iaf just nu identiskt på Kinnekulle och Billingen (Netatmo), och prognosen för imorgon pekar mot rejält snöväder med blåst. Så det kan nog bli en lite "bitig" runda om du ska köra imorgon.

Kinnekulle
Nu idag fredag 2/1 är det nog inte läge att ge sig ut. 1-2 dm snö och drivbildning. Om inte annat är det inte riktigt bra att ge sig ut i trafiken

Kinnekulle
Nu idag fredag 2/1 är det nog inte läge att ge sig ut. 1-2 dm snö och drivbildning. Om inte annat är det inte riktigt bra att ge sig ut i trafiken

Inga problem :-) Vandrarna hade dock inte riktigt gjort sitt jobb med att trampa upp stigarna.

1767392689027.webp

1767392711686.webp

Tyvärr verkade restaurangen ha missat vår bordsbokning.

1767392762177.webp

Trafiken runtomkring var inga problem alls, det var värre runt Södertälje-Strängnäs. Lite mera snö senare på eftermiddagen och vi fick traska upp mot högkullen men på det stora hela en fin utflykt. Vi genade lite så det blev inte hela varvet, behövde hinna hem till barnen innan det blev för sent.

Kinnekulle
Fina bilder! Har kört Kinnekulle alla årstider, en riktig favorit.

Mest spännande var nog ett sportlov för några år sedan med barmark på de lägre delarna från Västerplana-hållet med helt oväntade 2-3 decimeter snö när vi kom upp på högkullen…

Som tur var fanns det hjulspår att hålla sig i och jag körde hela utförsslöpan från toppen ner till vattnet i Hällekis på XC-däck vilket var en riktig nära-döden-upplevelse. Snön minskade dock gradvis och nere vid Vänern var det torrt och snöfritt igen!

Kinnekulle
enligt boken Skaraborgs ortnamn av Ivar Lundahl så betyder det ätt. Kinne , kind lär vara samma ursprung Finns tex andra namn kåkinds härad som då står för kå ättens härad.
Ett känt bolag heter ju kinnevik eftersom en av grundarna var ätten Klingspor som har sitt säte på berget Kinnekulle med Kinneviken nedanför.

Kinnekulle
Häradet heter Kinne, men då är frågan varför det gör det. Kanske häradet fått sitt namn av kullen!

Bara en tanke: Någon tyckte berget liknade en käke, kind eller haka.
ISOF redovisar två teorier, varav den första är troligast:
Gott nytt år!

Kinnekulle har mycket riktigt fått sitt namn efter att det ligger i Kinne härad men det namnet är inte tolkat som innehållande Kinnekulle utan istället ett fornsvenskt/fornvästnordiskt ord kind med betydelsen ’ätt; folkslag, stam’. Häradet har alltså namn efter ett namn på bygdens invånare. Det finns en alternativ tolkning där man antagit att det är det svenska ordet kind som har fått en överförd betydelse och då kan betyda 'fjällsida, sluttning' och i sådana fall syfta på Kinnekulle. Men denna tolkning anses osäker eftersom man inte kunnat bevisa att det finns/funnits något sådant ord med den betydelsen, medan betydelsen för kind 'ätt; folkslag, stam' däremot är välkänt. Du kan läsa mer om detta i Svenskt ortnamnslexikon, under kind: https://www.isof.se/namn/ortnamn/sol/ortnamnslexikon/kaalasjarvi-kopingsvik

Vänliga hälsningar

Elin Pihl
Forskningsarkivarie, Namn

Tillbaka
Topp